Web Analytics Made Easy - Statcounter

قلعه مدرسه خیرآباد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کهن بهبهان که در نزدیکی روستای خیرآباد واقع شده است. ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در بهبهان؛ قلعه مدرسه خیرآباد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کهن بهبهان در نزدیکی روستای خیرآباد واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا که در 20 کیلومتری بهبهان و در جاده شیراز ـ بهبهان و در روستایی به نام خیرآباد قرار دارد با وجود موقعیت خوب و مرمت شدن آن در سال 1385 مهیای بازدید مسافران نوروزی است.

بهار 98| قلعه تاریخی فورگ درمیان میزبان مسافران نوروزی خراسان جنوبی استبهار 98|قلعه سردار اسعد بختیاری آماده بازدید گردشگران نوروزی+تصاویربهار 98| قلعه تاریخی فورگ درمیان میزبان مسافران نوروزی خراسان جنوبی استخیرآباد منطقه‌ای در جنوب شرقی بهبهان، بر کنار رودخانه‌ای به همین نام، از چند آبادی تشکیل شده است؛ این منطقه به واسطه وجود رودخانه خیرآباد، حاصل‌خیز و آباد است.

در کتاب «فارسنامه ناصری» تألیف میرزاحسن حسینی‌فسایی آمده است که ایالات بهبهان و کهگیلویه در زمان شاه سلیمان صفوی (1086 هجری قمری) حسین علی‌خان زنگنه فرزند شیخ علی‌خان زنگنه کرمانشاهی، وزیر دانشمند سلاطین صفوی عنایت شد.

در سال 1809 حسین علی‌خان زنگنه با آن که مردی صحراگرد و ایلاتی بود و از علوم رسمی زمان، به خصوص علم فقه آشنایی کامل داشت، برای ترویج علم و کمال، در کنار رودخانه خیرآباد مدرسه‌ای به وسعت 9 هزار و 943 مترمربع بنا کرد که از آجر پخته و گچ ساخته شده و دارای طاق‌های کوتاه و بلند، مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه و حیاط داخلی بود.

در زمان آبادانی این قلعه مدرسه و برای تأمین نیازهای ضروری دانش‌آموختگان، در کنار این بنا بازارچه‌ای متشکل از چند دکان برای عرضه کالا و حمامی مهیا و بنا شد.

تاریخ بنای مدرسه را که با حروف ابجد و با عبارت «منزل علم و دانش است و ادب» نگاشته‌اند معادل 1089 هجری قمری است.

مدرسه علمیه خیرآباد از همان تأسیس تا سال‌های بعد، دارای اهمیت بود و جمعی از علما در آن به تدریس اشتغال داشتند و گروهی از فضلا از آن برخاستند.

دانشمند نامی سیدعبدالله جزایری، در تألیف خود به نام اجازه کبیر که در سال‌های 1168 هجری قمری نوشته است، از دانشمندان و فضلایی که با آن‌ها ملاقات کرده از جمله آقا محمدرضا فرزند ملاهادی که فاضلی محقق و بلندپایه و مدرس بود، نام برده است. قلعه مدرسه خیرآباد مربوط به دوره صفوی و به شماره 3840 در سال 1380 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

 این بنا به صورت  چهار ایوان، حیاط مرکزی و حجره‌های اطراف آن است، همه پوشش‌ها به صورت طاق و قوس و چهار طرف بنا گنبد خانه‌دار که پوشش آن‌ها به صورت دورچین و یا چهاربخشی است.

در جاده اصلی بهبهان به گچساران و شیراز که منتهی به روستای خیرآباد می‌شود، تابلوی کوچکی وجود دارد که برای بسیاری از عابران و رانندگان، تشخیص وجود قلعه مدرسه‌ای در همین نزدیکی دشوار است.

وجود محوطه‌ها و بناهای مربوط به دوره ایلام در محوطه ارگان، وجود تنگه‌های تاریخی و طبیعی مانند تنگ‌تکاب که جنگ میان آریوبرزن و اسکندر مقدونی در آن صورت گرفت، وجود باغ‌های گل نرگس، برخورداری از دریاچه و ویلاهای اقامتی مارون، وجود چشمه آب درمانی گراب، مست، غذاها و کلوچه‌های بهبهانی و همچنین عبای صادراتی و مرغوب آن بخش کوچکی از توانمندی‌های این شهرستان برای جذب گردشگر است.

انتهای پیام/ ع

R41468/P/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله امامی کاشانی، آیت صدق و صفا

چهل سال شاگردی ومصاحبت با عالم ربانی ومعلم اخلاق این حق واحساس وظیفه را ایجاب می‌کند که مطالبی را درباره آن سفرکرده در چهلمین روز ارتحالش بنویسم آیه الله امامی کاشانی در زمره عالمانی است که سعی بلیغ در استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران داشتندو در مواقف مختلف نمايندگي مجلس،ریاست دیوان عدالت اداری،امامت جمعه وجماعت ،عضویت شورای نگهبان وپر نقش تر از همه تولیت مدرسه سپهسالار سابق و شهید مطهری لاحق(فعلی)حسب توان نقش آفرینی کرد همه این مسئولیتها براي آن مرحوم مهم بود ولی حضور موثر وی در اداره مدرسه عالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون صفحات قابل توجهی از کتاب زندگی و خدمت آن مرحوم را به خود اختصاص داد درباره این مدرسه و کارکرد آن و خرجینی که تاکنون داشته وهرکدام در بخشهای مختلف خرد و کلان کشوراز مجلس خبرگان گرفته تا نمایندگی ولی فقیه در دستگاهها،امامت جمعه وجماعات،اعضاء هیات علمی دانشگاهها،مدرس حوزه های علمیه،دستگاههای اجرایی داخل وخارج ازکشور،مسئولین مربوط لازم است بنویسند وتوضیح دهند که در تمام این خدمات وحسنات سهم آن مرحوم محفوظ وماجور هست انشاالله.

آنچه این شاگرد رابرآن داشت تا کلماتی را قلمی کنم اشاره ای به خصوصیات بارز آن عالم ربانی است که سرمایه پیش برنده او در این دنیا وذخیره در عقبای اوست وچراغ راه شاگردان وارادتمندان و هرمومنی است.

اگر بخواهم خصوصیت درجه اول مرحوم آقای امامی کاشانی را بنویسم درحوزه فقه،فلسفه،مدیریت وسیاست نخواهد بود که درباره هریک ازاین موضوعات دستی برآتش داشت واظهار نظر میکرد واز کرسی درس وبحث نیز برخوردار بود ولیکن درنهایت درردیف شارحین این موضوعات قرار میگرفت اما آن ره توشه ای که آقای امامی را به ساحت حب و دلهای شاگردان رساندو اشک آنان را درغیابش جاری ساخت ومحضر منبر وخطبه های او را گرم میکرد صفای باطن واخلاق ربانی آن عالم صمدانی بود که کلامش را دلنشین میکرد وسرمایه ای از معانی را باخود تا رسوخ در دل مخاطب حمل مینمود اگر نصایح اخلاقی او اثربخش بود چون عامل بود وتو گوئی بحق در هرنصیحت ظرفی از مظروف معنوی خود را به مخاطب مشتاق می چشاند چنانکه در حدیث آمده است شخصی به محضر حضرت مسیح علی نبینا واله وعلیه السلام رسید ودر خواست نمود کلماتی را که حضرت بواسطه آنها بیمار را شفا ومرده را زنده میکند به وی بیاموزد که پاسخ روح الله ع فوق العاده بود: عزیزم این کلمات نیستند که  حیات می بخشند بلکه بخشی از روح ونفس من است که با کلمات به روح مریض ومیت منتقل میشود ومعجزه میکند.

باری نصایح وکلمات آقای امامی کاشانی حظی از معانی ومعارف داشت وبرگوشها وسینه ها اصابت میکرد و دلها را آرام مینمود.به نظرم ارتباط معنی داروعشق او به قران وتفسیر وحدیث وعلاقه وافربه عالمان وفیلسوفانی چون ملاصدرا وفیض کاشانی وانسی که با کتاب محجه البیضاء داشت جذبه او را فروزانتر می نمود  و این روحیه جذاب وپر از معنویت آقای امامی او را دوستدار مردم قرار داد  نماز جماعت،منبرهای دهه عاشورا وشبهای قدر مثال زدنی اوگواه بر این مدعی است او خدمت به مردم را عبادت میدانست وبه این حدیث امام عسکری ع ایمان داشت که خصلتان لیس فوقهما شئی الایمان بالله ونفع الاخوان همین خصلت بود که او را به تاسیس مرکز توان بخشی کودکان وافراد  دارای معلولیت ذهنی وادارکرد گرچه داشتن فرزند معلول خود در این باره مهم بود ولی اهتمام او در تجهیز وتکمیل وارائه خدمات به سایرین با عشق وعلاقه نشان دوستی مردم وگره گشائی از گرفتاری آنان داشت آن مرحوم در حد وسع وتوان وسرمایه وشناختی که از محیط داشت همه هم خود را بکار بست تا اهداف مدرسه عالی را محقق سازد اما به نظر من با همه زحماتی که کشید شکر الله سعیه ونتایج خوبی را به یادگار گذاشت ولی  درنائل آمدن به یک هدف وخواسته ناکام بود. 

توصیه به خلف صالح

خوشبختانه یکی از شاگردان صالح واندیشمند وخرجین وفارغ التحصیلان مدرسه عالی  با حکم مقام معظم رهبری تولیت آن را بعهده گرفت واین نویدی است بر تداوم راه آن فقید عزیز وصد البته توجهی که جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای توجهی به سایر جهات خواهند داشت و انشاالله این مدرسه رابه جایگاه واقعی خود ونسبتی که باحوزه های مهم علمی،پژوهشی ،سیاسی ،اجتماعی وحکمرانی  بایدداشته باشدخواهند رساند من از توصیه هایی که علی القاعده در این انتصابات به منصوب میشود اطلاعی ندارم ولی بی گمان خارج از حدثیات ما نیست.

به نظر این بنده لازم است آقای دکتر توجهی با نگاه راهبردی در اداره مدرسه نسبت آن را با حکمرانی وپاسخ با نیازهای زمانه و انتظارت از حوزه را با استفاده ازکارشناسان ودلسوزان وفرهیختگان طراحی وهوشمندانه پایش واجرا نماید وتربیت طلاب واندیشمندانی درطراز شهید علامه مرتضی مطهری رضوان الله تعالی علیه را چشم انداز این مرکز علمی پژوهشی قرار دهد هدف وآرزوئی که امام خمینی رحمه الله علیه در دیدار با طلاب مدرسه عالی بیان فرمودند کلام امام این است: "من امیدوارم که خواهران و برادرانی که در مدرسۀ عالی شهید مطهری ـ رحمه‌الله ـ‏‎ ‎‏هستند و مشغول تحصیل و تبلیغ هستند توجه داشته باشند که مدرسه به اسم شهیدی است‏‎ ‎‏که برای اسلام مفید بود و نوشته‌های او و گفتار او مربی جوانان ما هست، و باید باشد.

شما‏‎ ‎‏خواهرها و برادرها که در این مدرسه هستید برنامه‌تان را آن‌طور تنظیم کنید که از بین شما‏‎ ‎مطهری‌ها، یا یک مطهری، پیدا بشود. عزمتان جزم این معنا باشد، و توجهتان به خدا و‏‎ ‎‏اعمالتان خالص برای خدای تبارک‌وتعالی. جدیت کنید که در آن مدرسه که هستید‏‎ ‎‏تحصیل کنید. و بالاتر از تحصیل، تهذیب اخلاق ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏. اسلامی باشید و علوم اسلامی‏‎ ‎‏را با نفوس اسلامی تکمیل کنید. در کنار تحصیل جدی در احکام اسلام و معارف‏‎ ‎‏اسلامیه، تهذیب اسلامی داشته باشید."


براستی چرا مدرسه عالی در تحقق این هدف ناکام ماند ودر طول چهل وپنج سال این انتظار امام خمینی ره که در واقع انتظار جامعه بود وهست محقق نشد وسهم مدیریت مدرسه و سایرین در این مقوله چیست؟بررسی آن را به فرصت دیگر میگذاریم. والسلام

دیگر خبرها

  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند
  • ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان ایجاد می‌شود
  • بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان به زودی ایجاد می‌شود
  • آیت الله امامی کاشانی، آیت صدق و صفا
  • دعوت از قلعه‌نویی و یک مربی ایرانی به گردهمایی مربیان بزرگ قاره