Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان این که بانک‌ها به دنبال اقتصاد ربوی هستند گفت: برای رونق تولید باید در روندهای نامطلوب در سیستم بانکی به شدت برخورد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحمان سعادت عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان این که چنان‌که انتظار داشتیم مقام معظم رهبری برای امسال نیز یک نام اقتصادی برگزیدند اظهار داشت: این نامگذاری‌های‌ اقتصادی طی سال‌های گذشته سبب شده است تا کارشناسان و صاحب‌نظران مطالب مهمی را پیرامون نام سال‌ها عنوان کنند؛ امسال نیز مقام معظم رهبری در بیانات خود از همه دعوت کردند تا به سوی «رونق تولید» حرکت کنند و این امر مجالی برای گفتگو پیرامون رونق تولید فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعادت با اشاره به مستتر بودن مسأله رونق تولید در شعار سال قبل گفت: این مسأله در سال گذشته نیز از زوایای مختلف مورد توجه قرار گرفت اما از سخنان مقام معظم رهبری برمی‌آید که ما باید به صورت جدی‌تری به حوزه تولید وارد شویم.

وی با تصریح بر این که رونق اقتصادی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل کند گفت: بیکاری یکی از مشکلاتی است که مردم در سال‌های گذشته با آن دست به گریبان‌اند؛ بخشی از جوانانِ فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند شغل مناسبی پیدا کنند و به دلیل تعطیلی برخی کارخانه‌ها جمعی از نیروهای شاغل نیز به خیل بیکاران پیوسته‌اند و این امر به یک معضل اساسی تبدیل شده است؛ از طرفی در شرایط تورم شدید شاهد بیکاری مزمن هستیم؛ در این شرایط، چنان‌چه رونق تولید به معنای تولید فراوانی که علاوه بر امکان عرضه داخلی، امکان صادرات هم داشته باشد، شکل بگیرد، معضل بیکاری نیز حل خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان این که تجربه کشورهایی همچون ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که در شرایط شکوفایی اقتصادی نه فقط بیکاری را از بین ببریم بلکه حتی نیروی کار خارجی را نیز به یاری فرابخوانیم گفت: برخی از کشورها وقتی به رشد بالای اقتصادی رسیدند با کمبود نیروی کار مواجه شدند و مجبور شدند از نیروی کار کشورهای دیگر استفاده کنند؛ رونق تولید می‌تواند معضل بیکاری را برای مدت‌های مدید از فهرست معضلات اقتصادی حذف کند و همه اقشار مردم بتوانند شغل مناسب و آبرومندانه‌ای داشته باشند.

تمامی کشورهای مطرح دنیا از توانمندی اقتصادی بالایی برخوردارند

سعادت «آبرو و حیثیت ملی» را از دیگر جنبه‌های قابل بحث در حوزه رونق تولید عنوان کرد و گفت: مرور عملکرد برخی از قدرت‌های بزرگ سیاسی و نظامی جهان از جمله انگلستان، ایتالیا، آلمان، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن روشن می‌کند که اکثر کشورهای مطرح در دنیا، در کنار توانمندی‌های سیاسی و نظامی، از توانمندی‌های اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان این که کشور ما در طول 40 سال گذشته از جنبه‌های مختلف پیشرفت کرده است گفت: ایران در حوزه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما آن‌چه که در بیش از 40 سال گذشته به آن توجه کافی نکرده‌ایم، مسأله اقتصاد است.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با تصریح بر این که ایران به رغم توسعه سیاسی، نظامی و اجتماعی در حوزه اقتصاد در مراحل ابتدایی به سر می‌برد گفت: برخی از تولیدات ما در حد و اندازه عرضه محلی نیز نیست و ما در این حوزه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.

صنعت خودروسازی مایه شرمندگی ملی است

سعادت با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته از صنعت خودروسازی کشور گفت: با وجود این حمایت‌ها انتظار می‌رفت که این صنعت، صنعتی شاخص در کشور ما باشد اما با گذشت نیم‌قرن حمایت، اکنون شاهد هستیم که صنعت خودروسازی نه تنها باعث افتخار ملی نیست، بلکه مایه شرمندگی ملی است.

وی با یادآوری آمار جانباختگان در حوادث نوروزی گفت: در طی چند روز اخیر بیش از 100 نفر از هموطنان ما که از خودروهای داخلی استفاده کرده‌اند جان باخته‌اند؛ جالب این‌جاست که در سال گذشته بسیاری از مردم برای دسترسی به یک خودروی بی‌کیفیت داخلی مجبور شدند اندوخته‌های چندین‌ساله خود را صرف کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان این که امروز شاهد هستیم که مردم در کنار از دست دادن مال خود، جان خود را نیز در جاده‌ها از دست می‌دهند گفت: به نظر می‌رسد که در سال «رونق تولید» ما باید در حمایت از صنعت خودروسازی تجدیدنظر کنیم چراکه حدود 50 سال از این صنعت حمایت شده است و نتیجه آن روشن است.

سعادت با پیشنهاد این مطلب که پس از 50 سال حمایت از صنعت خودروسازی، 5 سال نیز به طور ویژه از سایر صنایع حمایت کنیم گفت: ما 50 سال از صنعت خودروسازی حمایت کردیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم؛ اکنون بیاییم و 5 سال از صنایع خرد و صنایعی که مردم برای رونق آن‌ها تلاش می‌کنند، حمایت کنیم.

وی با تصریح بر این که صنعت خودروسازی ما بی‌جهت فربه شده و کارایی لازم را ندارد گفت: صنعتی که با وجود 50 سال حمایت نتوانسته است به کیفیت لازم برسد در 100 سال آینده هم نخواهد توانست؛ مدیریت در حوزه صنعت خودرو مدیریت مطلوبی نیست و برخی از صاحب‌نظران معتقدند ما می‌توانیم با نخریدن خودرو، صنعت خودروسازی را مجازات کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: من پیشنهاد می‌کنم 5 نفر از مدیران صنعت خودروسازی را مجبور کنند تا با همین خودروهای داخلی، در ایام تعطیلات با خانواده‌های خود از طریق جاده‌های شمال کشور سفر کنند؛ به نظر من این بدترین مجازات برای آن‌هاست تا متوجه شوند که چه کالایی را در اختیار مردم می‌گذارند.

انتظار برای تغییرات جدی در مدیریت صنعت خودروسازی در سال 98

سعادت با بیان این که قاطبه مدیران صنعت خودروسازی به هیچ عنوان از خودروهای داخلی استفاده نمی‌کنند اما برای همین خودروها قیمت‌های کلانی را از مردم طلب می‌کنند گفت: به نظر می‌رسد که ما باید در سال رونق تولید نگاه جدیدی به صنعت خودروسازی داشته باشیم؛ انتظار می‌رود که تغییرات جدی در بدنه مدیریتی صنعت خودروسازی ایجاد شود تا مردم بتوانند از خودروی باکیفیت که یکی از مولفه‌های رفاه در زندگی است، برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حاکمیت اقتصاد تأخیری بر کشور گفت: دولت در سال نخست دوره دوم، بیشتر به دنبال اقتصاد توجیهی بود؛ به این معنا که اتفاقات نامطلوبی که در حوزه‌های اقتصادی رخ می‌داد را توضیح می‌داد و توجیه می‌کرد؛ این رویکرد به حل مسأله منجر نمی‌شود چراکه شما هرچقدر که مسائل را تشریح کنید تا زمانی که اقدامی عملی صورت نگیرد نمی‌توانید مسائل را حل کنید؛ مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی نوروزی خود اشاره کردند که دولت باید با جدیت و سرعت بیشتری برای حل مسائل اقدام کند.

دولت پس از دوره انکار مشکلات اقتصادی، به وجود مشکلات اذعان می‌کند

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان افزود: آن‌چه که در شش‌ماه گذشته از دولت دیده‌ایم، اقتصاد تأخیری بوده است؛ به این معنا که پس از دوره انکار مشکلات اقتصادی، در شش‌ماه گذشته به مشکلات اذعان داشته‌اند اما با تأخیر حرکت می‌کنند.

سعادت با تأکید بر این که در اقتصاد تأخیری نتایج مطلوبی حاصل نمی‌شود گفت: در سخنان مقام معظم رهبری اشاره شد که با تنبلی و بی‌توجهی نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ بر این اساس انتظار می‌رود که دولت در سال 98 با سرعت و جدیت بیشتری به مسائل اقتصادی توجه و از اقتصاد تأخیری اجتناب کند.

وی با بیان این که در شرایط حاضر تأخیر در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات گریبانگیر کشور شده است گفت: اگر مسئولان در جریان سیل اخیر استان‌های گلستان و مازندران با سرعت بیش‌تری عمل می‌کردند طبیعتا خسارت‌ها بسیار کم‌تر می‌شد.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با تصریح بر این که دولت به شدت کند عمل می‌کند و این رویه نمی‌تواند تضمینی برای رونق تولید باشد افزود: رهبری در فرازهای دیگری از سخنانشان در ارتباط با اصلاح سیستم بانکی صحبت کردند که این مسأله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

سعادت با بیان این که بانک خوب می‌تواند کشور را به رشد و توسعه برساند و بانک بد می‌تواند اندوخته‌های مردم را از بین ببرد گفت: شاهد بوده‌ایم که رشد قارچ‌وار بانک‌ها در ده سال گذشته سبب از رونق افتادن تولید شده است؛ در این شرایط بسیاری از کارخانه‌دارها ترجیح دادند که پول خود را در بانک‌ها بگذارند و از سود کلان بانکی بهره ببرند؛ با این حساب می‌توان گفت که رونق بانکداری به معنای رکود در تولید است.

وی با تأکید بر این که برای رونق تولید باید ضمن منظم ساختن فعالیت‌های بانکی، با سیستم نامناسب بانکی به شدت برخورد شود گفت: سیستم بانکی باید در خدمت اقتصاد و رونق تولید باشد اما شاهد هستیم که بانک‌ها به دنبال اقتصاد ربوی هستند؛ سیستمی که نمونه آن که حتی در کشورهای تابع سرمایه‌داری نیز دیده نمی‌شود.

در حوزه بانکداری از کاپیتالیست‌ها هم کاپیتالیستی‌تر عمل کرده‌ایم!

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با اشاره به این که ما در حوزه بانکداری حتی از کشورهای کاپیتالیست هم کاپیتالیستی‌تر عمل کرده‌ایم گفت: با این رویکرد نمی‌توان به نتایج مطلوبی در اقتصاد دست یافت؛ از طرفی مردم امروز با مسأله فساد اقتصادی دست به گریبان هستند که باید در این خصوص نیز چاره‌ای اندیشید.

سعادت با بیان این که فساد بیش از آن که منابع را از بین ببرد، انگیزه‌ها را نابود می‌کند گفت: وقتی مردم، جوانان و تولیدکنندگان اخبار وقوع اختلاس‌های بزرگ را می‌شنوند، دست و دلشان به کار نمی‌رود و وقتی جوانان شاهد هستند که برخی افراد از طبقات بالا، حتی در سنین پایین از امکانات ویژه‌ای برخوردارند اما کم‌ترین ارزش افزوده را  نیز برای کشور ندارند، طبیعتا انگیزه خود را برای تحصیل و تولید و خدمت‌گذاری از دست می‌دهند.

وی با تصریح بر این که تا زمانی که شاهد قلع و قمع گسترده مفسدان اقتصادی نباشیم، نمی‌توانیم انتظار رونق تولید داشته باشیم گفت: در انتهای سال گذشته شاهد تغییر در مدیریت قوه قضائیه بودیم؛ از طرفی در انتهای سال 98 شاهد برگزاری انتخابات مجلس خواهیم بود و می‌توانیم شاهد حرکت‌های اولیه در حوزه رونق تولید باشیم.

تولید در شرایط بدی به سر می‌برد؛ باید آن را احیا کنیم!

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان این که سخنان مقام معظم رهبری به منظور جهت‌دهی به نیروهای کشور در راستای رونق تولید عنوان شده است گفت: اگر واقع‌بینانه به شرایط نگاه کنیم، «تولید» در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد و ما باید ابتدا تولید را احیا کنیم و به تدریج ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که به وفور در کشور یافت می‌شود را در راستای تولید به صف کنیم.

بخش دوم این گفتگو فردا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا و رونق تولید در کشور، گفت: رشد اقتصادی و و رونق تولید می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید ابراهیم رئیسی در جشن احیای 201 واحد تولیدی راکد استان سمنان، اظهار داشت: شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی در گرو تولید است.

وی افزود: همه تلاش‌ها باید در راستای افزایش تولید باشد و افزایش تولید هیچ تناسبی با قاچاق ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید کشور است، عنوان کرد: قاچاق کالا تولید را در کشور از نفس می‌اندازد.

در حال تکمیل. ..

دیگر خبرها

  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند
  • تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود