Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@18:54:35 GMT

ترکیه سومین کشور صادرکننده کالا به ایران شد

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۴۵۸۸

ترکیه سومین کشور صادرکننده کالا به ایران شد

ترکیه پس از چین و امارات با حجم صادراتی در حدود ۲.۲۶۱ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده کالا به ایران طی ۱۱ ماه گذشته بوده است. ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ بین الملل دیپلماسی ایران ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، ترکیه پس از چین و امارات متحده عربی با حجم صادراتی در حدود 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

261 میلیارد دلار به ایران در سال گذشته شمسی (1397) در رتبه سوم قرار دارد.

بنا به اعلام اتاق بازرگانی تهران، چین با 9 میلیارد و 375 میلیون دلار صادرات به ایران رتبه نخست را داشته و امارات با 5.919 میلیارد دلار در رده دوم این جدول قرار دارد. 

این ارقام نشان می‌دهد که چین با اختلاف زیادی توانسته بیشترین سهم از بازار ایران را در میان کشورهای دیگر دنیا به خود اختصاص دهد. 

هند، آلمان و سوئیس پس از سه کشور مذکور قرار دارند. براساس این لیست در سال 97 بلژیک، مالزی و اسپانیا نیز به ترتیب 373، 375 و 388 میلیون دلار صادرات به ایران داشته‌اند.

سطح تجارت ترکیه و ایران در سال 2010 از مرز 10 میلیارد دلار گذشت و در سال 2012 به اوج خود یعنی 21.9 میلیارد دلار رسید. پس از سال 2012 روند کاهشی آغاز شد.

تجارت ایران و ترکیه کمتر از پتانسیل روابط دو کشور است

در همین سال میزان صادرات ترکیه به ایران نیز به بیشترین سطح یعنی به 9.9 میلیارد دلار رسید، اما این میزان در سال 2017 با کاهشی جدی مواجه شده و به 3.3 میلیارد دلار رسید.

این روند نزولی در سال 2018 ادامه یافته و تا 2.4 میلیارد دلار کاهش یافت. از سوی دیگر واردات ترکیه از ایران نیز از 12.5 میلیارد دلار در سال 2011، به 7.5 میلیارد دلار در سال 2017 و سپس 6.9 میلیارد دلار در سال 2018 کاهش یافت.

انتهای پیام/

R1396/P/S8,95,1414/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مطلبی گفت: سال گذشته حدود ۵۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است.
او عنوان کرد: در همین مدت ۲۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۶۸۵ میلیون دلار واردشده که عمدتا مربوط به خطوط تولید واحد‌های صنعتی بوده است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: در حوزۀ ترانزیت خارجی نیز حدود ۲۰۳ هزارتن کالا انجام شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، حدود ۴۶ درصد رشد داشتیم.

دیگر خبرها

  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴