Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@18:56:55 GMT

کتاب "روایت یک انتخاب" در کابل منتشر شد

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۴۵۹۰

کتاب 'روایت یک انتخاب' در کابل منتشر شد

خبرگزاری میزان- روایت یک انتخاب، عنوان کتابی، است از «عزیز رویش» نویسنده و روزنامه‌نگار افغانستانی که توسط «بنیاد تاریخ شفاهی افغانستان» به تازگی در کابل منتشر شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، روایت یک انتخاب، عنوان کتابی، است از «عزیز رویش» نویسنده و روزنامه‌نگار افغانستانی که توسط «بنیاد تاریخ شفاهی افغانستان» به تازگی در کابل منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت یک انتخاب، یاداشت‌های روزانه عزیز رویش از روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شده و تا بعد از پیروزی اشرف غنی در انتخابات ادامه پیدا کرده است.

روایت یک انتخاب قبل از انتشار به شکل کتاب، از تاریخ 16 سنبله/ شهریور سال 1394 تا 10 دلو/ بهمن همان سال به صورت پاورقی در روزنامه «جامعه باز» در کابل به نشر رسیده است.

در سال 1392 شمسی که اشرف غنی کاندید ریاست جمهوری افغانستان شد، عزیز رویش در کنار دیگر یاران خود در تیم اشرف غنی حضور داشت.

اما بعد از پیروزی اشرف غنی، عزیز رویش و جمعی دیگر از یارانش که بیشتر جامعه روشنفکر هزاره افغانستان بودند، با تیم رئیس جمهور افغانستان و معاون وی سرور دانش نتوانستند ادامه همکاری بدهند و عملا همکاری میان آن‌ها پایان یافت.

رویش در مقدمه این کتاب در مورد همکاری خود با تیم اشرف غنی گفته است: من با جمعی از دوستانم، در انتخابات ریاست جمهوری سال 1394 با دکتر اشرف غنی احمد زی همراه بودم. در نتیجه این انتخابات او به ریاست جمهوری رسید. حال سوال این است که من در رسیدن او به این مقام چه نقشی داشتم؟ چه باعث شد که من، پس از انتخابات اول، وقتی پیروزی اشرف غنی در دور دوم تقریبا محرز شده بود، از همراهی با او بیرون آمدم و دوباره به عنوان یک معلم به صنف (کلاس)درسی‌ام در مکتب(مدرسه) معرفت برگشتم؟ اثر و بهای همراهی من با اشرف غنی چی بود؟

روایت عزیز رویش از روزهای کارزار تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قدری متفاوت از چیزی است که تا قبل از این مطرح شده بود.

نویسنده تاکید دارد و می‌گوید: اعتراف می‌کنم که این روایت غیر متعارف است و بخش‌های زیادی از این روایت، صورت افشاگری رازهایی است که گویا آفرینندگان آن تمایل به بازگویی و افشای آن نداشته‌اند.

رویش در این اثر همچنین این پرسش را مطرح می‌کند که چه عاملی باعث شد که اشرف غنی احمد زی، از فردی با آرای 5 درصد در انتخابات سال 1388، به فرد پیروز انتخابات سال 1393 تبدیل شد و از این طریق به ارگ ریاست جمهوری پا گذاشت؟

آنگونه که عزیز رویش روایت کرده است نقش هزاره‌ها در انتخاب اشرف غنی تعیین کننده بوده است و البته نویسنده باور دارد که هرچند رای هزاره‌ها در انتخاب افراد تعیین کننده بوده است، اما تاکنون هیچ اثر مثبتی برای خود هزاره‌ها به همراه نداشته و «امنیت»، معیشت و «مسرت» آن‌ها را بهبود نبخشیده است.

رویش در ادامه این موضوع را بررسی کرده است که مناسبات قدرت، با ساختار تقسیم قدرت قومی، و سنت میراث رهبری قومی در انتخابات سال 1393 چگونه تبارز کرد و هزاره‌ها به طور مستمر از این نمط چه آسیب‌های دیده‌اند.

به روایت نویسنده کتاب، ایجاد تیم‌های انتخاباتی با همراهی ترک‌تباران و هزاره‌ها شعاع مانور انتخاباتی اشرف غنی را به شکلی برجسته وسعت داد؛ اما اجرای مانور پیروزمند در این شعاع به درایت و مدیریتی ضرورت داشت که اشرف غنی بدون تشکیلات و سازمان منسجم سیاسی نمی‌توانست آن را تامین کند.

کاستی اشرف غنی در این عرصه، کمپین او را به آسیب کمرشکنی دچار ساخت که اثرات آن هم در جریان انتخابات و هم بعد از انتخابات، به گونه‌ای یک بحران و عدم کارایی جدی بر ملا شد.

رویش تاکید داد که همراهی اشرف غنی و دیگران با ترک‌تباران و هزاره‌ها مانند شمشیر دولبه‌ای است که بازی ماهرانه با آن، دو جناح را برای ما باز خواهد کرد، اما بازی ناشیانه با آن، دو جناح را به زمین خواهد زد.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان رویش ناشیانه شمشیر دولبه منسجم سیاسی بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد یک هیات بلندپایه ترکمنستان عصر امروز (سه‌شنبه، ۴ثور) وارد کابل شده است.

این وزارت گفت این هیات با هدف ادامه گفتگوهایی که میان هیات طالبان و ترکمنستان در آن کشور به منظور توسعه تجارت و ترانزیت میان دوکشور صورت گرفته بود به کابل سفر کرده است.

به گفته این وزارت، قرار نشست سه‌جانبه جهت اتصال منطقه ای و توسعه تجارت و ترانزیت میان افغانستان، ترکمنستان و ‎قزاقستان، در روزهای آینده برگزار گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل