Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مهم ترین دلیل افزایش قیمت پیاز سوءاستفاده‌های شبکه توزیع است، گفت: کاهش تولید این محصول باعث سوء استفاده شبکه توزیع آن در بخش عمده فروش و خرده فروشی شده است.

احمدرضا حاجی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نوسانات قیمت پیاز مقطعی است، اظهار کرد: به طور کلی در بخش محصولات کشاورزی، اگر تولید محصولات ۱۰ درصد کاهش یابد، کل آن محصول در آن مقطع زمانی افزایش قیمت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه یکی از دلایل اصلی و فنی کاهش عرضه پیاز، سردی هوا در مناطق جنوبی و تاخیر در رشد پیاز است، گفت: اگر گرمای همیشگی به صورت مستمر در مناطق جنوبی وجود داشت امسال نیز پیاز زودتر به عمل می‌آمد، اما متاسفانه برداشت پیاز امسال به تاخیر افتاد و همین موضوع مزید بر علت گشت تا افزایش قیمت این محصول رخ دهد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وقفه ایجاد شده در طرح استمراری مناطق جنوبی از جمله فارس، بوشهر، بندرعباس و جیرفت وخوزستان، افزود: در این طرح پیازهایی کشت شده در مناطق مختلف کشور در هر فصل به سایر نقاط کشور توزیع می‌شود اما این طرح به دلیل وجود سرما دچار وقفه شده است.

حاجی مرادی اضافه کرد: در چندماه گذشته مقداری پیاز انبار شده در استان وجود داشت که در بازار عرضه شد و اکنون باید پیازهای جنوب را در بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه به شدت نگران آسیب به محصول پیاز خوزستان به دلیل بارندگی های اخیر هستیم، گفت: صیفی جات گلستان نیز آماده برداشت بود اما با خسارتی که از سیل اخیر به وجود آمده پیش بینی می‌شود در بازار این محصولات نیز دچار مشکل شویم.

صادرات پیاز به ترکیه بازار داخلی را دچار مشکل کرد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه به واسطه شرایط ارزی که در سال گذشته پشت سر گذاشتیم صادرات هر کالایی از نظر اقتصادی به صرفه بوده است، تصریح کرد: در چند ماه گذشته حجم قابل توجهی از پیازهای موجود در کشور به ترکیه صادر شد که بازار داخل را دچار مشکل کاهش عرضه کرده است.

حاجی مرادی افزود: یکی از مشکلات اصلی موجود این است که برای واردات محصولاتی همچون پیاز یا سیب زمینی نمیتوان سریعا تصمیم به واردات گرفت و کاهش عرضه را از ذخایر دیگر کشورها جبران کرد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی وادرات پیاز به کشور منطقی نیست زیرا آسیب زیادی به تولید کننده وارد می‌شود و با دلسرد شدن تولید کننده در امر تولید وقفه می‌افتد، چند ماه بعد دوباره شاهد چرخه کاهش عرضه و افزایش قیمت ها خواهیم بود. 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید معتقد است که قیمت تمام شده پیاز نسبت به قیمتی که در شرایط کنونی عرضه می‌شود کمتر است، گفت: در شرایط کنونی نیز قیمتی که واسطه های در مزارع از کشاورزان خرید می کنند بسیار کمتر از نرخی است که در میادین برای این محصول تعیین می‌شود.

حاجی مرادی افزود: دست به دست شدن پیاز تا رسیدن آن به میادین و سوء استفاده ای که از کمبود عرضه در شبکه توزیع می شود، ناچارا قیمت را افزایش می‌دهد.

قیمت ها از فردا کاهش می یابد

وی اضافه کرد: یک نمونه از سوء استفاده های شبکه توزیع این است که چون اصفهان تا تهران فاصله زیادی ندارد، زمانی که قیمت یک محصول در تهران بیشتر از اصفهان تعیین شود، کامیون‌داران ترجیح می‌دهند بار را به قیمت بیشتر به فروش برسانند و این بار به اصفهان نمی‌رسد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در ایام  نوروز به دلیل محدودیت های ترافیکی که در سطح جاده های کشور اعمال می‌شود و کامیون‌ها اجازه تردد ندارند، ورودی بار به میادین کاهش می‌یابد.

حاجی مرادی افزود: از صبح فردا که بخش دیگری از غرفه های میدان میوه و تره بار گشوده می‌شود عرضه پیاز بیشتر شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری در میدان میوه و تره بار تابع عرضه و تقاضا است، گفت: امروز در میدان میوه و تره بار قیمت پیاز ۸۰۰۰ تومان تعیین شد و در خرده فروشی‌ها نهایتا با قیمت ۱۰۵۰۰ تومان باید عرضه شود اما اگر بیش از این قیمت باشد بی شک بازرسان صنعت و معدن با گران فروشی ها برخورد خواهند کرد، مردم نیز می توانند تخلفات را به شماره تلفن ۱۲۴ گزارش کنند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بار پیاز جهاد کشاورزی صادرات کشاورزی میدان میوه و تره بار اصفهان نوروز واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۵۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت ترافیکی شب‌های قدر در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در روز‌های ۱۰، ۱۲ و۱۴ فروردین از ساعت ۱۴ تا اذان صبح، تردد خودرو‌ها در محور‌های منتهی به حرم مطهر رضوی ممنوع خواهد بود.

مهدی یعقوبی افزود: براین اساس همه محور‌های ورودی از میدان بسیج، میدان شهدا، میدان شهدای گوهرشاد، میدان شهدای گمنام، چهارراه زرینه و چهارراه خسروی با هماهنگی پلیس راهور بسته خواهد شد و خودرو‌های شخصی اجازه ورود ندارند.

وی افزود: خدمات اتوبوسرانی و قطار شهری در شب‌های قدر از اذان مغرب تا پایان مراسم رایگان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های ترافیکی شب‌های قدر در اصفهان اعلام شد
  • محدودیت‌های ترافیکی مراسم شب‌های قدر در قم
  • نوسانات دمایی در استان زنجان کاهش می‌یابد
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی ویژه شب‌های قدر در کرمان
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی مازندران
  • محدودیت ترافیکی شب‌های قدر در مشهد
  • اعمال محدودیت ترافیکی جدید در مشهد همزمان با شب‌های قدر
  • ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد
  • مصدومان حوادث ترافیکی در سیستان و بلوچستان ۲۳ درصد کاهش یافت
  • کاهش ۴۸ درصدی موارد فوتی حوادث ترافیکی در سیستان و بلوچستان