Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمحال و بختیاری ضمن برخورداری از طبیعت بکر و زیبا دارای مکان های تاریخی بی شماری است که علاقمندان به تاریخ می توانند در سفر به استان با سران مشروطه و تاریخ سازان کشور بیش از پیش آشنا شوند.

خبرگزاری شبستان - چهارمحال و بختیاری

 

چهارمحال و بختیاری با یک درصد از خاک ایران از لحاظ وسعت بیست و ششمین استان کشور به شمار می رود، شهرکرد مرکز این استان مرتفع ترین شهر در بین مراکز استانی بوده و به همین سبب به «بام ایران» شهرت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جاذبه های طبیعی بکر و بوم گردی ۲ شاخص مهم این استان در رونق صنعت گردشگری آن به شمار می رود.

 

بیش از ۷۰ درصد این استان را کوه ها و تپه ها و ۲۴ درصد دیگر را دشت های آبرفتی و فلات ها تشکیل می دهد، این استان به سبب ویژگی های خاص طبیعی دارای رودخانه های بسیاری است.

 

اما جدای از طبیعت بکر و سحرآمیز آن اماکن تاریخی و قلعه ها این استان برای هر دوستدار به تاریخ و گردشگری جذاب است.

 

سنگ نوشته های مشروطه

 

از مهمترین جاذبه های تاریخی استان می توان به کتیبه های مشروطه واقع در روستای ده چشمه شهرستان فارسان اشاره کرد، این کتیبه ها متعلق به دوران مشروطیت توسط ۲ تن از رهبران جنبش مشروطه خواهی بختیاری به نام های سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده است، کتیبه ها در چهار قسمت مجزا به سینه صخره های سیلیسی و به ترتیب حدوث زمان از راست به چپ حجاری شده است، نوع کتیبه ها نستعلیق گه گاه با خط شکسته آمیخته شده است.

 

 

کتیبه های اول و دوم به دستور سردار ظفر در خصوص چگونگی آغاز و انجام جنبش مشروطه خواهی است و کتیبه های دیگر به دستور علی قلی خان سردار اسعد بختیاری در همان زمینه قبلی و در خصوص لغو شدن القاب در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی به دستور مجلس شورای ملی حجاری شده است.

 

قلعه سردار اسعد بختیاری

 

علی قلی خان سردار اسعد بختیاری در سال ۱۳۱۸ هجری قمری قلعه ای در منطقه جونقان شهرستان فارسان برای سکونت خود بنا کرده است، این قلعه در ۱۴ هزار مترمربع با نماهای بیرونی متفاوتی ساخته شده است، این قلعه زمانی که سردار اسعد بختیاری زمامداری ایل بختیاری را بر عهده داشته احداث شده و قدمت آن به یک صد سال می رسد.

 

 

در این قلعه تاریخی موزه آثار سنگی نیز راه اندازی شده است، در این موزه مجموعه ای از آثار سنگی، سرستون، پایه ستون سنگ تزئینی و سنگ قبرهای دوره صفویه و قاجاریه به نمایش گذاشته شده است.

 

این سومین موزه سنگ پس از موزه سنگ مجموعه تاریخی فرهنگی چالشتر و موزه سنگ قلعه دزک در استان است که در معرفی تاریخ بشر اهمیت بسزایی دارد.

 

قلعه چالشتر

 

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار در شهرستان شهرکرد در شهر چالشتر واقع شده است، این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۰۱ و همچنین در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۲۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

منزل احمدخان و محمود خان چالشتری به همت پدرشان خدا رحم چالشتری فرزند محمدرضا خان در اواخر دوران قاجار ساخته شده است، از تاریخ حک شده بر روی سرستون های این بنا استنباط می شود بنا در تاریخ 1323 هجری قمری به اتمام رسیده است، این بنا در 2 قسمت ساخته شده که وسعت آن در حدود 12 هزار مترمربع است و به شکل هنر ایرانی در دوران قاجار ساخته شده است، علی اکبر دهخدا در هنگام جنگ جهانی اول که به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود از کتابخانه چالشتر استفاده کرده و تالیف «امثال و حکم» و لغتنامه خود را با استفاده از منابع موجود در قلعه چالشتر آغاز کرده بود.

 

شیر سنگی یا برد شیر

 

شیرهای سنگی بر مزار چهره های ماندگار، سرشناس و بزرگ ایل از سوی قوم بختیاری نهاده می شود، اهالی این قوم شیر سنگی را نشانه شجاعت، دلاوری و دارا بودن ویژگی هایی همچون هنرمندی در شکار، تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری می دانند.

 

 

هیبت و شکوه این تندیس ها یادآور مردانی است که تاریخ پرفراز و نشیب قومشان را در قالبی اسطوره ای به نام خود زینت داده اند، برد شیرها از پهلو مزین به نقش شمشیر، اسب، تفنگ و تسبیح هستند و بر گرده آنها مشخصات متوفی نقش می شود.

 

قلعه بارده

 

قلعه تنها قلعه از خوانین ایل چهار لنگ است که در استان چهارمحال و بختیاری به جای مانده است، این قلعه در حدود سال ۱۲۷۸ هجری قمری توسط ۲ برادر به نام های محمدحسن خان و داراب خان فرزندان چراغعلی خان از سران ایل چهار لنگ، طایفه محمد صالح، ساخته شده است، چراغعلی خان قلعه اول خود را در جایی که امروزه بافت روستای بارده آن را احاطه کرده است ساخته که در احداث آن بیشتر جنبه دفاعی مورد توجه قرار داشته است.

 

 

از حدود سال ۱۲۷۰ هجری قمری بنیان قلعه به جای قلعه قبلی گذارده شد، بر اساس وصیت نامه مرحوم محمدحسن خان که نزد نوادگان وی موجود است مبلغ سه هزار تومان خرج ساخت قلعه شده که ایشان به فرزندان خود وصیت کرده است که قلعه را تکمیل و تزیین کنند که این کار انجام نگرفت.

 

استادکاران قلعه بارده، استاد اسماعیل ترکان بنا و برادرش استاد علی محمد معمار اصفهانی بوده اند که قلعه سردار شجاع الممالک در روستای بلومیر از توابع فریدن نیز توسط آنها ساخته شده است، قلعه در غرب روستای بارده قرار دارد.

 

موقعیت مکانی قلعه به گونه ای است که از سمت شرق دارای شیب زیادی با طول حدود ۴۰ متر تا کف دره ابتدای روستا و از جهات سه گانه دیگر نیز قرار گرفتن آن بر روی بلندی مشخص است، به غیر از جهت شرقی بقیه جوانب آن را دشت و مراتع کشاورزی احاطه کرده است.

بنا بر موقعیت مکانی و معماری بنا، علاوه بر ایجاد قلعه خانی، نکات حفاظتی و تدافعی نیز در ساخت آن رعایت شده اســت.

 

قلعه شمس آباد

 

قلعه شمس آباد در ۱۵ کیلومتری شهرکرد در روستای شمس آباد واقع است، این قلعه در حدود ۱۲۰ سال پیش به دست یوسف خان امیر مجاهد از خوانین بختیاری در اواخر دوران قاجاریه و اوایل دوران پهلوی بنا شد، این بنای قدیمی دارای یک ساختمان مرکزی است که از ۲ طبقه شاه نشین و زیرزمین تشکیل شده است، طبقه شاه نشین این بنا دارای ۲ ایوان ستون دار در جهت شرق و غرب است چند اتاق با کاربری های مختلف در طرفین قلعه قرار گرفته که تزئینات خاصی ندارد.

 

 

از جمله زیبایی های این قلعه ستون های به کار رفته در ایوان غربی است که مکعبی و مزین به نقوش گل و مرغ و نقوش انسانی است که مردانی مسلح با لباس محلی بر روی آنها حجاری شده است، پیرامون ساختمان مرکزی را فضای مشجر پوشانده که سایه ساران خنکی را در فصل تابستان بر حیاط قلعه حاکم می کند.

 

قلعه امیر مفخم دزک، پل خدا آفرین، پل هوره، پل مصلی بروجن، پل زمانخان، گرمابه پرهیزکار، خانه آزاده چالشتر، تونل پارتی، پل سیمی دو پلان و امامزادگان و بقاع متبرکه استان بخشی از آثار تاریخی فرهنگی استان به شمار می رود که دیدن آن برای هر علاقه مندی به این حوزه جذاب است.

 

گزارش از سجاد عباسی

 

پایان پیام/361

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل خبرگزاری شبستان بارندگی و سیلاب گلستان اعتکاف مراسم اعتکاف خسارات سیل گلستان سیلاب خسارت سیلاب قلعه چالشتر اماکن تاریخی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از بناهای تاریخی قشم

   ابراهیم رستم گورانی گفت: به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید عمومی از غار خربس و قلعه تاریخی قشم روز پنجشنبه۳۰  فروردین ۱۴۰۳ رایگان است.  وی گفت: در نوروز امسال برای قلعه تاریخی قشم بالغ بر ۶۰۰۰ بازدید ‌و غار خوربس ۲۳ هزار بازدید گردشگران ثبت شد. گورانی گفت: برنامه های لازم برای توسعه صنعت گردشگری جزیره به ویژه و مرمت آثار تاریخی قشم و فرهنگی جزیره در دست اقدام است و همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از فعالان و پیشکسوت های این عرصه تقدیر به عمل می آید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران
  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر
  • بازدید رایگان از بناهای تاریخی قشم
  • پیش‌بینی رگبار باران در چهارمحال و بختیاری
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • ضرغامی در پاسخ به قدس آنلاین بیان کرد: تکذیب خروج ایران از ایکوم و ایکوموس
  • بهره مندی بیش از ۱۸۵هزار نفر از خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری