Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد - ایرنا - شهروندان کشورهای بالکان غربی (صربستان، مونته نگرو و آلبانی) در چند ماه گذشته با برگزاری چندین تظاهرات ضددولتی، خواهان کناره گیری دولت های این کشورها و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده اند.

**صربستان
احزاب مخالف رئیس جمهوری و دولت صربستان این هفته نیز با برپایی تظاهرات ضددولتی و راهپیمایی در خیابان های مرکزی شهر بلگراد پایتخت این کشور، خواستار کناره گیری آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری و دولت و اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمایندگان احزاب مخالف همچنین هشدار دادند که اگر شرایط تظاهرکنندگان برای استعفای رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات در تمامی سطوح به زودی برآورده نشود، تظاهرات گسترده ای در تاریخ (13 آوریل/ 24 فروردین ماه) در بلگراد برگزار خواهند کرد که مخالفان از تمامی شهرهای صربستان در آن شرکت خواهند کرد.
احزاب مخالف دولت و رئیس جمهوری صربستان در چهار ماه گذشته با ادعای نبودن آزادی رسانه ای، رفاه و معضلات اقتصادی در این کشور و با هدف برکناری دولت کنونی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، تظاهرات متعددی برپاکرده اند. تظاهرات اعضا و هواداران احزاب اپوزیسیون در هفته گذشته با تلاش برای وارد شدن به ساختمانن تلویزیون دولتی در بلگراد و همچنین ساختمان ریاست جمهوری، به اوج رسید.
مخالفین با این ادعا که رسانه های جمعی در صربستان بطور یکجانبه اقدام می کنند، رئیس جمهوری را به دراختیار گرفتن رسانه های خبری متهم کردند. این در حالیست که آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان اتهامات وارد شده به خود را شدیدا رد کرده است.
رئیس جمهور صربستان که رهبر حزب حاکم «پیشرو» است، اخیرا با اشاره به احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام، گفت که مخالفین حتی در انتخابات محلی گذشته نیز موفقیتی به دست نیاورده و از حمایت شهروندان برخوردار نبوده و به فکر مردم نیستند.
در صورتی برگزاری انتخابات در تمامی حوزه ها چه به صورت عادی و یا زودهنگام در صربستان، با توجه به حمایت اکثریت مردم از رئیس جمهوری کنونی و همچنین روند پیشرفت های اقتصادی و رفاهی، می توان پیش بینی کرد که درصد پیروزی حزب حاکم «پیشرو» بسیار بالا خواهد بود.
هر چند احزاب مخالف صربستان برای سرنگونی حزب حاکم پیشرو از طریق برگزاری تظاهرات تلاش می کنند، اما با توجه به برخوردار نبودن از حمایت قشر کثیری از مردم، در حال حاضر نمی توانند به پیروزی خود امید زیادی ببندند.
جمعیت صربستان که از لحاظ جغرافیایی در شبه جزیره بالکان و در بخش جنوب شرقی اروپا قرار دارد و در واقع آسیا و اروپا را به هم ارتباط می دهد، بر اساس سرشماری نفوس در سال 2011 بالغ بر هفت میلیون و 565 هزار و 761 نفر بوده و مساحت آن 88 هزار و 407 کیلومتر مربع می باشد.

** مونته نگرو
احزاب مخالف دولت در مونته نگرو نیز در هفته جاری برای ششمین بار با برپایی تظاهرات ضددولتی، خواستار برکناری میلو جوکانوویچ رئیس جمهوری و دیگر مقامات کنونی دولتی و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام در تمامی سطوح شدند.
همه 39 نماینده احزاب مخالف در مجلس مونته نگرو در تظاهرات شامگاه شنبه 23 مارس / دوم فروردین ماه حضور یافتند. مجلس مونته نگرو 81 نماینده دارد.
قرار است سران احزاب مخالف دولت در تظاهرات ضد دولتی هفته آینده با سیاست راهبردی برای تغییر دولت کنونی و تشکیل دولت فن سالاران و برگزاری انتخابات پیش هنگام در تمامی سطوح، حاضر شوند.
تظاهرکنندگان در آخرین گردهمایی خود در هفته گذشته با سر دادن شعارهای ضد دولتی در خیابان های مرکزی پودگوریتسا، راهپیایی کردند.
احزاب مخالف و همچنین تقریباً نیمی از مردم مونته نگرو با سیاست های میلو جوکانوویچ رئیس جمهوری در عضویت این کشور در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) مخالف هستند و سران اپوزیسیون بارها حکومت فعلی این کشور را به ناتوانی در بهبود وضع اقتصادی، رفاهی و اجتماعی مردم متهم کرده اند.
مونته نگرو که از زمان استقلال در سال 2006 تاکنون از لحاظ سیاسی و اقتصادی با فراز و نشیب های زیادی رو به رو بوده، اکنون عضو ناتو و در حال مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپاست. مونته نگرو در نوامبر سال 2010 برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و در ماه ژوئن 2012 مذاکرات این کشور در باره مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد.
کشورهای حوزه بالکان از جمله رومانی، بلغارستان، آلبانی، اسلوونی، کرواسی و مونته نگرو از اعضای ناتو هستند.
مونته نگرو به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین جمهوری از فدراسیون یوگسلاوی سابق به شمار می رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن 13 هزار و 812 کیلومتر مربع و جمعیت آن 678 هزار و 177 تن و پایتخت آن « پودگوریستا»ست. این کشور کوچک که در مجاورت با دریای آدریاتیک قرار دارد، دارای سواحل متعددی است که می تواند سالانه بیش از نیم میلیون گردشگر را به خود جذب کند. جمهوری مونته نگرو با داشتن 199 کیلومتر ساحل با دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بندر بار از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.
مونته نگرو که از جنوب شرقی با آلبانی و از جنوب غربی با دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان هم مرز است، پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و 192 دومین کشور عضو سازمان ملل متحد به شمار می رود.

** آلبانی
احزاب مخالف و همچنین بخشی از مردم در آلبانی نیز در این منطقه با سیاست های اقتصادی و رفاهی دولت مخالف و با برگزاری تظاهرات ضد دولتی متعدد، مخالفت خود را با سیاست های نخست وزیر کشورشان ابراز کرده اند.
مخالفین دولت آلبانی در هفته گذشته بار دیگر با درخواست استعفای نخست وزیر و برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی، تظاهرات گسترده ای در تیرانا پایتخت این کشور برگزار کردند.
هواداران حزب اپوزیسیون «راست میانه دمکراتیک» در تظاهرات ضد دولتی هفته گذشته تلاش کردند با عبور از صف ماموران پلیس، وارد ساختمان دولت شوند که جلوی آنها گرفته شد.
مخالفین دولت، حزب چپگرای سوسیالیست ادی راما نخست وزیر آلبانی را به فساد مالی و بی کفایتی اعضای دولت و ارتکاب جرایم سازمان یافته متهم می کنند که از طرف دولت شدیدا رد شده است.
نخست وزیر آلبانی با رد اتهامات وارد شده به وی، از سوی حزب مخالف راست میانه دمکراتیک، با اشاره به اینکه از مقام نخست وزیری استغفا نمی دهد، گفت که حزب وی بر مجلس کاملا مسلط است.
معترضان خواستار کناره گیری دولت، تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند تا به گفته آنها، دمکراسی از طریق پارلمان منتخب مردمی و نه به واسطه پول و تهدید جنایتکاران، برقرار شود.
آلبانی پس از انتظار طولانی از ژوئن 2014 به نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته شد. روند عضویت آلبانی در اتحادیه اروپا به خاطر بحران های سیاسی و عدم همکاری دولت سابق با گروه های سیاسی مخالف در این کشور، از سال 2009 متوقف شده بود.
جمهوری آلبانی در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 800 هزار تن، عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تنها عضو سازمان همکاری اسلامی در اروپاست.
اروپام**436**1486**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تظاهرات ضد دولتي بلگراد بالكان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت فرانسویان از فلسطین

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پاریس، تظاهرات حمایت از فلسطین در پاریس این هفته پس از کش و قوس فراوان و مخالفت اولیه دولت فرانسه، سرانجام برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

نشریه مدیا پارت درباره موضع دولت فرانسه نوشت: علیه همبستگی با فلسطین. حمایت از فلسطین در فرانسه جرم محسوب می‌شود. مک کارتیسمی به سبک فرانسوی.

منظور این نشریه از مک کارتیسمی به سبک فرانسوی اشاره به عوام فریبی، سانسور و احضار مخالفان صهیونیسم و طرفداران مقاومت در روز‌های اخیر است.

مخالفت با نژاد پرستی، اسلام هراسی و خشونت پلیس عنوان پوششی تظاهرات این هفته حمایت از فلسطین در پاریس بود.

برگزارکنندگان این تظاهرات همچنین خواستار منع حضور رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک پاریس و تحریم محصولات و شرکت‌های اسرائیلی و نیز شرکت‌هایی که با این رژیم کار می‌کنند، شدند.

اظهارات:
مصاحبه اول: یک شهروند فرانسوی
مصاحبه دوم: از مسئولان برگزارکننده تظاهرات ضدصهیونیستی


دیگر خبرها

  • حمایت فرانسویان از فلسطین
  • اعلام همبستگی کامل صربستان با ایران
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تأکید دارد
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید دارد
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و صربستان
  • امیرعبداللهیان: ایران برای روابط با صربستان اهمیت قائل است
  • «مادورو» آمریکا را به نقض تعهد خود برای لغو تحریم‌ها متهم کرد
  • سفیر ایران در صربستان، صدای فعالان مسلمان را درآورد
  • ماجرای اظهارات نسنجیده جناب سفیر که صدای فعالان مسلمان را درآورد | سفارت ایران ناچار به صدور بیانیه شد