Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@19:32:18 GMT

از تاریخ سازی «هزارپا» تا شگفتی «مغزهای کوچک زنگ زده»

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۵۸۴۷

از تاریخ سازی «هزارپا» تا شگفتی «مغزهای کوچک زنگ زده»

گیشه سینماها در سالی که گذشت شگفتی های فراوانی داشت، از فروش ۳۸ میلیاردی «هزارپا» تا موفقیت چشمگیر «مغزهای کوچک زنگ زده» و حضور ابراهیم حاتمی کیا در فهرست کارگردانان پرفروش سینمای ایران.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : اکران نوروز امسال از بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته آغاز شد تا پرونده اکران سال ۹۷ در همین تاریخ بسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش پیش رو نگاهی داریم به پرفروش ترین فیلم های سالی که گذشت.

 

هزارپا/ ۳۸ میلیارد

شاید کمتر مخاطب سینما تصور می کرد هزارپا بیش از ۳۸ میلیاردتومان در سینماها بفروشد اما ساخته «ابوالحسن داوودی» توانست با فروش دور از انتظار خود همه را شگفت زده کند. داوودی که سال ها پیش از این با «نان و عشق و موتور هزار» سینمای کمدی را تجربه کرده بود، با «هزارپا» بازگشتی شکوهمند به سینمای کمدی داشت. او توانست با قرار دادن رضا عطاران پرفروش ترین بازیگر این سال های سینمای ایران در کنار جواد عزتی ستاره دوست داشتنی سال های اخیر، زوجی مخاطب پسند را جلوی دوربین بفرستد. گرچه نباید از بازی خوب سارا بهرامی، مهران احمدی و شهره لرستانی به سادگی گذشت.

 

«هزارپا» که در ادامه موج فیلم های کمدی سال های اخیر با حال و هوای دهه ۶۰ ساخته شد، موفقیت این گونه فیلم ها را به اوج خود رساند. شاید «نهنگ عنبر» نخستین فیلم کمدی بود که در سال های گذشته آغازگر این موج بود. فیلمی که اتفاقا با بازی فوق العاده عطاران به یادماندنی شد.

 

مصادره/ ۱۵ میلیارد و ۵۰۰

کمدی «مصادره» نخستین ساخته بلند سینمایی «مهران احمدی» بازیگر شناخته شده سینمای ایران بود که نوروز سال ۹۷ اکران شد و توانست بیش از ۱۵ و نیم میلیارد بفروشد. مصادره را شاید بتوان آغازگر موجی در سینمای ایران سال ۹۷ تلقی کرد که داستان آن ها در ایران و آمریکا می گذرد. موجی که با «لس آنجلس تهران» و «کلمبوس» ادامه پیدا کرد.

 

به هر روی مهران احمدی با کارگردانی مصادره تحولات سیاسی اجتماعی ایران در ۴۰ سال گذشته را با تمرکز بر موضوع مهاجرت در قالب طنز به تصویر کشید.

 

احمدی در این راه همچون بسیاری از کارگردان های این سال های سینمای ایران از رضا عطاران بهره برد تا این بازیگر تصویر مرد ایرانی عاشق پیشه بدشانس را این بار برای مصادره بازسازی کند.

 

تهیه کنندگی مصادره را «محمدحسین قاسمی» برعهده داشت که در این سال ها با تولید فیلم های نرگس آبیار شناخته می شود.

 

لاتاری/ ۱۴ میلیارد و ۸۰۰

ساخته «محمدحسین مهدویان» در راه تولید و اکران مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد که این موضوع به موضوع فیلم و اتفاقاتی که در فیلم رخ می داد، بازمی گشت.

 

«لاتاری» در ابتدا برای دریافت پروانه ساخت با چالش روبرو بود اما پس از دریافت امکان ساخت، به سرعت ساخته شد تا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش دربیاید. اما این پایان ماجرای فیلم مهدویان نبود چرا که گروه هایی آن را فیلمی ضدامنیت ملی تلقی کردند و به انتقاد از آن پرداختند.

 

مهدویان در «لاتاری» گرچه در ابتدا به معضلی اجتماعی می پردازد اما پس از آن با کشیده شدن ماجرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد فاز تازه ای می شود.

 

کارگردان جوان و موفق این سال های سینمای ایران برای موفقیت در لاتاری بیش از هربازیگری از حضور «هادی حجاری فر» برای کاراکتر اصلی خود بهره برد، بازیگری که اتفاقا سال ها قبل خود مهدویان پای او را از تاتر به سینما بازکرد تا در «ایستاده در غبار» به عنوان نخستین ساخته بلند سینمایی مهدویان خوش بدرخشد.

 

تگزاس/ ۱۴ میلیارد و ۵۰۰

«مسعود اطیابی» که پیش از ساخت «تگزاس» با کارگردانی آثاری چون «خروس جنگی» توانایی خود را در ساخت فیلم های کمدی مخاطب پسند نشان داده بود، برای تولید این فیلم به سراغ مثلث موفق پژمان جمشیدی،سام درحشانی و حمید فرخ نژاد رفت. بازیگرانی که در «خوب بد جلف» پیمان قاسم خانی نیز مخاطبان زیادی را به سینماها کشاندند.

 

اطیابی اما در کنار بهره گیری از این سه بازیگر، فیلم خود را در برزیل ساخت تا جاذبه دیگری هم برای مخاطب داشته باشد.

 

موفقیت «تگزاس» موجب شد اطیابی بخش دوم آن را این بار در ایران بسازد. فیلمی که اتفاقا نامزد اکران نوروزی هم بود اما نتوانست جایی در اکران عید ۹۸ بیابد.

 

به وقت شام/ ۱۳ میلیارد

«ابراهیم حاتمی کیا» با «به وقت شام» به سراغ موضوع حضور داعش در منطقه رفت و فیلمی در پروداکشن بزرگ ساخت. «به وقت شام» برای حاتمی کیا جایزه بهترین کارگردانی جشنواره سی و ششم فیلم فجر را به ارمغان آورد اما حاتمی کیا وقتی برای دریافت جایزه روی سن آمد با سخنان تند و تیزش حاشیه ای ترین اتفاق اختتامیه فیلم فجر را رقم زد تا واکنش های فراوانی به همراه داشته باشد.

 

«به وقت شام» با اکران در نوروز ۹۷ توانست نزدیک به ۱۳ میلیارد بفروشد تا موفقیتی مهم برای سینمای حاتمی کیا از منظر جذب مخاطب عمومی سینمای ایران باشد.

 

مغزهای کوچک زنگ زده/ ۱۲ میلیارد و ۸۰۰

«هومن سیدی» که فیلم هایش در سال های اخیر سلیقه و مخاطبی خاص داشت، در «مغزهای کوچک زنگ زده» تجربه کارگردانی سال های اخیر خود را به اوج رساند. اما مهمتر از آن موفقیت «در مغزهای کوچک زنگ زده» در گیشه بود. این که فیلمی با این درجه از تلخی بتواند در اکران میانه سال این میزان مخاطب را به سینماها بکشاند موفقیتی بزرگ برای کارگردان آن به حساب می آید.

 

اما نکته ای که نباید در بررسی «مغزهای کوچک زنگ زده» نادیده گرفت، حضور درخشان «نوید محمدزاده» است. محمدزاده که پیش از مغزهای کوچک، بازی در «عصبانی نیستم»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «لانتوری» و «ابد و یک روز» را با وجود شباهت کاراکترها با موفقیت پشت سر گذاشته بود، در «مغزهای کوچک زنگ زده» لایه ای تازه از توانایی خود را به نمایش درمی آورد و مخاطب را شگفت زده می کند.

گرچه نباید از بازی دوست داشتنی «فرهاد اصلانی» و اولین تجربه موفق «نوید پورفرج» نیز به سادگی گذشت.

 

قانون مورفی/ ۱۰ میلیارد

«رامید جوان» پیش از «قانون مورفی» آثار کمدی سینمایی و تلویزیونی موفق و پرمخاطبی را در کارنامه داشت. از «مسافران» تلویزیونی تا «پسر آدم دختر حوا» سینمایی و تا بقیه آثار، همگی در زمان خود موفقیت قابل قبولی کسب کردند.

 

این بار اما رامبد جوان برخلاف گذشته که فیلم هایش را در لوکیشن های محدود و پروداکشن کوچک می ساخت، به سراغ فیلمی کمدی با اکشن بیشتر  و پروداکشن بزرگ تر رفت.

 

«قانون مورفی»کمدی متفاوت رامبد جوان در اواخر سال ۹۷ اکران شد و به فروشی حدود ده میلیارد دست یافت تا در فهرست پرفروش ترین فیلم های سال گذشاه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب گلستان خبرگزاری شبستان خسارات سیل گلستان سیلاب استان بوشهر خسارت سیلاب فیلم سینمایی هزارپا فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده فیلم سینمایی لاتاری سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفتی رسانه‌های عبری از خیانت اردن به جهان اسلام

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما یک نویسنده عرب زبان ساکن آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حتی خود اسرائیلی‌ها نیز خدمت شاه اردن را باور نمی‌کنند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: اردن ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین ایران را که در راه اسرائیل بودند در یک همکاری بی سابقه با اسرائیل رهگیری و منهدم کرد.

گفتنی است کاربران عرب زبان در شبکه‌های اجتماعی از اقدامات اردن در خیانت به جهان اسلام و همراهی با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرده اند.

دیگر خبرها

  • شگفتی اپوزیسیون از قدرت بازدارندگی ایران در فصل نوین جهانی (+فیلم)
  • تاریخ‌سازی لورکوزن؛ تیم‌های رکورددار طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در پنج لیگ معتبر اروپایی
  • معدوم‌سازی ۳ تن فرآورده دامی تاریخ گذشته در قزوین
  • تاریخ‌سازان جاوید محله کن | کوچک‌ترین و مسن‌ترین شهید محله را بشناسید
  • تاریخ‌سازی در قدس
  • شگفتی رسانه‌های عبری از خیانت اردن به جهان اسلام
  • پیش‌بینی اوپتا؛ منچسترسیتی تاریخ‌سازی می‌کند
  • سرمربی بایرلورکوزن تاریخ‌سازی اش را با یک سورپرایز گرفت
  • تاریخ سازی ژآبی آلونسو در بوندسلیگا
  • بزرگترین دشمن ستاره کشتی در تاریخ‌سازی: زمان!