Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجویان قمی در سال ۹۷ با تلاش برای تحرک بیشتر جنبش دانشجویی، نسبت به وقایع مختلفی که مرتبط با دانشگاه‌های این استان و حتی وقایع ملی و بین المللی بود، واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اگر بخواهیم یک بررسی کلی از دانشگاه‌های استان قم در یک سال گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که دانشجویان این استان با اینکه موضوعات خاص شرایط فرهنگی واجتماعی قم را دنبال کرده‌اند، در موضوعاتی که در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و در سطح کلان مطرح شده نیز، حرفی برای گفتن داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کیک زرد در دانشگاه قم

شاید به‌‎عنوان اولین شاهد مثال برای این ادعا، بتوانیم از برگزاری همایشی با عنوان «کیک زرد، امروز و فردای صنعت هسته‌ای» نام ببریم که همان روزهای آغاز سال در بهار ۹۷ در دانشگاه قم برگزار شد. در این همایش علی باقری، معاون سابق شورای عالی امنیت ملی به تبیین وضعیت انرژی هسته‌‎ای کشور پرداخت.

 

زمانی هم که موضوع تصویب طرح CGT در مجلس مطرح بود، دانشجویان قمی طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس از آنان خواستند این طرح را تصویب کنند تا شاید نقدینگی افسارگسیخته در کشور کنترل شود و به سمت بازارهای غیرمولد نرود.

 

تصویب FATF در مجلس نیز در همان مرحله اول که شورای نگهبان ایراداتی بر آن وارد کرد، مورد توجه دانشجویان قمی قرار گرفت و دانشجویان قمی در اعتراض به آن تجمع کردند و از مجلس پرسیدند که چرا به جای پیگیری معیشت مردم دنبال تصویب FATF است.

 

وی آی پی نشینی و دردسرهایش

همان روزها بود که تصویری از سیداحمد خمینی در فضای مجازی منتشر شد که در یکی از هیئت‌های قم در جایگاه ویژه به تماشای عزاداری امام حسین(ع) نشسته بود. این موضوع در سراسر کشور واکنش‌هایی را برانگیخت و دانشجویان قمی که حتی بعضی از آنها از نزدیک شاهد این ماجرا بودند، در واکنش به آن توئیت زدند و بیان کردند که بزرگترین جفا در حق امام را یادگارانش می‌کنند.

 

حواشی دست سر از دانشگاه‌های این استان برنداشت و این بار سر از دانشگاه قم درآورد و ماجرای دعوت از احمد مازنی، نماینده مجلس شورای اسلامی برای مناظره با حمید رسایی، نماینده سابق مجلس باعث شد که دانشگاه‌های این استان خبرساز شوند.

 

جامعه اسلامی قم خبری مبنی بر تشکیل جلسه مناظره بین رسایی و مازنی به رسانه‌ها داد و پوستر آن را هم منتشر کرد، اما مازنی در مناظره حضور نیافت و رسایی نیز به سخنرانی پرداخت و نظرات خود را درباره FATF بیان کرد. اما پس از گذشت چند روز از این مناظره و انتشار خبر آن، مازنی به خبرگزاری دانشجو نامه نوشت و دعوت جامعه اسلامی دانشگاه قم از وی برای حضور در این مناظره را تکذیب کرد؛  البته در این نامه متذکر شد که در شرایط کنونی حاضر به مناظره نیست و ترجیح می‌دهد گفتگو کند.

 

البته دانشجویان این استان نسبت به حضور نیافتن لاریجانی در جمع‌های دانشجویی هم اعتراض داشتند و طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ که نماینده مردم این استان در مجلس نیز هست، از وی خواستند تا صدای دانشجویان قم را به رئیس مجلس برسانند .  در این نامه دانشجویان نسبت به اینکه مجلس تحت تأثیر جریانات سیاسی قرار گرفته ابراز نگرانی کردند.

 

وقتی هم که در ۱۶آذر تریبون نمازجمعه در اختیار دانشجویان این استان قرار گرفت، دغدغه جامعه دانشجویی نسبت به اعتماد دولتمردان به آمریکا را بیان کردند و تنها دستاورد برجام را گلابی توصیف کردند.

 

واکنش دانشجویان قمی به وقایع سیاسی به انتخاب استاندار هم رسید؛ موسوی نژاد، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی قم از وزارت کشور خواست در انتخاب استاندار قم به خط قرمزهای سیاسی مردم این استان توجه کند.

 

دانشجویان قمی البته به موضوعات بین‌المللی هم توجه نشان دادند؛ دبیر جامعه اسلامی دانشگاه قم در یادداشتی درباره نتایج انتخابات پارلمان عراق برای ایران اظهارنظر کرد و رأی آوردن جنبش سائرون در این انتخابات را تحلیل کرد.

 

یکی دیگر از موضوعاتی که سال ۹۷ مورد توجه دانشجویان قمی قرار گرفت، برگزاری شب شعری در دانشگاه صنعتی قم بود که در آن اشعار حاوی توهین به مسئولان کشور خوانده شد. مسئول نهاد رهبری این دانشگاه با بیان اینکه نسبت به هیئت نظارت دانشگاه گلایه‌مند است، نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد.

 

حواشی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی قم به این برنامه محدود نماند و انتخابات این تشکل هم به حدنصاب نرسیدن شرکت کنندگان از یک طرف و حضور نیافتن در ضیافت افطاری رئیس جمهور از طرف دیگر باعث شد که دانشجویان دانشگاه های قم در فضای مجازی این اتفاقات را با زبان طنز و کنایه نقد کنند و از انجمن اسلامی این دانشگاه به عنوان تشکلی یاد کنند که نمی تواند اساسنامه داخلی خود را اجرا کند. همچنین دبیر جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی قم نیز در واکنش به تخلفات انجمن اسلامی، از رئیس دانشگاه خواست قانون را قربانی منافع سیاسی نکند و با تخلفات این تشکل برخورد کند.

 

دعوای خوابگاهی دانشجویان و مسئولان دانشگاهی

موضوعات صنفی نیز در سال ۹۷ مورد توجه دانشجویان بوده است؛ ظرفیت خوابگاه های دانشگاه قم باعث شده دانشجویان به دلیل نبود خوابگاه و ناتوانی مالی برای اجاره خوابگاه بخش خصوصی یا اجازه خانه در این شهر، ترک تحصیل کنند، البته مسئولان دانشگاه مدعی بودند که نواقص خوابگاه تقصیر پیمانکار است و وعده دادند که نواقص را برطرف کنند. در شهریور سال گذشته معاون دانشجویی دانشگاه خبر داد که خوابگاه ها یک سطح ارتقا پیدا کردند و نوسازی در بخشی از قسمت های خوابگاه انجام شده است.

 

آنچه در این گزارش گرد آمد، بخشی از فعالیت‌های سیاسی اجتماعی دانشجویان دانشگاه های مختلف قم و واکنش آنان به وقایع و اتفاقات مختلف کشور بود. این گزارش تنها گوشه ای از بلوغ جنبش دانشجویی در این استان را به نمایش می گذارد و نشان از رشد فکری و بصیرتی دانشجویان این استان دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه قم دانشگاه صنعتی قم انجمن اسلامی قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۶۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان

مهدی محمدی با بیان اینکه ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه پیام نور از اول اردیبهشت آغاز شد، اظهار داشت: دانشجویان متقاضی جهت ثبت‌نام وام شهریه دانشجویی تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه می‌توانند درخواست وام شهریه خود را در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویی به نشانی https://refah.swf.ir ثبت نمایند.

وی درباره مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور گفت: مبلغ وام شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال، در مقطع کارشناسی ارشد ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال و در مقطع دکترا ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه همچنین تصریح کرد: طبق ضوابط و قوانین دانشجویان در مقطع کارشناسی به مدت ۸ نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد به مدت ۴ نیمسال و در مقطع دکترا نیز ۸ نیمسال تحصیلی می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند.

محمدی در پایان با تاکید بر رایزنی‌های مکرر دانشگاه با صندوق رفاه در خصوص تخصیص اعتبار بودجه وام دانشجویی به دانشجویان مستعد دانشگاه افزود: متقاضیان دریافت وام شهریه دانشجویی پس از ثبت درخواست خود و تایید نهایی مرکز آموزش دانشگاه و واحد استانی مدارک لازم را جهت تشکیل پرونده و اخذ وام شهریه به مرکز آموزش محل تحصیل خود اراِیه نمایند.

منبع: ایسنا

tags # وام سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان