Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@20:41:02 GMT

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان کدامند؟

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۶۴۸۵

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان کدامند؟

به گزارش اکوفارس به نقل از بی بی سی، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در یک نظرسنجی که نتایج آن را به تازگی منتشر کرده، گرانترین و ارزانترین شهرهای جهان را معرفی کرده است.

امسال برای اولین بار شهرهای سنگاپور، پاریس و هنگ کنگ مشترکا رتبه اول گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

پاریس، پایتخت فرانسه، سال پیش دومین شهر گران جهان در نظرسنجی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست بود که امسال به همراه سه شهر دیگر اروپایی در جمع ده شهر گران جهان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگ کنگ به همراه پاریس و سنگاپور مشترکا گرانترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند

شهرهای زوریخ در سوئیس و ژنو در همین کشور به همراه اوساکا در ژاپن در رتبه‌های بعدی گرانترین شهرهای امسال قرار گرفته‌اند.

در این گزارش تهران در رتبه صد و بیستم قرار گرفته که بر اساس استانداردهای اروپایی یک شهر ارزان محسوب می‌شود؛ یکی از دلایل آن کاهش ارزش ریال طی سال اخیر بوده است.

برای تعیین شهرهای گران جهان بیش از ۱۵۰ قلم نظیر غذا، نوشیدنی، هزینه رفت و آمد، قبض برق و گاز، اجاره ماهیانه خانه در ۱۳۳ شهر مختلف لحاظ شده است.

کاهش یا افزایش هزینه‌ها در شهرهای مختلف و مقایسه آنها با متوسط هزینه‌ها در شهر نیویورک آمریکا که مبنای مقایسه بوده، از دیگر عوامل تعیین رتبه شهرها از لحاظ گرانی اعلام شده است.

در این گزارش به بعضی شهرهایی که از پارسال برای زندگی ارزانتر شده‌اند هم اشاره شده؛ به عنوان مثال بحران‌های اقتصادی و سیاسی در شهرهایی مانند کاراکاس در ونزوئلا و دمشق در سوریه باعث شده این شهرهای در ته فهرست گرانترین شهرهای گران جهان قرار بگیرند.

در این گزارش البته آمده که شهرهای ارزان قابل زندگی کردن نیستند.

پاریس که امسال در صدر گرانترین شهرهای جهان قرار گرفته، از سال ۲۰۰۳ میلادی از گرانترین‌ها شهرها برای زندگی بوده است.

به عنوان مثال هزینه متوسط پیرایش مو برای زنان در این شهر ۱۱۹ دلار است. در حالی که این رقم در شهرهایی نظیر زوریخ حدود ۷۴ دلار و شهر اوساکا در ژاپن حدود ۵۳.۵ دلار است.

ارزانترین شهرهای دنیا برای زندگی:

کاراکاس، ونزوئلا
دمشق، سوریه
تاشکند، ازبکستان
آلماتی، قزاقستان
بنگالور، هند
کراچی (پاکستان) و لاگوس، (نیجریه)
بونئوس آیرس (آرژانتین) و چنای (هند)
دهلی نو (هند)

در رتبه‌بندی امسال تورم و کاهش ارزش پول ملی از عوامل تعیین کننده در کاهش هزینه‌های زندگی بوده؛ که در بعضی کشورها نظیر ونزوئلا، برزیل، ترکیه و آرژانتین به خوبی نمایان است.

شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا سال گذشته شاهد ابرتورم یک میلیون درصدی بود که باعث شد واحد پولی جدیدی در این کشور معرفی شود. به همین دلیل این شهر در رتبه بندی امسال واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست ارزانترین شهر جهان معرفی شود.

در این نظرسنجی دمشق دومین شهر ارزان جهان معرفی شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد اسلامی بدون وضو!

در چهار دهه سپری شده از انقلاب، کاهش بی عدالتی، حمایت از محرومان، برچیدن ربا از سیستم بانکی کشور، از بین بردن رانت و تبعیض در معاملات و فعالیتهای اقتصادی تنها بخشی از وعده هایی بوده است که تحت عنوان اقتصاد اسلامی به مردم داده شده است. اما ایجاد ملزومات و پایبندی دولت به اجرای اقتصاد اسلامی حکایت آن مردی شده است که در وصیتنامه خود نوشته بود که تکالیف دینی خود را انجام داده و هیچ نماز قضایی بر گردن ندارد ولی فرزندانش تا می توانند برای او وضو بگیرند!

اکنون پس از چهار دهه، افکارعمومی با دو پرسش اساسی مواجه است؟

نخست آنکه اقتصاد اسلامی چیست؟ آیا اساسا وجود دارد یا مفهومی موهم است؟ از نظر علمی چه جایگاهی در مدلهای اقتصادی متعارف دارد؟ آیا قرار است اقتصاد اسلامی جایگزین مدلهای رایج اقتصادی که دهها سال است در کشورهای مختلف دنیا، اجرا می شود، گردد؟

دوم آنکه چه نسبتی بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد فعلی ایران وجود دارد؟ آیا در مقایسه با قبل از انقلاب یا دهه نخست انقلاب یا وضعیت کشورهای دیگر، به معیارهای اقتصاد اسلامی نزدیکتر شدیم یا از آن فاصله گرفتیم؟ اینکه بهره بانکی در ایران در مقایسه با اکثر کشورهای جهان بالاتر است، اینکه اقتصاد ایران از نظر شاخص های فساد، رانت و عدم شفافیت در بین کشورهای جهان رتبه پایینی دارد، اینکه پارامترهای بیکاری، فقر و فاصله طبقاتی در ایران بسیار بالاست، چه نسبتی با اقتصاد اسلامی دارد؟

و اما یکی از ظلم‌هایی که در دهه‌های اخیر به اقتصاد اسلامی شده این است که برخی ناکارآمدی‌های اقتصاد ایران به پای اقتصاد اسلامی نوشته شده است. به جرات می‌توان گفت که در چهل سال اخیر هیچگاه مجال برای اجرای اقتصاد اسلامی فراهم نبوده است. اقتصاد ما در عمل بر اساس سیاست‌های نظام بازار آزاد، آن هم به شکلی ناقص و تقطیع شده، مدیریت می‌شود؛ ولی مشکلات به پای اقتصاد اسلامی نوشته می‌شود. حتی در فضای تولید دانش نیز اقتصاد اسلامی جایگاه چندانی ندارد. باید پرسید که چه بخشی از بودجه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های اقتصاد کشور و مراکز پژوهشی اقتصادی به تحقیقات اقتصاد اسلامی اختصاص یافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامی حمایت کردیم؟ اگر تحلیلی سرانگشتی از بودجه اختصاص یافته به اقتصاد اسلامی داشته باشیم، باید بگوییم تقریبا هیچ!

قسمت تلخ ماجرا در پس این همه بی توجهی، اسلامی بودن اقتصاد  کشورهایی است که اسلامی نیستتد. طبق پژوهشی که دو تن از اساتید دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده اند، بیشتر کشورهای اسلامی، اصول اقتصاد اسلامی را رعایت نمی‌کنند و برآوردی از میزان اسلامی بودن اقتصاد ۲۰۸ کشور در سراسر دنیا نشان می دهد: کشورهای ایرلند، دانمارک و لوکزامبورگ به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از لحاظ اقتصاد مبتنی بر اصول اسلامی به خود اختصاص داده‌اندو بهترین کشور اسلامی از لحاظ اداره بر اساس اصول اقتصادی اسلام، مالزی است که رتبه ۳۳ را از آن خود کرده‌ است. ایران با رتبه ۱۳۹ در بین ۲۰۸ کشور، پس از کشورهایی همچون، کویت، قزاقستان، برونئی، بحرین، امارات متحده عربی و ترکیه قرار داد.

در پایان باید گفت که زمانی که از اسلامی‌سازی اقتصاد سخن می‌گوئیم به این معنی نیست که از ابزارهای اقتصادی غرب استفاده نمی‌کنیم. بلکه از آن ابزارها استفاده می‌کنیم، ولی با جهان بینی، روش و مکتب خود از ابزارهای آنها استفاده کند. اقتصاد اسلامی اگر بتواند به درستی پیاده شود، بسیاری از بحران‌های اقتصادهای کنونی را برطرف کرده و می‌تواند ساختار جدیدی را برای اقتصاد کشورمان جهت خروج از رکود، رشد، اصلاح نظام بانکداری و اصلاح سیستم مالی ایجاد کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • گرانترین خودروی برقی آفرود چینی در راه است
  • (ویدئو) گران‌ترین رادار آمریکایی چطور در اسرائیل منهدم شد؟
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • همه چیز، هر چیزی که قابلیت افزایش قیمت دارد، گران‌تر می‌شود
  • همه چیز در مورد گران‌ترین و ارزان‌ترین جت‌های شخصی
  • سپاه؛ مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران
  • قالیباف: «سپاه» مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران است
  • رگبار و رعدوبرق در این استان‌ها/ خنک‌ترین و گرمترین مرکز شهرها کدامند؟
  • «سپاه» مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران است