Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@08:07:57 GMT

نخست‌وزیر سابق قزاقستان رئیس کابینه شد

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۶۷۰۹

نخست‌وزیر سابق قزاقستان رئیس کابینه شد

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور جدید قزاقستان روز یکشنبه باکیت‌جان ساگین‌تایف، نخست وزیر سابق این کشور، را به عنوان رئیس کابینه خود برگزید. این انتصاب به احتمال بسیار زیاد از سوی نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان، تایید شده است. نظربایف روز سه‌شنبه استعفا کرد، اما همچنان قدرت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب باکیت‌جان ساگین‌تایف این نظریه را تقویت می‌کند که نظربایف با وجود استعفا، همچنان فردی است که در کشوری که سی سال ریاست جمهوری آن را برعهده داشت، تصمیم می‌گیرد.

باکیت‌جان ساگین‌تایف پنجاه و پنج ساله که در ابتدا وزیر اقتصاد و پس از آن نخست وزیر قزاقستان بود، ماه گذشته توسط نظربایف برکنار شد. دلیل رسمی این برکناری عملکرد نامطلوب اقتصادی کشور بود. از دیدگاه تحلیلگران این اقدام راهی برای آرام کردن اعتراضات در این کشور بود.

نظربایف که ریاست جمهوری قزاقستان، کشور آسیای میانه غنی از انرژی را از زمان استقلال آن در سال ۱۹۹۱ همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برعهده داشت، سه‌شنبه هفته گذشته با اعلام استعفای خود در نطقی تلویزیونی همه جهان را شگفت‌زده کرد.

نظربایف هفتاد و هشت ساله از این پس «پدر ملت» رئیس شورای امنیت و رئیس حزب حاکم خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آسیا انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق عازم آمریکا شد

نخست وزیر عراق ساعتی قبل سفر رسمی خود را به آمریکا بنا به دعوت رئیس جمهور این کشور آغاز کرد.

به گزارش مشرق، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق ساعتی قبل بغداد را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

در بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیر عراق آمده است: السودانی در رأس یک هیأت دولتی، پارلمانی و متشکل از نمایندگان بخش‌های خصوصی سفر رسمی خود را به آمریکا آغاز کرد.

این سفر بنا به دعوت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صورت می‌گیرد.

پیش از این «حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید کرده بود که محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در جریان سفر خود به آمریکا باید در خصوص پرونده‌های اقتصادی، نظامی، دلار و توافقنامه راهبردی میان بغداد و واشنگتن رایزنی کند.

وی اضافه کرد: سفر السودانی به آمریکا باید همراه با بسته شدن این پرونده‌ها و اتخاذ موضع گیری های قاطع باشد.

الباوی بیان کرد: بیرون راندن نیروهای خارجی از عراق باید در رأس اولویت‌های مذاکرات السودانی با طرف‌های آمریکایی باشد. السودانی در این مذاکرات باید به طرف آمریکایی اجرای بندهای توافقنامه راهبردی امضا شده میان ۲ کشور در خصوص لزوم عدم حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق بعد از سال ۲۰۱۱ را یادآوری کند.

وی تاکید کرد: وزارت خزانه داری آمریکا بحران‌های دلاری در عراق ایجاد می‌کند که این مساله نیز باید در جریان سفر السودانی به آمریکا حل و فصل شود.

الباوی تصریح کرد: از دیگر مسائل مورد بحث، پرونده‌های حاکمیتی عراق و روابط این کشور با همسایگان خود و دیگر کشورهای جهان خواهد بود که آمریکایی‌ها همواره در این موضوعات دخالت می‌کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر سابق پاکستان: ایران شجاعت خود را نشان داد
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق
  • ایران با حمله به اسراییل، شجاعت خود را نشان داد
  • جو بایدن در دیدار با نخست وزیر عراق: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است
  • زخمی شدن ۵ فلسطینی در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه جلزون
  • رئیس سابق سرویس امنیت داخلی شین بت: نتانیاهو باید کناره گیری کند
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه را کنار گذاشت
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • اعزام نظامی به اوکراین ارزش بررسی را دارد
  • نخست‌وزیر عراق عازم آمریکا شد