Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزگاری که بازار همدان صاحب مشاغل سنتی بود صدای مسگرها گوش را نوازش می‌داد، امروزه نیز بازار همدان تا حدودی بافت سنتی خود را حفظ کرده است، از حجره حلبی‌سازخانه عبور می‌کردم با خود گفتم حلب به چه کار می‌‌آید؟ تا با مطالعه در این زمینه  به قدمت این شغل در ایران و همدان پی بردم به همین بهانه با احیا کننده این شغل در همدان به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد محمد باقر ضرابیان یکی از هنرمندان صنایع دستی درگفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: از هفت سالگی شروع به کار کردم تا سال 1332 مشغول به کار حلبی‌سازی بودم ازسال 1332 به بعد مشغول فروش قطعات یدکی شدم اما با خود فکر کردم کنار گذاشتن شغل حلبی‌سازی حیف است که میراث پدری ما ازبین برود کم کم شروع به ساخت انواع لوازم حلبی کردم.
وی افزود: پدر بزرگ‌ام در دوران ناصرالدین شاه در ضراب‌خانه ناصری مشغول به کار بود اما پس از واردات اسکناس و سکه از انگلیس ضراب‌خانه تعطیل شد و پدربزرگ من پس از آن مشغول به حرفه حلبی‌سازی شد.
وی با بیان اینکه در همدان رشته حلبی‌سازی به رشته‌های گهواره سازی، ناودان کوبی و آفتابه سازی تقسیم می‌شد، در مورد ابزارآلات حلبی‌سازی توضیح داد: «دِرناق» یکی از ابزارهای این حرفه است، کلمه‌ای ترکی است به معنای ناخن که وسیله‌ای شبیه ناخن بوده است و کاربرد آن لبه گردانی در کنار سندان بوده است.
وی ادامه داد: «زدر ناق» وسیله‌ای است که برای فرم دادن یا پیچ دادن لبه دو ورق در همدیگر برای استحکام بیشتر در کناره‌ها و سندان استفاده می‌شود. هم‌چنین «میل آهن» وسیله‌ای فولادی با ابعاد 150در 5 سانتی‌متر است که سر آن چارگوشه است و برای تحکیم تیزه‌ها استفاده می‌شود.

سازمان‌های دولتی فرهنگ‌سازی در زمینه مشاغل سنتی را جدی بگیرند

ضرابیان با اشاره به «قالب تنه» توضیح داد: وسیله 450 گرمی است که جنس آن از فولاد بوده و برای صاف کردن ورق فلزی کاربرد دارد. «پتک» نیز وسیله‌ای است که درقسمت‌هایی برای داخل بردن فلز کاربرد دارد و با قدرت بیشتر و به نرمی باید از آن استفاده شود.
وی هم‌چنین با اشاره به وسیله‌ای دیگر به نام «سندان» یادآور شد: این ابزار فولادی است که از دو قسمت تشکیل شده یک پایه و سر آن، کاربرد آن حالت دادن به فلزات در همه حال است.
این استاد حلبی‌سازی درباره وضع موجود بازار وبی توجهی برخی مسئولان میراث فرهنگی اظهار کرد: سازمان‌های دولتی باید فرهنگ‌سازی در زمینه مشاغل سنتی را جدی بگیرند، آموزش و پرورش و سازمان فن‌و حرفه ای باید به آموزش حلبی‌سازس توجه کند.
وی ادامه داد: گرانی و مشکلات اقتصادی در حال حاضر بر روی شغل حلبی‌سازی نیز اثر گذار بوده است، قبل از تورم ورق حلب را 2 هزارتومان خریداری می‌کردیم اما اکنون هر ورق 12 هزار تومان شده است.
ضرابیان با اشاره به اینکه آشنایی با وسایلی که از حلب ساخته می‌شود خالی از لطف نیست، گفت: به جوانان توصیه می‌کنم شغل حلبی سازی را ادامه دهند البته این شغل از مشاغلی است که صبر وحوصله می‌خواهد تا به نتیجه برسد.

افتخارم کسب روزی حلال است

وی در ادامه به برخی از ابزار آلات تولیدی حلبی‌سازی اشاره کرد و گفت: «بوق حمام» یکی از ابزاری بوده است که از حلب ساخته می‌شد، در اصل یک رسانه خبری بود که ساعت سه بامداد پس از نظافت حمام مسئول حمام آماده شدن حمام را با این وسیله اعلام می‌کرد.
ضرابیان با اشاره به «در طاس» که وسیله بوده است که در آجیل فروشی‌ها کاربرد داشته بیان کرد: از در طاس به جای پیمانه استفاده می‌شد که البته این وسیله هنوز هم کارایی دارد. یک وسیله دیگر به نام «چراغ موشی» در گذشته بسیار پرکاربرد بود، یک ابزار برای روشنایی بود در آن زمان نفت را که تازه از روسیه به ایران آمده بود داخل مخزن آن می‌ریختند و از آن به عنوان وسیله روشنایی استفاده می‌شد.
ضرابیان به «چراغ سه فیتیله» اشاره کرد و گفت: پس از جنگ جهانی دوم نفت تصفیه شده تازه وارد ایران شده بود، از چراغ سه فیتیله یا سه شعله به عنوان چراغ خوراک‌پزی استفاده میشد و از انواع آن میتوان به یک فتیله، سه فیتیله و پنج فیتیله اشاره کرد.
این هنرمند همدانی گفت: «ناودان شره» نیز وسیله‌ای است که به دیوار حیاط میخ می‌شد تا آب از پشت‌بام به حیاط منتقل شود، «شربه» چیزی شبیه پارچ‌های امروزی بود که از جنس حلب ساخته می‌شد ودر کنار سماور استفاده می‌شد.
این استاد حلبی‌سازی همدانی در پایان با اشاره به علت اصلی موفقیت خود در این شغل گفت: علت اصلی موفق شدن در این کار را احیا کردن شغل پدری خود می‌دانم و افتخارم کسب روزی حلال طبق رویه پدر و پدر بزرگ‌ام است و در این راه امیدم به خداوند است.

گزارش از محمدرضا بادامی
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان حلبی سازی حلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از یک میلیون تردد در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از آغاز اجرای طرح نوروز ۱۴۰۳ تا نهم فروردین ماه، یک میلیون و ۱۱ هزار و ۴۷ وسیله نقلیه در ورودی و خروجی‌های این استان تردد کردند.

«حمیدرضا پیمانجو» در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: طی این مدت از طرح نوروزی، ۵۳۱ هزار و ۱۳۰ وسیله نقلیه وارد این استان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش در ورود داشته است.

وی اظهار کرد: همچنین از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا نهم فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۷۹ هزار و ۹۱۷ وسیله نقلیه از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: طی این مدت به طور میانگین هر ساعت یک هزار و۴۷۶ وسیله نقلیه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده و هم‌چنین به طور متوسط هر ساعت یک هزار و ۳۳۳ خودرو از این استان خارج شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این مدت محور گچساران به بابامیدان با متوسط ۱۴ هزار و ۳۲ تردد روزانه پرترددترین محور استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

پیمانجو بیان کرد: محور یاسوج به اصفهان با متوسط ۱۳ هزار و ۷۷۸ تردد دومین و محور یاسوج به بابامیدان با متوسط ۱۳ هزار و ۲۰۰ تردد سومین محور پرتردد استان بوده اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از یک میلیون تردد در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • خط و نشان بارسا برای پی‌اس‌جی: با این ستاره می‌آییم!‏
  • یاد شهدا همواره موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شده است
  • بهنگام سازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی حلقه مفقوده کاربردی سازی علوم مهندسی
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • موفقیت طرح جوانی جمعیت در گرو همت همگانی است
  • واگذاری اراضی، نهضت مردمی‌سازی مسکن را احیا می‌کند
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور
  • گام‌های باشگاه هوادار برای دریافت مجوز ملی و حرفه‌ای
  • گام‌های باشگاه هوادار برای دریافت مجوز ملی و حرفه ای