Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@10:24:35 GMT

نشست اضطراری نخست‌وزیر با قانون‌گذاران انگلیس

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۸۲۰۵

نشست اضطراری نخست‌وزیر با قانون‌گذاران انگلیس

لندن – ایرنا – ترزا می عصر یکشنبه در حالی با اعضاء کابینه و نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار در اقامتگاه روستایی نخست‌وزیر در منطقه «چکرز» واقع در 60 کیلومتری شمال غرب لندن ملاقات کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کناره‌گیری وی از قدرت در آستانه برگزیت بالاگرفته است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که در این نشست،درباره مسائل مختلف از جمله رأی‌گیری مجدد پارلمان برسر طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رایزنی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این‌حال جزییات دقیق‌تری درباره محتوا و احیاناً آمادگی می، برای کناره‌گیری از قدرت منتشرنشده است. تنها رسانه‌های انگلیسی به حضور چهره‌هایی همچون بوریس جانسون و دیوید دیویس، وزرای مستعفی امور خارجه و برگزیت اشاره‌ کرده‌اند که 6 ماه پیش پس از پایان نشست اضطراری «می» با اعضاء کابینه در همین ساختمان، در اعتراض به طرح برگزیت دولت از مقام خود کناره‌گیری کردند.
تحولات سیاسی در انگلیس در آستانه خرج این کشور از اتحادیه اروپا شتاب تندی به خود گرفته است.
ساعاتی پس از تظاهرات گسترده مردم انگلیس علیه خروج این کشور از اتحادیه اروپا که به گفته برگزارکنندگان یک‌میلیون نفر مشارکت داشتند، منابع خبری از طرح کابینه برای وادار کردن نخست‌وزیر به کناره‌گیری از قدرت خبر دادند.
نشریه ساندی تایمز شامگاه شنبه گزارش داد کودتایی از سوی کابینه دولت برای برکناری می از سمت نخست‌وزیر در راه است و در این رابطه نام افرادی چون مایکل گوو وزیر محیط‌ زیست و دیوید لیدینگتون معاون نخست‌وزیر را به‌عنوان جانشین مطرح کرد.
گوو و لیدینگتون دو چهره مقابل هم در موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند. گوو از طرفداران سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست که سه سال پیش از کناره‌گیری دیوید کامرون از مقام نخست‌وزیری،اصلی‌ترین رقیب « می» برای تصدی کرسی نخست‌وزیری بود.
او در دولت کامرون وزیر دادگستری بود و در کنار چهره‌هایی همچون بوریس جانسون، دیوید دیویس و تعداد دیگری از وزرا، اعتقاد داشت که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور از طریق تجارت با کشورهای غیراروپایی رونق پیدا می‌کند.
در نقطه مقابل او، لیدینگتون از طرفداران عضویت انگلیس در اتحادیه اروپاست که دو سال پیش، پس از استعفای دامیان گرین در پرونده رسوایی اخلاقی نمایندگان مجلس، کرسی معاون اول نخست‌وزیر را بر عهده گرفت.
این سیاستمدار انگلیسی در اولین مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که این کشور شاید در آینده به اتحادیه اروپا اصلاح‌شده بازگردد؛ مساله ای که به گفته او پارلمان انگلیس پیرامون آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.
پارلمان انگلیس تاکنون دو بار و با اختلاف بالا به طرح موردنظر دولت ترزا می درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رأی مخالف داده و خواستار تعویق برگزیت شده است. اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته با یک تنفس کوتاه‌مدت برای خروج انگلیس موافقت کرده و دولت فرصت دارد تا چند روز آینده توافق ترزا مِی با اتحادیه اروپا را برای بار سوم در پارلمان به رأی بگذارد.
اگر قانون‌گذاران انگلیس تا هفته آینده توافق حاصل‌شده را تایید نکنند بروکسل فقط دو هفته (12 آوریل) به لندن فرصت اضافه خواهد داد که طرح متفاوتی پیشنهاد کند یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.
به گزارش شبکه خبری آی.تی.وی شکاف در داخل کابینه میان طرفداران و مخالفان برگزیت، مقوله‌ای آشتی‌ناپذیر است و با توجه به اختلاف‌نظر گوو و لیدینگتون درباره برگزیت، استعفای ترزا می منجر به کناره‌گیری وزرا و سقوط دولت خواهد شد.
از سویی نارضایتی از نخست‌وزیر و طرح برکناری او از قدرت، بخش کوچکی از نارضایتی افکار عمومی نسبت به ناتوانی دولت در حل مهم‌ترین مشکل سیاست ملی کشور، یعنی برگزیت به شمار می‌رود که بنیادهای سیاسی این کشور را درنوردیده است.
ماه گذشته چند تن از اعضاء ارشد احزاب اصلی محافظه‌کار و کارگر در اعتراض به وضعیت برگزیت از مقام حزبی خود کناره‌گیری کرده و گروه جدیدی را تأسیس کردند.
این گروه سیاسی که اینک نماد نارضایتی در دل دستگاه قانون‌گذار انگلیس به شمار می‌رود امیدوار است که تا پایان سال جاری میلادی حزب جدیدی را باهدف تحول نظام سیاسی انگلیس تشکیل دهد.
«جورج فریمن» مشاور پیشین «ترزا می» در توییتی که اخیراً منتشر کرد، تعبیر جالبی را در وصف اوضاع کنونی انگلیس به‌کاربرده و نوشته است: همه در کشور احساس خیانت می کنند. دولت به بن‌بست رسیده، اعتماد به دمکراسی وجود ندارد و این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.ما نیازمند رهبر جدیدی هستیم که بتواند در کشور وحدت ایجاد کند.
«آن ماری ترولیان» عضو ارشد حزب محافظه‌کار هم می‌گوید: ما به رهبری نیاز داریم که به آرمان‌های این کشور اعتقاد داشته باشد و بتواند ما را به مرحله بعدی هدایت کند.
لیدینگتون امروز در اظهارنظری بحث جانشینی او به‌جای نخست‌وزیر را بی‌اساس خواند و اظهار داشت که به کارهای مهم‌تری جز توطئه علیه نخست‌وزیر مشغول است.
«استیون بارکلی» وزیر برگزیت هم اوضاع کشور را بحرانی توصیف کرده که در جریان آن پارلمان تلاش می‌کند تا اختیار برگزیت را از دست دولت خارج کند.
وی با اشاره به این مطالب از احتمال برگزاری انتخابات سراسری خبر داده است.
درحالی‌که نخست‌وزیر انگلیس از سوی اتحادیه اروپا تحت‌فشار است تا این هفته طرح برگزیت را برای سومین بار به رأی بگذارد، به نظر می‌رسد که شکست مجدد او این بار با سقوط دولت و برگزاری انتخابات سراسری همراه خواهد شد.
شبس*اروپام ** هـ ن **1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس برگزيت ترزا مي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشینیان: برخی حلقه‌های قره‌باغ امنیت ملی ارمنستان را تهدید می‌کنند

نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد این کشور به اصطلاح «دولت در تبعید قره‌باغ» را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش ایسنا، «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان بیان کرد برخی محافلی که از قره‌باغ جمهوری آذربایجان آواره شده‌اند، اقداماتی را انجام می‌دهند که امنیت ملی ارمنستان را تهدید می‌کنند و درباره عناوینی همچون «دولت‌های در تبعید» و از این دست مسائل حرف می‌زنند.

نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد: «چنین صحبت‌هایی یک تهدید علیه امنیت ملی هستند.»

پاشینیان در ادامه خاطر نشان کرد دولت او تنها دولتی است که می‌تواند در خاک ارمنستان وجود داشته و روی کار باشد.

او اضافه کرد: «من می‌خواهم خیلی صریح بگویم در ارمنستان تنها یک دولت وجود دارد و آن دولت هم در اینجا مستقر است.»

پیش از این «سامول شهرامانیان» رهبرسابق جدایی‌طلبان قره‌باغ در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» ادعا کرده بود که در شهر ایروان یک به اصطلاح «دولت در تبعید قره‌باغ» وجود دارد.

نخست‌وزیر ارمنستان در اظهاراتش در جریان یک نشست مقام‌های دولتش در ایروان خاطر نشان کرد: «برخی محافلی که بالاجبار از ناگورنو-قره‌باغ کوچ کردند، به صورت عمدی یا غیرعمد، دست به اقدامات و گام‌هایی می‌زنند که امنیت ملی جمهوری ارمنستان را تهدید می‌کند.»

او اضافه کرد: «اگر هر کسی در ارمنستان خودش را در مقام یک دولت معرفی کند یک مساله امنیت ملی ایجاد می‌شود. این صرفا یک بیانیه ساده نیست. بلکه یک پیام واضح است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دادگاه عالی اروپا آمازون را محکوم کرد/ تشدید قانون خدمات دیجیتال
  • پاشینیان: برخی حلقه‌های قره‌باغ امنیت ملی ارمنستان را تهدید می‌کنند
  • تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی
  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • تحریم‌های دولت انگلیس علیه چین
  • مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند