Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبشار آتشگاه لردگان به طول ۳ کیلومتر طولانی‌ترین آبشار ایران بوده که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است. ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، صدای دلنشین پرندگان، به هم خوردن شاخه‌ها و برگ‌های درختان، شرشر آبشارها، جوش و خروش رودخانه‌ها و وزش نسیم ملایم؛ این‌ها تصوراتی است که از فصل بهار و تابستان در ذهن انسان‌ها نقش می‌بندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طبیعت، نواها و آواهای آرامش بخش زیادی به گوش می‌رسد که طعم واقعی و شیرین حیات را به انسان می‌نمایاند و وجود پر برکت و رحمت الهی را به او اثبات می‌کند.

کسانی که به دنبال آرامش، لذت طبیعی و ماجراجویی هستند، بیشتر از سایر افراد سفر می‌کنند و در دل کوه و جنگل و رود به دنبال آرامش می‌گردند و آن را می‌یابند.

گاهی برخی انسان‌ها آرامش خود را در صدای خروشان رود و آبشار جست و جو می‌کنند. برخی افراد نیز در جنگل و نوای پرندگان و حیوانات به دنبال آرامش هستند. افرادی هم با صدای شاخ و برگ درختان به آرامش می‌رسند.

این بار پیشنهاد می‌کنم کوله بار سفر نوروزی خود را ببندید، به طبیعت و مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، شهر لردگان سفر کنید و آرامش و لذت واقعی را در آن طبیعت خدادادی تجربه کنید.

شهر لردگان با 1700 متر ارتفاع از سطح دریا در 160 کیلومتری جنوب شرقی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و قدیمی‌ترین شهرستان این استان است. مردم لردگان به زبان لری، گویش بختیاری سخن می‌گویند. قالی بختیاری، گلیم، چنته، لباس‌های محلی، نمکدان، قارا- بنه، مفرش کشک و پسته وحشی انواع سوغات این شهرستان هستند. جالب است که در گذشته و متون تاریخی از لردگان به نام لردجان نام برده شده است.

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه لردگان به طول 3 کیلومتر طولانی‌ترین آبشار ایران است که به آبشار مینیاتوری ایران معروف می‌باشد. این آبشار در 190 کیلومتری شهرکرد و 40 کیلومتری شهر لردگان، در روستای آتشگاه قرار دارد و به دره‌ای می‌ریزد که در پستی و بلندی‌های آن، رودهای زیادی ایجاد شده است.

لازمه رسیدن به این آبشار، پیمودن مسیر پیاده روی است که می‌توان در حین پیاده‌روی از مناظر چشم‌نواز، گونه‌های گیاهی کهنسال و آبشارهای پلکانی زیادی دیدن کرد.

عده‌ای معتقد هستند 7 آبشار در این منطقه وجود دارد و عده‌ای دیگر تعداد 10 آبشار را بیان می‌کنند که این اختلاف به دلیل تغییر حجم آب در فصول مختلف سال است.

عناصر زیبا و طبیعی دره، سبزه‌زار، اقلیم مناسب و سنگ‌های گچی و آهکی باعث شده تا همه ساله گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کرده و از جاذبه‌ها و آب و هوای خنک آن بهره کافی را ببرند.

بهار 98 -128| باشگاه گردشگری دوستداران چابهار راه‌اندازی شدبهار 98- 102|استان بوشهر دارای ظرفیت مهم گردشگری است+فیلمبهار 98- 92|سفر به دل زیبایی‌های طبیعت؛ تماشای جاذبه‌های رؤیایی لرستان با قطار گردشگری

منطقه حفاظت شده سبز کوه

منطقه حفاظت شده سبزکوه در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد و 30 کیلومتری شهر لردگان واقع شدهاست. این منطقه به علت مساحت 56308 هکتاری در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار قرار دارد و دارای چشم اندازهای طبیعی، جنگلی، مرتعی و کوهستانی می‌باشد.

این منطقه از سال 1370 به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است و گونه‌های متنوع پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، خرگوش، 272 گونه گیاهی از 50 خانواده و همچنین انواع پرندگان وجود دارد. البته قابل ذکر است به دلیل صعب العبور بودن منطقه، هنوز برخی از گونه‌های جانوری، گیاهی و پرندگان شناسایی نشده‌اند.

چشمه بَرم لردگان

چشمه با صفای برم با جوش و خروش خود در مرکز شهر لردگان به جاذبه‌ای گردشگری در این منطقه تبدیل شده است.

این چشمه از همان ابتدا و منشأ زندگی مردم همراه آن‌ها بوده و شاهد رویدادهای خوب و بد بسیاری است. ای کاش این چشمه لب به سخن می‌گشود و حکایت‌هایی را از جنگ‌های آن زمان، سیرابی مسافران، پر کردن کوزه آب دختران عشایر و آب بازی طفل‌های بازیگوش نقل می‌کرد. همچنین این چشمه، مردم لردگان را در امر کشاورزی یاری نموده و یکی از سرشاخه‌های کارون محسوب می‌شود.

آبشار تنگ زندان

این آبشار در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبزکوه و 55 کیلومتری شمال لردگان در چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

آبشار تنگ زندان از دو طرف در میان دره‌ای عمیق با دیواره‌های سنگی بلند واقع شده است. به دلیل سختی دسترسی به این مسیر، این دره را تنگ زندان نام نهادند که مجموعه‌ای زیبا از آبشار، کوهستان، آب‌های روان، گیاهان خودرو و حیات وحش است.

ارتفاع این آبشار بسیار بلند و منظره آن دیدنی و جالب است. طول کلی آبشار 120 متر است و طی دو مرحله 50 و 70 متری سرازیر می‌شود. آبی که از بالای آبشار به سمت پایین فرو می‌ریزد، به دلیل حجم بالا باعث می‌شود قطرات و ذرات بسیار ریزی در فضا پخش شود و فضای همچون مه را ایجاد کند.

حجم زیاد آبی که از بالا سرازیر می‌شود، دسترسی نزدیک به آبشار را سخت و حتی گاهی غیر ممکن می‌کند و گردشگران باید در فاصله 10متری آن را نظاره کرده یا عکسبرداری و فیلمبرداری کنند. تنها کسانی می‌توانند کمی نزدیک‌‎تر به آبشار بروند که از پوشش کامل ضد آب یا بارانی استفاده کنند.

پارک جنگلی پَروَز

پارک جنگلی پَروَز در 50 کیلومتری شهرستان لردگان و 155 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. طول جنگل پروز در امتداد رودخانه حدود 8 کیلومتر است و در اطراف آن چند روستا به خصوص روستای پروز قرار دارد.

پارک پروز با طبیعتی همچون بهشت در امتداد دره‌ای سرسبز قرار گرفته و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور می‌باشد. درختان در آن منطقه قد برافراشته و سایه سر مسافران شده‌اند که مبادا مهامانانشان از نور زیاد خورشید اذیت شوند.

 چشمه‌های زلال، شالیزارهای سرسبز و درختان جنگلی پیرامون آن، فضای زیبایی را ایجاد کرده و جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، پارکینگ و دسترسی به محل‌های اسکان لردگان، شرایط را برای آسایش و رفاه هر چه بیشتر گردشگران فراهم آورده‌ است.

منطقه جنگلی بازفت

این منطقه سرسبز، با درختانی زیبا و رودهای روان در غرب شهر لردگان و 180 کیلومتری شهرکرد واقع شده است و 53000 هکتار وسعت دارد.

منطقه جنگلی بازفت از شمال به مرز لرستان، از جنوب به اردل ، از شرق به شهرکرد و از غرب به مرز خوزستان محدود می‌شود.

تراکم درختان سبز پوش و در هم تنیده شده، کوه‌های عظیم و سفید پوش، دره‌های زیبا و آب‌های نیلگون جاری شده در دره‌ها باعث شده است این طبیعت خدادادی هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب کند و خاطرات ماندگاری در ذهن آن‌ها نقش بندد.

آبشار معدن

آبشار معدن نیز یکی دیگر از آبشارهای پرآب منطقه لردگان است که در نزدیکی روستای معدن و در میان صخره‌های کوهستانی منطقه واقع شده است. این روستا در فاصله 50 کیلومتری شمال لردگان قرار دارد و معادن مس و کبالت در این روستا یکی از معادن استراتژیک دنیا محسوب می‌شود.

منطقه طبیعت‌گردی ارمند نیز با عبور از روستای دوپلان در این مسیر آغاز می‌شود و در روستای معدن خاتمه می‌یابد. روستای دو پلان از جمله روستاهایی است که در این مسیر قرار دارد و به دلیل عبور از رودخانه کارون، فعالیت‌های ورزشی سقوط آزاد از دره عمیق در این روستا انجام می‌شود.

منطقه بارز و شوارز

این منطقه در فاصله 250 کیلومتری جنوب غربی چهارمحال و بختیاری واقع شده و در بین سه استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منطقه بارز و شوارز در حاشیه روستای خِرسان و کوه قارون واقع شده و در سالیان گذشته محل عبور تجار و عشایر بوده است. مردم این منطقه معتقدند که آنجا از زمان ساسانیان وجود داشته و متعلق به آن زمان است. همچنین در این منطقه آثار تاریخی قلعه‌ای به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/ ز

R41350/P4001/S6,54/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه از عملیات‌های جدید خود علیه ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند.

«تیپ‌های ناصر صلاح‌الدین» با انتشار فیلمی لحظه پرتاب موشک‌های ۱۰۷ به سوی پایگاه نظامی صهیونیستی «زیکیم» را به تصویر کشیدند.

در این فیلم مبارزان تیپ‌های ناصر صلاح‌الدین با نمایش نوشته‌ای، به جمهوری اسلامی ایران و حمله تنبیهی کشورمان علیه سرزمین‌های اشغالی درود فرستادند.

گردان‌های قسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) نیز اعلام کرد که مبارزان این گردان‌ها یک بولدوزر نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از نوع «دی ۹» را با گلوله «یاسین» در شرق دیرالبلح واقع در مرکز نوار غزه هدف قرار داده‌اند.

گردان‌های قدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین) نیز اعلام کرد که مبارزان این گردان‌ها در شرق دیرالبلح به شدت با نظامیان و جنگ‌افزارهای ارتش رژیم صهیونیستی درگیر شده‌اند.

کد خبر 6081363

دیگر خبرها

  • ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران
  • ببینید | حکایت پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
  • عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران+فیلم
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • کشف جسد پسر ۳۲ ساله در یاسوج
  • پونه زار آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس
  • حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم
  • پخت یک غذای خلاقانه با گوشت، سیرابی و جگر توسط آشپز روستایی چینی (فیلم)
  • برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان
  • جلوه گری بهار در تپه تاریخی مرادخان چی روستای توآباد + فیلم