Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@07:53:19 GMT

حدیث رسول اکرم (ص) درباره صدقه

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۸۳۸۸

حدیث رسول اکرم (ص) درباره صدقه

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است.

به دلیل آشنایی بیشتر و تلمذ در پیشگاه پروردگار الهی و ائمه معصومین، هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‌فرمایند:

اَلصَّدَقَةُ عَلَى القَرابَةِ صَدَقَةٌ وصِلَةٌ.

صدقه دادن به خویشاوندان، هم صدقه است و هم صله رحم.

المعجم الکبیر، ج. ۶، ص. ۲۷۵.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن احادیث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غزه تفسیرکننده ضیافت‌الله، رسول‌الله کتاب‌الله، یدالله

همشهری،علی مهدیان؛ کارشناس حوزه و دانشگاه: اینکه رنگ او را می‌گیری، نشانه و آیه او می‌شوی، وجه و رخسار او می‌شوی. قدرت او، دست او و عظمت و اقتدار او را نشان خواهی داد. آن وقت هیبتت لرزه می‌اندازد بر دل دنیاطلبان و مستکبرین عالم. حالا ببینید علت ترس مستکبرین از پیرمرد نحیف گوشه جماران را. علت ترسشان‌ از جسم مجروح سیدعلی حکیم را. علت ترسشان از جسم مجروح شیخ احمد یاسین را. علت ترسشان از دخترکان بی‌پناه و زنان داغدیده و کودکان معصوم غزه را. می‌زنند چون می‌ترسند. جنایت می‌کنند چون می‌ترسند، وحشیگری می‌کنند چون می‌ترسند. از همین قدرت یداللهی غزه و این قدرت اصلی جبهه حق است. غزه چندین‌ماه بلکه سال‌هاست در ضیافت‌الله است. معنای رمضان است.
قدرت جبهه حق را لبیک به دعوت حق و حضور بر سفره مهمانی او شکل می‌دهد. اساس این قدرت را در لاحول و لاقوه الا بالله باید جست. در یدالله فوق ایدیهم. وارد مهمانی که می‌شوی به میزبان متصل می‌شوی، قدرت جبهه حق را اتصال ایمانی به رسول‌الله(ص) تبیین می‌کند. اتصال به قرآن که آن گوهر گرانبهای عظیم است، ثقل اکبر است. اتصال به «ثقل اکبر» یعنی اتصال به عمق عقل و عمق جان رسول‌الله.
حضرت امام خمینی(ره) وصیتنامه‌اش را اینگونه آغاز می‌کند: ‌اللهمَّ صلِّ علی محمدٍ و آلهِ خدایا بر پیامبر و آل او درود فرست. اینها که هستند؟ «مظاهر جمالِک و جلالِک» اینها نشان‌دهنده همه اوصاف تو هستند. چه نسبتی با قرآن دارند؟ «و خزائنِ اسرارِ کتابِک» اینها آن گنجینه‌هایی هستند که عمق اصلی قرآن تو هستند. گنجینه‌هایی که سرآغاز و منشأ و مبدأ قرآن توست. آری قرآن که متحد شدن حقیقی با او متحد شدن با همه ویژگی‌ها و صفات و اسم‌های توست. متصل شدن به آن اسم‌های برتر پنهانی، متصل شدن به توست؛ «الذی تجلّی فیه‌ الأَحدیه بِجمیعِ أسمائک حتّی المُسْتَأْثَرِ منها الّذی لایعْلَمُهُ غَیرُک».
هر میزان به قرآن وصل شویم به عمق جان اهل‌بیت(ع) و به عمق جان رسول‌الله نزدیک شده‌ایم.
حالا بیایید برویم پای سفره افطار غزه بنشینیم. سفره‌ای که بر خرابی‌های جنایت تمدن سیاه غرب و نفاق کثیف حاکمان مثلا مسلمان پهن شده و تلألو نور ضیافت‌الله را نشان می‌دهد. بیا پای قرائت کودکان و جوانان و زنان و مردان غزه بنشینیم. این قرائت را از قاری‌های خوش‌الحان مصری و سعودی نخواهی شنید. فقط و فقط اینجاست که صوت حزین و خوش‌الحانش عالم را فراگرفته. بیا پای درس تفسیر و تدبر غزه بنشینیم. این کلاس درس تفسیر را در الازهر و عالمان بی‌عمل نخواهی شنید.
غزه اینگونه با همه وجود به‌دست پیامبر(ص) دست داده و برای همین مظهر یدالله و جلوه قدرت اسلام شده. سوره حدید آیات ۲۸ و ۲۹ را دیده‌ای؟ وقتی خدای متعال می‌فرماید به رسول‌الله(ص) که وصل می‌شوید «وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یؤْتِکمْ کفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیجْعَلْ لَکمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ» به رحمت او و نور او وصل می‌شوید بعد مظهر قدرت او می‌شوید که «لِئَلَّا یعْلَمَ أَهْلُ الْکتَابِ أَلَّا یقْدِرُونَ عَلَی شَیءٍ مِنْ فَضْلِ‌الله وَأَنَّ الْفَضْلَ بِیدِ‌الله یؤْتِیهِ مَنْ یشَاءُ».

مخالفان خیال نکنند قدرت ندارید بلکه متصل می‌شوید به یدالله.
آنگاه در سوره فتح آیه ۱۰ می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یبَایعُونَک إِنَّمَا یبَایعُونَ‌الله یدُ‌الله فَوْقَ أَیدِیهِم».
با تو دست بیعت که می‌دهند دست بیعت به خدا می‌دهند و اینگونه یدالله جلوه می‌کند.
ورود حقیقی در ضیافت الهی اینگونه است. ناامید شدن از این و آن و چشیدن طعم محرومیت و این ورود به مهمانی اوست و متصل شدن حقیقی به قرآن که جان رسول اوست و اینجاست که قدرت خدا و دست خدا از آستین محروم‌ترین و مظلوم‌ترین مردم عالم بیرون می‌آید. دریای نیل را می‌شکافد. همه اژدهایان تمدن وحشی غرب را از ابزار نظامی و رسانه‌ای همه را می‌بلعد و نشان می‌دهد کلمه‌الله هی العلیا.
قرآن را می‌خواهی بچشی، بدان لایمسه الا المطهرون، پاک باید شوی.
آینه شو جمال پری طلعتان طلب
جارو زن خانه سپس میهمان طلب
قرآن را می‌خواهی بچشی، بدان
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
باید بجنگی با شیطان. در میانه جهاد «اقرا و ارق» بخوان و بالا بیا. رشد کن بر قله بایست.
غزه مظهر رمضان است، مظهر ضیافت‌الله، مظهر رسول‌الله است، مظهر ثقل اکبر و کتاب‌الله و به همین سبب است که مظهر یدالله است. او در ذروه استقامت می‌ایستد، در قله قدرت ایمان انسانی، در بلندای ظهور قدرت توحید بر همه مدعیان قدرت در این دنیای پست و حقیر.

کد خبر 839461 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مردان امام خمینی آنلاین‌ میهمان فلسطین زنان

دیگر خبرها

  • گذری بر حال و هوای هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد
  • هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد با تنوع آثار مخاطبان را جذب کرد
  • جشنواره قرآن و عترت «باران وحی» در شیراز پایان یافت
  • نقش پررنگ ایسنا در اطلاع‌رسانی هفدهمین نمایشگاه قرآن مشهد
  • برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد + فیلم
  • ۸ عضو هیات علمی به مرتبه استادی و دانشیاری ارتقا یافتند
  • گزارش شهروند خبرنگار دهه نودی از نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • غزه تفسیرکننده ضیافت‌الله، رسول‌الله کتاب‌الله، یدالله
  • روایت تسنیم از نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در اصفهان
  • روایت تسنیم از نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در اصفهان + فیلم و تصاویر