Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در ایام نوروز که طبق رسم هرساله ایرانی ها به مسافرت و گردش می روند شهرستان شازند می تواند یکی از مقصد های مسافران بهار باشد تا خستگی از تن به در کنند.

قدمت شهر شازند (مرکز شهرستان) به دوره قاجاریه می‌رسد. این شهر در زمان قاجار به نام ادریس آباد شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از عبور راه آهن سراسری از این ده و احداث ایستگاه به علت وجود کوهی که در کنار ایستگاه قرار داشت به شازند نام گذاری شد و پس از مدتی ادریس آباد و مناطق همجوار به نام شازند خوانده شدند.

شهری که به همت عيسی بن ادريس و پسرش بودلف قاسم مجددا بنا شد

شهرستان شازند در جنوب غربی استان مرکزی واقع شده است. از جنوب و جنوب غربی به (استان لرستان) و از غرب به شهرستان ملایر (استان همدان) محدود می‌شود.

قدمت شهر شازند (مرکز شهرستان) به دوره قاجاریه می‌رسد. این شهر در زمان قاجار به نام ادریس آباد شناخته شده است. بعد از عبور راه آهن سراسری از این ده و احداث ایستگاه به علت وجود کوهی که در کنار ایستگاه قرار داشت به شازند نام گذاری شد؛ و پس از مدتی ادریس آباد و مناطق همجوار به نام شازند خوانده شدند.

در ۶ کیلومتری جنوب شازند شهری قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین سکونت گاه‌های انسانی منطقه است. این شهر در دوران درگیری بین امین و مامون عباسی اعلام بی طرفی کرد و همین سبب ویرانی آن گردید و بقایای آن در زمان حمله مغول ویران شد. بنای این شهر به همت عیسی بن ادریس و پسرش بودلف قاسم مجددا بنا شد. این شهر در زمان صفویه مجددا تعمیر و نوسازی شد و به سبب وجود مقبره، اما مزاده سهل ابن علی (س) و امام زاده‌های دیگر در زمان صفویه به نام آستانه نام گذاری شد.

این شهرستان اکنون دارای سه بخش به نام‌های مرکزی، سربند، زالیان و پنج شهر به نام‌های شازند، آستانه، مهاجران، هندودر و توره و ۸ دهستان به نام‌های قره کهریز، کوهسار، آستانه، هندودر، مالمیر، زالیان، نهرمیان، پل دوآب است. جمعیت این شهرستان بالغ بر ۱۲۰۱۰۰ نفر و فاصله آن از اراک ۳۵ کیلومتر است.

ارتفاع شهرستان از سطح دریای آزاد ۱۹۲۰ متر است. به سبب کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. دامنه‌های کوهستانی سبب به وجود آمدن آب‌های روان و چشمه‌های پر آب شده است به حدی که شهرستان سراب‌های پرآب لقب گرفته و در دور دوم سفر ریاست محترم جمهوری به عنوان منطقه نمونه طبیعت گردی به تصویب رسیده است.

پالایشگاه بزرگ، نیروگاه حرارتی و کارخانه قند از جمله مهترین صنایع این شهرستان است. علاوه بر وجود صنایع بزرگ اقتصاد اهالی شهرستان بر پایه کشاورزی است و سوغات آن عبارتند از: انگور، کشمش، سنجد و گردو.

اهالی آن به زبان فارسی با لهجه نزدیک به لری و ترکی صحبت می‌کنند.

سید حسن حسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی ،در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، از برنامه‌های نوروزی برای استان مرکزی خبر داد و گفت: هدف گذاری ما در سال جدید برای استان مرکزی این است که این استان را هدف جدید گردشگری ایران معرفی کنیم و برای دستیابی به این هدف اداره کل میراث فرهنگی برنامه ریزی‌هایی داشته است.

حسینی افزود: یکی از هدف‌های گردشگری استان، شهرستان شازند است و برای ایام عید نوروز برنامه‌هایی نیز تدارک دیده شده که اعم از:ایجاد کارناوال شادی در شهرستان، برگزاری مسابقات و آداب و رسوم شهرستان با همکاری فرمانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی، تهیه تصاویر جاذبه‌های گردشگری استان و پخش، توزیع این تصاویر در سازمان میراث فرهنگی و نصب در فرودگاه‌ها و ایستگاه راه آهن استان‌های دیگر؛ مراسم استقبال روز اول عید در مبادی ورودی شهر کمیجان؛ نصب بنر و تابلو از اماکن تاریخی در ورودی شهرستان تدارک دیده شده است.

شهرستان شازند مهم‌ترین قطب طبیعت گردی استان  مرکزی

شهرستان شازند به لحاظ موقعیت طبیعی و آب و هوای خنک و مطبوع، چشمه‌های پر آب و فراوان، کوه‌های مرتفع و دامنه‌های سرسبز، غارها، تپه‌ها و بنا‌های تاریخی به عنوان مهم‌ترین قطب طبیعت گردی استان شناخته شده است.

این سراب در شرق شهر شازند و در دامنه شمالی کوه راسوند قرار دارد. آب این چشمه به سمت روستا‌های عباس آباد و اکبرآباد جریان دارد. از دهانه چشمه به سوی محله عباس آباد که مسیر جریان آب است، درختان صنوبر، بید کاشته شده است. سختی آب سراب ۱۶۸ است و به این جهت جزو آب‌های خیلی خوب و مناسب برای شرب است.

چشمه عمارت را گذراندن اوقات فراغت امتحان کنید

چشمه عمارت در دامنه کوه لجور، در شمال غرب شهر شازند و در نزدیکی روستای استان واقع شده است؛ سرچشمه اصلی رودخانه قره چای می‌باشد.متوسط آبدهی ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که مورد استفاده کشاورزی روستای اسکان و مناطق اطراف قرار می‌گیرد. به علت مجاورت با قلمستان‌های اطراف قره چای از قدیم مکان مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت و روز‌های تعطیل می‌باشد.حجم بالای آب مزارع و باغات کشاورزی روستای عمارت را دربر می‌گیرد که بر روی دهانه‌ها مسجد باب الحوائج ساخته شده که جلوه بی نظیری را به این محل داده است.

چشمه دوخواهران

در شمال شرقی شهر آستانه و در دامنه کوه دو خواهران از رشته کوه راسوند در ارتفاع ۲۳۶۰ متری آب بسیار سرد و گوارایی از دل صخره بیرون می‌آید که به چشمه دو خواهران معروف است از ابتدای سرچشمه تا پایین روستای دوخواهران انواع درختان نیرومند و کهنسال چنار، صنوبر، بید و گردو خودنمایی می‌کند از نکات قابل توجه ارتفاع و عمق تونل‌های طبیعی و آب چشمه است. این روستا در ۶ کیلومتری شهرستان شازند واقع شده است.

سراب پنجه علی سراب جز سرچشمه‌های قره چای محسوب می‌شود. به علت نزدیکی به جاده اصلی اراک – بروجرد جزو تفریحگاه‌های منطقه می‌باشد بازده متوسطی دارد و در تمام طول سال جاری است. در اطراف آن باغات میوه و قلمستان مناسب وجود دارد. در بین محل اردوگاه تابستانی دانش آموزی توسط آموزش و پرورش ایجاد شده است. این محل در جاده اصلی اراک به بروجرد ۲ کیلومتری شهر توره قرار دارد.

افسانه شنیدنی کیخسرو

چشمه بلاغ در ۷ کیلومتری شمال غرب شازند در شمال غربی شازند در مسیر جاده شازند – پل دوآب در جوار روستای حک در کنار کوه بلغ واقع شده است. علاوه بر ایجاد چشم انداز بسیار زیبا و چشم نواز آب مورد نیاز روستای حک بالا حک پایین و تحت محل را تامین می‌کند.

مردم منطقه معتقدند که کیخسرو قبل از آنکه در غار معروف کیخسرو از نظر‌ها پنهان شود در این چشمه غسل کرده است تا با جسمی پاک وارد غار شود. بیشترین آبدهی چشمه در فصل بهار و کمترین آن در اواخر شهریور ماه است که به علت درجه سختی کمی که دارد برای شرب مناسب است.

تقدس و اهمیت غار کیخسرو نزد مردم محلی

غار کیخسرو در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی را که در سمت غربی رودخانه شراء و در رشته کوه راسوند واقع شده است. ویژگی غارکیخسرو، تقدس و اهمیت آن نزد مردم محلی، زردشتیان ایران و سراسر جهان می‌باشد که از دیرباز برای زیارت به این محل می‌آمدند. بر دیوار‌های غاراسامی ایرانی و زرتشتی حک شده است که متأسفانه توسط جویندگان گنج یاحفاران غیرمجازتخریب شده و امروزه جرگودال و دهلیز کوچکی چیزی از آن باقی نمانده است.

راه دسترسی به این غار از طریق شهرستان شازند، جاده اراک-بروجرد، پل دوآب، روستای اسکان، دامنه کوه شاه زنده قرار دارد.

شهباز مرتفع‌ترین قله استان مرکزی

شهباز با ارتفاع ۳۳۸۸ متر از جمله مرتفع‌ترین قلل استان مرکزی است. در نزدیکی قله آن یک محل نسبتا صاف به نام برف حاج آقارضا قرار دارد که برف آن در سال‌های پر برف تا نیمه تابستان به علت در سایه بودن باقی می‌ماند و محل اطراق چندروزه کوهنوردان و محلی‌ها است.

رشته کوه شهباز در ضلع غربی و جنوب غربی عمومأصخره‌ای است. مسیر اصلی از روستای سورانه شروع می‌شود. بهترین زمان برای انجام این برنامه بهار هر سال است.

شیب متفاوت قله راسوند

قله راسوند منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع ۳۲۲۲ متردر جنوب شهرستان شازند واقع شده و در فاصله ۲۲کیلومتری این شهرستان قرار دارد در قسمت شمال غربی شیب آن در جبهه جنوب شرقی تفاوت دارد. در این جبهه مسافت طولانی تری را باید پیمود که جزو نقاط برف گیر استان مرکزی است.
برای صعود به قله راسوند از روستای حصار شروع و پس از طی مسافتی در نزدیکی انتهای دره منتهی به ده به سمت راست متمایل شده و تا قله اصلی پیش می‌رود.

پناهگاه حیات وحش راسوند

پناهگاه حیات وحش راسوند منطقه کوهستانی که در جنوب شهر شازند قرار دارد و با مساحت ۱۰۹۱۷ هکتار دارای کمربند‌های ارتفاعی متفاوت است ۵۲۰ گونه گیاهی بومی، ۱۳ گونه از پستانداران و ۶ گونه از پرندگان کشور در این منطقه زیست می‌کنند.

اقلیم مدیترانه‌ای منطقه شکار ممنوع چال خاتون

چال خاتون منطقه‌ای کوهستانی است که شامل ترکیب صخره‌ها و دامنه‌هایی با مراتع غنی می‌باشد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان شازند قرارگرفته و با مساحت ۱۲۸۹۷هکتار دارای گونه‌های گیاهی جانوری متنوعی می‌باشد و دارای اقلیم مدیترانه‌ای است و از نظر منابع آب وضعیت نسبتا خوبی دارد.

مسیر صعود دشوار

کوه لجور در جنوب غرب شهرستان اراک و در مجاورت روستای اسکان قرار گرفته که ارتفاع قله آن در حدود ۲۸۰۰ مترو دیواره‌ای با ارتفاع تقریبی ۳۵۰ متر دارد که به سومین دیواره ایران شهرت یافته است. لجور به معنی لجوج با ستیزنده می‌باشد و این واژه به خاطر مس یر‌های سخت گذر واغلب دشوار این کوه است سنگ‌های این کوه غالبا از جنس سنگ خارا بوده به طوری که مسیر صعود قله این کوه را با دشواری همراه می‌سازد. اما این کوه سابقه زیادی در جذب کوهنوردان و صخره نوردان دارد.

 باغستانی کوچک در دامنه قله

قله ألاداغ در ارتفاع ۳۲۱۰ متری غرب شهر اراک و در شمال آبادی سرسبز دیدنی توره قراردارد. این قله کلاََ صخره‌ای بوده و از دو سوی آن دیواره‌های مرتفعی قله را در برگرفته اند. در دامنه شرقی این کوهستان و بر روی بالی که از شرق مستقیم به قله می‌رسد، باغستانی کوچک به نام آقایی وجود دارد. از این مسیر و دره زیر که در کف آن جویبار کوچکی جاری است مسیر ثعود به قله قرار دارد. بهترین زمان برای انجام این صعود خرداد و تیر ماه است.

پیست اسکی پاکل

گردنه روستای پاکل واقع در جنوب شهر شازند محل پیست پاکل می‌باشد. این پیست از شازند ۲۰ کیلومتر و از اراک ۵۵ کیلومتر فاصله دارد و در کنار جاده آسفالته شازند به هندودر واقع است. ارتفاع پیست حدود ۱۲۰۰ متر و طول آن ۵ کیلومتر می‌باشد و در فصل بهار وزمستان مورد توجه قرار می‌گیرد.

سد هندو در مکانی مطرح برای ورزش ماهی گیری

این سد خاکی بوده و در جاده شازند، آستانه، هندودر قرار دارد. حوضچه آب ذخیره شده در پشت آن در فصل بهار و زمستان ۲۵ کیلومتر مربع می‌باشد. این سد برای افزایش ذخایر آب‌های زیرزمینی منطقه و پرورش ماهی قزل آلا کاربرد دارد و از مکان‌های مطرح برای ورزش ماهی گیری به حساب می‌آید.

سد کمال صالح ، آب شرب استان مرکزی

سد مخزنی کمال صالح در محل تلاقی رودخانه‌های تیره و قلعه نو در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شازند و ۷۴ کیلومتری جنوب غربی ارا کوبه منظور تأمین بخشی از آب شرب استان مرکزی ساخته شده است و در دی ماه ۱۳۸۰ عملیات ساخت آن به پایان رسید. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است.

آبشار گزصاف سربند در ادامه جاده سد کمال صالح قرار دارد و به یکی از آبشار‌های فصلی تبدیل شده است و در فصول پربارش سال یکی از زیباترین نقاط دیدنی می‌باشد.

روستای پر قدمت بسیار کهنسال

روستای لنجرود از جمله روستا‌های پر قدمت بسیار کهنسال در کیلومتری شمال غربی شهرستان شازند و درمیان پهندشت بسیار سرسبز و خرمی قرارگرفته که از روستا‌های دیدنی جالب توجه استان مرکزی به حساب می‌آید.

رودخانه کوچک بصری از میانه آن عبور کرده و تپه‌های تاریخی و باستانی چندی به اسامی برمک و دو سر کوه در اطراف آن به چشم می‌خورند.

وجود این روستا بر سر راه ارتباطی میان شازند با منطقه مسکونی استان مجاوریعنی استان همدان و شهرستان ملایر باعث ساخت و ساز انواع واقسام برج‌های دفاعی درسرراه ارتباطی به این روستا گردیده که هم اکنون بقایای بسیاری از آن‌ها در راه بصری به لنجرود به خوبی دیده می‌شود.

از جمله دیدنی‌های این روستا مناطق اطراف آن باید از خاک سفید، غاردوسر چشمه برفی یا یخی در کوه آلاداغ و قنات آسیا برک و سرچشمه‌های نشانگر، آسیاب صادقی نام برد.

روستای سرسختی منطقه تاریخی و باستانی موسوم به سرسختی واقع در۱۵ کیلومتری جنوب شهرشازند در فاصله‌ای نزدیک از قلعه عضدیه در پهندشتی بسیار وسیع و سرسبز با آب و هوایی معتدل و رو به سردسیر واقع شده است. این روستای دیدنی که در کنار رودخانه پاکل بنا گردیده در دامنه جناح شمالی کوه کم ارتفاع موسوم به سیب تلخ قرار داشته از فضاهای بسیار مناسبی برای راهپیمایی گردشگری برخوردار است. از جمله نقاط دیدنی این روستا باید از تپه تاریخی آن که به هزاره‌های گمشده تاریخ ایران زمین باز می‌گردد و در کنار رودخانه جاری در کنار آبادی است و حال هوایی دیگر را به این ناحیه می‌بخشد نام برد.

آبشار زیبا در دره ای از بوته های سماق

آبشار سماق لی یکی از منظره‌های دیدنی و جذاب شهرستان شازند که پس از عبور از آستانه وهندودرو رسیدن به روستای مالمیردره سماق لی مشاهده می‌شود آبشار زیبایی با قرار گرفتن دردره‌ای از بوته‌های سماق پوشیده شده است که در اواسط دره از شیار‌های سنگی تنگه جاری قابل رویت است.

آبشار مزرعه در جاده اراک سه راهی خنداب واقع شده است که با قرار گرفتن میان دو دره منظره‌ای زیبا ایجاد کرده است. بعداز عبور از باغات روستای کیشان و مزرعه نشانه خوبی برای رسیدن به آبشار مزرعه است. آبشار دره اول بلندتر و به ۱۰متر می‌رسد و آبشار دره دوم کوتاه‌تر می‌باشد.

سیمین هومن کارشناس مدیریت جهانگردی،در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: سربند نام یک منطقه بزرگ کوهستانی بین شهرای اراک خمین و خنداب و ملایر، بروجرد دورود ازنا الیگودرز قرار دارد و با استان‌های همدان و لرستان همجوار است. در گذشته بیشتر به سربند سیلاب خور یا چاپلق و بربروت می‌گفتند. به دلیل وجود کوه شاه زند و همچنین احداث خط آهن سربند به نام شازند معرف شده است.

هومن گفت: مرحوم ابراهیم دهگان دباره شازند میگوید: نام شازند در زمان قاجار ادریس آباد بوده است و بعد از عبور راه آهن به این نام معروف شده است.

تعداد زیادی از هموطنان ارمنی قبلا در بخش مرکزی یعنی عباس آباد، سورانه، شازند، ازنا و کلاوه زندگی میکردند و به مرور زمان از آنجا مهاجرت کردند.

زبان و گویش مردم شازند در بخش سربند ترک زبان و در سایر بخش‌ها فارس زبان هستند. همچنین لهجه و گویش‌های مختلفی برای این منطقه تعریف شده است. در زمان قدیم زبان تاتی در شهر آستانه رایج بوده است که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است. همچنین در تعدادی از روستا‌هایی که ارامنه در آنجا ساکن هستند تا ۴۰ سال پیش به زبان ارمنی صحبت میکردند، ولی به مرور لهجه‌های شان عوض شده است و بیشتر به فارسی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: اقتصاد اهالی شازند بیشتر کشاورزی است. شازند با داشتن ۱۹ معدن فعال از جمله کریستال سنگ چینی سرب در وضعیت خیلی خوب و مطلوبی به سر می‌برد که می‌توان برای بازدید از معدن تور گردشگری تعریف کرد و درآمدزایی خوبی داشته باشیم.

از نظر مکان‌های طبیعت گردی می‌توان روستا و چشمه دو خواهران را نام برد که در شمال شرقی شهر آستانه قرار دارد که داری آب گوارا و درختان سربه فلک کشیده چنار و صنوبر و بید و گردو است. مهمترین نکته این ناحیه ارتفاع و تونل‌های طبیعی آن است. از دیگر مناطق گردشگری میتوان به چشمه بلاغ، غار کیخسرو، چشمه پنجعلی، سراب عباس آباد، سراب عمارت، پست اسکی پاکل، چشمه عمارت، سراب اسکان که با محاسبات صورت گرفته می‌توان با ایجاد شرایط و امکانات رفاهی مناسب حداقل ۱۲۰ زمینه شغلی ایجاد کرد؛ اشاره کرد.

کارشناس مدیریت جهانگردی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شازند، گفت: از آداب و رسوم شازند میتوان به عزاداری شیعیان در ایام محرم و نیز تعزیه خوانی اشاره کرد.

کوسه گردی و ناقالی که در بعضی از روستا‌های ترک به چهار چهار ناقالی و در مناطق فارس به ناقالی گنده گنده چهل رفته ۵۰ مانده معروف است.

همچنین باور‌های خاصی نسبت به خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی دارند و سفره عید (هفت سین) را یا روی آینه می‌چینند یا در آب قرار می‌دهند و می‌گویند که خوش یمن و آمد دار است.

وی در ادامه گفت: مراسم سیزده بدر در شهر شازند تقریباً مثل تمام مراسم سیزده بدر در ایران است فقط تنها تفاوتی که دارد در زمان قدیم خانم‌های روستایی یک دختر را به عنوان عروس درست می‌کردند و به خانه‌ای می‌بردند که پسر دم بخت داشتند.

بازی‌های محلی شازند از جمله کو کلاه برگ یا بروک آپارده، سبز بالا خان کوشک، توپ و چوب و گل یا پوچ است.

همچنین یک مراسم لای روی جوی و قنات داشتند که اواسط فصل بهار کشاورزان به صورت گروهی این کار را انجام می‌دادند.

لباس‌های محلی و پوشاک شازند تا چندی قبل شبیه لری و اقوام عشایر بوده است، ولی در حال حاضر پاچین زنانه هنوز در برخی از روستا‌ها مرسوم است و خانم‌های سالخورده به تن می‌کنند و پیرمرد‌ها هم کلاه و لباس سنتی قدیم را حفظ کردند.

غذا‌های محلی شازند از جمله ترخینه دوغ، ترخینه شیر، ترخینه شیره، آش عدس، آش اشکنه یا همان سو آشه، آش ترشی، آش بلغور، کوله ماست، بروشتوروک، قیماقانه، قیماناق، کالجوش، جولکو، پتله پلو، آبگوشت کش دار، آبگوشت دوغ دار می‌باشد.از جمله نان‌های محلی میتوان نان تنوری، نان ساجی، نان شیر، فتیر شیر، ده گردک یا برساق و کوله فتیر را نام برد.

دررابطه با صنایع دستی رودوزی و گلیم بافی و قالی بافی بخصوص در مالمیر سربند و منبت چوب و سوخته روی چوب را می توان نام برد.

هومن افزود: در کل شازند ظرفیت‌های خوبی دارد و ما باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم تا بتوانیم از نظر گردشگری به آن بهاء دهیم و معرفی خوبی از این شهرستان داشته باشیم. در جاده آستانه به سمت هندودر ما جایی را داریم به نام جاذبه معکوس که سرازیر نیست، ولی ماشین در هر حالتی قرار بگیرد به سمت آن جاذبه کشیده می‌شود، می توان با شناسایی این جاذبه‌ها و کمک گرفتن از اهالی بومی که این شناسایی چه مزیت‌ها و قابلیت‌هایی برای اشتغال زایی دارد؛ این مکانها را به عنوان مکان‌های گردشگری و مکان‌های درآمدزایی تعریف کنیم.

 گردشگری در روستاهای شازند

روستای پاکل و سرسختی با فاصله حدود ۱۵ کیلومتر از شهرستان شازند و ۵۵ کیلومتر از اراک قرار گرفتند است. این روستا دارای جاذبه منحصر به فردی است که نگینی از استان مرکزی در دل روستا جا گرفته است. همچنین این روستا دارای سه تپه تاریخی به نام‌های تپه استخر گبرها، تپه چغا گردنه و تپه چغا سش بید می‌باشد که ثبت آثار ملی شده است. این دهکده در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و و با کوه‌ها و قله‌های زیادی احاطه شده است.

این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی و سرد سیر می‌باشد.

زمستان دلربای شهرستان شازند و وجود این شهرستان در میان کوه‌های سر به فلک کشیده باعت آن گردیده است که در این فصل سرد شهرستان شازند (روستای پاکل - پیست اسکی پاکل) به یکی از نقاط گردشگری استان مرکزی تبدیل شود.

روستایی که در داخل مسجد، محوطه مسجد و منازل مسکونی، آب از زمین خارج می‌شود

روستای عمارت یکی از روستا‌های مهم شهرستان شازند است. این روستا در دهستان قره کهریز از پخش مرکری شهرستان شازند قرار دارد و در فاصله ۴۸ کیلومتری از شهر اراک قرار گرفته است. فاصله این روستا تا شهر شازند ۲۵ کیلومتر است.

رشته کوه‌های عمارت و رازون در شمال و شرق عمارت قرار دارند. چشمه عمارت شامل چندین چشمه است که روستای عمارت قرار دارد. تعداد این چشمه‌ها زیاد است به طوری که در داخل مسجد، محوطه مسجد و منازل مسکونی، آب از زمین خارج می‌شود.

چشمه عمارت با نام تالاب عمارت یا سراب عمارت نیز خوانده می‌شود.

قدمت اولیه  متعلق به دوره‌ی صفوی است

شهر آستانه که در قدیم به نام کرج ابودلف نامیده می‌شده از جمله سکونت گاه‌های باستانی شهرستان شازند است.

این شهر پس از اسلام مورد اقبال خلفا و هم چنین اولاد ائمه اطهار (ع) قرار گرفت، به همین دلیل در معاملات سیاسی منطقه‌ای نقش موثری داشت و در قبض و بسط سیاسی دچار آسیب‌های ناگهانی گردید.

پس هجرت تعدادی از اولاد ائمه معصوم به این منطقه و شهادت آن بزرگواران به دست دشمنان اهل بیت (ع) به نام آستانه شهرت یافت؛ و به شدت مورد توجه مسلمانان به خصوص شیعیان قرار گرفت. رشد و توسعه‌ی شهراستانه مدیون کرامت اهل بیت و قبور مطهر اولاد علی (ع) است.
گنبد این امامزاده از نوع دو پوش بوده و از سطح زمین ۲۰ متر ارتفاع دارد. تمام سطوح آن با کاشی‌های معرق تزیین شده است. قدمت اولیه امامزاده متعلق به دوره‌ی صفوی است.

حمام حاج ربیع در شهر آستانه شهرستان شازند و در جنوب غرب میدان سپاه واقع شده است. حمام مشتمل برسر بینه، گرمخانه، میان دره، خزینه و تون می‌باشد. سربینه حمام که دارای قاعده‌ای چهارضلعی وبخش میان با قاعده هشت ضلعی و سکو‌های پیرامون آن تشکیل شده است. این حمام متعلق به دوره‌ی قاجار می‌باشد.

زیارتگاه در دامنه کوه

امامزاده عبد الله (ع) در روستای تکیه شهرستان شازند و ایشان از نوادگان امام سجاد (ع) می‌باشد. این زیارتگاه دامنه کوهی واقع شده است و آب بسیار سردی از زیر ساختمان آن از دل کوه بیرون می‌آید و بنای اولیه آن متعلق به دوره‌ی قاجار می‌باشد.

احداث جاده ارتباطی در زمان قاجار

پل دوآب درجاده ارتباطی اراک بروجرد، روی رودخانه قره چای قرارگرفته است و نوع معماری پل به صورت آجری قوس دار بوده و دارای چندین چشمه است و مصالح به کار رفته در آن سنگ، ملات، آهک وساروج است و در دوره‌ی قاجاراحداث شده است.

نقاشی بناها توسط نقاشان چیره دست اصفهانی

خانه خاندان اشتری در روستای تواندشت علیا در بخش سربند قرار دارد. خانه زیبایی که تاریخ بنای آن شاید به ۱۵۰ سال برسد. صاحب فعلی خانه آن را از ورثه اشتری ۱۵سال قبل خریداری نموده است.

داخل اتاق‌ها نقاشی‌های زیبای از بنا‌های شهر اصفهان وجود دارد که نشانگر این مسئله است که اتاق‌ها توسط نقاشان چیره دست اصفهانی نقاشی شده است. این بنا مربوط به دوره‌ی قاجار می‌باشد.

کلیسای‌ هاکوپ

این کلیسا در سال ۱۷۱۸ میلادی احداث و در سال ۱۹۸۳ بخشی از ساختمان آن‌های تاریخی محراب تجدید بنا شده است. به دلیل مهاجرت ارامنه از شازند به حالت تعطیل در آمده و در چند روز خاص درب آن باز است و بنای اولیه کلیسا مربوط به دوره قاجار است.

غلام عباس میرزایی فرماندار شازند در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: شهرستان شازند از نظر قدمت دارای سبقه بسیاری است و مهمترین سند آن کشف اسکلت ۷۵۰۰ ساله در تپه تاریخی روستای سرسختی علیا بوده و این نشان دهنده جریان داشتن زندگی در گذشته‌های بسیار دور در این منطقه است.

میرزایی افزود: در شهرستان شازند بسته کاملی از مناطق گردشگری را دارا هستیم که اگر هر روستایی بتواند در این حوزه برنامه و طرح خاصی را ارائه نماید در ایجاد اشتغال روستایی می‌توانیم موفق باشیم.

وی گفت: گسترش و توجه به مسئله گردشگری در سطح روستا‌ها قطعا درآمدزایی، اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

فرماندار شازند یادآور شد: یک و نیم میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این موضوع در کل کشور اختصاص داده شده که بخشی از آن هم به استان مرکزی تعلق پیدا کرده و در شهرستان شازند هم اگر دهیاران و یا هر سرمایه گذاری طرح‌های مناسبی داشته باشند می‌توانند از تسهیلات ۶ درصدی بهره‌مند شوند.

مشاهیر و مفاخر

آیت الله على بن کربلایی غلام، آیت الله اسماعیل هفته‌ای، آیت الله سید محمد هفته‌ای، آیت الله حاج شیخ عباس ادریسی، آیت الله قاضی، ملا حبیب الله عبدی، حاج ملا محمد کزازی، ابوبکر محمد بن الحسن الحاسب کرجی (ملقب به فخرالدین)، استاد کریم خوش الحان، میرزا محمد قاضی بازنه‌ای، دکتر موسی الله کرمی.

دست سازهای 

صنایع دستی شهرستان شازند عبارتند از: رودوزی‌های سنتی، گلیم بافی، منبت چوب معرق چوب، احجام چوبی، معرق منبت، مشبک چوب، معرق چوب، معرق صدف، سوخت روی چوب، نگارگری، قلم زنی، قلاب بافی، گیوه بافی، حصیربافی،گچبری سنتی، بافتنی سنتی، تذهیب، کپو بافی و سراجی سنتی.

بازارچه صنایع دستی نشانی: شازند، فاز ۲، پارک سوم خرداد

گزارش از زهرا تارک

انتهای پیام / ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری یک میلیارد ریال زکات فطریه در خلیل‌آباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ حسین اسماعیلی ثانی افزود: سازمان بهزیستی در کنار سایر سازمان‌های حمایتی به استناد فتوای مراجع عظام تقلید و مجوز شورای زکات کشور و شهرستان، همه ساله جهت کمک به جامعه هدف اقدام به ایجاد پایگاه جمع‌آوری فطریه می‌کند.
وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: اداره بهزیستی خلیل‌آباد و مؤسسات خیریه تحت نظارت این سازمان، تعداد ۱۰ پایگاه جمع‌آوری زکات فطریه در سطح شهر و تعداد ۲۵ پایگاه به‌صورت مشارکتی با همکاری مراکز نیکوکاری در سطح روستا‌ها اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه و کفاره کرده است.
رئیس اداره بهزیستی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه اداره بهزیستی خلیل‌آباد تاکنون مبلغ ۸۵۸ میلیون ریال زکات فطریه و مبلغ ۲۴۲ میلیون ریال کفاره در سطح شهرستان جمع‌آوری کرده است، تصریح کرد: زکات فطریه جمع‌آوری شده در حال واریز به‌حساب جامعه هدف و نیازمند در راستای معیشت، درمان و لوازم ضروری زنان سرپرست خانوار، معلولان و کودکان بی‌سرپرست است.
وی با بیان اینکه اداره بهزیستی خلیل‌آباد بالغ بر یک هزار و ۵۵۰ معلول و ۵۵۰ زن سرپرست خانوار تحت حمایت خود دارد، اذعان کرد: خوشبختانه هیچ معلول و زن سرپرست خانواری پشت نوبت خدمات بهزیستی در سطح شهرستان وجود ندارد.
اسماعیلی ثانی از کمک ۴۰۰ میلیون ریالی مردم خلیل‌آباد به بهزیستی در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در سال قبل ۴۰۰ میلیون ریال میزان کمک مردم به صندوق‌های این اداره بود که کمک‌های جمع‌آوری شده در فرصتی ۴۸ ساعته در اختیار محرومان و نیازمندان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در کلیه روستا‌های شهرستان مراکز نیکوکاری به‌صورت مشترک توسط کمیته امداد فطریه آنان جمع‌آوری شد، تشریح کرد: کمک‌های جمع‌آوری شده دراسرع‌وقت بین نیازمندان جامعه هدف این اداره شامل افراد کم‌توان ذهنی و خانواده‌های نیازمند دارای معلولیت وزنان سرپرست خانوار و دیگر افراد تحت پوشش توزیع شد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه این اداره با کمک مردم شهرستان توانست در پایان ماه مبارک رمضان گام مؤثری در کمک به جامعه هدف خود بردارد، بیان کرد: مبلغ فطریه جمع‌آوری شده شهرستان نیز به‌منظور کمک به نیازمندان همین شهرستان هزینه شد.

دیگر خبرها

  • حمایت از عملیات وعده صادق - شازند
  • دستگیری قاتل زن ۴۵ ساله اراکی در شازند
  • جمع‌آوری یک میلیارد ریال زکات فطریه در خلیل‌آباد
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد
  • خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن
  • کشت برنج در پارس آباد مغان ممنوع شد
  • قتل در اراک، دستگیری قاتل در شازند
  • دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد
  • نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری