Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تعطیلات نوروز هر ساله مشکلات بسیاری را به همراه دارد. تصادفات جاده ای به دلیل حجم انبوه مسافرین نوروزی، افزایش قیمت ها به دلیل بالا رفتن تقاضا و همچنین آلودگی محیط زیست به دلیل هجوم مردم به سمت محیط زیست برای تفرج و تفریح در کشور.

هر سال نیز عکس ها و فیلم های بسیاری توسط خود مردم در شبکه های مجازی دست به دست می شود که حکایت از آلودگی طبیعت به دلیل رهاسازی زباله در محیط زیست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر نیز آسیب های زیادی به درختان و حیوانات وارد می شود و بطور کلی می توان گفت طلوع بهار در کشور ما خبر چندان خوبی برای طبیعت بکر و زیبای کشور نیست.

با وجود انتقاداتی که به مردم به دلیل نداشتن تعهد به طبیعتی که اساس زندگی است وارد است همچنین مسئولین و دولتمردان نیز می توانند مخاطب این انتقادات قرار گرفته و درباره عدم توجه آنها به مباحثی چون ساماندهی زباله ها، مراقبت از طبیعت و همینطور ایجاد فرهنگ سازی در بین مردم برای حفظ طبیعت نقد شوند.

با افزایش ارتباطات به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی امروزه دیگر می توان به راحتی با مردم و مسافرین نوروز ارتباط برقرار کرد و آنها را مجاب کرد که ضمن تفریح در طبیعت و گذراندن ایام تعطیلات خود در مراقبت از آن بکوشند و نگاهی جدی تر نسبت به قبل به این مسئله داشته باشند.

در این باره بهروز بهزاد، کارشناس محیط زیست، به با بیان اینکه  مردم ما با پیشینه ای که دارند نشان داده اند که با طبیعت رابطه خوبی دارند، به خبرنگار برنا گفت: علت اینکه چند گونه حیوان آسیایی در تمام آسیا از بین رفته و فقط در ایران باقی مانده است، هماهنگی و سازگاری مردم ایران با طبیعت این کشور است. اما ناملایمات روزگار، شرایطی اقتصادی و اجتماعی‌ای را ایجاد کرده است که مردم در درجه اول به نیازهای اولیه خود توجه دارند و توجهی به حفظ طبیعت نمی کنند. در چنین شرایطی مردم به جای حفاظت از طبیعت سعی بر بهره برداری از طبیعت دارند زیرا می خواهند از این طریق مشکلات اقتصادی خود را حل کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه مسئولین در راستای حل آسیب های محیط زیستی کم کاری می کنند، ادامه داد: من با توجه به همکاری های بسیاری که با مسئولان داشته ام   این واقعیت را متاسفانه دیده ام که در بین مسئولین کشور کسانی که به طبیعت اعتقاد داشته باشند کمتر دیده می شوند ؛حتی کسانی مسئولیت حفظ محیط زیست را دارند هم اصولا مفهوم محیط زیست را دقیقا نمی شناسند و به آن اعتقادی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم نیاز به الگو دارند، گفت: این الگو را ابتدا دولت باید ایجاد کند و به تدریج تعمیم پیدا کند و مردم هم بصورت یکپارچه در راستای حفظ محیط زیست خود گام بردارند.

بهزاد با بیان اینکه مردم برای مراقبت از محیط زیست آمادگی کامل دارند، اظهار داشت: در کم کاری های دولت چند نمونه وجود دارد که مردم بصورت خودجوش این کم کاری ها را جبران کرده اند. وی تاکید کرد: حفاظت از جنگل ها و حیات وحش را مردم داوطلبانه انجام داده اند اما این کافی نیست و باید این حرکت ها از سمت دولت حمایت شود که متاسفانه حمایت نمی شود.

سازمان های مردم نهاد، متولی ساماندهی زباله باشند

بهروز بهزاد در ادامه در پاسخ به  وظایف دولت در ساماندهی زباله هایی که در طبیعت رها می شوند به خبرنگار برنا گفت: وقتی شهردار چند شهر ساحلی به عمد دستور می دهند که زباله ها کنار ساحل تخلیه شود تا مردم به ساحل نیامده و زعم او فساد نکنند حدیث مفصل از این مجمل باید خواند.

وی با تاکید بر اینکه با این حال مردم همه چیز را از دولت نباید انتظار داشته باشند، تصریح کرد: زباله‌ها و آلودگی های دیگری که در طبیعت وجود دارد توسط مردم ایجاد شده است. دولت نمی تواند برای هر یک نفر از جمعیت هشتاد میلیونی ایران یک سطل زباله در نظر بگیرد. مردم باید در این مسئله شریک شوند و دولت به آنها این مهم را القا کند که طبیعت محیط زندگی خود آنهاست و آنها مسئول نگهداری طبیعت هستند.

وی با اشاره به اینکه نباید به دولت متکی بود، گفت: دولت یک سری مسائل کلی و عمده را هدف گذاری می کند اما اینکه بخواهد زباله یا آلودگی های مختلف را کنترل کند امکان پذیر نیست. به همین دلیل به منظور همین کار در دنیا سازمان های مردم نهادی را ایجاد کرده اند که دولت هم از آنها حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: نه اینکه مثل کشور ما این سازمان ها دولتی و به دولت وابسته شوند. این سازمان ها مستقل هستند و صندوقی را ایجاد می کنند که درآمد داشته باشد و از آن درآمد بتوانند برای فعالیت های خود تامین بودجه کنند.

وی با اشاره به اینکه از قدیم گفته اند کار مردم را باید به خود مردم سپرد، ادامه داد: محافظت از طبیعت کاری نیست که خود دولت بتواند در انجام آن موفق شود بلکه مردم باید در آن شراکت کرده و موفق شوند. اما باید زمینه این شراکت و فعالیت را دولت ایجاد کند.

وی همچنین گفت: پیشتر دولت سازمان های مردم نهاد را با تبصره ای همه را دولتی کرد و به آنها پروژه داد و به همین دلیل این سازمان ها وابسته مالی به دولت شدند. در نتیجه تقریبا خنثی شدند و کاری نتوانستند بکنند. سازمان های مردم نهاد برای هر مسئله‌ای مثل ساماندهی زباله های یک شهر باید ایجاد شوند.

این کارشناس محیط زیست در پایان اضافه کرد: در حال حاضر ما آلودگی های بسیار زیادی در رودخانه ها و تالاب ها داریم. این آلودگی ها توسط مردم ایجاد شده اگر هم دولت بخشی از آنها را ایجاد کرده باشد بیشتر از سهم مردم نبوده است. پس باید خود مردم را فعال کرد و در این امر شراکت داد. باید گروه های داوطلبی که کم هم نیستند مورد حمایت قرار گیرند و به آنها آموزش های مناسب هم ارائه شود. دولت می تواند این نیروها را از بین دانشجویان به عنوان مبلغین محیط زیست انتخاب کند و با دستمزدی جزئی آنها را تشویق به حل مسئله کند.

 

خبرنگار: محمد جلائی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصادی و اجتماعی طبیعت محیط زیست مشکلات برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در آئین تجلیل از فعالان ورزشی حوزه محیط زیست که در نمایشگاه سلامت شهر بوستان لاله برگزار شد با تبریک روز و هفته ملی زمین پاک و هفته سلامت با اشاره به اینکه در کنار حفظ محیط زیست نیازمند توجه عمومی هستیم بیان داشت: مشارکت مردم برای نجات زمین از پلاستیک را مدنظر قرار دادیم و با این شعار به دنبال این بودیم که مردم را در این مسیر مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: پلاستیک ۴۰۰ سال طول می‌کشد که در زمین تجزیه شود و هریک مترمربع از خاک ۱۰۰ سال طول می‌کشد که تولید شود و این سخت است که خاک حاصلخیز و زمین حفاظت شده با پلاستیک آلوده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر روند طولانی تجزیه پلاستیک در طبیعت، این تجزیه برای خاک و زمین نیز عوارض جبران ناپذیری در پی دارد، گفت: میکروپلاست‌ها در طبیعت باقی می‌مانند. جانوران نیز از این میکرو پلاست‌ها استفاده کرده و ما نیز از همین جانورانی که چنین موادی را در تغذیه خود داشته‌اند استفاده می‌کنیم. این موضوع سلامت انسان را تهدید می‌کند و عامل مهمی در به خطر افتادن سلامت بدن افراد است.

مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصت مغتنمی است که به سلامت جسم و در کنار آن روان توجه شود، اظهار داشت: یافته‌های علمی نشان می‌دهد میکرو پلاستیک‌ها ارتباط مستقیم در ابتلای افراد به سرطان دارد. کاهش استفاده از پلاستیک و انتشار میکرو پلاستیک‌ها در طبیعت هم به حفظ محیط زیست وهم به سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند و امیدواریم این با کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی بتوانیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی مجلس قوانینی را برای کاهش و جلوگیری از استفاده این نوع محصول به تصویب رسانده است، ادامه داد: استفاده کمتر از پلاستیک‌هایی که زیست تخریب‌پذیر نیستند. در سال ۱۴۰۲ تدوین استانداردی برای تعیین این نوع کیسه‌ها در دستورکار قرار گرفته است و از این پس تنها پلاستیک‌هایی که نشان استاندارد زیست تخریب‌پذیر داشته باشند در زمره محصولاتی قرار خواهند گرفت که امکان استفاده از آن باید بیشتر از گذشته در مراکز فروشگاهی و اصناف استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر تهدید پلاستیک برای طبیعت و زمین، توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت چالش‌های و خطرات دیگری را برای زمین ایجاد کرده است توضیح داد: ته سیگار چالش جدید حوزه سلامت و محیط زیست است. ته سیگارها دارای انبوهی از سمی‌ترین فلزات سنگین به نام آرسنیک است که تمام حاصلخیزی و قدرت رشد زمین را از بین می‌برد. یکی از دلایل خشک شدن بسیاری از درختان در معابر عمومی است که ناشی از ته سیگارها به خاک و درختان منتقل می‌شود.

وی گفت: ۶۰ درصد از آلایندگی زمین مربوط به مواد شیمیایی و فلزات سنگین ناشی از آرسنیک است و به این دلیل ضرورت دارد با مشارکت مردم تلاش کنیم تا علاوه بر کاهش مصرف پلاستیک به موضوع فیلترهای سیگار و خودداری از رها کردن آن در فضای عمومی توجه بیشتری کنیم.

کد خبر 6087931

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور: مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد