Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@05:41:23 GMT

رشد اقتصادی، مشروط به دوری از گناه و رعایت ایمان است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۸۹۵۷

رشد اقتصادی، مشروط به دوری از گناه و رعایت ایمان است

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به رابطه گناه و دوری از یاد خدا اشاره کرد و گفت: یکی‌از مهم‌ترین موانع رشد اقتصادی، گناه و دوری از یاد خداست.
وی با بیان این‌که گناه آثار فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی انسان می‎گذرد، افزود: یکی‌از آثار مهمی که گناه در زندگی انسان می‎گذارد از بین رفتن نعمت‌هایی است که خداوند متعال به انسان عطا فرموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گناه، مانع رشد اقتصادی است

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که گناه، مانع رشد انسان در تمام جنبه‌ها به‌ویژه مانع رشد اقتصادی است، ادامه داد: امام علی(ع) فرموده است: «به خدا قسم هیچ ملتی از آغوش ناز و نعمت زندگی گرفته نشد، مگر به‌واسطه گناهانی که مرتکب شدند؛ زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمی‌دارد.(نهج‌البلاغه، خطبه 178)
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: خدای متعال در قرآن‌کریم یک نمونه عینی ذکر می‎کند که گناه، مانع رشد اقتصادی است و در آیه 112 سوره نحل با این مضمون «وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ » فرموده است: «و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان می‎‏رسيد پس [ساكنانش] نعمت‌هاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به‌سزاى آن‌چه انجام می‎‏دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد».
وی ادامه داد: در این آیه شریفه، نکات فراوانی وجود دارد ازجمله: امام صادق(ع) فرمود: «این شهر، مربوط به گروهی از بنی‎اسرائیل بوده که زندگی مرفه‌ای داشتند؛ لیکن بر اثر گناه و کفران نعمت دچار رکود اقتصادی شدند تا جایی‎که مجبور شدند غذاهای آلوده را بخورند.خداوند این قریه را مثال زد تا درس عبرتی برای همگان باشد».(تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 91)
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: از این آیه شریفه استفاده می‎شود که ساکنان این شهر هم از امنیت پایدار بهره‌مند بودند و هم از رشد و وفور اقتصادی؛ اما وقتی گناه کردند و کفران نعمت نمودند، هم ناامنی به سراغشان آمد و هم دچار ترس شدند و هم به فقر و رکود اقتصادی مبتلا گشتند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که روایات فراوانی داریم که دلالت می‎کند گناه و دوری از یاد خدا موجب زوال نعمت می‎شود، اضافه کرد: امام علی(ع) فرموده است: «سبب از بین رفتن نعمت‌ها، کفران نعمت است».(غررالحکم، ص 323) و امام صادق(ع) فرموده است: «همانا انسان گناهی را مرتکب می‎شود با آن گناه رزق و روزی او دفع می‎شود (و دچار رکود اقتصادی می‌گردد)».(کافی، ج 2، ص 96).

رشد اقتصادی، مشروط به دوری از گناه و رعایت ایمان و تقوا است

وی گفت: یکی‌از سنت‌های الهی آن است که رشد اقتصادی، مشروط به دوری از گناه و رعایت ایمان و تقوا است؛ خدای متعال در آیه 96 سوره اعراف با این مضمون «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ» در این رابطه فرموده است: «و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان می‎‏گشوديم ولى تكذيب كردند پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان] آنان را گرفتيم».
امام جمعه خرم‎آباد گفت: قرآن، ایمان و تقوا را عامل رشد اقتصادی می‎داند و در مقابل، کفران نعمت و اعراض از خدا، طغیان، ظلم و ستم، خوردن مال دیگران، اسراف، کم‌کاری، بداخلاقی و ... را مانع رشد اقتصادی می‎داند.
وی افزود: بر اساس آیات قرآن یک رابطه عمیقی بین گناه و کفران نعمت با رکود اقتصادی و بین ایمان و تقوا و یاد خدا با رشد اقتصادی وجود دارد.اگر در جامعه‌ای گناه صورت گیرد، برکت از اقتصاد و زندگی آن جامعه برداشته می‌شود.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که فقر اقتصادی و ناامنی اجتماعی، از نشانه‌های بی‌اعتنایی جامعه به ارزش‌های دینی است، گفت: آیه 96 سوره اعراف و 112 سوره نحل درس عبرت و هشداری است برای همه افراد و ملت‌هایی که غرق در نعمت‌های الهی هستند، لیکن با کفران نعمت و دوری از یاد خدا و با اسراف و تبذیر گرفتار فقر و فلاکت می‎شوند.همچنین هشداری است به آن‌ها که همیشه نیمی از غذای اضافی خود را به زباله‌دان‌ها می‌ریزند و هشداری است به آن‌ها که برای سفره‌ای که سه یا چهار نفر میهمان بر سر آن دعوت شده است، معادل غذای بیست نفر از غذاهای رنگین تهیه می‎بینند و حتی باقی‌مانده آن‌را به مصرف انسان‌های گرسنه نمی‎رسانند و هشداری است برای کسانی‎که اسراف و ریخت و پاش می‎کنند و این عمل را برای خود فخر می‌دانند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اقتصاد یاد خدا گناه آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

امام جمعه کرمانشاه گفت: زمانی که انسان به سن تکلیف می‌رسد، یعنی اینکه از این به بعد باید به انجام واجبات و ترک محرمات توجه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری امروز _ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در جشن تکلیف دانش‌آموزان دبستان شاهد شهدای پروین‌زاد، اظهار کرد: به روایت قرآن، مادر حضرت مریم (س) هنگام بارداری، فرزندش را برای خدمت در بیت‌المقدس نذر کرد. وقتی فرزندش (دختر) به دنیا آمد، با قانع کردن کاهنان او را خدمتگزاری معبد کرد.

وی افزود: در قرآن چنین آمده است که یک روز زکریا که کفالت مریم را برعهده داشت به نزد مریم می‌رود، در کنار او میوه و غذاهای بسیاری را می‌بیند. گفت؛ «ای مریم این را از کجا آورده‌ای؟ گفت: این از نزد خداست، خداوند به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌بخشد.»

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به هدف خداوند در نقل جزئیات زندگی حضرت مریم (س) در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: همه دختر خانم‌ها بعد از رسیدن به سن تکلیف با پیروی و عمل کردن به دستورات خدا می‌توانند به مقامات معنوی بالایی برسند.

حجت‌الاسلام غفوری رسیدن به سن تکلیف را آغاز مرحله جدید زندگی برای انسان دانست و تصریح کرد: زمانی که انسان به سن تکلیف می‌رسد یعنی اینکه از این به بعد باید به احکام خدا عمل کند و به انجام واجبات و ترک محرمات توجه کند.

وی با اشاره به سیاهی گناه در دل انسان بر اساس روایات ائمه معصوم (ع)، اضافه کرد: ایمان به خدا باید در قلب انسان معنا پیدا کند تا مؤمن شود.

امام جمعه کرمانشاه با نقل آیاتی از قرآن کریم از زندگی پس از مرگ به واسطه کارهای خوب دنیوی و عبادت خدا (احترام به بزرگ‌ترها و پدر و مادر، محبت کردن به دوستان، نمازخواندن و قرآن خواندن)، سخن گفت.

حجت‌الاسلام غفوری خطاب به فرزندان شهدای حاضر در جمع دانش‌آموزان، گفت: قدردانی از شهدا وظیفه همه ما است، ما مدیون پدران عزیز شما هستیم و فرزندان شهدا نور چشم ما هستند.

کد خبر 747338

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • هیات اقتصادی کره شمالی عازم ایران می‌شود
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • عزت ایران با ایمان
  • در معابر لغزنده پایتخت فاصله طولی را رعایت کنید
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه واجب است
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه لازم و واجب است
  • توافق مشروط یک میلیون دلاری تراکتور با گل‌محمدی