Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- میزان نقدینگی در اقتصاد هر کشور در مقابل مقدار معینی از کالا‌ها و خدمات محاسبه می‌شود نقدینگی یکی از معضلاتی است که تمامی کشور‌ها در امر کنترل اقتصاد و تورم، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، قیمت کالا‌ها با میزان نقدینگی و سرعت گردش آن بستگی دارد، رشد بی رویه نقدینگی، باعث رشد سریع تقاضا برای کالا‌ها و خدمات شده و، چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است این امر منجر به ایجاد تورم در اقتصاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کنترل حجم نقدینگی هدف نهایی کشور‌ها برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی مثل ایجاد رشد در تولیدات، کنترل تورم، ایجاد موازنه در پرداخت‌های خارجی و ایجاد اشتغال است، در واقع کنترل نقدینگی به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف نهایی اقتصاد است.
لطفعلی بخشی در گفت وگو با خبرگزاری میزان در خصوص شرایط نقدینگی در سال آینده بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های گذشته در خصوص نقدینگی داریم اگر دولت برای حل این موضوع تدابیر جدید و موثری را اتخاذ نکند این مسئله در سال آینده تبدیل به بزرگ‌ترین سد در مسیر پیشرفت اقتصاد کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه محدود بودن روابط بین المللی، تاثیر منفی بر حل مشکلات نقدینگی در کشور دارد، اظهار کرد: بر این اساس یکی از تدابیری که دولت باید برای حل مسایل نقدینگی در کشور اتخاذ کند این است که روابط ایران را در سطح بین اللمل در مسائل مختلف افزایش دهد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: یکی دیگر از اقدامات اتخاذی از سوی دولت کاهش سود بانکی و همچنین تغییر در روند سود دهی و پرداخت وام است و دولت می‌تواند نقدینگی در اقتصاد کشور را تا حد قابل توجهی کاهش و با پایبند بودن به قوانین جدید و همچنین نظارت دقیق بر اجرای قوانین، تاثیر مثبت تمام اقدامات را بر نقدینگی همچنین اقتصاد مشاهده کند.
بخشی در رابطه با تاثیر سود بانکی بر حجم نقدینگی گفت: یکی از دلایلی که، باعث افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور می‌شود پرداخت سود‌های زیاد در برخی بانک‌ها به سپرده گذاری‌ها است که در ادامه، بانک‌ها توانایی خود را برای پرداخت سود سپرده‌ها از دست می‌دهند و بدین ترتیب نقدینگی در کشور افزایش می‌یابد.
وی خاطر نشان کرد: ادغام بانک‌ها که به تازگی جزء اقدامات در دست بانک مرکزی است، می‌تواند تاثیر مثبت بر کنترل نقدینگی داشته باشد به این صورت که مطالبات بانک‌های ادغام شده تا حد مقبولی جبران و باعث می‌شود تا نظارت بانک مرکزی بر این بانک‌ها آسان‌تر و دقیق‌تر می‌شود.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نقدینگی بازار ارز بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ناترازی بانک ها یکی از عوامل افزایش تورم است گفت: اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد  ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای مهار تورم و مهار رشد نقدینگی اظهار کرد: اقدامات مربوط به مهار تورم باید با توجه به عوامل موجد تورم انجام شود.

وی یکی از عوامل تورم را رشد بی رویه نقدینگی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که رشد نقدینگی را به 24 درصد کاهش داده که اقدام خوب و مثبتی است اما عامل دیگری به نام کسری بودجه هم وجود دارد که به عنوان منشأ رشد نقدینگی شناخته می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از ناترازی بانکها به عنوان یک عامل دیگر افزایش تورم یاد کرد و گفت: در حال حاضر چند بانک ناتراز در دستور بررسی بانک مرکزی قرار دارند که بنده معتقدم اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

 مصباحی مقدم انتظارات تورمی را مهم ترین عامل کنونی افزایش تورم دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون یک عامل دیگر به عنوان انتظارات تورمی هم بروز کرده که البته قبلاً هم وجود داشت و به همان انتظارات مردم برمی گردد. در حقیقت، وقتی مردم انتظار دارند که تورم در فروردین ماه هر سال مجدداً افزایش پیدا کند بنابراین همان ذهنیت باعث می‌شود به استقبال افزایش قیمت‌ها حرکت کنند و خود استقبال از افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه معتقد است مهم ترین مسئله در مهار انتظارات تورمی، اعتماد مردم به دولت است بطوریکه اگر مردم به وعده‌های دولت اعتماد کنند که محقق شدنی است انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند.

وی انتظارات تورمی را ناشی از فعالیت کانال‌های تلگرامیِ مربوط به نرخ ارز دانست و گفت: کانال‌های تلگرامی کانال‌هایی است که بیگانگان روی آن سوار هستند و البته برخی از این کانال‌ها نیز در داخل کشور فعالیت می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در حال حاضر اراده بانک مرکزی این است که اقدام به تثبیت قیمت ارز کند و به همین دلیل قیمت ارز در طول یک سال اخیر ثبات نسبتاً خوبی طی کرد.

 مصباحی مقدم تأکید کرد: عامل کنونی افزایش تورم، انتظارات تورمی است و انتظارات تورمی هم معلول نرخ ارز بازار آزاد (بازار تأمین کالاهای قاچاق) است که در اختیار دولت نیست و دولت نمی‌تواند آن را کنترل کند.

وی افزود: اگر همه مبادلات ارزی داخل کشور از طریق بانکها و صرافی‌ها انجام می‌شد ما دیگر عامل انتظارات تورمیِ ناشی از قیمت ارز را نداشتیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • وزارت اقتصاد: تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • سقف تسهیلات مسکن جوانان افزایش می‌یابد
  • وزارت اقتصاد:تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست