Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۲۳ واحد نیروگاهی حرارتی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ واحد دولتی، ۶۰ واحد خصوصی و ۲۱ واحد در اختیار صنایع بزرگ کشور قرار دارد و پیشرفت های کشورمان در این بخش باعث شده است تا د رجایگاه نهم جهان قرار بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، استفاده از انرژی های نو با توجه به محدودیت انرژی های سنتی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع از انرژیها در قالب های خورشیدی، باد، انرژی های زمین گرمایی و سوخت های زیستی به سرعت در حال گسترش هستند.

 

قانون عضویت دولت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر پس از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان در ۱۴ خرداد ۱۳۹۱ از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. بر اساس این قانون، دولت اجازه دارد در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر عضو شود و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

 

چشم‌انداز استفاده از این انرژی در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده به گونه‌ای که دولت در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی لازم را صورت داده و به دنبال آن در برنامه ششم توسعه نیز به این مهم توجه شده است. نیروگاه های فراوانی در مسیر استفاده بهتر از این نوع از انرژی ها در کشور راه اندازی شده است که از جمله این نیروگاه ها «نیروگاه حرارتی» یا «گرمایی» است.

نیروگاه گرمایی نوعی از نیروگاه است که معمولاً از بخار به عنوان سیال و عامل محرک استفاده می‌کند. آب پس از گرم شدن به سمت توربین بخار که به یک ژنراتور متصل شده می‌رود و با استفاده از انرژی جنبشی خود آن را به حرکت در می‌آورد. پس از عبور بخار از توربین، بخار در کندانسور فشرده می‌شود.

 

بزرگترین اختلاف در طراحی نیروگاه‌های گرمایی نیز به نوع سوخت مصرفی در نیروگاه مربوط است. تقریباً تمامی نیروگاه‌هایی که با استفاده از زغال سنگ، انرژی هسته‌ای، انرژی زمین‌گرمایی یا انرژی گرمایی خورشید کار می‌کنند نیروگاه حرارتی محسوب می‌شوند.

 

گاز طبیعی نیز برخی اوقات در بویلرها یا توربین‌های گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مشکلات نیروگاه‌های حرارتی می‌توان به تولید دی اکسید کربن اشاره کرد. این نیروگاه‌ها معمولاً در اندازه‌های بزرگ و برای استفاده مداوم ساخته می‌شوند.

 

هزینه تولید انرژی الکتریکی در یک نیروگاه حرارتی مستقیم به هزینه سوخت آن بر می‌گردد. هم چنین عواملی مانند اپراتور کار، نگهداری، دسترسی و مکان نیروگاه بر می‌توانند بر هزینه نیروگاه تاثیر بگذارند.

 

پیشرفت های کشورمان در به کارگیری از این نوع از نیروگاه ها تا جایی پیش رفته است که بنا به گفته مدیرعامل شرکت برق حرارتی ایران با 65 گیگاوات نیروگاه حرارتی در جایگاه نهم دنیا از حیث ظرفیت نصب شده نیروگاه حرارتی قرار دارد.

 

پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو در این زمینه به نقل از «محسن طرزطلب» نوشته است: «123 واحد نیروگاهی حرارتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 42 واحد دولتی، 60 واحد خصوصی و 21 واحد در اختیار صنایع بزرگ کشور قرار دارد. 81 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور است، که از این رقم 64 هزارمگاوات نیروگاه حرارتی و از این میزان 16 هزار واحد بخاری، 25 هزار و 355 مگاوات واحد گازی و 23 هزار واحد سیکل ترکیبی است.»

 

طرزطلب با بیان اینکه در 10 ماهه سال 97 بیش از 93.5 درصد تولید کشور برعهده نیروگاه‌های حرارتی بوده اضافه کرده است: «6.5 میلیارد یورو ارزش نیروگاه های حرارتی دولتی در اختیار شرکت تولید نیروی برق حرارتی است و تعداد هشت هزار و 500 نفر در حوزه بهره‌برداری دولتی این نیروگاه ها، اشتغال به کار دارند. 10 درصد نیروگاه های کشور عمری بیش از 40 سال دارند و 61 درصد نیروگاه‌های کشور کمتر از 20 سال فعالیت می کنند.»

 

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفته است: «سه سال گذشته 20 هزار واحد جدید کلنگ زنی شد که انتظار می رود به تدریج در طول برنامه ششم و هفتم توسعه وارد مدار تولید برق کشور شوند.»

 

به گفته وی، حدود 60 درصد پیشرفت تعمیرات نیروگاهی در بخش دولتی و خصوصی است و برنامه تعمیرات باقی مانده واحدها تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد سال 98 به اتمام می رسد.

 

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تهاتر 13 هزار میلیارد از بدهی های شرکت برق حرارتی را یکی از بزرگترین دستاوردهای این مجموعه ذکر کرد و افزود: «اکنون به دنبال ایجاد درآمد ارزی و شفاف سازی درباره قیمت تمام‌شده هستیم.»

بنابراین گزارش، در بحبوحه سال هاي جنگ تحميلي كه تاسيسات صنعتي ايران زیر بمباران رژیم بعث تخریب می شد در سال 1366 نسبت به تشكيل شرکت برق ايران در قالب معاونت طرح و توسعه شركت توانير اقدام شد. پس از آن به مدت 10 سال اين تشكيلات جديد براي حفظ تاسيسات، بازسازي و ايجاد ظرفيت هاي جديد تلاش كرد تا در نهايت در سال 1375 سازمان توسعه برق ایران به عنوان يكي از بازوهاي اجرايي وزارت نيرو شکل گرفت.

 

هيأت وزيران در جلسات 27 مهرماه 1389 و 28 اسفند 1392 براساس پیشنهادهای مشترک وزارتخانه های نیرو و امور اقتصادی و دارایی به استناد ماده (13) قانون اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي (مصوب 1368) و ماده واحده قانون استفساريه در خصوص اختيار اصلاح اساسنامه سازمانها، شركتها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت (مصوب1377)، اساسنامه «شركت سهامي سازمان توسعه برق ايران» را به «شركت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي» اصلاح و تصويب كرد. با تایید این اساسنامه در 12 بهمن 1393 توسط شورای نگهبان روند تبدیل سازمان توسعه برق ایران به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی وارد مرحله نهایی گشت و این شرکت در 15 مهرماه 1394 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

 

این شرکت دو هدف کلی ساماندهی فعالیت‌های تصدی دولت در زمینه تولید نیروی برق حرارتی متصل به شبکه انتقال و فوق توزیع برق کشور و راهبری شرکت‌های زیرمجموعه و برنامه ریزی، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری از نیروگاه‌های یادشده در چارچوب سیاست‌های وزارت نیرو و تسهیل مشارکت بخش غیردولتی در تولید برق حرارتی را دنبال می کند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل خبرگزاری شبستان سیل بارندگی و سیلاب استان بوشهر گلستان مراسم اعتکاف خسارات سیل گلستان سیلاب نیروگاه حرارتی برق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای کاهش آلایندگی نیروگاه شازند اراک

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، از اهداف این برنامه برای جذب کارگزار تخصصی برای ایجاد انجمنی برای کاهش آلایندگی نیروگاه شازند اراک، می توان به آسیب شناسی و ارائه نقشه راه مرتبط با کاهش آلایندگی نیروگاه در بخش های اصلاح مصرف سوخت، ارتقای عملکرد بویلرهای نیروگاهی، ارتقای مشعل و فرآیندهای تولید بخار، نصب و راه اندازی سامانه های تصفیه دود و کاهش آلایندگی نیروگاهی، شناسایی  و پیگیری برای عقد قرارداد میان شرکت های منتخب و سازمان های مربوط و نظارت بر اجرای آنها اشاره کرد.   همچنین، تهیه طرح های توسعه کسب و کار و سرمایه گذاری در حوزه هایی همچون  پالایش سوخت مازوت و تامین سوخت نیروگاهی با روش های جایگزین پیش از ورود به نیروگاه، ارتقای عملکرد بویلرهای نیروگاهی شامل بروزرسانی و بازتنظیم شرایط عملکرد  و سامانه تنظیم کننده بویلر، ارتقای مشعل و فرآیندهای تولید بخار، استحصال و فرآوری دی اکسید کربن، نصب و راه اندازی سامانه های تصفیه دود و کاهش آلایندگی نیروگاهی، فضای سبز پیرامونی با حداکثر جذب آلایندگی و مصرف حداقل آب مبتنی بر صدور گواهینامه کاهش انتشار کربن  و در نهایت انتقال و یا اکتساب فناوری های استحصال  و فرآوری دی اکسید کربن، تصفیه دود و کاهش آلایندگی نیروگاهی از دیگر اهداف این دعوت نامه محسوب می شود. متقاضیان می توانند تا 15 اردیبهشت ماه برای ارسال و تکمیل کاربرگ فراخوان کارگزار تخصصی به تارنمای ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست به نشانی weco.isti.ir مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188031583 و 02183530 داخلی 7425 تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون
  • بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد
  • افتتاح واحد‌های گازی نیروگاه برق شهید باکری سمنان
  • فردا؛ افتتاح طرح توسعه نیروگاه‌ برق سمنان
  • رونمایی از دستگاه پرس گرم عایق بندی شینه‌های ژنراتور‌های نیروگاهی
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • استاندارمرکزی:مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گره‌گشایی می‌شود
  • فراخوان شناسایی کارگزار تخصصی برای ایجاد کنسرسیوم کاهش آلایندگی یک نیروگاه
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟
  • تلاش برای کاهش آلایندگی نیروگاه شازند اراک