Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:29:27 GMT

باغداران گیلان برای مقابله با یخ زدگی باغ ها اقدام کنند

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۹۳۹۸

باغداران گیلان برای مقابله با یخ زدگی باغ ها اقدام کنند

رشت - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از باغداران استان خواست مراقبت ها و پیشگیری های لازم برای مقابله با سرما و یخ زدگی باغ ها را انجام دهند.

منوچهر پارسا فر روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به کاهش محسوس دما بین شش تا 12 درجه، وزش باد و بارندگی و در ارتفاعات بالادست بارش برف افزود: باغداران مناطق کوهستانی با توجه به شرایط آب و هوایی پیش بینی شده و احتمال کاهش شدید دمای هوا ، برای تاج نهال های تازه کشت شده از پوشش پلاستیکی استفاده کرده و تنه درختان جوان بارده را با استفاده از کیسه های کنفی و یا کلش بپوشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تصریح اینکه باید از حذف علف های هرز کف باغ تا رفع خطر سرمازدگی اجتناب شود، ادامه داد: آبیاری درختان تا 48 ساعت قبل از بروز سرما به مقاومت درخت کمک می کند ضمنا بمنظور حفاظت درختان از طریق پاشیدن آب روی شکوفه درختان با استفاده از روش آبیاری بارانی تاثیرگذار است.
به گفته پارسافر ، با آتش زدن کاه و کلش و لاستیک و سرشاخه های هرس شده و ... با ایجاد دود در محیط باغ باعث کاهش احتمال خسارت به درختان می گردد و بهتر است کاه و کلش دارای رطوبت بوده تا ایجاد دود کرده و از شعله ور شدن آتش در سطح باغ جلوگیری شود.
وی قیم زدن به نهال های جوان کشت شده و محکم کردن آنها جهت نگهداری نهال ها و نیز حفاظت درختان از طریق گرم کردن هوای باغ با استفاده از بخاری های باغی متحرک در باغ و استفاده از سوخت های جامد را از دیگر اقدامات برای مقابله با سرمازدگی عنوان کرد.
گیلان دارای 11 هزار هکتار باغ مرکبات است که 27 هزار و 500 باغدار در آن مشغول به فعالیت هستند. پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج، گریپ فروت و بالنگ از مهمترین مرکبات تولید شده در استان هستند و شهرستان های رودسر، املش و لنگرود بیشترین باغ های گیلان را دارند.
طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان؛ طی امروز با تقویت توده هوای سرد و ناپایدار، بارندگی و وزش باد در بعضی نقاط استان شدید بوده و برای ارتفاعات و نواحی کوهستانی، بارش برف و کولاک پیش بینی شده است ضمن آنکه در برخی نقاط استان آبگرفتگی، جاری شدن سیلاب و احتمال بالاآمدن آب رودخانه ها وجود دارد.
آسمان امروز در استان نیز ابری و مه آلود، کاهش نسبی دما، بارندگی و وزش باد (پاره ای نقاط شدید) ، ارتفاعات بارش برف عنوان شده است.
7296/2007/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سرمازدگي گيلان كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، بنا بر اعلام روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی شهرستان زارچ: دوره آموزشی مدیریت آفات پسته با حضور عسگری به عنوان مدرس و جمعی از بهره برداران در چرخاب کهنه شهرستان زارچ برگزار شد.

 

 باتوجه به نصب تله فرمونی چوبخوار جهت ردیابی و پایش تله‌ها به صورت هفتگی و تشخیص زمان پیک آفت و بازدید‌های میدانی توسط کارشناسان تولیدات گیاهی و مشاهده آفات پسته در این راستا دوره آموزشی مدیریت آفات پسته برگزار شد.

 

در این کلاس که با استقبال باغداران همراه بود، راهکار‌های تشخیص، پایش و مدیریت آفات مهم پسته از جمله چوبخوار، سنک، گوموزو... ارائه شد، همچنین، توصیه‌های کاربردی برای اعمال مدیریت یکپارچه آفات با استفاده از روش‌های زراعی و شیمیایی و نکاتی در مورد تغذیه به باغداران ارائه گردید.

 

هادی کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زارچ اظهار کرد: این اقدامات در راستای حمایت از باغداران و افزایش تولید پایدار محصول پسته در این منطقه صورت گرفته است، امیدواریم با همکاری باغداران و اجرای به‌موقع اقدامات مدیریتی، بتوانیم از خسارات ناشی از آفات پسته جلوگیری کنیم.

دیگر خبرها

  • صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته
  • دادگستری گیلان: قضات از بازداشت‌های غیرضروری اجتناب کنند
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • نسخه شهرداری برای کاهش تنش آبی درختان تهران
  • نسخه شهرداری برای کاهش تنش آبی درختان تهران | پیرهادی: مخزن‌ های آب اضطراری به کمک فضای سبز آمده‌اند
  • سرشاخه کاری راهی برای جوان سازی درختان گردو
  • صاعقه زدگی خانم ۴۵ ساله در سپیدان
  • ببینید | شگفت‌زدگی در ایران