Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@01:42:41 GMT

امامزاده «علی اشرف» سمنان را بیشتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۹۶۶۷

امامزاده «علی اشرف» سمنان را بیشتر بشناسیم

به گزارش ایکنا از سمنان، امامزاده علی اشرف از نوادگان امام زین‌العابدین(ع) که نام شریفش علی اشرف، فرزند عمر اشرف بن امام زین العابدین(ع)، از علماء علم حدیث بوده است. وی جد اعلی مادری سیدمرتضی و سیدرضی(گردآورنده نهج ابلاغه) است و ناصر کبیر، پادشاه دیلم و طبرستان فرزند اوست. بقعه متبركه ایشان در خیابان امام حسین(ع) زاوقان و در غرب شهر سمنان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمر اشرف پدر علی اشرف از روحانیون و عباد و زهاد عالیقدر بود. مادر امامزاده اشرف، ام سلمه دختر حضرت امام حسن(ع) است و از این رو امامزاده علی اشرف از طرف مادر حسنی و از طرف پدر حسینی است که در این راستا شیخ مفید درباره علی اشرف می‌گوید: او فاضل جلیل،پارسا، با سخاوت و متولی صدقات حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) بوده است.

همچنین صاحب کتاب بحرالانساب در ذکر اولاد حضرت امام زین العابدین(ع) می‌نویسد:  رضی و اشرف در شهر سمنان افتادند و در محلۀ زاوقان وطن ساختند و ذریات ایشان بسیار شد به القاب حسینی.

بقعه امامزاده علی اشرف شامل حرم، رواق،ایوان و صحن و گنبد است که حرم مطهر به صورت محوطه چهارگوشی است به ضلع 4.5 × 4.5 متر که در سال 64 پس از ساخت و نصب ضریح فلزی مشبك نفیس اقدام و ضمن ساخت درب چوبی بزرگ و بازسازی قبر با سنگ مرمر در قسمت جلوی درب ورودی به داخل حرم توسعه یافته نصب شده است.

در طرفین حرم دو رواق وجود دارد كه رواق سمت چپ حرم را اتاقی به طول 7 متر و عرض 4 متر و رواق سمت راست مستطیل شکل كه درب جدیدی نیز در ضلع شمالی آن نصب و آن را به گورستان جدید ارتباط داده است دارای طول 6 متر و عرض 3.5متر است . این رواقها به دو گوشواره طرفین ایوان باز می شود.

در چهار گوشۀ حرم چهار تربنه و در چهار ضلع حرم چهار طاقنما دیده می شود که گنبد بر روی آن ساخته شده و بر وسط طاقنماهای بالای حرم پنجره هایی برای نورگیری تعبیه شده که گنبد دارای گریو کوتاه و استوانه ای شکل است که گنبد مخروطی کوتاهی بر روی آن استوار است  نمای خارجی گنبد را کاشی های فیروزه‌ای زیبایی می‌پوشاند.

صحن امامزاده مستطیل شکل و محل دفن اموات و شهدای گرانقدر محلات سمنان است، که هر هفته تعداد زیادی از زائرین و خانواده‌های معظم شهدا خصوصاً در ایام تعطیل به زیارت امامزاده علی اشرف می‌شتابند که نزدیکی مکانی این امامزاده به دو امامزاده زین الدین و امامزاده سید مهدی از دیگر دلایل استقبال مردم از زیارت این امامزده شریف است.

این امامزاده شریف با شماره 2420 در تاریخ یکم شهریور سال 77 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است نسبت به تملك باغات مقابل امامزاده و بازگشایی و احداث بلوار از خیابان اصلی به محل بقعه با همكاری شهرداری و بنیاد شهید اقدام گردیده و سر درب جدیدی جلوی درب ورودی به صحن آستانه نیز به طرز زیبائی ساخته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن امام زین العابدین سید رضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه موقت سمنان منصوب شد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در حکمی حجت‌الاسلام محمد بارانی را به عنوان امام جمعه موقت سمنان منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی در حکمی حجت‌الاسلام محمد بارانی را به عنوان امام جمعه موقت سمنان منصوب کرد.

متن حکم نماینده ولی فقیه در استان سمنان به این شرح است:

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ محمد بارانی (دامت توفیقاته)

سلام علیکم

ضمن تقدیر از تلاش‌های صادقانه و خدمات خالصانه جنابعالی در دوره مسئولیت امامت جمعه شهرستان مهدیشهر، شما را که به زینت تقوا و معنویت، علم و معرفت و نیز مردم‌داری آراسته هستید به عنوان امام جمعه موقت شهرستان سمنان منصوب می‌کنم.

رجاء واثق دارم حضور جنابعالی در این مسئو (عج) در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی موفق و سربلند باشید.

مرتضی مطیعی
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان

کد خبر 745155

دیگر خبرها

  • رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم(ع)نیشابور
  • عمر بیشتر محورهای گنبد کاووس بیش از نیم قرن است
  • «بارانی» امام جمعه موقت سمنان شد
  • امام جمعه موقت سمنان منصوب شد
  • آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق
  • آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق
  • شکست گنبد آهنین تحقق آیه ۱۷ سوره انفال است
  • بدون شک پیروزی نهایی نصیب مظلومان می‌شود
  • صنایع دستی خراسان جنوبی را بشناسیم