Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در آموزش علوم پزشکی خودکفا شده‌ایم، گفت: لازم است تا به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی پرداخته شود و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این موضوع را دنبال می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی برنامه اعتباربخشی حوزه آموزش اجرایی شد، گفت: سال گذشته تمامی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک حرکت بسیار منظم و اثربخش بود. حرکت بعدی حوزه آموزش ضمن تداوم اعتباربخشی‌ها این است که بتوانیم دانشکده‌ها و برنامه‌های آموزشی اعتباربخشی شوند.

وی به اهمیت بحث توسعه اخلاق حرفه‌ای در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است بحث‌های اخلاقی و تعهدات حرفه‌ای در بین دانشجویان نهادینه شود. برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام و برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور تدوین شده که بخش آموزش این سند را کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی در کنار شورای عالی اخلاق پزشکی در کشور دنبال می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: به دنبال تصویب مصوبه آمایش سرزمینی حرکت جدیدی برای پیگیری امور آموزش در قالب آمایش آغاز و مأموریت‌هایی به مناطق و دانشگاه‌ها سپرده شد.

وی افزود: این ماموریت‌ها اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور است که پیگیری آن به دانشگاه‌ها سپرده شده و لازم است دانشگاه‌ها تلاش‌های زیادی برای پیشبرد این ماموریت‌ها داشته باشند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه گفت: بحث جذب دانشجوی بومی بحثی مهم است. ما مطابق با تکالیف قانونی وزارت بهداشت در این زمینه عمل می‌کنیم و هدف این است که نیازهای کشور تامین شود.

وی با عنوان این مطلب که آموزش مجازی در کشور در حال توسعه است، اظهار داشت: بنا بر این است که به زودی تمام دانشگاه‌ها دروسی که قابلیت ارائه به صورت مجازی دارد را در سامانه بارگذاری کنند و این برنامه در حین اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

لاریجانی در ادامه گفت: بحث زیرساخت‌ها مهم است و لازم است مسئولان دانشگاه‌ها به آموزش توجه بیشتری داشته باشند.‌ امیدواریم سهم آموزش از اعتبارات دانشگاه‌ها ارتقا یابد.  

وی خاطرنشان کرد: امروز تمامی مناطق آمایشی کشور این ظرفیت را دارند که آزمون‌ها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. این برنامه مبالغ زیادی را صرفه جویی می‌کند و فرایند اجرایی برگزاری آزمون‌ها را نیز ساماندهی بهتری می‌نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به زودی بوردهای منطقه‌ای در کشور ساماندهی می‌شود و ارتقای بوردها با حضور تمامی اعضای هیئت علمی کشور هدفی است که در این کار دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: در آزمون پذیرش دستیار اخیر برای طرح سوال ۳ کمپین تشکیل و ۶ هزار سوال از بانک سوالات انتخاب شد و ۶۰۰ سوال توسط تیم هایی انتخاب شد و نهایتاً تیمی ۲۰۰ سوال آزمون را از بین این سوالات انتخاب کرد. بنا داریم در سایر آزمون ها هم از این الگو برای ارتقای آزمون‍‌ها استفاده کنیم.

لاریجانی عنوان کرد برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به طور مداوم رصد و ارزیابی می‌شود و گفت: مستندات مرتبط با این برنامه منتشر شده و هدف این است که متدولوژی و راه برای تمامی همکاران قابل دسترسی باشد و این مستندسازی بتواند بسترهای ماندگاری برنامه‌ها را فراهم کند.  

وی در پایان با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه تحول آموزش مشارکت تمامی مسئولان، اعضای هیات علمی و دانشجویان از ضروریات است، گفت: لازم است زبان مشترکی دربین دست اندرکاران حوزه آموزش ایجاد شود و این مسیر در نظام سلامت ادامه یابد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آموزش پزشکی علوم پزشکی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۱۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود

موضوع تخصیص بودجه میان دانشگاه‌ها و دانشجویان چند باری در برنامه گفت‌وگویی بالاتر مورد بررسی قرار گرفته و این بار نیز این موضوع با حضور  علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم و حسین نصیری، سرپرست گروه آموزش عالی و مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این باره مطرح کرد: تعبیر آموزش عالی را نباید با وزارت علوم یکی کنیم. جمعیت دانشجویی ما در آموزش عالی کشور که شامل وزارت بهداشت هم می‌شود، حدود ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر است؛ از این تعداد حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشگاه آزاد هستند و حدود یک و نیم میلیون نفر وزارت علوم هستند که شامل دانشگاه‌های تخصصی مثل شریف و دانشگاه جامعی مثل تهران می‌شود. دانشجویان دانشگاه‌های ملی مثل فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی و پیام نور هم تقریبا یک و نیم میلیون نفر هستند و مابقی بین دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها و دانشگاه‌های غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند. از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز حدود ۷۰۰ هزار نفر دانشجوی نوبت دوم هستند.

حسین نصیری، سرپرست گروه آموزش عالی و مرکز تحقیقات مجلس با انتقاد بر اینکه از حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو، بیشترین منابع صرف نیمی از یک و نیم میلیون نفر وزارت علوم که روزانه هستند می‌شود، گفت: حرف ما این است که دانشجو چقدر از منابع دولتی بهره‌مند است و این بهره مندی به یک میزان باشد. برای اصلاح ساز و کار‌ها روش‌های متعددی وجود دارد. در حال حاضر ۹ درصد دانشجویان دهک یک و دو از منابع و یارانه دولت برخوردارند درحالی‌که دهک ۹ و ۱۰، از ۳۸ درصد از منابع برخوردارند؛ این ناعادلانه است و باید آن را اصلاح کنیم. قانون اساسی ما این را نگفته است.

او با اشاره به سه اصل مالی آموزش یعنی کارایی، کیفیت  و عدالت، مطرح کرد: نکته مهم این است که اگر دانشجویی با کیفیت باشد، دهک درآمدی‌اش مشخص باشد و در راستای اولویت کشور باشد و در هر دانشگاهی که باشد باید از او حمایت کنیم؛ نه اینکه صرفا حمایت ما از دانشگاه‌های در چارچوب دولتی باشد.

طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز تاکید کرد: اعتباری که به وزارت علوم یا بهداشت داده می‌شود صرفا برای آموزش دانشجو نیست. مسائل پزوهشی هم مطرح هستند. این اعتبار صرف خدمات توسعه منطقه‌ای و تربیت دانشجو هم می‌شود.

او همچنین گفت: در بحث مقایسه جمعیت دانشجویی در کشور‌های منطقه، ۲ رقیب داریم و آن هم ترکیه و عربستان که از نظر کمی بیشتر هستند.

او گفت: اگر شاخص ما عدالت اجتماعی یا مسائل اقتصادی و سود و زیان آن باشد، نتیجه چیز دیگری خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی
  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • قاسمی: سند تحول دانشگاه آزاد سکوی جهش از دانایی به توانایی است
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی