Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@19:26:45 GMT

"غزنی" نمادی از فرهنگ و تمدن اسلامی

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۱۳۵۱

'غزنی' نمادی از فرهنگ و تمدن اسلامی

خبرگزاری میزان- آثار به جا مانده از دوران اسلامی در شهر غزنی نشان می‎دهد این شهر نمادی از علم، فرهنگ، تمدن اسلامی و شکوفایی در آن دوران بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،  آثار به جا مانده از دوران اسلامی غزنی که در موزه ملی افغانستان در کابل به نمایش گذاشته شده گویای شکوفایی این شهر در آن دوران می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر غزنی که از شهرت تاریخی و کهنی برخوردار است، در زبان «اوستایی» به نام «کخره» آمده که از جمله سیزدهمین سرزمین اوستایی شمرده می‌شد.

غزنی پس از تصرف «سبکتکین» و حاکمیت دولت «غزنویان» به اوج شکوه و عظمت خود رسید و از آن به عنوان «عروس شهرها» یاد می‎شد.

این شهر زمانی پایتخت یکی از فرمانروایان اسلامی بود و به عنوان ایالت «آراکوزیا» محسوب می‎شد. قبل از اسلام در این سرزمین مذهب بودایی رایج بوده است.

کاوش‎های اخیر باستان‌شناسان در این ولایت نشان می‎دهد که این سرزمین جزو مفاخر روزگار خویش بوده است.

وجود بزرگان علم و ادب و فرهنگ از جمله «سنایی غزنوی» و «ابوریحان بیرونی» نشان دهنده شکوفایی علم و ادبی مردمان این خطه بوده است.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش فرمانده حاکمیت اسلامی غزنی عظمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۱۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره آیین‌های «سرزمین من» در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: جشنواره سرزمین من با هدف کمک به تحکیم و وحدت در زمینه هویت ملی برگزار شده است.

هاشمی افزود: در استان بوشهر آیین‌ها و سنت‌های قدیمی وجود دارد که از نسل‌های گذشته به نسل فعلی منتقل شده و ما وظیفه داریم آنها را نگه داشته و به نسل بعد منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: برخی از این سنت‌های قدیمی کنار گذاشته شده و هدف ما از برگزاری این جشنواره آشنایی نسل جدید با آیین‌های سنتی استان بوشهر است.

معاونت امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: امروز در این جشنواره دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف آیین‌های قدیمی جنوب را به همکلاسی‌هایشان نشان دادند.

دیگر خبرها

  • عدالت فرهنگی یعنی همه جای ایران سرای من است
  • سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • برگزاری جشنواره آیین‌های «سرزمین من» در بوشهر
  • ارتش دژی استوار در برابر هرگونه تجاوز و تهدید و نمادی از وحدت و انسجام ملی
  • شهدای هنر و رسانه مانع تحریف وقایع جنگ تحمیلی شدند
  • برگزاری نخستین یادواره ۲۸ شهید فرهنگ، هنر و رسانه کهگیلویه و بویراحمد
  • شهدای هنر و رسانه از تحریف وقایع جنگ جلوگیری کردند
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی