Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@00:25:50 GMT

بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۱۳۷۱

بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برگزاری بازی نمادین چوگان با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل میدان گنجعلیخان کرمان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان غلامرضا فرخی' با بیان اینکه قدمت بازی سنتی چوگان به دوران قراختاییان در قرن هشتم خورشیدی باز می گردد، افزود: این بازی در دوران صفویه از رونق بیشتری برخوردار بوده، طوریکه به دستور حاکم وقت زمینی با ابعاد مشخص احداث و در آن بازی چوگان انجام می شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه مستندات و شواهد موجود در مجموعه گنجعلیخان کرمان از قبیل دیواره نگاره ها با صحنه بازی چوگان و توپ های پارچه ای شبیه گوی چوگان مطابقت دارد، بیان کرد: این بازی در دوران قاجاریه نیز رواج داشته است.
فرخی با بیان اینکه بازی چوگان از ادوار گذشته در کرمان از جایگاه مهمی برخوردار بوده است، گفت: اشعار شعرای کرمانی از قبیل خواجوی کرمانی و شاه نعمت الله ولی در خصوص بازی چوگان دلیلی بر این ادعا است.
وی با بیان اینکه بازی چوگان در گذشته به منظور تفریح و سرگرمی و همچنین آمادگی رزم آوران برگزار می شده است، افزود: در حاشیه این بازی نمادین مراسم آیینی نقاله خوانی و شاهنامه خوانی نیز اجرا شد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در نوروز سالهای آینده با همکاری فدراسیون چوگان بتوانیم فعالیت ها و مراسمات ویژه ای در خصوص این بازی به اجرا در آوریم .
7420/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش چوگان ميراث فرهنگي كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برگزار می‌شود، سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی امروز_ چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ با بیان اینکه فردا، سی‌ام فروردین روز بناها و محوطه‌های تاریخی جهانی نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: هدف از نام‌گذاری و گرامیداشت این روز، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی‌افزایی درباره اهمیت میراث فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آن‌ها است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزهای سی‌ام و سی‌ویکم فروردین برنامه‌های بزرگداشت این روز جهانی در سطح استان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خاطر نشان کرد: در روز پنجشنبه بازدید از تمام اماکن و بناهای تاریخی و محوطه‌های جهانی استان فارس برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.

ثابت‌اقلیدی با اشاره به اینکه برنامه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فارس فردا در مجموعه جهانی تخت‌جمشید برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این برنامه نشست بین‌المللی تخصصی، تقدیر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و همچنین مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در رابطه با سند مالکیت تخت جمشید، اظهار کرد: در راستای تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک این استان، سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به نام میراث فرهنگی صادر شده است.

ثابت‌اقلیدی همچنین افزود: در روز پنجشنبه هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نیز پنل تخصصی تزئینات آجری در بناهای تاریخی شیراز نیز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پنل تخصصی با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این برنامه اساتید حوزه مرمت در قالب سخنرانی به مباحث تخصصی حوزه میراث فرهنگی شامل اصطلاحات و شناخت انواع تزئینات آجری، نحوه اجرای تزئینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجرپزی در شیراز و اساتید سنتی آجر تراش ابزارها و نحوه انتقال هنر آجرکاری می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیز گردهمایی ۳۰۰ نفر همیاران دانش‌آموزی میراث فرهنگی استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ کریم‌خانی برگزار می‌شود.

ثابت‌اقلیدی همچنین با اشاره به اجرای تورهای تخصصی بازدید از اماکن و بناهای تاریخی سراسر استان اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شنبه هفته آینده نیز با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نقشه قدیمی بافت تاریخی شیراز رونمایی می‌شود.

کد خبر 745451

دیگر خبرها

  • امیدواری پزشک استقلال به بازگشت سریع یامگا
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • برگزاری مسابقات چوگان در تبریز
  • مسابقه چوگان در تبریز برگزار شد
  • کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی البرز روز ۳۰ فروردین رایگان است
  • محدودیت‌های ترافیکی برای برگزاری رژه روز ارتش در شهر کرمان
  • واگذاری ۳۳۵۵ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد کرمان