Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@09:13:06 GMT

تهدید سیل فرصتی برای افزایش همدلی و انسجام- جمال عرف**

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۲۵۷۲

تهدید سیل فرصتی برای افزایش همدلی و انسجام- جمال عرف**

لازم است در سیل اخیر فضای کنونی، فضای انسجام و همبستگی ملی برای مدیریت بحران باشد بنابراین تهدید سیل را به فرصتی برای افزایش همدلی، وفاق اجتماعی و انسجام ملی بدل کنیم

سال جدید با بارش نعمت الهی آغاز شد اما به دلیل حجم کم سابقه و کم نظیر این بارش ها، در نقاطی از کشور، شاهد بروز سیل و تلخکامی مردم شریف ایران در اولین روزهای سال جدید بودیم؛ به نحوی که حتی با وجود برخی زیرساخت ها و علی رغم تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود، حجم و گستره بارش ها به نحوی بود که امکان کنترل کامل را از مسؤولان در حوزه های مختلف گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به دلیل طول دوره بالای بارندگی و عدم کشش رودخانه ها، شرایط خاصی شکل گرفت؛ مثلاً حداکثر ظرفیت ایمن آب در بستر رودخانه گرگانرود حدود 120 متر مکعب در ثانیه در شهر آق‌قلا است، در حالی که حداقل دبی اوج سیلاب حداقل 440 متر مکعب در ثانیه بوده؛ و یا این که فقط در مدت سه روز، حجم سیلاب بیش از ظرفیت مخازن سدهای استان ایجاد شد.
نتیجه این که باید این سیل را یک رخداد سهمگین و مهیب و کم سابقه بدانیم؛ تا این حد که طبق اطلاعات موثق، میزان بارش در بعضی نقاط استان گلستان، فقط در یک 24 ساعت، 70 درصد متوسط بارش سالانه بوده است.
با این حال و با وجود چنین حادثه سهمگینی، شاهد هستیم که همه دستگاه ها، مسئولان و مردم با نهایت دغدغه و همراهی در کنار هم در حال تلاش برای رفع مشکلات و ساماندهی اوضاع و جبران خسارت ها هستند.
طبیعی است در چنین شرایط دشواری نباید فقط چشم انتظار کمک رسانی و فعالیت دستگاه های دولتی و سازمان هایی مثل هلال احمر و ... باشیم، بلکه لازم است تمام ظرفیت های حکومتی و البته آحاد مردم به کمک بیایند؛ همان طور که مقام معظم رهبری هم در فرمانی ویژه، دستور دادند که از تمامی امکانات نهادهای نظامی برای کمک به کنترل اوضاع و کمک رسانی در منطقه استفاده شود.در این بین لازم است به دو نکته توجه شود؛
نکته اول این است که بهره گرفتن از این میزان همراهی و دغدغه مندی و امکانات دستگاه های نظامی و حاکمیتی و حتی بسیج عمومی و مردمی، به معنای کم کاری یا اهمال دستگاه های مسؤول دولتی نیست؛ بلکه باید پذیرفت که حجم سیلاب و تبعات ناشی از آن در این سطح گسترده، چنان بوده که لازم است کل امکانات کشور بسیج شود تا در کم ترین زمان ممکن، وضعیت ساماندهی شود و آسیب دیده ها در کوتاه ترین زمان ممکن، از حداقل شرایط رفاهی بهره مند شوند.
از زمان بروز حادثه سیل تاکنون بیش از هشت هزار نفر در 90 شهر و روستا و حتی محور کوهستانی اسکان موقت داده شده اند. تقریباً تمام راه های مواصلاتی باز شده و شرایط برای امدادرسانی فراهم شده است. در چنین شرایطی، موضع گیری برخی افراد و جریان ها برای تضعیف نهادهای دولتی و دستگاه های خدمت رسانی، دور از انصاف است و کمکی به مدیریت بحران نمی کند و دفاع از اعتبار نهادهای حرفه ای امدادرسانی دفاع کرده وکمک به آنها برای انجام وظایف و تکالیفشان مسئولیت اجتماعی همه ماست.
نکته دوم این که وقوع این نوع حوادث در سراسر دنیا اجتناب ناپذیر است و زلزله ، سیل ،آتشفشان و سونامی در نقاط مختلف دنیا اتفاق می افتد. وقوع چنین حوادثی در اغلب نقاط جهان فقط یک تهدید نیست، بلکه همین اتفاقات می تواند به فرصتی برای تجلی وحدت ملی و همدردی عمومی تبدیل می شود نه به محملی برای تخریب نهادها و دولت و حتی تخطئه نهادهای حرفه ای خدمت رسانی عمومی.
در زمان بروز بلایای طبیعی در کشورهای مختلف شاهد هستیم تقریباً همه دستگاه ها و نهادهای کشورها در کنار رسانه ها، دستگاه های حاکمیتی و عموم مردم، تلاش می کنند دوشادوش یکدیگر با کمک رسانی و امدادرسانی به آسیب دیدگان چنین حوادثی به مسئولین مربوطه در کنترل اوضاع کمک کنند و تهدید ناشی از این حوادث را به فرصتی برای افزایش همدلی، وفاق اجتماعی و انسجام ملی تبدیل کنند.
** معاون سیاسی وزیر کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي معاون سياسي وزير كشور سيل زدگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۲۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرطان این افراد را تهدید می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از هلث، در حالی که این تحقیق به‌طور قطعی علت را تعیین نمی‌کند، اما ارتباط بالقوه‌ای بین سرطان سینه، تخمدان، پوست و رحم و افزایش مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز مانند مواد شیمیایی برای همیشه یا مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل (PFAS) و فنل‌ها در بدن بیماران را نشان می‌دهد.

این تحقیق، الگویی قابل توجه در میان زنان را برجسته می‌کند؛ افرادی که بیشتر در معرض این ترکیبات (ترکیب مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل با زنجیره بلند PFDE) قرار گرفتند، دو برابر احتمال ابتلا به ملانوم را ثبت کردند. به‌طور مشابه، افرادی که آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به پرفلرونونانوئیک اسید (PFNA) و پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFUA) داشتند، تقریبا دو برابر احتمال تشخیص قبلی ملانوم داشتند.

این مطالعه همچنین ارتباط بین قرار گرفتن در معرض پرفلرونونانوئیک اسید و تشخیص قبلی سرطان رحم را مشخص می‌کند.

علاوه بر این، زنان با قرار گرفتن در معرض فنل بالاتر، ازجمله بیسفنول و ۲، ۵-دی کلروفنول، با احتمال افزایش یافته برای تشخیص قبلی سرطان تخمدان مواجه بودند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF)، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) و دانشگاه میشیگان انجام شد، داده‌های بیش از ۱۰هزار نفر را به‌عنوان بخشی از یک پروژه با بودجه موسسه ملی سلامت مورد بررسی قرار داد.

آنان رابطه بین فنل‌ها، قرار گرفتن در معرض مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل و تشخیص‌های قبلی سرطان را با تمرکز بر تفاوت‌های بالقوه بر اساس نژاد و قومیت ارزیابی کردند.

مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل از طریق محصولاتی مانند ظروف تفلون، لباس‌های ضد آب و بسته‌بندی مواد غذایی در محیط نفوذ کرده است. آن‌ها برای مدت طولانی در محیط و در بدن افراد باقی می‌مانند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی ممکن است عملکرد هورمون‌ها را در زنان مختل کنند و به‌طور بالقوه در ایجاد سرطان‌های مرتبط با هورمون نقش داشته باشند.

علاوه بر این، محققان از آژانس حفاظت محیط زیست ایالات‌متحده آمریکا (EPA) حمایت می‌کنند تا مواد شیمیایی برای همیشه را به‌عنوان بخشی از مواد شیمیایی تنظیم کند که از قرار گرفتن در معرض آن‌ها جلوگیری شود و محافظت از سلامت عمومی ایجاد کند.

در نتیجه، یافته‌های این مطالعه، تاثیر متقابل پیچیده بین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و خطر ابتلا به سرطان در زنان را روشن می‌کند. در حالی که به‌طور قطعی ارتباط علّی را ایجاد نمی‌کند، شواهد نشان می‌دهد که ارتباط قوی بین سطوح بالای مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز مانند مواد شیمیایی برای همیشه و فنل‌ها و بروز سرطان سینه، تخمدان، پوست و رحم وجود دارد.

افزایش احتمال ملانوم و سرطان رحم در میان زنان با افزایش مواجهه با مواد شیمیایی برای همیشه و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که در معرض فنل‌ها قرار دارند، نگران‌کننده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ادامه فعالیت میز خدمت ۲ روز در هفته در شهرستان‌های بوشهر
  • انسجام نیروهای مسلح محاسبات دشمنان را به چالش کشید
  • کمیته‌های شورای اطلاع رسانی استان بوشهر پویا و فعال‌تر شوند
  • تحقق شعار سال نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها است
  • لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان
  • آماده‌باش دستگاه‌ها در پی صدور هشدار نارنجی هواشناسی در استان یزد
  • میدان داری دولت سیزدهم در خدمت رسانی به جامعه عشایری شهرستان اردل
  • ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه خدمات رسانی در مشهد
  • سرطان این افراد را تهدید می‌کند
  • اطلاع‌رسانی یکی از راه‌های جلب مشارکت مردم است