Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@21:13:06 GMT

روستا‌های ۶ شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب هستند

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۳۹۱۲

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اعلام آماده باش مقابله با سیل در همه رودخانه های استان گفت: تعدادی از روستاهای حاشیه رودخانه های دز، کارون و کرخه در 6 شهرستان، در صورت ادامه بارشها در شرایط حساس تری ازنظر سیلاب قرار دارند.

حمیدرضا لشکری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: زاویه ها از توابع دزفول، شاوور از توابع شوش، شعیبیه از توابع شوشتر و بامدژ از توابع اهواز در حاشیه رودخانه دز؛ بخش اسماعیلیه اهواز در حاشیه کارون و روستاهای پایین دست کرخه در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه، در صورت ادامه بارش و افزایش خروجی سدها شرایط حساس تری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در حوضه مارون- جراحی نگرانی از بابت وقوع سیلاب نیست اما گروهی در رامشیر مستقر شده اند.

لشکری با بیان اینکه در رامهرمز و سد جره نیز مشکلی وجود ندارد ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت خالی سد جره اندک و 23 میلیون مترمکعب است، خروجی این سد به 50 مترمکعب برثانیه افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در آبادان رودخانه بهمنشیر طغیان نکرده، بلکه بالا آمدن آب در انهار ناشی از افزایش جریان کارون، از یک سو و وقوع «مد اکبر» بوده است که با وقوع جزر، در حال حاضر آب فروکش کرده است.

فاصله اندک با تراز نرمال
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با بیان اینکه ذخیره آب هیچکدام از سدهای استان از تراز نرمال بیشتر نشده، گفت: ورودی آب به سدهای خوزستان در حال افزایش است اما تاثیر بارندگی های بالادست حوضه های آبی استان از فردا در خوزستان مشهود می شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچکدام از سدهای استان به تراز نرمال خود نرسیده است، چنانکه تراز فعلی سد گتوند علیا 221 متر و تراز نرمال آن 230 متر است.

لشکری افزود: تراز سد کرخه در حال حاضر 216متر و تراز نرمال آن 220 متر است، تراز فعلی سد دز 329 متر و تراز نرمال آن 352 متر همچنین تراز کنونی سد مارون 496 و تراز نرمال آن 505 متر است.

وی در ادامه گفت: ورودی کرخه امروز 961 و خروجی آن 495 مترمکعب برثانیه، ورودی سد دز یک هزار و 80 و خروجی آن 840 مترمکعب برثانیه، ورودی سد گتوند علیا (کارون) 611 و خروجی آن 730 مترمکعب برثانیه و خروجی سد مارون 100 مترمکعب برثانیه است.

بر اساس این گزارش، در پی پیش بینی بارش شدید تا 2 روز آینده، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است.

در سیلاب گذشته دز و کرخه که بهمن ماه امسال به وقوع پیوست نیز برخی روستاهای این 6 شهرستان دچار آبگرفتگی شده و زمین های کشاورزی آنها به زیر آب رفت.

هواشناسی ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه لغایت اوایل چهارشنبه هفته آینده را پیش بینی کرده که طی این مدت افزایش ابر، رگبارباران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به تبع آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها را در پی خواهد داشت. طبق این پیش بینی بیشترین حجم بارش ها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوزه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون خواهد بود.

هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.

در پی بارش برف و باران، سه محور جاده قدیم پل زال – اندیمشک، بستان - چذابه (جاده قدیم) و اندیکا - شهرکرد در محدوده «گردنه چری» به دلیل ریزش دیواره کوه و بارندگی شدید برف و باران از امروز تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

فرمانداری اندیمشک همچنین از ساکنان مناطق پاپی آباد ، شهرک دوبندار و علی آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان که در مسیر رودخانه بالارود قرار دارند خواسته است که منازل خود را تخلیه کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: خوزستان سیلاب رامشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا علیمی با اشاره به عملکرد مدیریت بحران استان قزوین در پیشگیری از سیلاب رودخانه‌ها تصریح کرد: استان قزوین دارای حدود ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر رودخانه اصلی در ۲ حوضه آبریز رودخانه شور و دریای خزر در سطح ۶ شهرستان است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ به منظور پیشگیری از سیل، نقاط حادثه‌خیز سیلاب استان شناسایی و مشکلات آن بررسی شد، همچنین اقدامات متعددی در راستای ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیرهای عبور سیلاب در سطح کلیه شهرستان‌های استان انجام شد.

علیمی اظهار کرد: در همین راستا و به منظور شناسایی تصرفات در بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت مستمر پایش صورت گرفت و به منظور رفع تصرفات، گروه گشت و بازرسی تشکیل و برای متخلفان اخطاریه صادر شد، همچنین پیگیری طرح شکایت در مراجع قضائی و در نهایت اخذ احکام و یا دستورات قضائی جهت رفع تصرفات در این زمینه صورت گرفت.

وی بیان کرد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل راهداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری‌ها شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لایروبی رودخانه‌ها و پاکسازی پل‌ها در ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: انجام پروژه‌های آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها و پروژه‌های مهندسی رودخانه شامل دیواره‌سازی رودخانه‌ها، سازه‌های کنترل سیلاب رودخانه در سطح شهرستان‌ها، لایروبی رودخانه‌های شهر قزوین، لایروبی رودخانه‌های مرکز شهرستان‌ها، کنترل سیلاب روستاهای نوآباد و شهید آباد آوج، دیواره سازی رودخانه‌های الموت در روستاهای هرانک و کشکدست، بازگشایی مسیر رودخانه مالی‌آباد آبیک، لایروبی رودخانه‌های الموت و انجام مطالعات رودخانه‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

وی افزود :۷۱ مورد بازید مشترک جهت شناسایی، پایش و بازبینی نقاط حادثه‌خیز و سازه‌های تقاطعی رودخانه‌ها، ۱۸ مورد بازید به منظور کنترل مکان‌های دفع و تخلیه پسماند، معرفی افراد خاطی در حوزه تخلیه زباله و نخاله به محیط زیست به صورت مستمر، برگزاری جلسات توجیهی برای دهیاران و شهرداران نیز از در این راستا انجام گرفته است.

علیمی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ لایروبی رودخانه‌ها در ۲۶ کیلومتر اجرا شده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲۴ کیلومتر و در سال گذشته به ۴۲ کیلومتر رسیده است، در نتیجه این اقدامات میزان تلفات ناشی از سیل در سال ۱۴۰۲ به عدد صفر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به مقادیر بارش سال زراعی استان قزوین، تصریح کرد: میزان بارش سال زراعی استان در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، ۱۷۰ میلی لیتر است که این میزان تا پایان ۲۴ فروردین ماه سال جاری به ۱۸۰.۱ میلی متر رسیده است، در این میان شهرستان آوج با میزان ۲۲۹.۳ میلی لیتر بیشترین میزان بارش و شهرستان تاکستان با میزان بارش ۱۴۱.۲ میلی‌لیتر کمترین بارش را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6087045

دیگر خبرها

  • ۴ شهرستان خراسان جنوبی، گرفتار سیلاب
  • امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی در ۴ شهرستان گرفتار در سیلاب
  • امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی در 4 شهرستان گرفتار در سیلاب
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • سند دار شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از رودخانه‌های کشور
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد
  • ضرورت لایروبی رودخانه‌های شهرستان هشترود