Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@21:34:16 GMT

شرق عراق با خطر سیلاب مواجه است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۴۲۷۲

شرق عراق با خطر سیلاب مواجه است

بغداد – ایرنا- همزمان با پیش بینی های کارشناسان هواشناسی در عراق از تشدید بارندگی های طی هفته جاری، دولت این کشور در اطلاعیه ای نسبت به وقوع سیلاب های ویرانگر در مناطق شرقی و شمالی عراق هشدار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت عراق از ابتدای هفته جاری، در اطلاعیه ای که در اختیار رسانه ها قرار گرفت، از وقوع سیلاب در شرق کشور به ویژه سه استان دیاله، واسط، میسان (در جوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران) خبر داده بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اطلاعیه که براساس گزارش اداره کل سدها و منابع آبی در وزارت منابع آبی عراق صادر شده، نسبت به وقوع سیلاب در استان های کرکوک، صلاح الدین، نینوا، اربیل، سلیمانیه، دهوک و بغداد در شمال و مرکز عراق نیز هشدار داده است.
دولت عراق از تمامی دستگاه های ذیربط خواسته است که برای مقابله با سیلاب ناشی از بارندگی های شدید هفته جاری در حالت آماده باش کامل باشند.
از طرفی گزارش منابع هوا شناسی عراق حاکیست که گرچه از میزان بارندگی ها طی امروز دوشنبه در عموم عراق کاسته می شود اما بارندگی به طور کامل پایان پیدا نمی کند و از فردا (سه شنبه) بسیاری از مناطق به خصوص مناطق شمالی عراق شاهد بارندگی خواهند بود.
طبق گزارش های تایید نشده برخی رسانه های عراق، براثر سیلاب در منطقه «الشرقاط» در شمال استان صلاح الدین در شمال بغداد، تاکنون دستکم 10 نفر کشته شده اند که در بین آنها چند کودک و زن وجود دارند.
همچنین تصاویر منتشر شده از الشرقاط نشان می دهند که یکی از پل های مهم ساخته شده بر روی رودخانه دجله در این منطقه از عراق بر اثر شدت سیلاب ها، درهم شکسته شده است.
در استان بصره جنوبی ترین منطقه عراق، بسیج مردمی (الحشد الشعبی) برای مقابله با سیلاب های ویرانگر احتمالی، تمامی ماشین آلات خود در این استان را به کار گرفته است.
برخی نقشه های هواشناسی منتشره از طرف کارشناسان هواشناسی عراقی نشان می دهد که عراق طی هفته جاری یکی از ناپایدارترین شرایط جوی خود را سپری می کند.
در استان واسط در شرق عراق نیز وضعیت فوق العاده اعلام شده و برخی از روستاهای حومه رودخانه دجله تخلیه شده اند.
همزمان استان بابل به دلیل شدت بارندگی ها، امروز را در این استان تعطیلی رسمی اعلام کرده اما ادارات خدمات رسانی برای خدمات رسانی به مردم و مهار سیلاب ها مستثنا کرده است.
در «حدیثه» استان الانبار در غرب عراق نیز، تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که سیلاب به داخل شهر رسیده و زندگی عمومی مردم را مختل کرده است.
بارندگی و سیلاب ها در عراق به ویژه در مناطق شرقی این کشور با بارندگی ها و سیلاب های شدید در مناطق غربی ایران همزمان شده است ضمن اینکه مسئولین استان های شرقی عراق از عبور سیلاب ها از ایران به داخل این استان ها ابراز نگرانی کرده اند.
خاورم *4*353*1508

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بارندگي سيلاب شرق عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع بارندگی در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سیدعباس میرحسینی، در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوای استان یزد گفت: طی ۱۲ ساعت گذشته از مناطق جنوبی و ارتفاعات بارش‌هایی داشتیم، این بارش‌ها نزدیک صبح آغاز شد و برای هرات ۱.۶ میلیمتر، مروست ۰.۶ و نیر ۱.۶ میزان بارش ثبت شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بارندگی در ساعات آینده در مناطق بیشتری از استان یزد شروع شود، افزود: بارندگی برای فردا نیز در استان پیش‌بینی می‌شود و، چون هوا گرم است بارش‌ها می‌تواند رگباری و بعضا با رعد و برق همراه باشد.

رئیس اداراه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی استان یزد ادامه داد: بارش‌ها در مناطق مستعد و به خصوص ارتفاعات استان یزد می‌تواند به صورت برف باشد و احتمالا در نیمه جنوبی و ارتفاعات استان شدت بارش‌ها می‌تواند بهتر باشد و در این مناطق سیلابی‌شدن مسیرها، روان‌آب‌ها و طغیان رودخانه، پیامد‌های این موج بارشی جوی است.

وی افزود: این سامانه موج بارشی جوی می‌تواند با تندباد‌های لحظه‌ای داشته باشیم که هم استانی‌ها باید استحکام سازه‌های موقت و همچنین گلخانه‌ها را در نظر داشته باشند.

میرحسینی عنوان کرد: با توجه به ابرناکی آسمان برای امروز و فردا، دمای روزانه کاهش می‌یابد و در چهارشنبه‌شب و پنجشنبه‌شب کاهش نسبی دمای شبانه را خواهیم داشت و دیروز دمای بیشینه شهر یزد به ۲۵ درجه سانتیگراد رسید و با توجه به ابرناکی و بارش باران، دمای امروز ۶ درجه نسبت به روز گذشته کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دمای شبانه چهارشنبه و پنج‌شنبه‌شب به نسبت به شب گذشته ۴ درجه کاهش می‌یابد، ادامه داد: روز گذشته گرم‌ترین نقطه بافق ۳۰ درجه و علی آباد با ۶ درجه خنک‌ترین نقطه بودو در حال حاضر درجه دمای یزد نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است و دمای ماکزیمم هوای یزد نیز به ۲۱ درجه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • جان باختن ۳ نفر بر اثر سیلاب در سیستان و بلوچستان (فیلم)
  • بارندگی‌ در پاکستان جان ۲۱ نفر را گرفت
  • قطع برق در غرب جزیره قشم به علت بارندگی
  • جرجر شدید باران و جاری شدن سیلاب ها در استان کرمان
  • شروع بارندگی در استان یزد
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان بوشهر
  • بیشترین خسارت سیلاب در چهار شهرستان خراسان جنوبی گزارش شد
  • بارندگی شدید و سیلِ روز‌های اخیر افغانستان؛ ۳۳ نفر جان باختند!
  • بارندگی و سیلِ روزهای اخیر جان ۳۳ نفر را در افغانستان گرفت
  • بارش‌های بهاری و سیل خروشان در خراسان جنوبی+فیلم