Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وقوع بارندگی های شدید در مناطق مختلف کشور و وقوع سیل در استان های شمالی کشور نیروهای ارتش، بسیج و سپاه همراه با سایر نیروهای امدادی در حال خدمت رسانی به سیل زدگان هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان، بارش شدید باران در روزهای پایانی اسفند ماه 97 موجب وقوع سیلاب و رانش زمین و ایجاد خسارات های سنگین به شهرهای استان های گلستان و مازندران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی روزهای اخیر معاون اول رئیس جمهوری، وزیران نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، کشور، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس مجلس شورای اسلامی و فرماندهان ارشد نظامی با حضور در مناطق سیل زده در جریان رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان قرار گرفتند.

 

بنابراین گزارش در روزهای اخیر علاوه بر نیروهای امدادی و هلال احمر شاهد حضور گسترده نیروهای ارتش، بسیج و سپاه در کنار حادثه دیدگان هستیم که همپای نیروهای امدادی در حال خدمت رسانی به مردم هستند. بر این اساس در پی فرمان مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا (دامت برکاته) مبنی بر گسیل امکانات بیشتر از سوی نیرو‌های مسلح به استان‌های سیل زده شمال کشور و دستور فرمانده کل ارتش امروز 5 فروردین ماه دومین مرحله از امدادرسانی در مناطق صعب العبور که با بارش شدید باران، بوران و برف و رانش مسیر مواجه شده‌اند، انجام شد.

 

فرمانده اردوگاه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در نکا در این باره گفته است: «ارتش بر حسب ضرورت و وظیفه ذاتی خود از نخستین ساعات این سانحه طبیعی، در منطقه حاضر شد و در پی فرامین فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و متعاقب آن رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، دامنه اقدامات خود در این مناطق را افزایش داده است.»

سرهنگ «مرتضی صادقی» با اشاره به ضرورت تامین لوازم و اقلام اولیه برای کمک‌رسانی به مردم، اضافه کرده است: «در دو مرحله بسته‌های حمایتی و ارزاق عمومی به مناطق بالا دست استان ارسال و توزیع شد. همینطور که در دفاع مقدس،ارتش در کنار دیگر نیروها خوش درخشید، این بار نیز ارتش مکتبی در کنار مردم خواهد بود تا بخشی از آلام آنها را کاهش دهد.»

 

همچنین تیم‌های تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش نیز با استفاده از شناورهای سطحی، قایق‌های جی می نی و تجهیزات غواصی به روستاهای صعب العبور و در محاصره سیلاب استان گلستان، امدادرسانی کردند. امیر دریادار دوم «طاهری»، فرمانده ناوگان شمال در این باره گفته است: «تیم‌های تفنگداران و تکاوران اعزامی به مناطق و روستاهای صعب العبور با استفاده تجهیزات نظامی اعم از واحدهای شناور و قایق جی‌می‌نی، غواصی و دیگر لوازم دریایی به روستاهای سلاق یلقی، میرزا یلقی، چن سبلی، تازه آباد، قرنجیک، کل آباد، حکیم آباد و آق زبیر، امداد رسانی و اقلام غدایی ،دارویی و بهداشتی توزیع کردند.»

 وی در ادامه با اشاره به استقرار تیم۶۰ نفره از غواصان و تکاوران نیروی دریایی ارتش به صورت شبانه روزی در روستای آق قلا، از انجام یک سورتی ترابری و دو سورتی جابجایی بار و تجهیزات توسط بالگردهای این نیرو در استان‌های مازندران و گیلان خبر داده است.

 

این در حالی است که بنا به گفته امیر سرتیپ «کیومرث حیدری»، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع فرماندهان یکان‌های نزاجا در منطقه گلستان «تاکنون دو هزار تخته پتو، 15 هزار عدد کنسرو تن ماهی و چندین هزار آب معدنی به منطقه اعزام شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.»

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به راه‌اندازی تاسیسات لازم برای بهبود شرایط منطقه، یادآور شده است: «یک پل ارتباطی سیار برای تسریع در روند رفت آمد را اندازی شد. از شب گذشته نیز بیمارستان صحرایی با تمام تجهیزات در اختیار عموم مردم این مناطق قرار گرفته است. دستگاه‌های سبک و سنگین از جمله چند دستگاه لودر، بیل مکانیکی،آمبولانس و .... به طور شبانه روز در حال کار هستند تا وضعیت مناسبی حاکم شود. برای تسریع در خدمت رسانی، تمامی اقدامات شهرستان آق قلا به تیپ 230 شهید متاجی و شهرستان گمیشان به تیپ 130بجنورد زیر نظر قرارگاه عملیاتی لشکر 30 واگذار شد تا در کیفیت و کمیت خدمت رسانی تسریع شود.»

 

همچنین بنا به گفته امیر سرتیپ دوم «محمد غفاری»، ارشد نظامی ارتش در استان گلستان و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 30 نزاجا «با استفاده از یک پل ارتباطی سیار به دنبال ایجاده راه ارتباطی میان روستای آق دمیش به روستای آق‌قلا هستیم که موجب تسهیل در روند امدادرسانی می‌شود. سه پل ارتباطی در جاده بندر ترکمن به گمیشان نصب شده است که گروه 444 مهندسی ارتش در حال احداث این مسیر ارتباطی است.»

وی به تلاش کارکنان ارتش برای تسریع روند ورود آب رودخانه گرگان رود به دریای خزر اشاره کرده و اضافه کرده است: «با استفاده از دو بیل مکانیکی، دو لودر، سه کمرشکن و ادوات سنگین در صدد لایروبی مصب رودخانه گرگان رود و تخلیه آب در دریای خزر هستیم تا سرعت ورود آب به این دریا افزایش یابد. تیم‌های امداد و نجات  تیپ 65 نیروی ویژه هوابرد با وسایل کوهستان و طناب توانستند از طریق مسیر‌های صعب العبور به روستاها رسیده و نسبت به رفع  مشکلات مردم اقدام کنند.»

 

ارشد نظامی ارتش در استان گلستان خاطرنشان کرده است: «طی روزهای گذشته با استفاده از شناور‌ها و خودروهای زرهی نفربر از جمله «بی تی آر» و «کراس توپ‌کش» که امکان تردد در مسیرهای صعب العبور و مکان های با ارتفاع آب بالا را دارا هستند، روند جابه‌جایی مردم و انتقال وسایل منزل آن‌ها تسریع یافته است. 20 فروند قایق جهت کمک رسانی از نیروی زمینی و نیروی دریایی ارتش به همراه تیم‌های غواصی نیز در مناطق با ارتفاع آب زیاد حضور یافتند. از طرفی توزیع غذای گرم با قایق‌های جی‌می‌نی نیروی دریایی ارتش با روند بالایی در حال انجام است. همچنین یک فروند بالگرد دیگر به ناوگان امدادرسانی اضافه شد.»

 

وی با بیان اینکه بیمارستان صحرایی ارتش با تلاش شبانه روزی بامداد امروز راه‌اندازی شد، اضافه کرده است: «این بیمارستان با تمام تجهیزات و به صورت پیشرفته در منطقه آق‌قلا راه اندازی شد. همچین سه تیم سیار پزشکی نیز با حضور در روستا‌ها به رفع مشکلات مردم می‌پردازند. 14 عدد دوش حمام سیار به صورت کانکس در محل اسکان اضطراری در نمایشگاه دائمی شهرستان گرگان نصب شده و مورد استفاده عموم مردم سیل‌زده قرار گرفته است. تمام تجهیزاتی که تا امروز وارد استان گلستان شده، مورد بازدید فرمانده نیروی زمینی ارتش و وزیر کشور قرار گرفته است و برای انجام ماموریت و امدادرسانی اعزام شدند.:

در کنار این اقدامات امروز نفربرهای دوزیست آبی-خاکی نزاجا به منظور امداد رسانی و جابجایی نفرات، در جاهایی که ارتفاع آب بالاست، وارد شهر آق قلا شدند. این نفربرها قادرند هم در خشکی و هم در آب تردد کرده و نسبت به جا‌به جایی نفرات اقدام کنند.

 

بنابراین گزارش بسیج مستضعفین نیز همپای نیروهای ارتش به ارائه خدمت به مردم سیل زده استان های شمالی کشور پرداخته است و بنا به گفته سردار «غلامحسین غیب پرور» بسیج از ۲۹ اسفند ماه سال گذشته با شروع بارندگی و سیلاب در استان‌های گلستان و مازندران سازمان بسیج به کمک هم‌وطنان عزیزمان شتافته است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج با بیان اینکه اولین محموله مواد غذایی و آشامیدنی در تاریخ دوم فرودین ماه به استان‌های مورد اشاره ارسال شده است، گفته است: «هم‌زمان با این اتفاق سپاه‌های استانی سراسر کشور نسبت به جمع آوری کمک‌های مردمی و سازمانی اقدامات لازم را انجام داده‌اند.»

 

وی با اعلام شماره حساب ۵۱۵۱۸۱۸۰۸۶۰۱۱ نزد بانک سپه بنام حوادث غیر مترقبه سازمان بسیج با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرده است: «با توجه به اینکه بلافاصله پس از فروکش کردن آب در منطقه کار بازسازی و مرمت واحدهای مسکونی آسیب دیده آغاز خواهد شد نیاز به کمک‌های نقدی هم‌وطنان می‌باشد.»

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرده است: «اقشار متخصص بسیج به منظور خدمت رسانی آمادگی لازم را جهت حضور در مناطق سیل زده داشته و هر یک بر حسب نوع تخصص و تجربه خود سازماندهی شده و  اقدامات لازم را انجام خواهند داد. ایجاد قرار گاه میدانی در منطقه آسیب دیده استان گلستان و فراخوانی مسئولین بسیج سازندگی استان‌ها جهت خدمت هر چه بهتر به آسیب دیدگان از دیگر اقدامات سازمان بسیج مستضعفین بوده است. همچنین سازمان بسیج عشایری جهت خدمت رسانی به عشایر و روستاییان در شمال کشور کار ساماندهی و کمک را آغاز نموده است.»

سردار غیب‌پرور گفته است: «تقسیم‌بندی استان‌های کشور برای خدمت‌رسانی و امدادرسانی صورت پذیرفته که ۷ استان معین برای استان گلستان و ۵ استان معین برای استان مازندران در نظر گرفته شده است که نمایندگان آنها در منطقه مستقر هستند. بخشی از مردم سیل‌زده هنوز در منازل خود اسکان دارند اما مناطق امنی را در اطراف این شهر و به ویژه گرگان در نظر گرفته‌ایم و برخی از مردم سیل‌زده را به آن مناطق برده‌ایم.»

 

بنابراین گزارش به دنبال دستور فرماندهی معظم کل قوا به نیروهای مسلح مبنی بر گسیل امکانات بیشتر برای امدادرسانی به مناطق سیل زده در استان های شمالی کشور، سردار سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ابلاغ به فرماندهان  ۳۱ سپاه استانی، نیروی زمینی و هوافضای سپاه و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بر تسریع در امدادرسانی بیشتر و گسیل امکانات برای ترمیم زیرساخت‌ها و کمک به معیشت مردم در مناطق سیل زده تاکید و از اقدامات سپاه کربلای استان مازندران سپاه نینوا استان گلستان  و نیروی زمینی سپاه در یاری رساندن به هموطنان سیل زده تقدیر کرد.

به دنبال آن سردار سرتیپ پاسدار «حسین سلامی»، جانشین فرمانده‌کل سپاه در جمع فرماندهان نظامی و انتظامی استان گلستان گفت: «همه فرماندهان سپاه استانی در این حوادث آتش به‌اختیار هستند و من در این حادثه با همه فرماندهان سپاه استان‌ها در ارتباط بودم و خوشبختانه همه پای کار هستند. با فرماندهان نیروهای زمینی و هوافضا نیز صحبت کردیم تا امکانات را بسیج کنند و از صبح روز گذشته کار خود را آغاز کردند.»

 

سردار سلامی با بیان اینکه 7 استان به‌عنوان کمک‌کننده و معین استان گلستان در نظر گرفته شده‌اند، ادامه داده است: «تمام تلاش ما این است که در یک ماه آینده به‌شکل مناسب و در حد مقدورات و امکانات اما با حداکثر توان وضعیت را مدیریت کنیم. قرار شد مناطق سیل‌زده از سوی فرمانده سپاه نینوای استان گلستان بلوک‌بندی و هر بلوک به یک فرمانده که ترجیحاً فرمانده بسیج سازندگی آن استان باشد، واگذار شود تا امکانات و تجهیزات خود را به‌کارگیری کنند و اقدامات مردم‌یاری را انجام دهد، با همین الگو پنج استان را کمک حال استان مازندران قرار دادیم.»

 

جانشین فرمانده کل سپاه گفته است: «ترمیم نقاط آسیب‌دیده به نیروی زمینی سپاه واگذار شده است تا با کمک تیپ مهندسی جودالائمه(ع) و خدمات مهندسی سپاه دیگر استان‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. نیروی زمینی سپاه آمادگی دارد تا بیمارستان صحرایی را در مناطق سیل‌زده مستقر و خدمات درمانی به مردم ارائه کند.»

 

همچنین سردار سرتیپ پاسدار «علی اکبر پورجمشیدیان»، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با حضور در مناطق سیل زده استان گلستان در گفت و گویی پیرامون اقدامات انجام شده این نیرو درمناطق سیل زده اظهارکرد: «یگان های نیروی زمینی سپاه اعم از گروه ۴۵ جوادالائمه(ع)، یگان زرهی عمار و قرارگاه غدیر نیروی زمینی سپاه از نخستین ساعات وقوع سیل در گرگان و آق قلا با تمام توان در حال امداد رسانی و خدمت به هموطنان سیل زده هستند.»

سردار پورجمشیدیان با اشاره به اقدامات یگان های مهندسی، بالگردی، دریایی و بهداری نیروی زمینی سپاه در امدادرسانی به سیل زدگان استان گلستان تصریح کرده است: «کلیه ماشین آلات مهندسی و سنگین گروه مهندسی جوادالائمه (ع ) نیروی زمینی سپاه در حال امدادرسانی به مردم سیل زده استان گلستان و بازگشایی راه ها می باشند.»

 

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه راه اندازی پل تعجیلی برای برقراری ارتباط گرگان و آق قلا توسط واحد مهندسی نیروی زمینی سپاه را اقدامی مهم در راستای امدادرسانی و کمک به هموطنان سیل زده عنوان و تصریح کرده است: «یگان بالگردی نیروی زمینی سپاه مستقر در استان گلستان نیز کماکان مشغول امدادرسانی به مردم و جابه‌جایی و انتقال آنان به مناطق امن می‌باشد. یگان دریایی نیروی زمینی سپاه با ۱۰ فروند قایق امداد رسان ، در شهرستان آق قلا و گمیشان در حال کمک به مردم هستند.«

 

سردار پورجمشیدیان ازبرپایی و استقرار یک واحد بیمارستان فوق‌تخصصی سیار نیروی زمینی سپاه در آق قلا خبر داد و گفته است: «همچنین تعداد قابل توجهی اقلام ضروری مناطق سیل‌زده شامل ۲۰۰ تخته فرش ماشینی ،۱۰۰دستگاه یخچال، ۱۰۰دستگاه بخاری، ۲۰۰ تخته پتو و ۲۰۰ دستگاه اجاق گاز توسط قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه در حال انتقال به منطقه و فراهم سازی زمینه توزیع است.»

 

با تشدید بارندگی ها در روز جاری و حضور بیشتر نیروهای امدادی در کنار نیروهای ارتشی و نظامی شاهد ارائه خدمات بهتر و بیشتر به سیل زدگان استان های شمالی کشور هستیم./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب گلستان سیلاب خبرگزاری شبستان آق قلا خسارات سیل گلستان خسارت سیلاب اعتکاف ماه رجب سیل سپاه بسیج ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۴۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه خدمت‌رسان مردم در سیل است

علیرضا میری بنجار  بیان کرد: بارندگی‌های هفته پیش که در اقصی‌نقاط جنوب سیستان و بلوچستان بارید، بر اساس گفته‌های ریش‌سفیدان و مردم مهرستان هم در این شهرستان و هم در جنوب استان، بی‌سابقه بودند.
 
وی افزود: این بارندگی‌ها در جای‌جای سطح شهرستان به‌صورت هم‌زمان بارید که علی‌رغم خیروبرکت و سیراب‌کردن سفره‌های زیر زمینی و ذخایر آب برای تابستان، خسارات زیادی به کشاورزان، خانه‌های مردم و خصوصاً در سطح روستاها وارد کردند.
 
 فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه مهرستان ادامه داد: بر اساس هشدارهای هواشناسی و جلسه ستاد بحران شهرستان، در کنار دستگاه‌های اجرایی شهرستان، به‌صورت آماده‌باش درصد برای جلوگیری از هرگونه حادثه برای کمک به مردم شریف مهرستان در آمدیم.
 
میری بنجار اضافه کرد: از اولین روز ورود سامانه در شهرستان، به فرماندهان پایگاه‌ها در همه اقشار از [عشایری، محلات، اصناف، فرهنگیان، دانش‌آموزی، جامعه زنان، و...] اعلام آماده‌باش داده شد که در اقصی‌نقاط مهرستان وضعیت بارندگی را رصد کرده و به کمک مردم بشتابند.

وی خاطرنشان کرد: در روستای کوران تعدادی از خانه‌های مردم درگیر سیل بودند که همکاران و گروهای جهادی برای کمک به محل اعزام و ضمن کمک‌رسانی، برآورد خسارت شدند و همچنین به فرماندهان پایگاه ابلاغ گردید که خانه‌های خسارت‌دیده ناشی از بارندگی‌ها مردم را جمع‌بندی و جهت کمک‌رسانی از مبادی ذی‌ربط بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت‌زدایی گزارش نمایند.
 
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه مهرستان خاطرنشان کرد: بسیج و سپاه دوشادوش دستگاه‌های اجرایی در خدمت‌رسانی و خدمتگزاری مردم شریف مهرستان همیشه آماده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی
  • جزئیات دیدار فرمانده سپاه تهران بزرگ با فرمانده نیروی زمینی ارتش +عکس
  • دیدار فرمانده سپاه تهران بزرگ با فرمانده نیروی زمینی ارتش
  • تاکید فرماندهان سپاه تهران و نیروی زمینی ارتش بر تعامل در عرصه‌های مختلف
  • سپاه خدمت‌رسان مردم در سیل است
  • همدلی و همراهی بین مسؤولان بوشهر در رفع مشکلات مردم اثرگذار است
  • چهره‌های ایرانی که کابوس نتانیاهو شده‌اند + عکس
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • توزیع دومین کاروان حمایتی سپاه دربین سیل زدگان جنوب سیستان وبلوچستان