Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:55:58 GMT

ورود گردشگران به بافت تاریخی دهدشت ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۵۶۴۱

ورود گردشگران به بافت تاریخی دهدشت ممنوع شد

یاسوج - ایرنا- مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی دهدشت گفت: به علت شدت بارندگی و احتمال تخریب بافت تاریخی دهدشت تا اطلاع بعدی ورود گردشگران به بافت تاریخی دهدشت «بلاد شاپور» ممنوع اعلام شد.

شکر الله علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصمیم بر اساس نظریه مدیریت بحران شهرستان برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی اتخاذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از 28 فروردین 97 تاکنون 55 هزار و 684 هزار گردشگر در این شهرستان اقامت کرده اند.بیش از 84 هزرا نفر از جاذبه های تاریخی، تفریحی و توریستی شهرستان نیز دیدن کردند.
وی بیان کرد: شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلادشاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری دارد.
علیزاده بیان کرد: برای نخستین بار در سال جاری برای کمک به گردشگران و آگاهی آنها از بافت تاریخی دهدشت «بلادشاپور» چهار نفر باستان شناس از چهارشنبه 29 اسفند ماه جاری تا 14 فروردین ماه برای معرفی این آثار تاریخی به گردشگران و مهمانان نوروزی حضور خواهند داشت.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
بافت قدیمی دهدشت (بلاد شاپور) با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از گذرگاه های تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز در حال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 3 /1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
بخش از بافت تاریخی احیا شده دهدشت در هفته گذشته تخریب شد که ناراحتی فرهنگ دوستان استان را در پی داشت.
7531/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گردشگران بافت تاريخي تعطيلات نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۵۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای تذکر یکی از نیرو‌های حافظیه به یک کودک

شهرام زندوکیلی سرپرست مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه در شیراز با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر تذکر یکی از نیرو‌های مراقبتی مجموعه فرهنگی تاریخی، حافظیه به شعرخوانی کودکی بر سر مقبره شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی که با واکنش برخی کاربران مواجه شد، اظهار کرد: به منظور حفظ کرامت انسانی بازدیدکنندگان از مقبره لسان‌الغیب به‌ویژه نونهالان ایران اسلامی، نیروی خاطی در مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه توبیخ شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، او با بیان اینکه برخورد مناسب متولیان و مراقبان آثار، اهمیت بسزایی در توسعه صنعت گردشگری دارد، تأکید کرد: چنانچه نحوه برخورد با مسافران و گردشگران متناسب با اصول رفتاری در حوزه گردشگری باشد به طور حتم عاملی برای سفر دوباره گردشگران به مقصد سفر خواهد بود.

ثابت اقلیدی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس هم یادآور شد: هر ساله آرامگاه حافظ با استقبال بی‌نظیری از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده، به‌گونه‌ای که این مجموعه همواره در صدر مکان‌های پُربازدید گردشگری استان و کشور قرار دارد.

استان پهناور فارس و شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام و سرزمین ادب و هنر، میزبانی از هم‌وطنان را افتخار خود می‌داند و به گفته خواجه راز حافظ شیرازی:

رواق منظر چشم من آشیانه توست/ کرم نما و فرودآ که خانه، خانه توست

دیگر خبرها

  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • معبر اطراف میدان توحید در کرمان پیاده‌راه می‌شود
  • توبیخ نیروی خاطی در حافظیه شیراز
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • ماجرای یک توبیخ در حافظیه شیراز
  • ماجرای تذکر یکی از نیرو‌های حافظیه به یک کودک
  • نیروی خاطی در مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه توبیخ شد