Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-03-19@14:02:51 GMT

علت وقوع سیل در شیراز چه بود؟

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۶۶۰۷

علت وقوع سیل در شیراز چه بود؟

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی ضمن انتقاد از سو مدیریت دستگاه‌ شهرداری شیراز در پی سیلاب امروز گفت: مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سو مدیریت و سهل انگاری‌هایشان باشند.

داریوش مختاری، کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی با اشاره به علل وقوع سیل روز دوشنبه در استان فارس اظهار کرد: در دهه ۶۰، تنگ الله اکبر در ابتدای شیراز و همجوار آثار باستانی دروازه قرآن، امکان هدایت سیلاب‌های بزرگ را فراهم می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه ۷۰، همزمان با طرح توسعه آرامگاه خواجوی کرمانی، این آبراهه بزرگ از آوارهای ساختمانی پر شد و این وضعیت امروز، خروجی همان اقدامات نسنجیده دستگاه شهرداری شیراز بوده است.

وی با تاکید به اینکه در سال ۱۳۸۶ نیز چنین سیلابی البته با شدت کمتر در این استان تجربه شد، ابراز کرد: چنین رویه‌های نادرستی با توسعه شهرک‌سازی‌های غرب شیراز توسط دستگاه شهرداری شیراز در دستور کار است.

به گفته این کارشناس، مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سو مدیریت و سهل انگاری‌هایشان باشند و نباید دولت در این زمینه غافل باشد.

مختاری تصریح کرد: وجه درآمدزایی و جذابیت مالی غیرمستقیم ناشی از پروژه‌های عمرانی شهری همراه با درآمدزایی ناشی از عوارض و سهم خدمات ساخت و سازهای مجتمع‌های تجاری، خدماتی و مسکونی چنان دستگاه شهرداری را قبضه کرده که عملا مدیریت درست شهری را فراموش کرده‌اند.

جاری شدن سیلاب در ورودی شیراز (دروازه قرآن) سبب آسیب رسیدن به بیش از ۲۰۰ خودروی عبوری شد. حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس در رابطه تدابیر لحاظ شده برای مهار سیل گفت: آبگرفتگی در خیابان دروازه قرآن تا هفت‌تنان رخ داده و در حال حاضر ۶ تیم عملیاتی در محل حضور دارند و جست‌و‌جو و امدادرسانی ادامه دارد.

 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۶۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط لازم برای مسافران نوروزی مهیا شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خانچی عصر امروز یکشنبه در جلسه کارگروه سفرهای نوروزی استان خوزستان اظهار کرد: با همت همه متولیان امر به خصوص مجموعه ستاد راهیان نور کشور از پیک راهیان نور به خوبی و خوشی گذر کردیم. تعداد قابل ملاحظه زائر از استان‌های مختلف به خوزستان آمدند و افتخار این را داشتیم که بدون حادثه از این ایام عبور کنیم.

وی عنوان کرد: در این چند روز که مهمان‌های نوروزی از سایر استان‌ها به خوزستان می‌آیند، زحمات یک ساله دستگاه‌ها نشان داده می‌شود بنابراین همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا در این ایام با آمادگی کامل و کمترین مشکل نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو گفت: بر این اساس شرایط برای مهمان نوازی سخت می‌شود که باید همه شرایط لازم را برای آنها مهیا کنیم تا با مشکل مواجه نشوند.

خانچی ادامه داد: همچنین نظافت سطح شهر، مکان‌های گردشگری مبادی ورودی استان، مبادی ورودی شهرها و حاشیه جاده‌ها باید رعایت شود. در خصوص مجتمع‌های بین راهی نیز توصیه‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: مکان‌هایی که قرار است پلیس راه، گروه‌های امدادی و بهیاری‌ها توقف داشته باشند باید مجهز شوند، همچنین باید اطلاع رسانی‌های لازم به همه دستگاه‌ها صورت گیرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اعلام درخواست مکتوب به مقام قضائی استان پیرو درخواست پلیس راه گفت: درخواست داریم خودروهایی که در این ایام، رفتار خطرناک انجام می‌دهند دستور توقفشان تا پایان نوروز صادر شود که این مساله می‌تواند در کاهش حوادث ایام نوروز بسیار تأثیرگذار باشد.

خانچی با اعلام اینکه نوروز سال گذشته چند حُسن داشته‌ایم، عنوان کرد: یک مورد این بود که آمار مسافران نوروزی بالا بوده و مورد دیگر کاهش حوادث رانندگی است، همچنین سال گذشته در رودخانه هیچ فوتی نداشته‌ایم که انتظار داریم امسال نیز این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه مدارس در خوزستان باید به صورت ۲ منظوره آماده شوند اظهار کرد: در مدارس استان باید علاوه بر اسکان مهمان‌های نوروزی نیز برای شهرهایی که درگیر بارندگی می‌شوند حتماً ظرفیت دیگری پیش بینی شود تا برای اسکان مشکل نداشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: سازمان بهداشت و اداره استاندارد بر نظافت محل‌های اسکان و اماکنی که کار تغذیه انجام می‌دهند، نظارت داشته باشند.

خانچی بیان کرد: سال گذشته در برخی از شهرها از جمله اهواز قایق سواری در شب انجام می‌شد در حالی که این کار ممنوع بود؛ لذا باید این مساله زیر نظر باشد تا کار در نقاطی صورت گیرد که اورژانس و هلال احمر حضور داشته باشند، همچنین تا جایی که امکان دارد از تردد مسافر با قایق در شب در مراکز جلوگیری شود.

وی افزود: برخی روستاهای همجوار رودخانه‌ها از ظرفیت ایام نوروز استفاده کرده و قایق‌هایی را راه می‌اندازند که این کار خطرناک است؛ بنابراین فرمانداران و بخشداران باید این مسئله را مدیریت کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

معاون عمرانی استاندار خوزستان خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان عنوان کرد: انعکاس زحمات شما باید توسط مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شود، بنابراین از شما می‌خواهم ضمن برگزاری جلسات مستمر، هرچه توان داریم در این ایام به کار گیریم تا مهمان‌های نوروزی سفر خوبی داشته باشند، همچنین گزارش کارهایتان به صورت روزانه به مدیر کل میراث فرهنگی داده شود چرا که انعکاس زحمات شما، عملکرد استان را نشان می‌دهد.

کد خبر 6057562

دیگر خبرها

  • بازگشایی محور جنوبی زیرگذر گویم در غرب شیراز
  • عملیات اجرایی میدان تقاطع شهید سلیمانی به ایستگاه آخر رسید
  • سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز منصوب شد
  • اجرای سالانه هزار پروژه شهری در قم / کیفیت بودجه شهرداری قم در کشور بی‌بدیل است
  • آماده باش شهرداری آبادان در پی احتمال وقوع سیل
  • بهره برداری از سه طرح عمرانی خدماتی در اردستان
  • ضرورت آمادگی کامل دستگاه‌های خدماتی و امدادی به منظور مدیریت سیلاب احتمالی
  • دورود آماده پذیرایی از مسافران نوروزی
  • شرایط لازم برای مسافران نوروزی مهیا شود
  • سه هزار پرسنل شهرداری آماده خدمات‌رسانی به مسافران شیراز هستند