Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@14:54:53 GMT

نگاهی به جاذبه های تاریخی و طبیعی تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۷۲۵۸

نگاهی به جاذبه های تاریخی و طبیعی تربت حیدریه

پیشینه تربت حیدریه به دوران پیش از اسلام می ‌رسد و گفته می ‌شود که نام این شهر از نام عارفی که ' قطب الدین حیدر' نام داشته گرفته شده است.
امروزه تربت حیدریه را بیشتر با محصولاتش یعنی زعفران و ابریشم می‌ شناسند‌ چرا که اولین قطب تولید زعفران در جهان و پایتخت ابریشم در ایران است.
از آنجا که این شهر در مسیر مشهد قرار گرفته است سالانه گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تربت حیدریه اما علاوه بر زعفران و ابریشم، با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی‌اش، آثار و دیدنی ‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. با ما همراه باشید تا با دیدنی ‌های این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

*غار ماه پری
غار ماه ‌پری از زیستگاه‌های اولیه انسان‌ به ‌شمار می‌رود و در میان کوه واقع شده است. این غار در 19 کیلومتری شمال غربی تربت حیدریه و در نزدیکی روستای صنوبر قرار دارد. اکتشافات باستان‌ شناسی نشان می ‌دهد که انسان ما قبل تاریخ در این غار زندگی می‌کرده است.

* منطقه گردشگری رودخانه حصار
منطقه گردشگری رودخانه حصار در 50 کیلومتری غرب تربت حیدریه و جنوب روستای رود معجن واقع شده است که منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا برای گردشگران به ‌شمار می‌رود.

* آبشار رود معجن
آبشار رود معجن، آبشاری با ارتفاع 28 متر در 48 کیلومتری غرب تربت حیدریه است که در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این آبشار در میان دیواره‌ای بلند از کوه واقع شده است و آب آن با شدت زیادی بر زمین فرو می ‌ریزد.
زیبایی‌ های طبیعی این آبشار آن را به بهشت گردشگری تربت حیدریه مشهور کرده است.

*منطقه شکار ممنوع بزمای
منطقه شکار ممنوع بزمای با وسعت 28 هزارهکتار در هشت کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه قرار دارد. گونه‌ های گیاهی متنوعی همچون چوبک، کلاه میرحسن، میخک کوهی، شکرتیغال، فرفیون، ریواس و گون در این منطقه کوهستانی یافت می‌شود و از جمله حیوانات وحشی موجود در آن می‌توان به کل، بز، قوچ و انواع پرندگان اشاره کرد. گونه کمیاب لک لک سیاه نیز در زمستان و تابستان از این منطقه مهاجرت و گذر می‌کند.

*پارک جنگلی پیشکوه
پارک جنگلی پیشکوه در حاشیه شهر تربت حیدریه واقع شده است که یکی از بزرگ ‌ترین پارک‌های ایران به‌شمار می‌رود. وسعت این منطقه 800 هکتار است و در دامنه کوه و مشرف به شهر قرار دارد. امکانات تفریحی رفاهی مناسبی نیز برای گردشگران در این پارک فراهم شده است.

*پارک باغ ملی
پارک باغ ملی در مرکز شهر و در انتهای خیابان معروف به باغ ملی، بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است و از زیباترین پارک‌های شهر محسوب می‌شود. باغ ملی تربت حیدریه تا 70 سال پیش یک گورستان بوده و به تدریج به باغ ملی تغییر کاربری داده است. بدنه برخی از درختان این باغ که بیش از 90 سال سن داشتند و خشکیده شده بودند توسط هنرمندان تراشیده و نمادهای مفهومی از آن‌ها ساخته شده است.

*قله ملکوه
قله ملکوه که هرسال کوهنوردان بسیاری را به خود جذب می‌کند، سومین قله مرتفع استان محسوب می‌شود. این قله با طبیعتی بسیار زیبا، آب و هوایی تقریبا سرد و دریاچه‌ای زیبا به نام گل خاتون به یکی از مناطق جذاب گردشگری در منطقه تبدیل شده است.

* موزه حیات وحش
موزه حیات وحش تربت حیدریه در نزدیکی پارک ملت تربت حیدریه واقع شده و در آن گونه‌های متنوعی از گیاهان و حیوانات در معرض تماشای عموم قرار گرفته است.

*موزه مردم‌شناسی
موزه مردم‌شناسی تربت حیدریه به معرفی آداب و رسوم، فرهنگ و صنایع دستی مردم این منطقه می‌پردازد. این موزه در کاروانسرای طبسی این شهر قرار دارد.

* کاروانسرای طبسی
کاروانسرای طبسی در نزدیکی مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر قرار دارد توسط حاج محمد ابراهیم طبسی از تاجران مشهور عصر قاجار در ملک شخصی‌اش احداث شده است. این کاروانسرا از بناهای دو ایوانی به‌شمار می‌رود که در آن فضاهایی چون ورودی، هشتی، تعدادی حجره مشرف به میان سرای بنا، انبار و اصطبل قرار دارد. وجود این کاروانسرا در کنار مزار و مسجد گویای آن است که رشد شهر، ریشه در همین مجموعه داشته و نقطه مرکزی رفت و آمد و ورود و خروج به شهر محسوب می‌شده است.

* رباط لاری
رباط لاری در محله معروف به میدان رباط قرار دارد. این رباط توسط حاج محمدرضا لاری از تاجران معتبر شهر بنا شده است و 24 غرفه تابستانی دارد که مشرف به حیاط هستند. در پشت هر غرفه نیز اتاقی برای استفاده در زمستان و اصطبل‌های اختصاصی وجود دارد. این رباط با قدمت حدود 110 سال همچنان پابرجاست.

* مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر
مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر، مدفن قطب‌الدین حیدر فرزند تیمور و از نوادگان سلطان شاه سالوری از شاهزادگان ازبک و از تبار خاقان ترک است. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه می‌رسد و شامل یک آرامگاه و ایوانی از مسجد جامع قدیم است که در مرکز شهر تربت حیدریه قرار دارد.
بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن که نام بانی را نیز شامل می‌شود بر سنگ سیاه و لوح مانندی حک شده است. آرامگاه نیز در میان محوطه در زیر گنبد قرار دارد و در امتداد فضای ورودی نیز محرابی تعبیه شده است.

* حمام حاجی رئیس
حمام حاجی رئیس از بناهای تاریخی و با ارزش تربت حیدریه به‌ شمار می‌رود که توسط حاج سید محمد رئیس التجار در سال 1272 هجری شمسی در عصر قاجار احداث شده است.
این حمام شامل پلکان‌های ورودی، سربینه، بینه، گرمخانه و مخازن آب سرد و گرم است. هشت ستون سنگی بسیار زیبا در این حمام خودنمایی می‌کند که در میان آن‌ها حوضی سنگی قرار دارد.
این حمام در بافت تاریخی و مرکزی شهر واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

* خانه امینی
خانه امینی محل زندگی امین‌ التجار است و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این بنا دارای تزئینات آجرکاری، کاشی ‌کاری و گچ ‌بری‌های زیبایی است که هنوز پس از گذشت سال‌های متمادی، پابرجا مانده است.

* مسجد کدکن
مسجد کدکن، بنایی مستطیل شکل است که در مرکز آن دو طاق بزرگ قرار دارد. از نماهای زیبای این مسجد می‌توان به محرابی هشت گوشه اشاره کرد که در آن خودنمایی می‌کند.

* مزار بوری‌آباد
مزار بوری‌آباد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یادگاری از دوران صفویه محسوب می‌شود. این بنا با نقشه مربعی شکل، مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

* مزار بی‌ بی حسینه
مزار بی‌ بی حسینه بر فراز تپه‌ای در داخل شهر تربت حیدریه و در محله‌ای به نام حسنی قرار دارد که در میان اهالی شهر به بی‌بی حسینه شهرت دارد.
1922/7496
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آداب و رسوم جاذبه های تاریخی خوش آب و هوا زیبایی مشهد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) کشف یک آب انبار عهد قاجاریه در تربت حیدریه

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه از کشف یک آب انبار عهد قاجاریه در سرای امین تربت حیدریه خبر داد.

به گزارش فارس؛ از تربت حیدریه علی محمدی اظهارکرد: روز گذشته حین انجام عملیات ساختمانی در بازار قدیمی سرای امین بقایای آب انبار قدیمی کشف شد وبلافاصله دستور توقف عملیات عمرانی در محدوده این اثر صادر شد تا بررسی ومستند سازی کارشناسی انجام وجزییات موضوع روشن شود.

وی گفت: از ۶ ماه پیش با مشارکت کاسبان وبا همکاری شهرداری وشورای اسلامی شهر، کار باز پیرایی، مرمت و ساماندهی سرای امین آغاز شده است وروز گذشته حین انجام عملیات آجر فرش کف محوطه آب انبار کشف شد.

محمدی تصریح کرد: اکنون قسمت پاشیر و برداشت آب مشخص شده است و در حال انجام عملیات حفاری برای رویت مخزن آب ودیگر قسمت‌های آب انبار هستیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: از مجموع ۱۸ آب انبار تاریخی در شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه، هفت مورد طی دوسال اخیر کشف شده است و وجود ۱۵ آب انبار تاریخی در تربت حیدریه از اهمیت بالایی برخوردار است واغلب آب انبار‌های تربت حیدریه به خصوص دربخش مرکزی شهر که در مسیر کاراوان‌های تجاری قرار داشته مربوط به دوران قاجاریه است که هم اکنون بزرگترین آب انبار کشف شده در تربت حیدریه واقع در بازار شیر چارسوق با گنجایش بیش از هزار و ۷۰۰ متر مکعب در دست مرمت است.

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از نیم میلیون گردشگر از جاذبه‌های گردشگری استان
  • (عکس) کشف یک آب انبار عهد قاجاریه در تربت حیدریه
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد
  • کشف یک آب انبار تاریخی در تربت‌حیدریه
  • یک آب انبار تاریخی عهد قاجاریه در تربت‌حیدریه کشف شد
  • بیش از ٨۶٧ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید کردند
  • بیش از ٨٦٧ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید کردند
  • بازدید ۳۸۱ هزار و ۳۶ نفر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لرستان
  • جاذبه های طبیعی و تاریخیِ شاهرودِ خلخال برای گردشگران نوروزی