Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@13:15:12 GMT

صله رحم به معنای رفع نیاز اقوام و خویشان است

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۷۶۷۰

صله رحم به معنای رفع نیاز اقوام و خویشان است

حجت‌الاسلام براتعلی حق‌شناس، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، در رابطه با صله رحم اظهار کرد: صله رحم تنها این نیست که انسان به خانه بستگانش رفته و از آنها یادی بکند، بلکه مصداق کامل آن این است که قبل از دیگران، نیاز اقوام و خویشان خود را برطرف کرده و آنان را خوشحال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«صله» از کلمه وصل ناشی شده که آن هم به معنای رساندن است.
وی با بیان اینکه صله رحم تنها سلام رساندن به دیگران نیست، ادامه داد: انسان باید تلاش کند تا از مال، علم، جان، زمان و یا حتی آبروی خودش دیگران را نیز بهره‌مند کند. در قرآن کریم نسبت به زن و شوهر که محور خانواده هستند، به صله امر شده و یا در آیه 19 سوره نساء آمده است: «... وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ...؛ و با آنها به نیکى معاشرت کنید». کسی که در خانه با همسرش رفتار متعارفی نداشته باشد، قطع صله کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در آیه 27 سوره بقره در رابطه با قطع صله رحم فرموده است: «... وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ...؛ و آنچه را خداوند به پیوستن آن فرمان داده است مى گسلند». خداوند چنین افرادی را لعن کرده است. امام صادق (ع) نیز فرمودند: «در قرآن افرادی که ارتباطشان را با اقوام و خویشانشان قطع می‌کنند سه مرتبه مورد لعن الهی قرار گرفته‌اند؛ یکی در آیه 27 سوره بقره، یکی در آیه 25 سوره رعد و یکی هم در آیه 22 و 23 سوره محمد (ص).
حق‌شناس خاطرنشان کرد: در آیه 19، 20 و 21 سوره رعد نیز در مورد « يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ؛ همانان که به عهدشان با خدا وفا مى کنند». صحبت شده است. در مورد زن و شوهر که ارکان یک خانواده هستند، در آیه 228 سوره بقره آمده است: «... لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ...؛ و مانند همان وظایفى که به سود مردان برعهده زنان است، به طور شایسته، به سود آنان برعهده مردان نیز مى باشد، و مردان به درجه‌اى بر زنان برترى دارند». یعنی اگر حقوقی که دو طرف نسبت به هم دارند رعایت شود، مصداق «ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» خواهد بود.
وی گفت: اما در بحث صله رحم ممکن است از خودمان بپرسیم ارتباط با خانواده‌ای که متدین نیستند چه حکمی دارد؟ این ارتباط باید تا جایی باشد که به سایر احکام دینی آسیبی نرساند، در غیر این صورت این ارتباط نه تنها لازم، بلکه جایز هم نیست. همانطور که اگر پدر و مادری بخواهند فرزندشان را به شرک آلوده کنند، مجالی برای صله رحم نیست. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «احدی نمی‌تواند در محدوده خلاف شرع خود را در اطاعت در مخلوق معذور بپندارد».
حق‌شناس با اشاره به آثار صله رحم گفت: امام صادق (ع) فرمودند: «در بهشت مقام و مرتبه‌ای هست که تنها سه گروه به آن مقام می‌رسند: امام و پیشوای دادگستر، کسی که صله رحم می‌کند، و عائله‌مندی که صبور است». صله رحم در همین دنیا نیز به انسان سود می‌رساند، امام باقر (ع) می‌فرمایند: «سه خصلت است که صاحب آن نمی‌میرد تا اینکه کیفر آن را ببیند: ستم، قطع رحم و سوگند دروغ». ایشان می‌فرمایند قومی هستند بدکار و غیر متدین، اما با صله رحم اموالشان زیاد می‌شود.
این کارشناس پاسخگویی به مسائل دینی با اشاره به اینکه صله رحم تقوای انسان را تقویت می‌کند، تاکید کرد: امام رضا (ع) می‌فرمایند: «در قرآن کریم خداوند سه چیز را در کنار سه چیز قرار داده است؛ نماز و زکات، یعنی هرکسی که نماز بخواند و زکات ندهد نمازش مورد قبول واقع نخواهد شد، شکر خودش و شکر پدر و مادر، یعنی هرکسی از پدر و مادرش تشکر نکند، شکر خداوند را نیز به جا نیاورده است، و در پایان هم خداوند تقوای الهی را با صله رحم جمع کرده است».
وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در ادامه می‌فرمایند: «کسی که صله ارحام نکند، تقوا پیشه نکرده است». در آیه 1 سوره نساء تقوای الهی در کنار تقوای ارحام قرار گرفته است. تقوای الهی یعنی انسان بدون گناه از خداوند اطاعت کرده، بدون کفران شکر خدا را به جا آورد و بدون فراموشی، به یاد خداوند باشد. اما تقوای ارحام به معنای ارتباط با اقوام و خویشاوندان است. به علاوه، تقوا انسان را به سخاوت و بخشندگی معروف می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: امام صادق (ع) فرمودند: «ده گروه از ده چیز محروم هستند: مثلا انسان متکبر طمع نداشته باشد که تعریفش را بکنند، کسی که نیرنگ‌باز است طمع نداشته باشد که دوست فراوانی بیابد، کسی که بداخلاق است از شرافت محروم می‌شود و کسی که بخیل است از صله رحم محروم خواهد بود». صله ارحام علاوه بر سخاوت، انسان را به تقوا نیز معروف می‌کند. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «اهل تقوا دوازده ویژگی دارند که یکی از آنها صله ارحام است».
حق‌شناس اضافه کرد: صله ارحام رزق و روزی و عمر انسان را طولانی می‌کند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «کسی که عمر و رزق و روزی زیادی می‌خواهد باید صله ارحام را محترم شمارد». همچنین، صله ارحام انسان را به خداوند نزدیک می‌کند، همچنان که امام صادق (ع) می‌فرمایند: «صله رحم باعث می‌شود انسان به خداوند نزدیک شود». صله ارحام حساب روز قیامت را برای انسان ساده می‌کند، امام صادق (ع) گفتند: «صله رحم موجب آسانی حساب انسان در قیامت می‌شود».
وی با اشاره به سخنی از آیت‌الله جوادی آملی گفت: ایشان «ارحام» مطرح شده در آیه 1 سوره نساء را هم نزدیکان نسبی و هم نزدیکان سببی می‌داند. ایشان اعتقاد دارد همانطور که انسان به نزدیکان نسبی احترام می‌گذارد، باید به نزدیکان سببی نیز احترام بگذارد، کسانی مانند اقوام و خویشان همسرش. ایشان دلیل می‌آورند که رسول خدا (ص) در مراسم ازدواج حضرت فاطمه (س) ارحام را هم آشنایان سببی و هم آشنایان نسبی برمی‌شمارند.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در بحث صله ارحام بهتر است انسان خدمات مادی و انفاقش را در درجه اول به اقوام و خویشانش بپردازد که در میان آنها نیز پدر و مادر در اولویت قرار دارند. لذا در روایتی آمده است: «اگر ارحام انسان محتاج باشند و انسان صدقه‌اش را به کس دیگری بپردازد، آن صدقه، صدقه نیست». مانند اینکه روایت شده است اگر کسی همسایه مسجد باشد و در خانه‌اش نماز بخواند، نمازش نماز نیست. البته این نفی صدقه و نفی نماز، نفی کمال آن است، یعنی فرد خودش را از صدقه و نماز بهتر محروم کرده است.
حق‌شناس با اشاره به عید نوروز خاطرنشان کرد: در دید و بازدیدهای عید نوروز نیز نباید آسیبی به احکام دین برسد، مثلا در روایات توصیه شده که خانواده‌ای که مثلا حجاب خوبی دارد با خانواده‌ای که حجاب خوبی ندارد رفت و آمد داشته باشد، چراکه پیامبر (ص) می‌فرمایند: «صله ارحام باعث پاک شدن اعمال انسان می‌شود».
وی در ادامه گفت: این کار ممکن است باعث شود که این خانواده متدین بتواند خانواده دیگر را نیز به دین جذب کند. البته آنها باید مراقب باشند که خودشان تحت تاثیر آن خانواده قرار نگیرند. به علاوه، در این دید و بازدیدها باید ترک گناه و پاک شدن اعمال را مدنظر داشته باشیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان صله ارحام تقوای الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر؛ بر هوشمند سلسله ننهاد دست عشق

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند. 

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است. 

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال سه‌شنبه ۷ فروردین به تفال حافظ بدین گونه است:‌

ای نور چشم من سخنی هست گوش کن.

چون ساغرت پُر است بنوشان و نوش کن

در راه عشق وسوسهٔ اهرمن بسیست

پیش آی و گوشِ دل به پیام سروش کن

برگ نوا تبه شد و ساز طرب نماند‌ای چنگ ناله برکش و‌ای دف خروش کن

تسبیح و خرقه لذّت مستی نبخشدت

همّت در این عمل طلب از می‌فروش کن

پیران سخن ز تجربه گویند گفتمت

هان‌ای پسر که پیر شوی پند گوش کن

بر هوشمند سلسله ننهاد دست عشق

خواهی که زلف یار کشی ترک هوش کن

با دوستان مضایقه در عمر و مال نیست

صد جان فدای یار نصیحت نیوش کن

ساقی که جامت از می‌صافی تهی مباد

چشم عنایتی به من دردنوش کن

سرمست در قبای زرافشان چو بگذری

یک بوسه نذر حافظ پشمینه‌پوش کن

تعبیر و تفسیر غزل

فردی خیرخواه و باتجربه در زندگی تو حضور دارد که تجاربش را در اختیارت قرار می‌دهد، قدر او را بدان. تنبلی را کنار بگذار و کار امروز را به فردا مینداز. گاهی هوای نفس و شیطان بر تو غلبه کرده و از راه راست دور می‌شوی. ذکر و تسبیح خداوند را زیاد به جای آور. در کاری که می‌خواهی انجام بدهی اول همت کن و اراده داشته باش. از تجربه پیران استفاده نما و با دوستانت یکرنگ و صادق باش، تنها در این صورت است که از مال و ثروت بی‌بهره نمی‌مانی. چشم عنایت خداوند به توست، پس چشم امیدت به خدا باشد. به شکرانه نعماتی که خداوند به تو بخشیده، به فقرا و نیازمندان کمک کن.     

tags # فال حافظ سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • طاغوت‌ها می‌خواهند رابطه انسان را با خداوند از بین ببرند
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • ویژه برنامه محافل قرآنی بهار در بهار در زاهدان برگزار شد
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • خوار و ذلیل شمردن ملت ها منطق ابرقدرت ها است
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر؛ بر هوشمند سلسله ننهاد دست عشق