Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نسبت به حوادث احتمالی ناشی از سیل در استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، محمد مشکورزاده اظهار کرد: بهره برداران بخش دامی استان به سه بخش دامدار، مرغدار و زنبوردار تقسیم می شوند که در این بین دام های سبک و سپس دام های سنگین بیشتر متحمل خسارات ناشی از سیل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به پیش بینی ها مبنی بر وقوع سیل در استان توجه به هشدار و رعایت نکات ایمنی توسط بهره برداران ضروری می باشد.

مشکورزاده به دامداران توصیه کرد: نسبت به ذخیره آذوقه دام ها اقدام کنند؛ همچنین دام ها را از حریم رودخانه ها و مسیل ها دور نگه دارند و از تعلیف دام ها در کنار مسیل ها، آبرفت های فصلی و رودخانه ها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: مرغداران نیز نسبت به ذخیره سازی خوراک طیور حداقل برای 10 روز و تامین تجهیزات آب و برق، و ژنراتورهای برق مرغداری ها و ذخیره کافی آب هرچه سریعتر اقدام کنند .

مشکورزاده جابجایی جوجه ها به مکان های امن را از نکات بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: سالن هایی که در آن ها جوجه ریزی صورت نگرفته از مکان های مناسب می باشد.

وی از زنبورداران خواست کندوها را از مناطق در معرض خطر سیل دور نگه دارند و جهت جلوگیری از نفوذ آب به کندوها، کندو را حداقل 20 سانتی متر بالاتر از سطح زمین نگه دارند.

مشکورزاده همچنین محکم کردن درب کندوها جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد را ضروری دانست و تاکید کرد: از زنبورداران  شهد کافی ذخیره سازی کنند و تغذیه کمکی زنبور از جمله کیک و شربت در اختیار داشته باشند.

وی از تامین نهاده های دامی از جمله کنجاله سویا  برای کمک به مرغداران و دامداران استان خبر داد و گفت: در سیل پیشین 500 تن کنستانتره دامی در شهرستان های استان به خصوص دشت آزادگان و هویزه توزیع گردید.

مشکورزاده در پایان تصریح کرد: جهت تامین علوفه برای 8 شهرستان اهواز، هویزه، حمیدیه، باوی، دشت آزادگان، شوش، شوشتر، کارون و دزفول 12 هزار تن علوفه دامی معاد ل 150 میلیارد ریال نیاز می باشد.

شایان ذکر است، یک میلیون و 255 هزار رأس دام سبک و 169 هزار رأس دام سنگین در 8 شهرستان مذکور وجود دارد.

همچنین میرزایی، معاون شیلات استان خوزستان نیز نسبت به حوادث احتمالی در حوزه شیلات هشدار داد و از صیادان خواست قبل از اقدام به صید از وضعیت آب و هوایی منطقه اطلاع کسب کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه یا اتفاق مراتب را سریعاٌ به شیلات شهرستان و بخشداری و متولیان در شهرستان ها اطلاع دهند.

میرزایی ادامه داد: آبزی پروران نیز از تاسیسات و پمپاژهای واقع در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها مراقبت نمایند و در صورت لزوم تجهیزات را به مناطق امن انتقال دهند.

وی اظهار داشت: پرورش دهندگان ماهیان گرمابی نسبت به انسداد دریچه های زهکش و نصب تخته زنی خروجی استخرها جهت مدیریت آب در استخر اقدام کنند.

معاون شیلات استان خوزستان در پایان از صیادان خواست از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها و انجام صید در حاشیه رودخانه ها و ماهیگیری در این مناطق خودداری نمایند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استان خوزستان برق خوراک سیل وزش باد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی

به گزارش همشهری ‌آنلاین به دلیل تنوع قومی در خوزستان انواع غذاهای عربی و بختیاری و غذاهای مربوط به اقوام شوشتری و دزفولی جزو محبوب‌ترین افطارهای سنتی ماه رمضان در این استان محسوب می‌شوند.
از میان غذاهای ماه رمضان در خوزستان و اهواز می‌توان به خورشت بامیه، قیمه نخودی، تشریبه، ماقوده، قورمه سبزی اهوازی، هریسه، محلبی و فلافل اشاره کرد. در کنار این غذاها که معمولا برای افطارهای ماه رمضان تهیه و سرو می‌شوند، شیرینی‌های ماه رمضانی خوشمزه‌ای مثل لگیمات و بامیه هم طرفداران زیادی دارند و معمولا با چای یا قهوه عربی سرو می‌شوند.
هریسه، خوراکی است که از پختن غلات یا حبوبات به همراه آب یا شیر درست می‌شود و گاهی به آن گوشت یا شکر اضافه می‌شود؛ غذایی شبیه حلیم که معمولا پای ثابت سفره افطار خوزستانی‌هاست.
شیرینی خوشمزه خوزستانی‌ها در ماه مبارک رمضان هم لگیمات است. یک نوع شیرینی شبیه بامیه که در سفره افطار همه شهرها دیده می‌شود. لگیمات معمولا به جای شربت با شیره خرما سرو می‌شود. محلبی نیز یک دسر خوشمزه خوزستانی است که در ایام رمضان بازار داغی دارد. شیر، نشاسته ذرت، خامه و شکر از جمله مواد تشکیل دهنده این دسر است.
رسم دیگر خوزستانی‌ها در ماه مبارک رمضان این است که دو روز قبل از عید فطر در میان عرب‌های خوزستان، ام الحلس یا ام الوسخ (به معنی روز پاکیزگی و پیرایش) نامیده می‌شود. آنان این ۲ روز را به خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه اختصاص می‌دهند. خانواده‌ها همچنین وسایل نو و جدید را جایگزین وسایل قدیمی خانه‌های خود می‌کنند. جوان‌ها روز عید فطر لباس محلی دشداشه (لباس مردانه عرب‌ها) می‌پوشند. دختران نیز دست‌های خود را حنا می‌بندند و چادر عربی بر سر می‌کنند. خانواده‌ها برای ایام عید سفره عید تدارک می‌بینند و در این سفره که تا چند روز در خانه گسترده می‌ماند میوه، آجیل، شیرینی و بیسکویت می‌گذارند. روزهای ماه مبارک در خوزستان با شور و حال خاصی همراه است.

بیشتر بخوانید:
از افطاری بلوچ ها چه می‌دانید؟ | تباهگ، چانگال و پکوره

غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | حلوای سیاه، پای ثابت افطار و سحر مردم این استان

کد خبر 840959 برچسب‌ها خبر مهم استان خوزستان رمضان- افطار رمضان

دیگر خبرها

  • رسیدگی به مطالبه دامداران روستای چریک آباد سیلوانا
  • خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین نیازمندان سلماس 
  • توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی بین خانواده‌های ایتام و محسنین بندرعباسی
  • دامداران از چراندن احشام در مزارع، خودداری کنند
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • شادمانی خوزستانی ها در میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برپایی گرگیعان