Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@07:02:21 GMT

سیل همچنان استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۸۰۸۶

سیل همچنان استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد یکی از سخت ترین روزهای بارانی در سال زراعی جاری را می گذراند و به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی تا بامداد روز چهارشنبه بارندگی شدید در مناطق مختلف آن ادامه دارد واحتمال وقوع سیل این استان را بشدت تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، بارش شدید باران از بامداد دوشنبه در استان باعث سرریز شدن سدها شد و با این حال برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی از روز گذشته آب سدهای کوثر و شاه قاسم رها سازی شد و دستگاه ها در آماده باش کامل قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به رغم هشدارهایی که داده شد تا این ساعت آنچنان که مدیر کل بحران استان می گوید بارش ها خسارت جانی و حادی به وجود نیاورده اما خطر به صورت صددر صد برطرف نشده است و با توجه به تداوم بارندگی ها همچنان امکان وقوع سیل وجود دارد.
مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احتمال آبگرفتگی شدیدتر و سیل در سطح استان وجود دارد و مردم باید نسبت به هشدارها توجه داشته باشند.
وحید محمدی تبار با بیان اینکه بارش شدید باران همچنان در سطح این استان ادامه دارد، افزود: این بارش‌ها تا کنون در سطح استان خسارت جانی نداشته و مشکل حادی به وجود نیاورده است.
وی ادامه داد: بارش‌های شدید سبب آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی، ریزش جاده‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای و معابر شده است.
محمدی تبار افزود: تمامی فرمانداری ها، دستگاه ‌های دولتی، خدمت رسان و امداد و نجات، نظامی، انتظامی و آموزش و پرورش پای کار هستند اما مردم همچنان باید به هشدارها توجه کنند و از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند.
وی ادامه داد: سالن‌ها و فضاهای آموزش و پرورش و ورزش و جوانان آماده اسکان اضطراری مسافران و گردشگران نوروزی است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: برخی از راههای روستایی استان مسدود شدند که راهداران و بخشداری‌ها در حال بازگشایی این مسیرها هستند.
به گفته محمدی تبار برخی واحدهای مسکونی در مناطق شهری دچار آبگرفتگی شدند که با همکاری مردم، شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان پمپاژ و تخلیه شدند.

**بیشترین بارندگی و خسارت در مناطق عشایری استان
بیشترین نگرانی ستاد بحران کشور مربوط به مناطق عشایری به دلیل عدم دسترسی به تلفن و وسایل ارتباطی بوده است. گزارش های هواشناسی هم نشان می دهد روستاهای شهرستان بویراحمد و مناطق عشایری استان بیشترین بارندگی را داشته اند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: لوداب با 105 و ماشمی زیلایی با 94.5 میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را در استان داشته اند.
ولی بهره مند بیان کرد: در آبمورد لوداب 86 و جاورده بخش چاروسا 83.8 میلیمتر باران ثبت شده است.
بهرمند ادامه داد: در گنجه ای 67،یاسوج 65،4.سراسیاب یوسفی 65،کاکان منصورخانی 62،سی سخت 55.7، لنده 54، کریک 48، باشت 46، مارگون 42، لیکک 40، بوستان 40، امامزاده جعفر 37.9، قلعه دختر 37،ابده گاه 31، دوگنبدان 28.3، سرفاریاب 25، دژسلیمان 23،دهدشت 21.5 و چرام 18میلیمتر باران ثبت شده است.
وی عنوان کرد: سامانه بارشی تا فردا سه شنبه همچنان در جو استان فعال است.
رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه در جنوب این استان گفت: بارندگی سیل آسای روز دوشنه باعث خسارت شدید به بیش از یکصد خانوار عشایری در این شهرستان شده است.
سید خداداد اجتهادی اظهار داشت: محل اسکان این تعداد خانوار عشایری که بیشتر بصورت چادر و کومه بوده به دلیل وزش باد شدید و بارش باران از بین رفته است.
وی بیان کرد: در صورت تداوم بارش ها ، سیلابی شدن مناطق هر لحظه جان عشایر و دامهای انها را تهدید می کند.
اجتهادی خدمات رسانی به جامعه عشایر را نیازمند همکاری همه نهادها دانست و گفت: نیاز است جمعیت هلال احمر استان نسبت به تامین پلاستیک و چادر برای سرپناه موقت عشایر همکاری کند.
وی عنوان کرد: عشایر مناطق پیرمحمود، گچی، بوا، زیرگچ، لااسپید، قلعه دژ، لاوه ، سردو و گرخواجه در شهرستان کهگیلویه با بارش باران و جاری شدن سیلاب بیشترین خسارت را متحمل شده اند.
بخشدار دیشموک در شهرستان کهگیلویه هم گفت: مسیر ارتباطی بخش دیشموک به مناطق صیدون -باغملک در استان خوزستان به دلیل بارش شدید باران و سیلابی شدن جاده قطع شد.
صفا حبیبی اظهار داشت: این مسیر ارتباطی در تنگ چویل حدفاصل آخرین روستای بخش دیشموک و منطقه سردو قطع شده است.
جاده تنگ جویل 12 کیلومتر طول دارد که از مناطق کوهستانی و سخت گذر می گذرد.
وی گفت: به دلیل نبود پل این مسیر با طغیان آب رودخانه و دره های فصلی دچار سیل و بخش از آن نیز تخریب شده است.
حبیبی اضافه کرد: راه ارتباطی 35 روستای این بخش نیز به دلیل شدت بارندگی و سیلابی شدن تخریب و قطع شده است.
وی ادامه داد : خودروی گردشگر یزدی در مسیر جاده تنگ چویل دیشموک گرفتارسیلاب شد که با همکاری نیروهای راهداری خودروی این گردشگر از آب بیرون کشیده شد و به وی آسیبی نرسید.

**خطر وقوع سیل در کمین شهر یاسوج
اما ستاد بحران کشور نسبت به تداوم بارندگی در شهرها نیز هشدار داده است زیرا در شهرها به دلیل ساخت و سازها و عدم نفوذ آب به آسفالت ها احتمال جاری شدن سیل بالاست.
موضوعی که شهردار یاسوج نسبت به آن هشدار داده است که در صورت ادامه بارندگی تا ساعات دیگر احتمال ورود آب به منازل مسکونی محله بختیاری ها و آسیب به پل اول ,پل دوم بشار ،پل موقت مختار و پل مهریان در شهر یاسوج وجود دارد و با این وضعیت شهر یاسوج بحرانی می شود.
نستهن مقدم افزود: تا این لحظه با اینکه بیشترین حجم بارندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج بوده ولی در شهر یاسوج خسارت و تلفات مالی قابل توجهی در پی نداشته است.
وی ادامه داد: هنوز برآورد کلی از خسارت وارده به فضای سبز و تاسیسات شهری صورت نگرفته اما آب گرفتگی معابر ، تردد در شهر را برای شهروندان دشوار کرده و به جداول، پل ها و آسفالت های شهری خسارت هایی وارد خواهد کرد.
شهردار یاسوج تاکید کرد: طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی ها در شب دوشنبه و روز سه شنبه به اوج خود می رسد که همین موضوع باعث به زیر آب رفتن پل موقت مختار شده و با توجه به سیلاب زیادی که روی پل مهریان وجود دارد تاسیسات پایین دست آن آسیب خواهد دید.
وی با اشاره به پایان یافتن دوره مقاومت پل اول و دوم شهر یاسوج گفت: ادامه بارندگی به این دو پل خسارت هایی وارد خواهد کرد و این در حالی است که زیر گذر پل سوم نیز به منظور حفظ ایمنی شهروندان مسدود شده است.
مقدم ادامه داد: احتمال بروز خطر در مسکن مهر نجف آباد نیز به دلیل قرارگفتن در پایین دست سروک و اکبرآباد وجود دارد.
شهردار یاسوج با بیان اینکه محله بختیاری ها و شهرک های امام حسین و امام علی در یاسوج به شدت در معرض آب گرفتگی قرار دارند ابراز امیدواری کرد این محلات تا پایان وضعیت بحرانی و هشدار دوام بیاورند.

**بسیج امکانات استان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی امکانات استان برای مدیریت ،پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های سیل آسای روزهای دوشنبه و سه شنبه بسیج شده است.
علی محمد احمدی از مردم استان خواست تا پایان بارش ها از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و اگر در مناطق در معرض سیلاب قرار دارند از حضور در مسیرهای با خطر سیلاب و خطرساز اجتناب کنند.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها بارش های پیش رو گسترده است و پیشگیری از خسارات احتمالی در گرو مشارکت و همکاری مردم و توجه به هشدارهای دستگاه های خدمات رسان است.

**آماده باش دستگاه ها برای رویارویی با بحران احتمالی
سیلابی شدن استان و اعلام وضعیت بحران باعث شد دستگاه ها به حالت آماده باش در آیند و برای کمک و امداد رسانی به مردم اعلام آمادگی کنند.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شدت بارندگی در استان و هشدار سازمان هواشناسی، نیروهای پلیس برای مقابله با حوادث و سیلاب احتمالی و امدادرسانی در آماده باش کامل قرار دارند.
سردار مهدی انصاری تأمین امنیت مردم در حوادث طبیعی را مهم ترین وظیفه پلیس دانست و گفت: مردم اطمینان داشته باشند نیروهای پلیس همواره با تمام امکانات و تجهیزات برای تأمین نظم و امنیت و خدمت رسانی در کنارشان هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز گفت: در پی هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استان برای مقابله و پیشگیری از هرگونه خسارات احتمالی ناشی از بارش باران در 48ساعت آینده ،تمامی نیروهای محیط بان در آماده باش کامل قرار دارند.
محسن جعفری نژاد اظهار داشت: علاوه بر نیروهای اجرایی به نیروهای ستادی نیز اطلاع رسانی شده که تا پایان بارش در 48 ساعت آینده برای پیشگیری از هرگونه خسارات احتمالی در آماده باش بسر ببرند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با استناد به هشدارهای هواشناسی و احتمال وقوع حوادث قهری، همه نیروهای این سازمان و ادارات تابعه در سراسر استان به حالت آماده باش درامده اند.
الیاس تاج الدینی ادامه داد: در طول بارندگی و تا زمان فروکش کردن سیل احتمالی تمامی مدیران سازمان به ویژه مدیران شهرستانی و نیروهای کلیدی ملزم به حضور در محل کار خود هستند و اجازه درخواست مرخصی نیز ندارند.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان در حوادث احتمالی باید مدیران و تصمیم گیرندگان را در کنار خود ببینند و آثار تصمیمات و تدابیر آنها را در کاهش خسارات و آسیب ها احساس کنند.

**سالن های ورزشی آماده پذیرش گردشگران
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالن های ورزشی این استان آماده پذیرش و اسکان گردشگران نوروزی در بارندگی امروز دوشنبه و چند روز آینده است.
سید محمدتقی علوی اظهار داشت: درب تمامی سالن های ورزشی کهگیلویه و بویراحمد در مناطق شهری و روستایی این استان با هماهنگی ستاد خدمات سفر استان به روی مسافران نوروزی باز خواهد بود.
وی افزود: تمامی سالن های ورزشی کهگیلویه و بویراحمد به همراه مدیران استانی و شهرستانی اداره کل ورزش و جوانان این استان برای مقابله با مشکلات احتمالی ناشی از بارندگی امروز دوشنبه و چند روز آینده در نقاط مختلف استان در آماده باش کامل هستند.
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هماهنگی های لازم بین اداره های ورزش و جوانان شهرستان های هشت گانه این استان با ستاد خدمات سفر و ستاد مدیریت بحران استان انجام شده است.
علوی عنوان کرد: اعضای سازمان های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد به عنوان زیرمجموعه اداره کل ورزش و جوانان این استان برای کمک رسانی به گردشگران نوروزی استان در بارندگی امروز دوشنبه و چند روز آینده و در صورت بروز مشکلات احتمالی ناشی از آن آمادگی کامل دارند.
9929/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بارش سيل ياسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت قرمز هواشناسی، مرخصی مدیران جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را لغو کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی کامل جهادکشاورزی استان برای مقابله با خطرات احتمالی بارش‌ها خبر داد و گفت: تمام مرخصی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان لغو است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید علی معتمدی‌پور، امروز _دوشنبه، بیست‌وهشتم اسفند_ در نشست ستاد بحران جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای پایانی سال شاهد ورود یک‌موج سیل‌آسا به استان با هشدار سطح قرمز هستیم که لازم است از جنبه‌های مختلف آمادگی کامل برای مقابله و مدیریت بحران احتمالی را داشته باشیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی در سیل مانسون سال قبل، تجربه ارزشمندی را دارد و همگان دیدند که با دست خالی و روحیه جهادی عملکرد قابل قبولی در آن بحران رقم خورد و اکنون انتظارات در بحران‌های احتمالی بعدی از جهاد کشاورزی دوچندان شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جهاد کشاورزی تعطیل‌بردار نیست، گفت: در روزهایی که کارکنان دولت منتظر شروع تعطیلات و مسافرت‌ها هستند، کارکنان جهاد کشاورزی منتظر خدمت‌رسانی در بارش‌های روزهای آتی هستند.

وی با اعلام خبر لغو کلیه مرخصی‌ها و مأموریت‌های مدیران، سازمان متبوع، تصریح کرد: طبق اعلام هواشناسی در کمتر از ۳۰ ساعت بیش از ۱۰۰ میلی‌متر باران خواهیم داشت اما این بارش‌ها از لحاظ مختلف با سیل مانسون متفاوت است؛ سیل مانسون در تابستان بوده و سردرختی و زراعت در مرحله برداشت و عشایر نیز در سردسیر بودند و لذا حجم خسارت‌های بالا بود اما بارش‌های آتی در زمانی است که استان در تعطیلات است و از طرفی مسافرت‌ها و ترددها زیاد است و باید اقدامات لازم به منظور جلوگیری از تلفات جانی به عمل آید.

معتمدی‌پور با اشاره به اقدامات قبل، حین و بعد از بحران مانسون، خاطرنشان کرد: در این بحران نیز باید اطلاع‌رسانی را جدی بگیرید کما اینکه در چند روز گذشته این کار به خوبی انجام شده اما در این ساعات قبل از شروع بارش‌ها نیز حتی موردی به همه بهره‌برداران پیامک ارسال شود و تماس گرفته شود تا به امید خدا از این بحران بدون تلفات و خسارات گسترده عبور کنیم.

وی افزود: بعد از اطلاع‌رسانی و ترویج نکات فنی و کارشناسی نیازمند حضور میدانی و ثبت مستندات خسارت‌ها هستیم چرا که کار جهاد کشاورزی در بعد از وقوع بحران نیز حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، برآورد دقیق و مستند خسارت‌های احتمالی را ضروری دانست و گفت: برآورد خسارات در کنار اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، مستندسازی و دیگر اقدامات دیگر باید به موقع باشد تا کارایی لازم را داشته باشد که این آمادگی به‌طور کامل در جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی از مدیران شهرستانی نیز خواست تا با لغو مأموریت‌های خود و همکاران در آماده‌باش کامل باشند و تجربیات خود را در اختیار مزرعه‌داران، زراعت‌کاران، زنبورداران و گلخانه داران قرار دهند تا شاهد کمترین آسیب ممکن به کشاورزی و تولید استان باشیم.

معتمدی‌پور همچنین از آمادگی این سازمان برای تأمین سوخت ذخیره و جایگزین گلخانه‌داران و پرورش دهندگان ماهی خبر داد و تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم برای فعالیت کشتارگاه‌های استان در دو شیفت برای تأمین گوشت مورد نیاز بازار در ایام نوروز انجام شده و در نشستی به همین منظور این آمادگی از سوی کشتارگاه‌ها اعلام شده است.

کد خبر 737370

دیگر خبرها

  • احتمال سر ریز شدن سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد
  • وضعیت قرمز هواشناسی، مرخصی مدیران جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را لغو کرد
  • مردم توصیه‌های ستاد بحران کهگیلویه وبویراحمد را جدی بگیرند
  • نشست ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در پی اعلام هشدار قرمز هواشناسی
  • شدت بارش‌ها در چه مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد است؟
  • آماده باش کهگیلویه و بویراحمد در پی صدور هشدار قرمز نسبت به باران‌های شدید
  • بارش‌های شدید پایان سال در شش منطقه کهگیلویه و بویراحمد
  • پیش‌ بینی بارش ۱۰۰ میلی‌متری طی روزهای پایانی سال در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار قرمز هواشناسی نسبت به بارش سنگین باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • ادامه ناپایداری های جوی کهگیلویه و بویراحمد تا روز یکشنبه