Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در گزارش های شماره قبل در صحبت با کارشناسان از جمله طماسب صلح جو، ابوالفضل جلیل، سیدجمال ساداتیان، شهرام جعفری نژاد، محسن علی اکبری و حمید بهمنی در خصوص عملکرد بنیاد سینمایی فارابی از دهه 60 تا امروز بحث هایی داشتیم که بعضی معتقد بودند این سازمان سینمایی از مأموریت سینمایی خود دور شده و بعضی دیگر نیز از عملکرد فعلی این بنیاد راضی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

جمال شورجه: تمرکز فارابی روی مباحث استراتژیک باشد

جمال شورجه، کارگردان فیلم «33 روز»، درباره عملکرد فارابی گفت: مقطعی که با بنیاد سینمایی فارابی کار کردم مربوط به فیلم «33 روز» بود و همین طور سال گذشته کاری را با بنیاد فارابی با نام «اعتراف با دور تند» انجام دادم. این دو فیلم مربوط به دو دوره مدیریتی متفاوت در فارابی بود و زمانی که «33 روز» را کار کردم، دولت نهم و دهم روی کار بودند و کاری که اخیرا در سال گذشته انجام دادم، مربوط به دولت حاضر با مدیریت جدید فارابی است. 

شورجه ادامه داد: در این دو دوره هیچ مانعی بر سر راهم نبود و مشکلی برای گرفتن وام و کمک نداشتم. پروژه «33 روز» سنگین و تمام قصه در خارج از کشور بود و کل سرمایه گذاری را بنیاد سینمایی فارابی برعهده گرفت. البته تهیه کننده برنامه آقای همایون فر بود و ایشان بهتر از جزئیات باخبر است. فقط هزینه ها بیشتر از برآورد اولیه بودجه پیش بینی شده تمام شده بود و شاید با مشکلاتی رو به رو شدند، اما در طول کار مانعی نداشتیم. 

کارگردان فیلم «حماسه مجنون» بیان کرد: در دوره اخیر هم وامی را از بنیاد سینمایی فارابی دریافت کردیم که مسئولیت آن بر عهده آقای نقاش زاده بود و طبق معمول فیلمنامه بررسی شد و دوستان نظر مساعدی نسبت به فیلم داشتند و ما را به صندوق هنرمندان معرفی کردند و در نهایت فیلم را ساختیم و در این رابطه مشکلی نداشتیم. 

او در خصوص ضعف و قوت های بنیاد سینمایی فارابی گفت: بد نیست این را یادآوری کنم که اگر بنیاد سینمایی فارابی بیشتر روی مباحث استراتژیک تمرکز کند، شرایط بهتری رقم می خورد.

 

رضا درستکار: مدیران دهه 60 در برنامه ریزی عملکرد بهتری داشتند

رضا درستکار، منتقد سینما، درباره عملکرد بنیاد سینمایی فارابی تشریح کرد: شاید دهه 60 برای فارابی به دلیل برنامه مدون ده ساله ای که داشتند، تنها دهه سرنوشت ساز و تأثیرگذار بود. با توجه به این برنامه 10 ساله همه چیز را پیش می بردند و به همین دلیل دهه طلایی فارابی بود و هرکاری انجام دادند در همان دهه بود. تغییراتی که در سینما و روند سیاسی- اجتماعی و فرهنگی در کشور به وجود آمد و گستره رسانه ها باعث شد، بنیاد فارابی تأثیرگذاری اولیه خود را از دست بدهد. 

درستکار یادآوری کرد: یکی از مهمترین مسائلی که فارابی در آن نقش اساسی داشت، توزیع درست منابع بود؛ یعنی چون فارابی بازوی اجرایی معاونت سینمایی بود، تخصیص منابع را نیز در دست داشت و به همین دلیل سعی می کردند رفتار عادلانه ای داشته باشند. 

این منتقد خاطرنشان کرد: در مقطعی هم سینمای گلخانه‌ای ایجاد شد و این یعنی نگه داشتن سینما در شرایط حساس. سینما از منظر خودش به عنوان کالایی که خرید و فروش می شود، شناخته می شود و کالای خرید و فروش باید بازار عرضه مستقیم خودش را داشته باشد و در بازار عرضه و تقاضا رفتار گلخانه‌ای معنا نمی‌دهد. 

او با بیان اینکه سینما در آن دوره اقتضای خاصی داشت و در حال باز تعریف سینما بودند، افزود: رفتار گلخانه‌ای در آن دوره معنی پیدا می کرد اما از دهه 70 به این طرف، هم در تعریف های کلان فارابی موقعیت خود را از دست داد و هم افرادی که وارد فارابی شدند، سعی کردند از امکانات آن به نفع خود استفاده کنند. 

درستکار یادآوری کرد: در دوره ده ساله اول مدیریت، آقایان بهشتی و انوار بودند و انسجامی وجود داشت، اما الآن نسبت به آن دوران نقدی وارد است.

 

احمد طالبی‌نژاد: تنها سید محمد بهشتی توانست مهار سینمای ایران را به دست بگیرد

احمد طالبی نژاد با یادآوری این موضوع که اگر ما امروز صاحب صنعت سینما هستیم، بیشتر آن را مدیون تأسیس بنیاد سینمایی فارابی در دهه شصتیم، گفت: در آن زمان بخش خصوصی از میدان به در شده بود و بخش های دولتی، بنیاد مستضعفان و حوزه هنری با نگاه خاصی به سمت سینما می آمدند و توقع ویژه ای از آن داشتند.

طالبی نژاد افزود: بنیاد سینمایی فارابی با یک رویکرد همه جانبه آمد و از متوقف شدن صنعت سینمای ایران جلوگیری کرد و تا 10 سال اول خیلی خوب برای معرفی سینمای ایران، کشف استعدادهای جوان و توسعه نشریات سینمایی پیش آمد و گام های موثری برداشت.

طالبی نژاد در خصوص اینکه چه مدیرانی بهترین عملکرد را داشتند، عنوان کرد: تنها یک مدیر از بنیاد سینمایی فارابی توانست مهار سینمای ایران را در دست بگیرد و او سیدمحمد بهشتی بود و کاری کرد که طی 10 سال مدیریت، بنیاد سینمایی فارابی تبدیل به مرکز ثقل فعالیت های سینمایی شد؛ یعنی معاونت سینمایی هم تحت تأثیر بنیاد بود و امور اصلی سینما را انجام می داد. 

او در خصوص علت موفقیت سید محمد بهشتی توضیح داد: بهشتی تحصیلکرده معماری بود و صرف نظر از دیدگاه های خاص، دیکتاتور محبوب بود و با نظم و انضباط آنجا را اداره می کرد. بهشتی خیلی از آدم های افسار گسیخته آن زمان مانند محسن مخملباف و ابراهیم حاتمی کیا را کنترل و بسیاری از فیلمسازان قبل و بعد از انقلاب را کشف کرد. 

این منتقد سینمایی ادامه داد: وقتی بهشتی رفت، فارابی هرگز جایگاه قبلی خود را به دست نیاورد و متأسفانه کسانی به مدیریت انتخاب شدند که هیچ شناختی از مناسبات سینمای ایران نداشتند و فارابی به عنوان یک نهاد تعطیل شده به فعالیت خود ادامه می داد. 

وی افزود: گاهی بعضی از مدیران کارهایی انجام می دادند، اما انسجام نداشت. همچنین مدیران دیگر قدرت نفوذ کلام و توانایی بهشتی را نداشتند و حالت سرپرست موقت داشتند تا مدیرعامل مقتدر!

طالبی نژاد با بیان اینکه می توان گفت خود بنیاد فارابی از چرخه تولید کنار گذاشته شد، عنوان کرد: متأسفانه شرح وظایفی برای آن تعریف کردند که این نهاد را به نابودی کشاند. از جمله وظایف این بود که در تولید فیلم‌هایی هماهنگ با اهداف کلی نظام سرمایه گذاری کند و به بقیه فیلم ها کاری نداشته باشد. 

وی افزود: اگر در این فاصله بخش خصوصی تقویت می شد، اشکالی نداشت، اما تقویت نشد و بنیاد سینمایی فارابی به دلیل ضعف مدیریت کنار گذاشته شد و به طور عملی یک نهاد پر قدرت سینمایی را که می توانست سینمای ایران را حمایت و هدایت کند، از دست دادیم. 

طالبی نژاد گفت: دو سال اخیر با ورود علیرضا تابش ظاهرا تغییراتی روی داده، اما این بنیاد دوره های خیلی بدی را از سر گذرانده است. 

خبرنگار: نسرین بختیاری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بودجه جمال شورجه خرید و فروش فرهنگ و هنر معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر در چینش مدیران دولت رئیسی

آنچه که مسلم است در سه سال گذشته (اگر سال جاری را سال آخر دولت تلقی کنیم)دستاوردهای دولت چه به لحاظ سیاسی که شاخص آن می شود بحث مشارکت در انتخابات ،چه به لحاظ اقتصادی که شاخص آن می شود سه سال پیاپی تورم بالای 40 درصد که در تاریخ سال های بعد از انقلاب بی سابقه است،چه دربخش واقعی اقتصاد اعم از مسکن و کشاورزی که در بخش کشاورزی تقریبا در این دو سال و نیم گذشته همواره با رشد منفی مواجه بوده ایم و چه به لحاظ مسائل و آسیب های اجتماعی اعم از نرخ طلاق و افزایش نرخ حاشیه نشینی تقریبا می توان گفت که در این عرصه ها ما دستاورد میانگین گذشته را نداشته ایم . بخصوص سال گذشته (صرف نظر از اسفندماه)حدود 17 تا 18 میلیارد دلار در کشورتراز منفی تجاری غیر نفتی داشتیم.

معمول این است که دولت ها سال اول و دوم و یا حداکثر سال سوم برنامه های خود را اجرا می کنند و سال چهارم برداشت می کنند .آنچه که الان ما می بینیم همچنان دولت در سال جاری با کسری بودجه مواجه است ،همچنان که در سال اول و دوم نیز همینگونه بود وسال چهارم نیز مجددا همین اتفاق در حال رخ دادن است.

دولتی که از یک سمت با کسری بودجه مواجه است و از سمتی دیگر شاخص های پولی نه تنها شاخص هایی مطلوب نیست باز انتظارات تورمی وجود دارد وافزایش قیمت سکه و ارز نشانه های این افزایش انتظارات هستند .این نکاتی که ذکر شد بخشی از واقعیت های میدان است .اگر دولت این واقعیت ها را بپذیرد طبیعتا می شود به راه حل فکر کرد و دولت نیز می تواند در تاکتیک و تکنیک خود نغییراتی ایجاد کند.

دولت در سال آخر می تواند بخشی از مدیران را جابجا کند چرا که بخشی از مسائل ما مسائل داخل کشور است و دولت هم با این شعار آمد که "قیمت مرغ و تخم مرغ ربطی به تحریم ندارد "،اگر دولت به این راهبرد خود اعتقاد داشته باشد این عملکرد سه سال گذشته بر میگردد به عملکرد مدیران خودش و حالا که این مدیران عملکرد مناسب ندارند (که من هم اعتقاد دارم بخشی از این مدیران عملکرد مناسب ندارند)پس در این سال آخر یک تغییری باید در مدیران ایجاد شود و مبنا نیز این باشد که مدیران کارآمد و بهره ور بکار گیرد.این یک بخشی است که از اختیارات دولت است . دولت می تواند در مقاماتی که در کشور عملکرد مناسب نداشته اند یک تغییری در جابجایی آنها ایجاد کند که اینکار کار پر هزینه ای نیست.

به لحاظ تکنیکی اگر دولت سال اول شناخت نداشت در سال آخر شناخت و اطلاعات کامل دارد و لذا می تواند با تغییر چینش بخشی از مسائل و ضعف ها را پوشش دهد .

به لحاظ تاکتیکی و راهبردی دولت باید بپذیرد متناسب با شعار سال مشکل در اقتصاد ایران مشکل تولید است و این مشکل جز با افزایش سرمایه حل نمی شود ،بهره وری از سرمایه همان چینش مدیران است چینش مدیران ویک تجدید نظر در بکارگیری مدیران ارشد می تواند بهره وری را حل کند اما نمی تواند اصل سرمایه گذاری را حل کند.اگر راهبرد دولت این باشد که باید سرمایه کذاری انجام شود بنظر من بخشی از مسئله قابل حل است ،گرچه ممکن است اگر امسال سرمایه گذاری انجام شود دولت از آن بهره ای نَبَرَد ویکی دوسال دیگر بهره مند شود اما راهبرد درست این است که باید اقدام به جذب سرمایه کند و برای جذب سرمایه الزاماتی نیاز است ،سرمایه گذار جایی سرمایه گذاری انجام می دهد که رفتار دولت قابل پیش بینی باشد.مثلا در همین بهمن سال گذشته دولت یکباره نرخ سود برای اسناد خزانه را برای سه چهار روز 30 درصد پرداخت کرد و بعد دوباره به روال قبلی برگشت.اینگونه رفتارهای دولت که قابل پیش بینی نیست به اصل سرمایه کذاری آسیب می رساند .خلاصه مطلب این است که دولت اگر راهبرد جذب سرمایه را بپذیرد الزامات آن را باید فراهم کند ،سرمایه های داخلی الزامات خود را دارد و سرمایه های خارجی نیز الزامات خود .

دولت می داند که برای جذب سرمایه گذاری خارجی چه رفتار و سیاستی را بابد اتخاذ کند،خلاصه مطلب اینکه در این سال پایانی اگر دولت نیروهای بهره ور بکارگیرد و اقدام به جذب سرمایه داخلی و خارجی با الزامات آن کند روند بهتری طی خواهد شد.

نمی شود که ما به یک دستاورد مهم برسیم و هزینه آن را پرداخت نکنیم ،حتما می بایست متناسب با جذب سرمایه داخلی یا خارجی هزینه های سیاسی و گاهی اوقات هزینه های اجتماعی آن نیزپرداخت شود اما چون جذب سرمایه یک دستاورد بزرگی از جمله افزایش اشتغال ،تولید و عبور از این شرایط رکود تورمی دارد متناسب با این دستاوردهای مهم هزینه های آن نیز باید پرداخت شود اگر دولت به این باور برسد بنظر من سال پایانی دولت اتفاقات مثبتی خواهد افتاد در غیر این صورت سال جاری نیز مثل سه سال گذشته خواهد گذشت ، همچنان تورم و بیکاری و رکود تورمی ممکن است در پایان سال جاری مثل سه سال گذشته همراه با پایان دولت باشد و در کارنامه دولت ثبت و ضبط شود.

استاندار دولت دوازدهم

212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888082

دیگر خبرها

  • اکران آنلاین فیلم سینمایی «کاپیتان» آغاز شد
  • مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان افتتاح شد
  • تداوم رونق سینمایی در نوروز رمضانی؛ گیشه به ۷۶ میلیارد تومان رسید
  • افتتاح مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» برای کمک به نیازمندان با مشارکت سازمان ثبت اسناد
  • «کاپیتان» به اکران آنلاین رسید
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»  
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»
  • «جنگل پرتقال» به اکران آنلاین رسید
  • تلویزیون امسال هم به نفع سینما کنار نکشید؟
  • ضرورت تغییر در چینش مدیران دولت رئیسی