همه ظرفیت های قم برای اسکان مسافران آماده سازی شده است
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۸۸۵۱
یونس عالی پور شامگاه دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اعلام پیش بینی اداره کل هواشناسی درخصوص بارندگی در استان افزود: چند جلسه ویژه برای اسکان مسافران برگزار شده است.
وی افزود: در حال حاضر نیز آمادگی لازم وجود دارد و اطلاع رسانی به مسافران انجام شده است تا در بستر رودخانه اطراق نکنند و فضاهای آموزش و پرورش توسعه یافته و سالن های ورزشی، نمازخانه ها و حتی مصلا برای این منظور در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم خاطرنشان کرد: در روز یکشنبه(چهارم فروردین ماه) حدود 70 هزار تَن اسکان ثبت شده در استان داشته ایم.
عالی پور، از مسافران خواست تا به هشدارهای هواشناسی و ماموران محلی توجه لازم و کافی داشته باشند و از توقف در مسیر رودخانه ها خودداری کنند.
وی در جلسه مذکور نیز، با اشاره به پیش بینی هواشناسی درخصوص بارش و احتمال سیل گفت: دستگاه های گوناگون استان، در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار هستند.
بارندگی که از یک شنبه شب در قم آغاز شده تا روز ششم فروردین ماه ادامه دارد و طبق اعلام اداره کل هواشناسی این استان، بارش در برخی ساعت ها در ارتفاعات استان بویژه در بخش کهک به صورت برف خواهد بود. مدیریت بحران قم نیز در اطلاعیه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردین) هشدار داد.
وی همچنین از دستگاه های مختلف استان خواست تا فعالیت های خود را در ایام نوروز امسال به صورت مستند و مکتوب به کمیته اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر قم ارسال کنند.
عالی پور خاطرنشان کرد: لازم است که در پایان فعالیت این ستاد در ایام عید نوروز، نقاط ضعف و قوت آن احصا شود.
وی با بیان این که از دستگاه های برتر در ایام نوروز تقدیر به عمل می آید، افزود: پس از تعطیلات نوروزی با توجه به در پیش بودن نیمه شعبان، لازم است که تمهیدات لازم نیز در این زمینه اندیشیده شود.
** سید رضا علیزاده طباطبایی مدیرکل روابط عمومی استانداری قم نیز در این زمینه گفت: دستگاه های استان حداکثر تا دهم فروردین ماه جاری، گزارشی از فعالیت های نوروزی خود را به کمیته اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان ارسال کنند.
همچنین در این جلسه برخی از اعضای این ستاد، گزارشی از فعالیت های انجام شده تاکنون و نیز برنامه های دستگاه خود تا پایان تعطیلات نوروز ارائه دادند که از آن جمله می توان به ارائه خدمات به زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س)، جمع آوری کمک های مردمی به سیل زدگان، معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی استان توسط رسانه ها و آمادگی دستگاه های امداد و نجات اشاره کرد.
7406/ 1175
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 تعطیلات نوروز حرم مطهر حضرت معصومه قم مدیریت بحران مسافران 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هرآنچه لازم است درباره «تاب آوری» بدانیم
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روزگار ما افرادی هستند که بهجای ناامیدی یا دور کردن خود از مشکلات، با مشکلات زندگی روبرو میشوند و آری گو به زندگی هستند. این بدان معنا نیست که آنها نسبت به سایر افراد اندوه یا اضطراب کمتری را تجربه میکنند. این بدان معنی است که آنها از مهارتهای خود برای مقابله با چنین مشکلاتی به گونهای استفاده میکنند که باعث تقویت و رشد آنها میشود و حتی در بسیاری از موارد، از مشکلات درس میگیرند و قویتر از قبل میشوند. این رویکرد شخصی و فردی به «تاب آوری» معروف است و با این نام شناخته میشود.
در واقع تاب آوری توانایی «بازگشت» از تجربیات دشوار است. تاب آوری ویژگیای نیست که مردم یا دارای آن باشند و یا نباشند. تاب آوری شامل رفتارها، افکار و اعمالی است که می توان آن را یاد گرفت و در دیگران انسانها توسعه داد.
جنین والدمن و پاول زد جکسون در کتاب «راهنمای تاب آوری» مینویسند: درختان را در هنگام تندباد دیدهاید؟ برخی از آنها در معرض طوفان بلافاصله میشکنند و نابود میشوند، اما برخی دیگر هرچقدر وزش باد و طوفان سهمگین باشد، اگرچه شدت آن را حس میکنند، اما نمیشکنند. ریشه کن نمیشوند، تاب میآورند و قویتر میشوند؛ هرچه خشکتر، شکنندهتر و هرچه انعطاف پذیرتر، تاب آورتر! در مورد فلزات و مواد نیز همین طور است، اما انسها چطور؟ تیمها و سازمانها چطور؟ ما در معرض استرسها، حوادث، نگرانیها و خسارتهای بزرگ هستیم و با طوفانها و تندبادهای بیشماری مواجه میشویم.
آیا نیازمند ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه دار و توانایی ترمیم خویشتن نیستیم؟ آیا نمیخواهیم نجات پیدا کنیم؟ آیا نمیخواهیم پس از طوفان قویتر و توانمندتر ادامه دهیم؟ پاسخ چنین دغدغههای عظیمی در تاب آوری نهفته است.
* مطالعات تاب آوری
معنای تابآوری شکست دادن شانسها و تغییر شانس است، به زبانی ساده تاب آوری توانایی مقابله با شرایط سخت و پاسخ انعطافپذیر به فشارها در مسیر زندگی است و به افراد توان مواجهه با مشکلات پیش رو را میدهد وباعث فائق آمدن بر سختی ها در جریان زندگی میشود و انسان با موقعیت های غیر منتظره کنار میآید.
نازمحمد اونق (استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نور) به همراه همکارش علیرضا قربانی در مقالهای با عنوان «بررسی مطالعات تابآوری اجتماعی در برابر مخاطرات طبیعی در ایران» به این موضوع اشاره میکنند که تابآوری به واسطە چند بعدی بودن آن در رشتههای مختلفی مورد پژوهش و استفاده قرارگرفته است. نظریه پردازن این حوزه معتقدند که تابآوری از تفکر باستانی نشأت گرفته است و ابتدا در رشتە ریاضی و فیزیک توسعه پیدا کرده است.
* تعریف تاب آوری در فیزیک و پزشکی
در این مقاله آمده است که در فیزیک مفهوم تاب آوری به قابلیت بازگشتپذیری یک ماده به حالت اولیه پس از خمیدگی یا کشش اطلاق میشود و در پزشکی تابآوری به توانایی بدن برای بازیابی و ترمیم اندازه و شکل اندام آسیب دیده اطلاق میشود. در بین رشتههای علوم انسانی مختلف این واژه ابتدا در روانشناسی مورد استفاده قرار گرفت.
تابآوری در حوزه روانشناسی به فرایند غلبه بر اثرات منفی یا قابلیت مواجهه موفق با تجربههای آزاردهنده و استرسزا اشاره دارد* تاب آوری در حوزه روانشناسی
به زعم این پژوهشگران تاب آوری در حوزه روانشناسی به فرایند غلبه بر اثرات منفی یا قابلیت مواجهه موفق با تجربههای آزاردهنده و استرسزا اشاره دارد، هم چنین به پرهیز از مسیرهای منفی ریسکآور اشاره دارد؛ بنابراین در تابآوری روانشناختی که به تابآوری فردی تمرکز دارد برای سنجش و عملیاتی کردن این مفهوم محقق تلاش میکند تا علائم موجود در زمینه استرسهای ایجاد شده بر اثر بحران و بالا و شوک ناشی از آنها توجه کند و سعی کند تا افراد بتوانند بهزیستی عاطفی خود را بازیابی کنند.
این پژوهش بیان میکند که تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است. روانشناسان همیشه سعی کردهاند که این قابلیت انسان را برای سازگاری و غلبه بر خطرو سختیها افزایش دهند.
این پژوهش توضیح میدهد که در رشته روانشناسی و روانکاوی تاب آوری با کارهای گارمزی، ورنر و اسمیت در دهه 1940 مطرح شد و بعداً در دهه 1970 با کارهایی که ورنر در زمینۀ تابآوری در رشد کودکان انجام داد اعتبار قابل ملاحظهای کسب کرد در این حوزه مفهوم تابآوری با ظرفیت انتخاب یک زندگی معتبر و حیاتی ارتباط دارد.
* تاب آوری در مهندسی
این پژوهش مطرح میکند که در حوزه تابآوری در مهندسی که توجه اصلی به مفهوم بازگشت به عقب است، اولین بار لودویگ و همکارانش در سال ۱۹۹۷ و هم چنین پیمدر سال ۱۹۹۹ از این مفهوم در مهندسی استفاده کردند. آنها تمرکزشان بر این مسأله است که در یک سیستم خطی یا یک تخمین خطی در چه مدت زمانی یک متغییر جابهجا شده و به تعادل قبلی برمیگردد.
* تاب آوری در برابر بلایای طبیعی
این پژوهش ادامه میدهد، تابآوری در برابر بلایا اولین بار محققانی همچون تورری و تیمرمن ازاین واژه استفاده کردند. در این حوزه تابآوری بر خالف آسیبپذیری در نظرگرفته میشد و از نظر آنها شهرهای آسیبپذیر به عنوان شهرهای فاقد تابآوری محسوب میشدند. از این دیدگاه دفتر کاهش بلایای سازمان ملل برای کاهش ریسک بالیای طبیعی استفاده میکرد.
کک و ساکداپولراک تابآوری را در قابلیتها و ظرفیتهای افراد، سازمانها و اجتماعات در تحمل، جذب، و سازگاری با انواع مختلف تهدیدهای اجتماعی و محیطی میدانند.این پژوهش مطرح میکند، در سال ۲۰۰۵ بر اساس این دیدگاه چارچوبی با عنوان چارچوب هیوگو برای عمل احصا شد تا از آن برای اقدامات مربوط به کاهش ریسک بلایای طبیعی استفاده شود. ولی بعداً همین چرخه تقابل بین آسیب پذیری با تابآوری مورد نقد واقع شد و در سال ۲۰۱۵ چارچوب یکپارچهتری که ابعاد مختلفی را در برمیگرفت با عنوان چارچوب سندایی برای کاهش ریسک بلایای طبیعی معرفی شد.از نظر این چارچوب تابآوری به معنی قابلیت و ظرفیت هر سیستم در مقاومت، جذب، ایجاد مانع و بازیابی در برابر اثرات مخاطرات به شیوهای منظم و مؤثر است.
* ظرفیتهای تابآوری از دید کک و ساکداپولراک
این پژوهش بیان میکند که کک و ساکداپولراک در سال ۲۰۱۳ به طور گستردهتری در مورد تابآوری اجتماعی بحث کردند. آنها تابآوری را در قابلیتها و ظرفیتهای افراد، سازمانها و اجتماعات در تحمل، جذب، و سازگاری با انواع مختلف تهدیدهای اجتماعی و محیطی میدانند. از نظر آنها تابآوری سه ظرفیت اصلی را شامل میشود که عبارتند از:
ظرفیتهای مقابله، ظرفیتهای سازگاری و تطبیق، و ظرفیتهای دگرگونی.* تابآوری اجتماعی
بدینترتیب نتایج این پژوهش نشان میدهد که مفهوم تابآوری پس از دهۀ ۱۹۴۰ میلادی ابتدا در روانشناسی، سپس در اکولوژی، مهندسی، در حوزه بلایا و سوانح طبیعی و در نهایت حوزه جامعهشناسی توسعه پیدا کرد و مفهوم تابآوری اجتماعی شکل گرفت.
بر اساس یافتههای سالها تحقیقات تاب آوری، معنای تاب آوری یک مورد از توانایی فردی نیست. برخی از گروهها و ساختارهای اجتماعی ذاتاً تاب آور هستند، در حالی که برخی دیگر – اغلب در چالشبرانگیزترین بخشهای جامعه – به تلاش آگاهانهتری برای ایجاد تاب آوری نیاز دارند.
انتهای پیام/