Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - طارم در شمال استان زنجان به سبب وجود روستاهایی با معماری پلکانی، کوهستانی و سنتی با طبیعت چشم نواز و سر سبز از شهرستان های مستعد صنعت بوم گردی است تا گردشگران از نزدیک با فرهنگ غنی و طبیعت بکر این منطقه آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، بوم ‌گردی نوعی از صنعت گردشگری است که در پاسخ به اشتیاق و علاقه گردشگران به طبیعت‌ گردی و تجربه زندگی در اقامتگاه‌ها و محیط ‌های بومی در جوامع بشری بویژه جوامع روستایی رواج یافته است تا گردشگران بتوانند در بوم ‌گردی ضمن اسکان در مناطق روستایی، با فرهنگ، آیین، آداب و سنت های مردم این جوامع آشنا شده و از غذاهای محلی آنها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بوم‌گردی از رویکردهای توسعه پایدار گردشگری بر پایه بهره‌مندی از قابلیت‌های جغرافیایی و آداب و رسوم روستایی در سال‌های اخیر است که می‌تواند سکوی پرتاب روستاها به سوی آبادی و ارتقاء سطح معیشت روستاییان باشد و با رونق آن حرکت چرخ پیشرفت این مناطق شتاب گیرد.
چند سالی است که شهرستان طارم به سبب تنوع آب و هوایی و طبیعت بکر و تنوع محصولات باغی و کشاورزی اش در میان گردشگران و مسافران شناخته شده است و بیشتر مردم کشور، این شهرستان را با برنج و زیتون مشهورش می شناسند، غافل از اینکه در دامنه کوه های سر به فلک کشیده آن روستاهایی زیادی وجود دارند که به واسطه باغ های سرسبز و جاری بودن رودهای خروشان از میان این باغ ها و از همه مهمتر صفا و سادگی زندگی روستایی، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر از نقاط مختلف کشور و دنیا را دارند.
روستاهای شهرستان طارم با بافت سنتی و معماری خاص خانه ها، قرار گرفتن در کوهپایه و بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا و جاری شدن رودهای حاصل از چشمه سار ها در بین باغات و قدمت و پیشینه تاریخی شان و از همه مهمتر علاقه فراوان اهالی این روستاها بر حفظ این نوع معماری و حراست از سنن، آداب، آئین و فرهنگ گذشته، با وجود مجتمع اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه می تواند، هم در جذب و ماندگاری گردشگران در شهرستان طارم و هم در بازگشت اهالی به روستا و افزایش جمعیت روستاهای طارم موثر واقع شود.
بوم گردی در طارم این فرصت را ایجاد می کند تا گردشگران به داخل خانه ها، مزارع و کشت و زرع روستاهای این شهرستان رفته و با سبک و فرهنگ زندگی آنان از نزدیک آشنا شوند تا از این طریق فرهنگ و طبیعت شهرستان به همه جای دنیا معرفی شده و در توسعه و اشتغال پایدار منطقه موثر باشد.

** بوم گردی زمینه ساز رونق اشتغال روستایی در طارم
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طارم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با رونق صنعت بوم گردی، زمینه سرمایه گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم و از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها جلوگیری می شود.
ابراهیم محمدی بوم گردی را یکی از راه های جذب گردشگر در شهرستان طارم عنوان کرد و افزود: روستاهای طارم قابلیت‌ های فراوانی از شرق تا غرب این شهرستان در زمینه ایجاد اقامتگاه ‌های بوم ‌گردی دارند و توجه به ظرفیت ‌های بومی و فاکتورهای محلی در معماری روستاهای این منطقه می‌تواند فرصتی برای جذب توریسم و ایجاد اشتغال در روستاها باشد.
محمدی از حمایت های ویژه دولت در احداث خانه های بومگردی خبر داد و خاطرنشان کرد: تسهیلات ویژه برای ایجاد این اقامتگاه ‌ها در نظر گرفته شده که می ‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه‌ گذاران باشد.
این مسئول اظهار داشت: تاکنون از مناطق و روستاهای فراوان نمونه گردشگری شهرستان طارم چهار اقامتگاه بومگردی در 3 روستای ولیدر، شیت و تشویر احداث شده است و در حال ارائه خدمات به گردشگران و طبیعت دوستان می باشد و طبق آمارهای دریافتی تا 5 فروردین سال جاری 144 نفر در این خانه های بومگردی اقامت داشته اند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي بومگردي گردشگري طارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیرین همدانی به ۵۴ روستا آبرسانی کردند

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از آبرسانی به ۵۴ روستا در همدان توسط خیّرین آبرسان خبر داد و گفت: قرارداد آبرسانی به این روستاها با خیّرین آبرسان منعقد شده و امیدواریم به زودی شاهد برطرف شدن مشکلات روستاییان ساکن این روستاها شویم.

فرهاد بختیاری‌فر اظهار کرد: برآورد ریالی مشارکت خیّرین در این پروژه‌ها ۲۵۷ هزار و ۱۲۸ میلیون ریال است و با اتمام عملیات آبرسانی به این روستاها ۱۵ هزار و ۱۱۶ نفر در قالب ۴۵۶۲ خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم، بهرمند می‌شوند.

بختیاری‌فر با اشاره به اقدامات مجمع خیرین آبرسان استان، توضیح داد: حفر ۱۳ حلقه چاه، اجرای خط انتقال به طول ۵۴ هزار متر، تأمین ۱۳ هزار و ۷۰۰ متر لوله و تجهیزات، پرداخت ۴۲ فقره حق انشعاب، واگذاری هفت هزار متر مربع زمین برای حفر چاه، واگذاری ۱۲ هزار و ۴۲۵ متر مربع زمین برای احداث مخزن ، ایستگاه پمپاژ  یا خطوط انتقال، پرداخت شش هزار متر مربع خسارت کشت، ساخت هفت باب موتورخانه در چاه و تأمین آب شرب و تأمین ۲۲۱ هزار متر مکعب آب از اقدامات مجمع خیرین آبرسان از ابتدای فعالیت این مجمع در اردیبهشت ۱۴۰۲ است.

وی با اشاره به روستاهای در حال آبرسانی، عنوان کرد: روستاهای چشمه‌علی، چهارچشمه، نادرآباد، حیدرآباد، ایوراع و علی‌آباد در شهرستان اسدآباد، روستای رسول آباد در شهرستان بهار، روستاهای قلعه بختیار، گل زرد و هرهره در شهرستان تویسرکان، روستاهای سلیلک، ینگجه کرفس، شوند و دمورچی در شهرستان درگزین، روستاهای قرایلر، پاینده و جعفرآباد در شهرستان رزن، روستاهای چپقلو، قمشانه، خیمه‌گاه، آغاج، پاوان، وزندان، خواجه‌حصاری، طمه‌چی، حاجی‌آباد و تاوه در شهرستان فامنین، روستاهای آقداش، قزلجه کوهین، پیربادام، دارقشلاق، سرایجوق، سلیم سرایی، الان سفلی، قراتلو، قرانقو دره و ایستی بلاغ در شهرستان کبودراهنگ، روستاهای انجیره، مهدی‌آباد، آشاق قلعه، محرا و مکربی در شهرستان ملایر، روستاهای تازناب علیا، دره ابراهیم، قشلاق دهفول، حسین آباد سرکان، هادی‌آباد، تپه یزدان، قبلاب و کوهانی در شهرستان نهاوند و روستاهای آب انبار، دولت‌آباد، قشلاق علیا و حاج مقصود در شهرستان همدان، روستاهایی است که آبرسانی به آن‌ها توسط خیّرین برنامه‌ریزی شده است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات مرحله اول و دوم طرح فاضلاب روستای زاغه با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی نیز در مجمع خیرین آبرسان انجام شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غار سهولان مهاباد، جلوه شگفت‌انگیز طبیعت در زیر زمین
  • آشنایی با جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی پارس آباد
  • سفر به روستاهای تاریخی کرمانشاه خاطره‌ای ماندگار برای مهمانان است
  • خیرین همدانی به ۵۴ روستا آبرسانی کردند
  • چرا باید به روستاهای ساوه سفر کنیم؟
  • فعالیت 195 اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز در روستاهای گلستان
  • کارت دعوت طبیعت زیبای «خوران» برای گردشگران نوروزی
  • روستاهای استان گلستان مقصد گردشگران نوروزی
  • ۶۰ اقامتگاه بوم‌گردی روستایی پذیرای گردشگران نوروزی بوشهر
  • اینجا بهشت سرسبز خوزستان است | دشت سوسن بهشت خوزستان