Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@06:20:55 GMT

دولت به فعالیت‌های قرآنی بها نمی‌دهد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۸۹۶۱

دولت به فعالیت‌های قرآنی بها نمی‌دهد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورزرگری، قاری بین المللی است که از حدود شش سالگی با بعضی از سوره‌های کوچک آشنا شد و قرائت قرآن کریم را ازاوایل تحصیل در دبستان و در سن هشت سالگی آغازکرد و از ده سالگی به طور فنی تلاوت و حفظ بعضی از اجزای قرآن کریم را شروع نمود.

پورزرگری از سن ۱۰ سالگی اداره گر جلسات قرآنی بود و تلاوت‌های زیبایش زبان همه را به تحسین گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سر انجام در سنین بزرگسالی او علاوه برقرائت قرآن کریم با جمعی از دوستانش گروه تواشیح و همخوانی «قدر» را تأسیس کرد و به مدیحه سرایی نیز می‌پردازد.

اساتید وی در زمینه قرائت قرآن سید محسن موسوی بلده، علی اربابی، سید محسن خدّام حسینی ومهدی سیف بوده‌اند و همچنین در موضوعات مفاهیم و مضامین و دروس قرآنی و دینی از محضر حضرت آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله ضیا آبادی نیز به کسب معارف قرآنی پرداخته است.

وی رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه در رشته حفظ کل در سال ۷۳ و همچنین رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت سال ۷۳ را در کارنامه خود دارد.

آموزش قرآن در دارالتحفیظ القرآن و دارالتعلیم القرآن تهران، تنظیم و ارائه یک آلبوم آموزشی نوارکاست و برنامه آموزشی تلویزیونی روخوانی، روان خوانی و تجوید قرآن کریم، قرائت یک دوره کامل ترتیل برای صدا وسیما و رادیو قرآن، قرائت اذان وابتهال درصدا و سیما، تلاوت قرآن کریم در برنامه‌های مختلف صداوسیما، جلسات تخصصی قرائت قرآن کریم در مؤسسه احسن الحدیث و همچنین در حسینیه فاطمه زهراء و تلاوت قرآن کریم در بسیاری از محافل قرآنی کشور از جمله فعالیت‌های قرآنی این قاری بین المللی است.

این قاری برجسته در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های قرآنی چهل ساله انقلاب گفت: به برکت انقلاب اسلامی، برنامه‌های قرآنی که در کشور از طریق صدا و سیما و سازمان‌های قرآنی مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات و شورای عالی قرآن، وزارت ارشاد و اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مسئولان قرآنی همه دستگاه‌هایی که به نوعی کار فرهنگی انجام می‌دهند بسیار رشد کرده است و قطعاً تعداد قاریان قرآن و تعداد کسانی که با قرآن انس پیدا کردند رشد مشهودی داشته است. از لحاظ ظاهری تعداد جلسات قرآنی و روند مسابقات و رویدادهای قرآنی در کشور در طی چهل سال، از نظر کمیت بسیار رشد چشمگیری داشته و از نظر کیفیت درصد بالایی از آنها بهتر شده‌اند.

این قاری بین المللی در پاسخ به این سوالی درباره نفوذ قرآن در میان مردم گفت: من معتقدم مردم بیشتر قرآن می‌خوانند. در گذشته مرسوم نبوده که در مساجد بعد از نماز یک صفحه قرآن بخوانند و یا این حجم وسیعی که جلسات و قرآن علی الخصوص در ماه مبارک رمضان مکان‌های مختلفی از کشور آئین ترتیل خوانی برگزار می‌شود نبوده است و از نظر کمیتی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

وی ادامه داد: اما نسبت به آنچه از نظام جمهوری اسلامی که نظامی برگرفته از آموزه‌های قرآنی و معارف قرآن و اهل بیت شکل گرفته است توقع می‌رود، فاصله داریم. از آنجایی که با محوریت قرآن این نظام روی کار آمده است باید مردم با این رویکرد زندگی و قوانین حاکم بر خود را قرآنی بپندارند.

پورزرگری با اشاره به اینکه مردم و حاکمیت باید همسوی با قرآن باشند، تصریح کرد: بعد از چهل سال ما رفتار قرآنی را در سطح وسیع شاهد نیستیم و عوامل مختلفی شاید دست به دست هم داده است. سو رفتار برخی از مسئولین و مدیران دستگاه‌ها و عمل خلاف وعده‌های داده شده باعث شده که مردم هم به بالا دستشان نگاه کنند و این ویژگی در بین مردم نیز تسری پیدا کند و این باعث تفاوت در توقع و نگرش ما نسبت به آنچه که باید باشیم، شده است.

این قاری بین المللی افزود: اینکه مسابقات قرآنی و یا چاپ کتاب‌هایی در خصوص علوم قرآنی و معارف در گستره بالایی برگزار می‌شود، اما رفتارهایی که مردم شاهد هستند با آنچه گفته می‌شود فاصله دارد باید آسیب شناسی شود. قرآن در همین زمینه می‌فرماید: یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفعَلُونَ» (سوره مبارکه صفّ آیه ۲) باید این مسأله را هر کسی از خودش شروع کند. دولت و مسئولین و آحاد مردم که قرآن را به عنوان کتاب خودشان می‌دانند باید آن را بشناسند، بخوانند و دستوراتش را بفهمند و به آن عمل کنند.

وی با بیان اینکه اگر به این شیوه عادت کرده و خودمان را تربیت کنیم رفته رفته بر رفتارهای ما تأثیرخواهند گذاشت، تصریح کرد: براساس آیه قرآن که می‌فرماید «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً خود و خانوادتان را از آتش دوزخ حفظ کنید» (تحریم ۱۴۱) اگر هرکسی خودش را مراعات و مراقبت کرده و به آنچه که شناخت پیدا کرده عامل باشد و خانواده و اهل خودش را به این مساله تربیت کند و به این باور ترغیب و تشویق کند کم کم جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر حق الناس را رعایت کنیم، وفای به عهد داشته باشیم، دروغ نگوییم و آبروی مردم را آبروی خودمان بدانیم و آنچه که برای خود می‌پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم و به آنچه که آموزه‌های دینی به ما یاد داده است، عمل کنیم می‌توانیم جامعه‌ای قرآنی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: حکومت اسلامی وظیفه اش تقویت بنیه فرهنگی جامعه است. جامعه‌ای که برگرفته از تعالیم قرآن و اهل بیت است، باید هزینه و امکانات مناسبی داشته و اقشار مختلفی را در این زمینه آموزش و انس دهد. بر همین اساس دولت باید بودجه‌ای را در خور فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهد تا بتوانند در مقوله آموزش و تربیت مردم کار کنند.

وی با تأکید براینکه دولت کسری بودجه اش را با زدن از اعتبارات فرهنگی جبران می‌کند، ادامه داد: از همه مظلومتر قرآن و اهالی قرآن هستند. اینکه قرآن باید سردمدار باشد تنها در حد حرف است و هیچ اهتمامی ازسوی دولتمردان نیست و قرآن را مهجور قرار می‌دهند و به بهایی که باید به قرآن داده شود در عمل اتفاق نمی‌افتد. بودجه‌ای هم که در سالهای قبل تخصیص پیدا می‌کرد به اهلش نرسیده است.

وی با تلنگر به فضای جامعه قرآنی کشور ادامه داد: وقتی بی تقوایی توسعه پیدا کند ممکن است دامن اصحاب قرآن را هم بگیرد که در این صورت باید به خدا پناه ببریم.

پورزرگری در پایان گفت: امیدوارم خداوند به همه ما توفیق خدمت به قرآن بدهد باورهایی که به آنها رسیده‌ایم بتوانیم عامل باشیم و بتوانیم آنها را به دیگران نیز با رفتارمان منتقل کنیم که آنها نیز اهل عمل باشند.

کد خبر 4538067

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران سازمان اوقاف و امور خیریه تهران قرآن کریم فعالیت های قرآنی ماه مبارك رمضان قرآن صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حافظ ۹ ساله قرآن در استهبان مدرک کارشناسی دریافت کرد + فیلم

فاطمه باقری پور حافظ کل قرآن کریم توانست در سن ۹ سالگی مدرک کارشناسی علوم قرآنی دریافت کند.

فاطمه باقری پور حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: حفظ قرآن را از ۵ سالگی آغاز کردم و تا ۷ سالگی توانستم حافظ کل قرآن شوم.

او ادامه داد: در سن ۹ سالگی در مسابقات اعطای مدرک کارشناسی علوم قرآنی شرکت کردم و توانستم مدرک کارشناسی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کنم.

فاطمه باقری پور دارای یک برادر و خواهر است که حفظ قرآن را از دارالقرآن امام علی استهبان آغاز کرده اند.

شهرستان استهبان در شرق فارس و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • انس با قرآن در سایه اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • فروش ۶ میلیاردی نمایشگاه قرآن کریم خراسان شمالی
  • حافظ ۹ ساله قرآن در استهبان مدرک کارشناسی دریافت کرد + فیلم
  • در هر روستا یک محفل قرآنی ایجاد شود
  • بحرالعلوم: در حفظ قرآن کریم نیازمند یک کار نهضت‌گونه هستیم
  • تلاش برای تبدیل مفاهیم قرآنی به مطالبه‌ عمومی در«زندگی با آیه‌ها»
  • زیربنای فرهنگ کشور مبتنی بر فرهنگ قرآنی است
  • بازکردن گره‌های جامعه براساس آیات قرآن کریم
  • دعوت پیشکسوت قرآنی از مردم برای پیوستن به پویش زندگی با آیه‌ها
  • برگزاری طرح «زندگی با آیه‌ها» در تویسرکان