Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@02:09:57 GMT

امامزادگان شمیرانات؛ هم زیارت هم سیاحت

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۹۰۵۸

امامزادگان شمیرانات؛ هم زیارت هم سیاحت

وجود بناهای تاریخی و مذهبی در شمال پایتخت در طول سال میعادگاه حضور زائران و گردشگران تهرانی و غیرتهرانی است اما در ایام نوروز، فرصت مناسبی دست می دهد تا مردم بیشتر و بهتر از زمان های دیگر از مکان های این منطقه بازدید کنند.

**امامزاده صالح (ع) میعادگاه عاشقان اهل بیت
حرم امامزاده صالح علیه السلام در تجریش طبق سنت چندین ساله در زمان سال تحویل با اجرای سخنرانی، دعای توسل، دعای تحویل سال و نقاره زنی میزبان زائران بسیاری از سراسر کشور است که قصد دارند سال نو را در جوار فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنای اولیه حرم مطهر که ثبت ملی نیز شده متعلق به سال 700 هجری قمری است.
امامزاده صالح (ع) در شمال تهران و در مرکزیت بازارچه سنتی تجریش واقع شده و از یک سو با تکیه و مسجد اعظم تجریش و از سوی دیگر با تکیه بزرگ تجریش همجوار است.
مراسم تعزیه خوانی تکیه بزرگ تجریش نیز در ششمین اجلاس شورای عالی ثبت کشور به عنوان میراث معنوی به ثبت رسیده است.
اکنون یک قبرستان با نام رواق معصومیه در زیرزمین آستان مقدس، آرامگاه ابدی شخصیت های مطرح کشور نظیر حسن پیرنیا یا مشیرالدوله (نخست وزیر ایران در عهد قاجار)، محمد ولی خان تنکابنی یا سپهدار اعظم (فرمانده فتح تهران و احیای مشروطیت در زمان قاجار) و سید محمد تدین (از وزرا و روسای مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران در دوره قاجار و پهلوی) است.

**امامزاده قاسم (ع)
محوطه امامزاده قاسم علیه السلام از جمله فضاهایی است که می‌توان در آن شاهد مراسم مذهبی اصیل شمیرانی‌ها بود.
برخی اهالی شمیران اعتقاد دارند که امامزاده قاسم (ع) فرزند بلافصل امام حسن مجتبی (ع) است که در کربلا به شهادت می رسد و سر ایشان را برای عبرت مردم به اطراف شهرری می‌فرستند؛ اما حضرت آیت الله نجفی مرعشی نسب ایشان را از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) ثبت کرده اند که مانند دیگر سادات در تعقیب ماموران بنی امیه و بنی عباس در منطقه بالادژ که امروز به محله امامزاده قاسم معروف است شهید می شود.
بنای اصلی امامزاده برجی هشت ضلعی با حیاط باصفا و آبنمای سنگی است که در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته و در زمان فتحعلی شاه قاجار توسعه یافته اما هنوز هم طاق نماها و رومی‌ های عهد صفویه در این بقعه مقدس که ثبت ملی نیز شده مشهود است.
حرم مطهر امامزاده قاسم (ع) در دو کیلومتری شمال میدان تجریش تهران واقع شده است.

**امامزاده علی اکبر (ع) چیذر
آستان مقدس امامزاده علی اکبر علیه السلام با گنبدی بزرگ، سبز رنگ و شبستانی که آرامگاه ابدی 560 تن از شهدای میهنمان است، همچون زمردی در شمال تهران درخشان و گلزار شهدای شمیران نیز نام دارد.
اطلاعات دقیقی از قدمت حرم مطهر ایشان در دست نیست اما در سال 1369 بنای آن به طور کلی بازسازی شده است.
در این بقعه متبرک روزانه بویژه در ایام عزاداری اباعبدالله (ع)، شب های قدر، اعیاد سعید غدیر و ... مراسم متعددی با حضور سخنرانان و مداحان سرشناس اهل بیت (ع) برگزار می شود.
کتابخانه و موزه شهدای چیذر (خاص شهدای منطقه) نیز در طبقه دوم بنا بیست سالی است که تاسیس شده است.
علاقه مندان می توانند در این موزه از وسایل شهدا همچون چفیه‌، جانماز، وصیت‌ نامه‌، دست‌خط‌، کلاه ، آثار شهدایی چون سپهبد علی صیاد شیرازی و شهید نوریان‌ و ... بازدید کنند.

**چنار کهنسال در جوار امامزاده موسی (ع)
در ضلع شمال شرقی امامزاده موسی (ع) واقع در رودبارمحله، لواسان بزرگ درخت چناری با عمر بیش از 700 سال و پنج تنه قطور نظر گردشگران را به خود جلب می کند.
همچنین بنای امامزاده برج مقبره ای تاریخی و بدون الحاق و ثبت ملی است.

** امامزاده ابراهیم (ع) در دل کوه های سر به فلک کشیده دربند
تابلوهای نقاشی تمثال مبارک امیرالمومنین (ع) که بر روی پوست نقش بسته و نسخه‌ای از زیارت وارث که بیش از صد سال قدمت دارد، نمونه هایی از آثار ارزشمند به جا مانده از گذشته و در معرض نمایش امامزاده ابراهیم علیه السلام هستند.
سقاخانه ای کوچک و منبری رنگی که در کنار حوض باصفایی قرار دارد و چشمه آبی که از آن می جوشد، زینتی زیبا چون نام علمدار کربلا را بر خود دارد.
کوه های برفی سر به فلک کشیده البرز در پشت ابر و مه های رقیق، درختان تنومند، دره های اطراف، صدای روخانه و همه و همه از زیبایی های وصف ناپذیر این مکان مقدس است که چشم هر زائر و مسافری را خیره می کند.
بقعه، صحن و حیاط حرم مطهر این امامزاده به علت کوهستانی بودن منطقه نسبتاً کوچک است؛ ارتفاع گنبد سبز رنگ امامزاده ابراهیم (ع) نیز کوتاه و مانند سایر بناهای جانبی دارای پوشش شیروانی است و ضریح چوبی بزرگی که از نظر اندازه به هیچ وجه با فضای کوچک حرم متناسب نیست بر روی مرقد شریف این بزرگوار اطراف آن را بسیار محدود کرده است.
این بنا متعلق به دوره قاجار و در محله دربند شمال تهران قرار دارد، همچنین امامزاده ابراهیم (ع) با نظر اکثریت نسب شناسان از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) هستند.
به گزارش ایرنا، شهرستان شمیرانات در ارتفاعات البرز با آب و هوایی کوهستانی و سرد، متشکل از شهر شمیران یا تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران گستره شده است.
در این شهرستان مجموعه قابل توجهی از امامزادگان، کاخ ها، موزه ها، محله های قدیمی، خانه های رجال قدیم و جدید، نهادها و سازمان های کشوری، سفارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز خرید و بوستان های مهم، تفریحگاه های طبیعی و... را در خود جای داده است.
تهرام/9897//1348
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 دانشگاه تهران زیبایی شمیرانات مجلس شورای اسلامی مسجد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  امشب   به‌تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر، تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش می‌یابد گفت: این بارش ها در مرکز، شرق، جنوب‌شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف است.

ضیائیان با بیان اینکه  فردا پنجشنبه در شرق، شمال شرق کشور و استان فارس، رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود گفت: در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

او توضیح داد: روز جمعه در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد، رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

وی تاکید کرد: روز شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد، همچنین ساعات بعدازظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

او افزود: یکشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و شمال بوشهر، افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

وی یادآور شد: روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت در برخی از ساعات روز شدید و گاهی با گردوخاک همراه خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش ها در تهران و سایر نقاط کشور تشدید خواهد شد و هشدارهای در این زمینه صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود
  • احداث مجموعه ورزشی امامزاده یحیی
  • بررسی مشکلات بخش امامزاده حسن شهرستان فلارد
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • اختصاص ۱۳۲ صندوق سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • پاکسازی مسیر امامزاده عبدالله تا تپه نورالشهدای یاسوج
  • ضرورت تثبیت هفته فرهنگی شمیرانات در استان تهران
  • حکمرانی هوشمند بر پایه بهره وری و اثربخشی در شمیرانات اجرا می شود
  • پروژه جاده جنگل لواسانات افتتاح می شود