Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:32:49 GMT

نوروز در شبه قاره،از دید و بازدید تا سیزده بدر

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۹۴۱۱

نوروز در شبه قاره،از دید و بازدید تا سیزده بدر

دهلی نو-ایرنا- نوروز به عنوان جشنی که از طبیعت برخاسته در هندوستان به عنوان یکی از قدیمی ترین کشور جهان که با ایران مشترکات فرهنگی زیادی دارد توسط علاقمندان به فرهنگ و زبان فارسی و بویژه پارسیان به طور باشکوه برگزار می شود.

این جشن که از ایران وارد هند شده است در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی داشته به گونه ای که در دوره هایی و بویژه شاهان گورگانی مورد توجه قرار گرفته و در دوره های دیگر در رقابت باجشنواره های محلی از اهمیت آن کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید یکی از دلایل رایج نشدن نوروز در هند به صورت گسترده،محدود شدن فصول این کشور به زمستان ،تابستان و بارانی و به چشم نیامدن فصل بهار در این کشور باشد.
از سوی دیگر، با وجود جشنواره های بومی برای آغاز تابستان نیاز به نوروز حس نمی شود؛ لوهری(LOHRI) جشن پایان زمستان و هولی(HOLI) یا رنگ بازی، جشن آغاز تابستان، می توانند مشابه نوروز شمرده شوند.
با استناد به این شرایط آب و هوایی و همچنین نزدیکی های قومی که کشمیر و ایران دارند، نوروز در این ایالت شمالی هند که ایران کوچک خوانده می شود، از اهمیتی بیش از سایر مناطق شبه قاره برخوردار است.
در طول سلطنت حاکمان اسلامی در هند (مغول ها) نوروز شکوه جشنی ملی را داشته است. ابوالفتح جلال الدین محمد اکبر(1605-1542م) نقش مهمی در اشاعه فرهنگ ایرانی در سرزمین هند داشت. او در سال 992 هجری (1584م)، تقویم اسلامی را منسوخ و تقویم خورشیدی ایرانیان را به جای آن رواج داد (اکبرنامه جلد 2: 13)
جشن های نوروز در سلطنت 18 ساله جهانگیر، پسر اکبر شاه (1627-1605م) که بر هند و پاکستان حکومت می کرد، هر سال از ابتدای فروردین تا هجدهم جشن نوروز برپا می شد و روز نوزدهم با برگزاری “جشن شرف” پایان می یافت. بر اساس اسناد تاریخی موجود، نورجهان، ملکه ایرانی این دربار از منجمین می خواسته که رنگ مربوط به سال را به او بگویند تا دیوارها، پرده ها، فرش ها، لباس کنیزها و … را به همان رنگ تغییر دهد.
در سلطنت پسر جهانگیر، یعنی شاه جهان، (1658-1628) که سازنده تاج محل است هم برگزاری نوروز ادامه یافت، اما نوروز در زمان محی الدین اورنگ زیب (جانشین شاه جهان)، جایگاه خود را از دست داد.
با این حال، پس از او هم پادشاهان دهلی این جشن را کمابیش برگزار می کردند. گفته می شود که آخرین پادشاه بابری بنام بهادر شاه ظفر، که انگلیسی ها قلمرو وی را به قلعه دهلی محدود کرده بودند، سعی در برگزاری نوروز به بهترین صورت داشت (نقوی 1385: 50)
با وجود همه این ریشه های تاریخی، پس از توقف حمایت های شاهانه، نوروز در هند دیگر به عنوان جشنی ملی مطرح نشد و تنها از سوی اجتماعاتی با عقاید غیربومی (زرتشتی و مسلمان) پاس داشته می شود. حتی اعتقاد بر این است که توصیف بهار در ادبیات فارسی و اردوی هند تقلید از زبان فارسی است.

*نوروز در میان پارسیان هند
زرتشتیان هند و همچنین پارسیان (زرتشتیانی که حدود 1400 سال پیش از ایران به هند مهاجرت کرده اند) از جمله گروه هایی در جامعه هند هستند که جشن نوروز برگزار می کنند. این در حالی است که پارسی ها تنها 69 هزار نفر از جمعیت بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند.
پارسیان مراسم نوروز را شبیه به ایرانیان، اما مختصرتر برگزار می کنند. آنها نوروزی که با آغاز بهار می آید را به جمشید منتسب می کنند و “نوروز جمشید” می خوانند.
پارسی های هند بر اساس اعتقاد به تقویم های مختلف به سه گروه تقسیم می شوند: شاهنشاهی، قدیمی و فصلی. نوروز جمشید در تقویم فصلی است که جایگاه ویژه ای دارد.
پیشتر، در ایالت های گجرات و ماهاراشترا که بیشترین پارسیان در آنجا زندگی می کنند، نوروز به عنوان تعطیلی رسمی جشن گرفته می شد، اما اکنون این روز دیگر تعطیل رسمی نیست.

* نوروز یکروزه پارسیان
بزرگداشت نوروز برای برخی خانواده های پارسیان مهم تر از بقیه است. هفت سین، که پارسیان آن را “میز” (نه سفره) می خوانند، در برخی خانه ها چیده می شود.
رسم است که پارسی ها روز نوروز از صبح خانه را تمیز و با کندر خوشبو می کنند. همچنین خانه با تزییناتی از آرد برنج به شکل پروانه تزیین داده می شود. تزییناتی هم با گچ سفید در ورودی خانه پارسی ها کشیده می شود، چون باور دارند آنها فرشته های نگهبان را به داخل خانه و آتشدان هدایت می کنند.
گل هایی از جمله رز، گل همیشه بهاری که در منطقه دکن می روید یا برگ درخت 'خوش یمن آشوکا' نیز برای تزیین خانه استفاده می شود.
در روز عید صبحانه سنتی متشکل از 'راوو' و 'سو'خورده می شود. راوو فرنی است و سو رشته های شیرینی است که با پودینگ و کشمش و بادام پخته می شود.
بعد از مراسم سفره هفت سین، پارسیان به آتشکده می روند تا مناسک مذهبی نوروز را انجام دهند. سپس خویشاوندان و دوستان دور هم جمع می شوند و جشنی می گیرند. در شهرهایی که پارسی های کمتری زندگی می کنند، آنها در محل هایی مثل رستوران ها گردهم می آیند، اما در بمبئی که محله ای برای پارسیان دارد، مراسم ویژه ای برپا می شود. همه می توانند بلیت بخرند و به مراسم بروند. اهدای جایزه به افراد موفق جمعیت پارسیان، موسیقی و خوردن غذاهای نوروزی از جمله برنامه های این مراسم است.

*ریشه مذهبی نوروز برای مسلمانان هند
روز نوروز برای مردم کشمیر، به خصوص مسلمانان شیعه هم روز ویژه ای است که بیشتر با دعاهای و مراسم خاص مذهبی و در برخی موارد با دید و بازدید خویشاوندان همراه است.
شیعیان هند نوروز را از چشم انداز مذهبی می بینند. نه تنها در کشمیر، بلکه در شهرهای دیگر از جمله لکنو که مرکز شیعیان به شمار می رود، نیز مراسم ویژه ای برای نوروز برپا می شود.
قداست نوروز برای شیعیان هندی به این دلیل است که بر اساس اسناد اسلامی، اتفاق های بسیاری در تاریخ پیامبران و همچنین امامان اسلام در این روز افتاده است؛ آفرینش جهان و خلقت آدم در نوروز انجام شده، کشتی نوح در کوه جودی آرام گرفته، پیامبر اسلام کعبه را از بت ها پاک کرده و مهمتر از همه اینکه غدیر خم، یا معرفی حضرت علی به عنوان جانشین پیامبر اسلام (هجدهم ذی الحجه) با نوروز مصادف بوده است. به همین دلیل، بعضی از مسلمانان هند روز نوروز را روزه می گیرند و در نیایش مخصوص این روز که نمازی دو رکعتی است، شرکت می کنند..
همچنین مسلمانان شیعه محل زندگی خود را چراغانی می کنند، قصیده هایی که به امام علی(ع) منتسب شده را می خوانند و برای او نذری می دهند. مسلمانان هند معتقد هستند که دعاهای نوروزی برای تمام سال برآورده می شود. این سنت ها در نوروز پاکستان هم مشابه است.

*برگزاری جشن نوروز در میان ایرانیان مقیم هند
خانه تکانی، چهارشنبه سوری، سفره هفت سین، دید و بازدید ، سیزده بدر و شعرخوانی توسط ایرانیان مقیم هندوستان از جمله مراسمی است که در طول سال نو برگزار می شود.
همچنین در روزهای اول و دوم سال نو، سفارت و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران از ایرانیان، استادان فارسی زبان هندی و شهروندان افغان مقیم دهلی نو دعوت به عمل می آورند.
این مراسم معمولا با سخنرانی، موسیقی ناهار و شام همراه می شود.
در سیزده بدر ایرانیان به 'نهرو پارک' می روند و در کنار یکدیگر آخرین روز عید را سپری می کنند.
در سایر شهر های هند نیز که جمعیت ایرانیان از جمله دانشجویان در آنها حضور دارند، انجمن های اسلامی دانشجویی مراسمی را برای جشن نوروز برگزار می کنند.
آساق**267**1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هند نوروز سال نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۹۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام بیمار حادثه دیده خارگی با بالگرد در شرایط بد آب و هوایی

حسین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظهر امروز و برابر اطلاعات دریافتی از بیمارستان خلیج فارس خارگ، نیاز به اعزام یک بیمار حادثه دیده تصادف با علائم شکستگی متعدد و خون ریزی به مدیریت عملیات عمومی خارگ اعلام شد.

وی افزود: باهم افزایی و همگرایی مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران و بخشدار ویژه خارگ یک فروند بالگرد عملیات توسط شرکت نفت فلات قاره خارگ در اختیار تیم اعزام بیمار قرار گرفت.

مدیر عملیات عمومی خارگ تصریح کرد: این بیمار به اضافه ۲ همراه طبی ساعت ۱۵و ۲ دقیقه برای ادامه روند درمان به مرکز شهرستان اعزام شد.

احمدی خاطرنشان کرد: از درایت و حس مسئولیت پذیری خلبانان شرکت نفت فلات قاره و پرسنل فرودگاه شهدای خارگ که در این شرایط اورژانسی در کنار تیم اعزام حضور داشتند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

کد خبر 6080215

دیگر خبرها

  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • دستگیری ۴زن بدل انداز در شاهرود/متهمان غیر بومی و سابقه دار بودند
  • راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره
  • تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • رقابت‌های قاره‌ای گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس – قرقیزستان
  • واکنش چد گیبل به آنچه در پایان راو اتفاق افتاد/ اخبار WWE
  • اعزام بیمار حادثه دیده خارگی با بالگرد در شرایط بد آب و هوایی
  • آمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد