Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: بنزین به عنوان یک فرآورده هیدروکربوری یک کالای استراتژیک است. در مورد کالای استراتژیک هم نمی‌توانیم شتابزده و یا بر اساس سلایق گروهی و فردی عمل کنیم. ضرورت دارد به صورت بنیادی و منطقی متناسب با زیرساخت‌های اقتصادی کشور تصمیم گیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وقتی صحبت از افزایش قیمت بنزین می‌شود به لحاظ اینکه انرژی پایه اصلی رشد و نگهداشت و توسعه است نمی‌توان به صورت مستقل به آن نگاه کرد بلکه وابستگی بسیار زیادی در فرایند اقتصادی برای کشور فراهم می‌کند.

پدیدار گفت: تاکنون طرح‌های زیادی برای تغییرات قیمتی بنزین ارائه شده بدون اینکه بسترها و زیرساخت‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شود، در حال حاضر کشور دچار ضریب منفی رشد اقتصادی است و در این شرایط هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به عنوان پیکان و سر نیزه اصلی مسیر فعالیت اقتصادی، شتابزده و بصورت تصاعدی قیمت تمام شده کالا و خدمات را افزایش و در جامعه ایجاد عارضه می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش نرخ حامل‌های انرژی باید بر اساس نظام موزون و بخشی از ضریب تورم دیده شود، تصریح کرد: در حال حاضر فقط 20 درصد طرح‌های مربوط به تعیین تکلیف حامل‌های انرژی کارشناسی شده‌اند و 80 درصد آنها بر اساس یک رویکرد و یا جریان سیاسی و فکری جلو می‌رود. اگر بخواهیم به اقتصاد سالم برسیم باید بر اساس سیستم عرضه و تقاضا و ظرفیت‌های هر کدام عمل کنیم. بنزین بیش از 90 درصد در اقتصاد کشور تاثیر دارد، نباید بر اساس سلایق گروهی و فردی و یا با این عنوان که می‌خواهیم از دولت مراقبت کنیم و یا کسب درآمد ملی برای کشور داشته باشیم، عمل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به عارضه رکود، تورم و ضریب منفی رشد اقتصادی کشور تعیین نرخ حامل‌های انرژی باید دقیق و کارشناسی دیده شود. حدود 50 درصد جامعه مولد عملا جزو اقشار متوسط یا متوسط به پایین هستند چگونه می‌خواهیم از آنها حمایت کنیم؟ با افزایش قیمت بنزین، حمایت، شدنی نیست. اگر بخواهیم از افراد غنی به فقیر بدهیم خود سازوکار پیچیده می‌خواهد. با کار غیر کارشناسی همانطور که در یارانه‌ها دچار خطا شدیم، به اشتباهاتمان اضافه می‌شود.

پدیدار تاکید کرد: ارزش دارد که فعلا دست به قیمت بنزین نزنیم تا زیرساخت‌های تغییرات قیمتی را ببینم و کار کارشناسی و مهندسی انجام دهیم. باید طرح‌هایی را ببینیم که گروه‌های مصرف کننده آسیب نبینند. مثلا بنزین سوپر را  کسانی مصرف می‌کنند که قدرت اقتصادی بالاتری دارند و نرخ 1200 یا 2000 تومان برایشان فرق نمی‌کند و تاثیری هم در اقتصاد ندارد.

وی بیان کرد: اگر هدف از طرح‌های تغییر قیمت جلوگیری از قاچاق باشد باید یک ضریبی در نظر بگیریم و توزیع را نیز تعدیل کنیم.  یعنی محاسبه کنیم که به طور میانگین یک اتومبیل 4 سیلندر چقدر بنزین مصرف می‌کند، میزان متعارف را با نرخ کنونی محاسبه کنیم و مازاد مصرف را با نرخ دیگری ارائه دهیم. به این ترتیب از ایجاد التهاب و تنش در جامعه جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه قیمت بنزین باید بگونه‌ای مدیریت شود که بیشترین بهره و بازدهی را داشته باشیم، یادآور شد: در این خصوص باید از حاکمیت سلیقه جلوگیری شود، مثلا با طرحی که در 4 استان جنوبی کشور پیاده شد طی دو هفته 67 هزار کارت سوخت غیر فعال شد دارندگان این کارت‌ها به جای 30 لیتر 300 لیتر بنزین می‌گرفتند وقتی کارت‌هایشان از رده خارج شد اعتراضی نکردند. چون خطاکار بودند، بنابراین با تعبیه سیستم کارت سوخت می‌توانیم جریان مصرف سوخت را به مسیری ببریم که درصد تقلب پایین بیاید. در فاز بعدی هم می‌توانیم قیمت را اصلاح کنیم به این ترتیب علاوه بر کاهش التهاب احتمالی در جامعه، مصرف نیز مدیریت می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جامعه رشد کارت سوخت بنزین سوپر حامل های انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است

رئیس‌جمهوری با اشاره به هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار در سال، گفت: زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌) در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران - اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تأمین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فی‌مابین را متحول کرد، ازاین‌رو در گام نخست، برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیس‌جمهور با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان ازجمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تأمین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر، به‌ویژه دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیسی بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال‌شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تأکید و تصریح کرد: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات مؤثر باشد و درمقابل، حضور بیگانگان در منطقه نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود سبب ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فی‌مابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف کرد و افزود: پیشرفت هرکدام از دو کشور ایران و پاکستان سبب پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تأکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فی‌مابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف ازجمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بینجامد.

در این دیدار، همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تأکید، و بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدهای خود در زمینه انرژی تسریع کند.

دیگر خبرها

  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • توصیه ربیعی به مسئولان با یک خاطره عجیب: مدتی تصمیم نگیریم!
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران