Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:11:44 GMT

صنعت سینمای ایران پویا و پردرآمد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۰۹۴۰

صنعت سینمای ایران پویا و پردرآمد

اراک - ایرنا - صنعت سینمای ایران با عبور از فراز و نشیب های متعدد امروز به ظرفیتی بالنده در عرصه بین المللی و داخلی تبدیل شده و باید در گام دوم انقلاب با برنامه های کارآمد و حرفه ای پویایی و درآمدزایی آن تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، سینما به عنوان یکی از قابلیت های هنر هفتگانه نسبت به دیگر شاخه های هنری در کشور قدمت کمتری دارد اما توانسته در حیات کوتاهش مولود آثار خلاق و ماندگار باشد و در کارنامه خود مهر تایید و قبولی بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سینما در بر گیرنده هنرهای مختلفی از جمله تئاتر، ادبیات، موسیقی، رشته های تجسمی، شعر و عکاسی است و با جذابیت های خود مخاطبان به مراتب بیشتری را نسبت به سایر رشته های هنری به خود جذب کرده است.
تولد هنر سینما به سال 1895 در فرانسه برمی گردد که با نمایش تصاویر متحرک و مستند توسط برادران لومیر برای عموم کلید خورد و پس از گذشت بیش از یک قرن از آن تاریخ این هنر صنعت پیشرفت فراوانی کرده و سیستم های جدید دیجیتالی و رایانه ای جای خود را در پیشبرد هنر فیلم سازی تثبیت کرده اند.
با ورود نخستین دوربین فیلمبرداری در زمان مظفرالدین شاه به ایران، سینما با عنوان سرگرمی ملوکانه کارش را آغاز کرد و اولین فیلم صدادار فارسی به نام دختر لر که در سال ۱۳۱۲ خورشیدی توسط اردشیر ایرانی ساخته بر پرده رفت.
دستگاه سینماتوگراف نیز در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی نو برای سینمای ایران بود و نخستین سالن سینمای کشور نیز در سال ۱۲۷۹ گشایش یافت اما به دلیل دسترسی نداشتن به فیلم های جدید در سال ۱۲۹۵ تعطیل شد.
تا سال ۱۳۰۹ هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندک سینماهای تاسیس شده به نمایش فیلم های غربی که در مواردی زیرنویس فارسی داشتند می پرداختند و نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام آبی و رابی در سال ۱۳۰۹ توسط اوانس اوگانیانس ساخته شد.
پیشگامان سینمای ایران هنر سینما را سال ها پیش در این ملک متولد ساختند، کسانی چون: «آوانس اوگانیانس»، «عبدالحسین سپنتا»، «خان بابا معتضدی»، «ابراهیم مرادی»، «اسماعیل کوشان»، «محسن بدیع»، «احمد شیرازی»، «ساموئل خاچیکیان»، «مهدی امیرقاسم خانی»، «واهاک وارطانیان»، »آرمان»، «مسعود کیمیایی»، «ناصر تقوایی»، «داریوش مهرجویی»، «علی حاتمی»، «بهرام بیضایی»، «نعمت حقیقی»، «فرخ غفاری»، «ابراهیم گلستان»، «عباس کیارستمی»، «امیر نادری»، «محمدعلی فردین»، «اسفندیار منفرزاده»، «بهروز وثوقی»، «روبیک منصوری»، «ناصر ملک مطیعی»، «سهراب شهید ثالث»، «پرویز کیمیاوی»، «ابراهیم حاتمی کیا»، «رخشان بنی اعتماد» از جمله سرمایه های ارزشمندی بودند که در روند بلوغ این صنعت نقش داشتند.
گفتمان سازی توسعه محور برای سینما به عنوان هنرصنعتی که باید رشد کند و از حمایت مردم و مسئولان برخوردار باشد ضرورتی است که نباید از آن غافل شد.
سینما بستری مهم برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن مولفه ها ی رفتاری در جامعه است که این مهم نیز در کنار درامدزایی و ظرافت های حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هنر با محتوای الهی می تواند پرواز دهنده ی انسان به اوج باشد و در گام دوم انقلاب باید بیش از پیش هویت سازی آگاهانه در این عرصه رخ بنماید.
سینمای ایران در عرصه بین المللی و داخل کشور در سال های اخیر تبدیل به یک صنعت پر درآمد شده است و موفقیت های فیلم های بسیاری در جشنواره های بین المللی گواه این ادعاست.
با وجودرشد و پویایی سینمای ایران این ظرفیت نباید تنها با کارویژه سرگرمی دیده شود بلکه نیاز است که دایره مخاطبان آن تنوع پذیری خاص خود را پیدا کرده و با تولیدات جذاب و نقشه راه حساب شده بیش از پیش فیلم های فاخر توسط اهالی سینما بر پرده برود که پاسخگوی سلایق مختلف بوده و در گفتمان سازی فرهنگی نیز راهی همخوان و هدفمند را طی کند.
دست اندرکاران امور فرهنگی استان مرکزی می گویند: پخش فیلم خوب و مخاطب پسند همراه با بیان جذابیت های حرفه ای در سطح جهانی و در مواردی هم عنوان مسایل روز اجتماعی رابطه مستقیم با استقبال سینما روها دارد و این مهم بارها در نقاط مختلف کشور و این استان به اثبات رسیده است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درباره چگونگی ساخت سینما در اراک می گوید: راه اندازی نخستین سالن سینما در این کلانشهر موسوم به سینما آریان یا برق به سال های 1311 برمی گردد و فیلم ایرانی دختر لر که در سال 1312 در سینماهای تهران به نمایش عمومی گذاشته شد در سینما آریان روی پرده رفت و استقبال بی نظیری از آن شد.
«مجید طبیب زاده» افزود: سینمای ایران از زمان راه اندازی تا کنون در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داشته و اکنون نیز از ظرفیت های ارزشمندی برخوردار است و با فعالیت های گسترده تهیه کنندگان و افکار فراملیتی نویسندگان، تبحر و کارآزمودگی کارگردانان و درخشش بازیگران جوان و با انگیزه صنعت سینمای ایران حرف های بسیاری برای گفتن در سطوح بین المللی دارد.
وی بیان کرد: حضور «علی نصیریان» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در فیلم مسخره باز به کارگردانی«همایون غنی زاده» یکی از جوانترین فیلمسازان کشور ما نشان از این می دهد که با وجود حفظ کسوت و احترام به بزرگان این هنر در ایران، بزرگترین بازیگر مرد سینما ایده و فیلمنامه یکی از جوانترین کارگردان ها را مقابل دوربین می برد و این هیچ دلیلی به غیر از پویایی یک سینما نمی تواند باشد.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی سینمای ایران مسیر جدیدی را برای حرکت انتخاب کرد و بخش قابل توجهی از تولیدات سینمای ایران در دهه 60 با مضمون دفاع مقدس ساخته می شد که مخاطبان بسیاری را به سینما می کشاند.
طبیب زاده بیان کرد: فیلم سینمایی «مرز» (1360) نخستین فیلم ایرانی درباره جنگ ایران و عراق بود که توسط «جمشید حیدری» بر اساس فیلمنامه‌ای از «سیروس الوند» ساخته شد و نقش قهرمان به انزوا رفته را هم «سعید راد» بازی کرد و پس از استقبال چشمگیر مردم از این فیلم فعالان و پژوهشگران سینمایی کشور گمان می کردند این فیلم پر فروش ترین فیلم سینمای ایران خواهد بود.
وی ادامه داد: بعد از ساخت فیلم مرز، فیلم های بسیاری با مضمون دفاع مقدس از قبیل «برزخی‌ها»، «جانبازان»، «عبور از میدان مین»، «پایگاه جهنمی»، «عقاب‌ها»، «گذرگاه»، «پیشتازان فتح»، «ما ایستاده‌ایم»، «‌یاد»،« پرچم‌دار»، «پلاک»، «جدال در تاسوکی»، «حماسه دره شیلر»، «اتاق یک»، «هویت»، «حریم مهرورزی» و «پرواز در شب»،« پایگاه جهنمی»، «عقود» و «دیده بان» با همت کارگردان های بزرگی همچون «ساموئل خاپیکیان»، «رسول ملاقلی پور»، «مسعود کیمیایی» و «ابراهیم حاتمی کیا» ساخته شد که هر یک از لحاظ فروش دیگری را پشت سر می گذاشت.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: در دهه های بعدی سینمای ایران نیز فیلم های بسیاری از قبیل «آدم برفی»، ساخته «داود میرباقری»، «مارمولک» اثری از «کمال تبریزی»، «اخراجی ها» به کارگردانی «مسعود ده نمکی»، «گشت ارشاد» اثری از «سعید سهیلی» و «محمد رسول الله» به کارگردانی «مجید مجیدی» در سینمای ایران ساخته شد که هر یک در جایگاه و شرایط خود فروش فوق العاده ای داشته اند.
طبیب زاده بیان کرد: فیلم با کیفیت با موضوع و قالب فرهنگی همراه با ایده پردازی و بهره گیری از نمادها و نشان های جوانگرایی می تواند نقش مهمی در فروش هر چه بیشتر داشته باشد که این مهم به خصوص در سال های اخیر تا حدودی مورد توجه اهالی سینما قرار گرفته است.
وی افزود: سینما به عنوان محل آموزش فرهنگ و ادب واجد فیلم های خوب و موثر است و فیلمسازان کشور به این نتیجه رسیده اند که مردم برای دیدن فیلم های خوب به سینما می آیند و باید تولید باکیفیت اکران شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: شرایط روز سینمای استان مرکزی نسبت به سال های گذشته تغییرات چشمگیری کرده و درصد استقبال مردم از فیلم خوب در چند سال اخیر افزایش دارد.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی توضیح داد: علاوه بر فعالیت مراکز سینمایی فرهنگ و عصر جدید(با سه سالن) در شهر اراک، در تفرش، ساوه، محلات، دلیجان و خمین نیز هر کدام یک سالن سینما وجود دارد اما بقیه مناطق شهری این استان از مکان اکران فیلم محروم هستند.
وی می افزاید: یک سرمایه گذار در آشتیان و متقاضی دیگری در اراک درخواست راه اندازی مجتمع سینمایی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کردند که در حال بررسی است.
این مقام مسئول در استان مرکزی یادآور شد: انجمن سینمای جوان این استان برای استقرار سینما سیار در شهرستان هایی که از این امکانات بی بهره هستند برنامه ریزی کرده و به زودی این مهم محقق می شود.
طبیب زاده افزود: سینماهای استان مرکزی به صورت دیجیتال فیلم پخش می کنند و سیستم آپارت در سطح این واحدها وجود ندارد که این مهم در کیفیت خدمات پخش نقش محوری دارد.
مدیر سینما فرهنگ اراک نیز می گوید: استقبال مردمی متناسب با نمایش آثار برتر در سالن ها متفاوت است و در صورتی که فیلمی با ایده پردازی نو همراه باشد استقبال شایانی از آن می شود.
«احسان بیات» افزود: مهمترین دلیل بی میلی افراد به سینما فیلم های ضعیف از برخی فیلمسازان گمنام است چرا که بر اساس تجربه، حتی در زمان قبل از انقلاب نیز آثار کارگردانان مطرح تماشاگران بیشتری را به سینماها می کشاند.
وی ادامه داد: اگرچه فناوری های نو امکان مشاهده محصولات هنری را در منزل مهیا کرده ولی اگر آثار فاخر و قوی اکران شود استقبال مردم از سینما بالا می رود و هراز گاهی با کار خوب یک فیلمنامه نویس و یابازی هنزی و کارگردانی قوی بیش از 90 درصد از صندلی های سینما پر می شود.
مدیر سینما فرهنگ اراک با بیان اینکه شرایط روز سینمای نسبت به یک دهه گذشته بهتر است، ادامه داد: اکنون که هنر هفتم در نقاط مختلف دنیا به خصوص آمریکا، کانادا، هند، فرانسه و اسپانیا از رونق برخوردار است،مسئولیت دست اندرکاران فرهنگی کشور در احیای این هنر- صنعت مضاعف تر است.
بیات به نرخ نیم بهای بلیت سینما در روزهای سه شنبه انتقاد کرد و گفت: اکنون قیمت هر قطعه بلیت در سینمای فرهنگ 70 هزار ریال است که این مهم در روز های سه شنبه 35 هزار ریال می شود اما ازدحام جمعیت در آن روز مشکلاتی را هم برای مردم و هم برای مسئولان سینما ایجاد می کند.
مدیرسینما فرهنگ اراک بیان کرد: اگر شرایطی فراهم شود که قیمت کلی بلیت کاهش 20 یا 30 درصدی داشته باشد بازتاب بیشتری به لحاظ استقبال مردم و حفظ نظم در سینما دارد.
مدیر سینما عصر جدید اراک همچنین می گوید: کیفیت سالن ها، ارایه خدمات و کیفیت اثراز اصول مهم و اساسی در ورود تماشاچی به سینما است.
«محسن ذولفعلی» یادآورشد: سینما عصر جدید در سال 1393 تعمیر اساسی شد و فروش کنونی این سینما نسبت به سال های قبل از تعمیرات به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات کنونی سینمای ایران تولید فیلم مخاطب پسند است چرا که مردم فرصتشان را برای تولید فاخر می گذارند و این مهم باید توسط سینماگران با جدیت و قاطعیت در مراحل تولید لحاظ شود.
این سینمادار شهر اراک یکی از مشکلات کنونی سینماداران را فارغ از درآمدزایی و نیاز به فیلم خوب برای جذب مخاطب، ضعف فرهنگ برخی تماشاچیان عنوان کرد و افزود: هنوز برخی از افراد جامعه نتوانستند با این موضوع کنار بیایندکه سینما محیطی فرهنگی است و جایی برای بروز برخی رفتارها نیست.
ذوالفعلی گفت: برخی عادات غلط رفتاری نظیر کشیدن سیگار و خوردن انواع خوراکی در حین اکران فیلم باعث آزار بقیه مخاطبان می شود، حتی برخی با به جا گذاشتن پسماندها موجب کثیف شدن سالن ها می شوند که در شان شهروند فهیم نیست.
یک تماشاچی سینما در اراک نیز می گوید: فیلم خوب و استفاده از بازیگران توانمند همراه با موسیقی متن جذاب نیازمند تبلیغ در صداو سیما را ندارد و تنها با نصب پوستر و یا عکس هایی از پشت صحنه فیلم بر روی دیوار و یا در سینما، مخاطبان را به تماشای فیلم می کشاند.
«عباس عبدالوند» ادامه داد: مخاطب شناسی و تشخیص ذائقه مردم باید به صورت مقطعی و شرایطی باشد و نمی توان یک نسخه واحد برای سالیان متمادی در سینما تجویز کرد به عنوان مثال فیلم به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا علاوه بر اینکه برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره ی فیلم فجر در سال 96 شد، میزان استقبال عمومی نیز بسیار چشمگیر بود.
وی ادامه داد:حاتمی کیا در انتخاب موضوع و چگونگی به تصویر کشیدن رشادت های شهدای مدافع حرم شمار زیادی از اقشار مختلف جامعه را به سینما کشاند و می توان این فیلم را به عنوان تولید موفق و مخاطب پسند معرفی کرد و باید این ویژگی مهم سرلوحه سایر اهالی سینما باشد.
یکی دیگر از تماشاچیان سالخورده سینما در اراک افزود: معتقدم موضوع فیلم از انتخاب بازیگر بسیار مهمتر است چرا که در سینمای قبل و بعد از انقلاب آثاری با موضوع های متنوع در جذب مخاطب موفق تر بوده اند.
«سیامک عراقیه» گفت: ستاره شدن بازیگران محصول هنرنمایی در نقش های متعدد و فیلم های مختلف است و اگر موضوع آثار با شرایط روز جامعه همخوانی نداشته باشد بازیگر نمی تواند خود را در جایگاه اصلی نقش قراردهد.
وی ادامه داد: کیفیت پایین برخی سریال های تلویزیونی و مجموعه های نمایش شده از شبکه های ماهواره در افت سلیقه و درک هنری تماشاچی تاثیر گذاشته است و البته ساخت فیلم هایی با مضامین تاریخ مصرف دار و تولید نشدن آثار قوی از مشکلاتی است که سبب بی میلی مخاطب به سینما می شود.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی توجه به قهرمان پروری در فیلمنامه ها را از مهمترین عوامل افزایش تماشاچیان سینما عنوان کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته با وجود امکانات و تجهیزات مدرن فیلمسازی و وجود سالن های مجهز سینما، قهرمان پروری به عنوان اصل بی چون و چرا جذب مخاطب سرلوحه امور فیلمسازان است.
«سعید عبدالحمیدی» افزود: دلیل اصلی موفقیت سینمای ایران در گذشته وجود قهرمان در فیلمنامه ها بود و برای احیای این هنرصنعت باید به اهمیت این مسئله بیشتر پی برد.
وی ادامه داد: استفاده از دوبلور حرفه ای یکی دیگر از عوامل جذب تماشاچی سینما در گذشته بود که متناسب با نقش افراد در فیلم از دوبلور نیز استفاده می شد اما امروز بازیگران با صدای واقعی خود در فیلم ظاهر می شوند.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی گفت: دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به انواع فیلم از طریق فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و حتی کپی برداری از عوامل مهم کاهش ورود تماشاچیان به سینماست.
وی ادامه داد: شرایط سینمای ایران اکنون به مراتب بهتر از گذشته است و هر روز نیز به سمت و سوی موفقیت بیشتر می رود، بنابراین مدیریت فضای مجازی، قهرمان پروری در فیلمنامه ها و گسترش فرهنگ سینما می تواند به رونق روز افزون این صنعت در ایران کمک کند.
9 سالن سینما در استان مرکزی فعال است که سه سالن در شهرهای خمین، تفرش و ساوه به صورت دیجیتالی و بقیه به صورت سنتی فعالیت دارند.
3017/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هنري سينما استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۰۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، گلاره عباسی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار یک استوری در کنار یک شتر و ساربانش با لباس محلی جنوبی، از سفر جنوب کشور خبر داد. او در این استوری نوشت: «شتر سواری دولا دولا نمیشه»

کد خبر 846582 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما