Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@09:55:18 GMT

حس ناب آرامش و زیارت در روستایی به نام زرگ

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۱۵۴۸

حس ناب آرامش و زیارت در روستایی به نام زرگ

امامزادگان(ع) و بقاع متبرکه از اماکنی هستند که مردم به صورت خودجوش و با اشتیاق در آنها حضور بهم می‌رسانند و ایام نوروز و زمان تحویل سال گویای این مهم است.

واضح است که امامزادگان، نماد ترویج مذهب تشیع جعفری و زمینه ساز زنده نگهداری باورهای عامه مردم‌اند که در گذار زمان کمتر دستخوش تغییر و تحول آفرینی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتقاد به خاندان امامت و نبوت، حقیقتی گسست ناپذیر بوده که از دیرباز در سرشت و هویت ایرانیان پاک آئین و نیک زاد ریشه دوانده و موجب گرایشات آنان به فضایل ایمانی و انسانی شده که خود بازتابی از اعتقادات مذهبی و توسل آنان به امامزادگان آرامیده در بقاع متبرکه این سرزمین دارد.

معرفی آستان امامزاده آقا سیدحسین (ع)

آستان امامزاده آقا سیدحسین(ع) در ۴۶ کیلومتری شرق شهر طبس، در بخش دیهوک دهستان کریت در روستای زِرگ و در ۴ کیلومتری شرق روستای اصفهک واقع شده است. از بانی و زمان احداث اولین ساختمان این زیارتگاه اطلاعات درستی در دست نیست اما قدیمی ترین مدرکی که در محل دیده شده توق عَلَمی است که تاریخ ۱۲۷۹ هجری قمری بر روی آن حک شده است.

ساختمان قدیمی آن اتاقی گِلی و خشتی بوده که بلندی گنبد آن نسبت به سایر بناها شاخص‌تر است، این بنا توسط مردم احداث شد و بعدها با کمک خیرین ساختمان خشتی تخریب و ساختمان آجری مربع شکل با دو ایوان و با ارتفاع بلند و سقف گنبدی احداث شد.

پس از زلزله مهیب ۱۳۵۷ ساختمان زیارتگاه بکلی تخریب شد و بعدها در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی با کمک مردم و اداره اوقاف شهرستان طبس و آستان قدس رضوی ساختمان فعلی زیارتگاه احداث شد. ساختمان فعلی بقعه با ابعاد ۲۲×۲۲ متر به شکل مربع و دارای دو رواق در سمت شرق و غرب که از آن‌ها به عنوان نمازخانه استفاده می‌شود و دارای ۵ در ورودی است؛ اما درِ اصلی در سمت جنوب باز می‌شود.

سکوت و آرامش، آب و هوای کوهستانی و خنک و جذابیت خاص روستای زرگ و از طرفی معنویت امامزاده این روستا همه و همه به نحوی است که هر مسافر و میهمانی را به خود جذب می‌نماید.

حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف طبس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی کمک‌های مردمی و حمایت‌‌های اداره اوقاف و امور خیریه از امامزاده زرگ را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی و با حمایت‌‌ها و کمک‌‌ها، دوباره بقعه‌ای زیبا برای امامزاده سید حسین(ع) زرگ بنا و مشکلات آب و برق زرگ برطرف شد.

وی ادامه داد: پیرامون راه ارتباطی به این مکان مقدس، اظهار کرد: راه ارتباطی زیارتگاه توسط جاده خاکی به طول ۴ کیلومتر تا روستای اصفهک و پس از آن به جاده آسفالته دیهوک ـ طبس متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه ضریح اولیه زیارتگاه چوبی و بعدها ضریحی آهنی مشبک سبز رنگ برای آن ساخته شد، بیان کرد: ضریح فعلی امامزاده مطلا است که در ابعاد ۲.۵ متر پهنا، ۲‌.۳ متر طول با ارتفاع ۲.۵ متر توسط هنرمندان اصفهانی ساخته و نصب شده است.

استقبال مردم از آستان امامزاده آقا سیدحسین (ع)

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با بیان اینکه این مکان مقدس در روزهای پنجشنبه و جمعه، روزهای شهادت ائمه(ع) و مناسبت‌های مختلف زائران زیادی دارد، تصریح کرد: بیشتر زوار این زیارتگاه از روستاهای همجوار همچون اصفهک، چیرود، کریت، خسرو آباد، دیهشک و دیهوک هستند.

خدائی حلیم پزی را از مراسم خاص این بقعه متبرکه ذکر کرد و گفت: آمار زائران کاروانی مشرف شده به این بقعه متبرکه در برخی ایام سال به دو هزار نفر می‌رسد.

اشاره‌ای به امکانات رفاهی امامزاده

وی امکانات رفاهی این بقعه متبرکه را ۱۴ باب زائرسرا، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و سالن اجتماعات ذکر کرد و یادآور شد: آب مورد نیاز زوار از طریق مجتمع آبرسانی تأمین می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس از اجرای طرح آرامش بهاری در ۸ بقعه متبرکه شهرستان طبس خبر داد و بیان کرد: امامزاده ابوالبرکات زیدبن علی(ع)، سید احمد زنوغان، آقا سید حسین روستای زرگ، آقا حسین‌بن جعفر روستای فشاه، محمد بن جعفر طیار روستای ازمیغان، احمد بن اسحاق روستای پیر حاجات، شیخ ابراهیم روستای حلوان و مجتمع فرهنگی و مذهبی خواجه خضر میزبان طرح آرامش بهاری هستند.

خدائی با اشاره به اینکه در راستای طرح آرامش بهاری بیش از 50 باب مهمانسرا و سوئیت در بقاع متبرکه طبس آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است، اظهار کرد: همچنین 150 نفر از خادمان و هیئت امنای شهرستان آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند.

میربانی از مسافران نوروزی در 8 بقعه طبس

وی از برپایی خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری خبر داد و خاطرنشان کرد: اقامه نماز جماعت، برپایی غرفه‌های کودک و نوجوان، عفاف و حجاب، روانشناسی و پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی، ارائه خدمات اسکان موقت به زائرین و گردشگران و آموزش سبک زندگی اسلامی از برنامه‌های طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس تقویت باورهای دینی و مذهبی، ارتقای سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی، تبلیغ و ترویج سنت‌های اصیل اسلامی در عید نوروز و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران اماکن متبرکه را از مهم‌ترین اهداف طرح آرامش بهاری ذکر کرد.

خدائی با اعلام اینکه طرح آرامش بهاری از 28 اسفند سال جاری آغاز و تا 14 فروردین ماه 98 ادامه دارد، یادآور شد: همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری هشت مبلغ بومی و اعزامی در خیمه‌های معرفت فعالیت می‌کنند.


گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی


انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی معارف طبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۱۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح هادی ۱۴۰ روستای استان مرکزی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عسکری اظهار کرد: برای اجرای طرح هادی در ۱۴۰ روستای استان مرکزی اعتباری بالغ بر ۱,۲۶۶,۳۷۱ میلیون ریال هزینه شده است که شامل ۱۱۵۰۰ متر مربع جدول گذاری، ۶۵۰ هزار مترمربع زیرسازی، ۵۴۸ هزار متر مربع آسفالت، ۱۷ هزار و ۳۰۰ متر مربع محوطه سازی معابر روستاهای این استان است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی در خصوص اجرای طرح هادی روستای ازبیزان از توابع شهرستان زرندیه نیز که به صورت نمادین افتتاح شد، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح در روستای ازبیزان، از محل اعتبارات ملی و استانی به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال برای عملیات زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع انجام و اکنون به بهره برداری رسیده است.

بنیاد مسکن عامل رفع محرومیت و پیشرفت عمران روستایی است

امام جمعه شهرستان زرندیه نیز ضمن تقدیر از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته توسط بنیاد مسکن در سطح شهرستان در جهت عمران و آبادانی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عامل مهم رفع محرومیت، اعتلا و پیشرفت سطح عمران روستا و منزلت روستاییان به ویژه روستاهای محروم در سطح کشور و آن را ثمره خون پاک شهدا عنوان کرد.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی تاکید کرد: انتظار است روستاییان در حفظ و نگهداری اقدامات صورت گرفته در روستاها به ویژه طرح‌های هادی روستایی بکوشند.

عملکرد بنیاد مسکن در تمام حوزه‌های روستایی درخشان است.

فرماندار شهرستان زرندیه نیز در سخنان خود تصریح کرد: افتتاح طرح‌های هادی در روستاها باعث سربلندی این نهاد انقلابی در دولت سیزدهم شده است.

ابوالقاسم مهری عملکرد صورت گرفته توسط بنیاد مسکن در حوزه‌های مختلف عمران روستایی، مسکن روستایی و شهری را درخشان و مطلوب عنوان کرد و افزود: این اقدامات صورت گرفته، از جمله اجرای طرح‌های هادی روستایی سبب بهبود و تقویت سیما و منظر همچنین عمران و آبادانی و عامل مهاجرت معکوس و رونق روستاها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شده است.

کد خبر 6082224

دیگر خبرها

  • طرح هادی ۱۴۰ روستای استان مرکزی افتتاح شد
  • خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد
  • چرای دام‌ها در دل طبیعت بهاری روستای تازه کند بخش موران + فیلم
  • صدای آرامش بخش باران در دل طبیعت روستای چهارتکاب + فیلم
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • ۳۵۰۰۰زائردربقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد میهمان طرح آرامش بهاری
  • افتتاح طرح‌های هادی در ۷ روستای خوی