Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مختاری از بازدید بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ مسافر نوروزی و گردشگر از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون از موقوفه مدرسه شوکتیه و موزه وقف بیرجند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از بیرجند، حجت‌الاسلام «اسماعیل مختاری» امروز (6 فروردین) در حاشیه بازدید از مدرسه شوکتیه بیرجند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: موقوفه حسینیه امام رضا(علیه السلام) بیرجند در زمینی به مساحت سه هزار و 178 متر مربع در بافت تاریخی بیرجند قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه موقوفه حسینیه امام رضا(علیه السلام) بیرجند(مدرسه شوکتیه) با قدمت 126 سال یکی از موقوفات شاخص بیرجند است، افزود: این بنا از موقوفات امیر اسماعیل به نام مدرسه شوکتیه در سال 1312 هجری قمری مطابق با 1272 شمسی در دوره قاجاریه به دستور اسماعیل شوکت‌الملک ساخته و به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر 400 رقبه دارد.

 

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند با بیان اینکه در ابتدا این بنا با هدف ایجاد حسینیه طراحی و ساخته شد تا پاسخگوی تجمع و عزاداری هیئت‌های بزرگ مذهبی باشد، گفت: این حسینیه متعلق به خاندان شوکت‌الملک بوده و به «حسینیه شوکتیه» معروف شد و از محل موقوفات شوکتی اداره می‌شد.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه بعدها در سال 1325 هجری قمری مطابق با 1285 شمسی تصمیم به تأسیس مدرسه شوکتیه گرفته شد تا از بنای حسینیه در باقیمانده ایام سال که عزاداری در آن جریان ندارد استفاه شود، ادامه داد: مدرسه شوکتیه پس از دارالفنون و مدرسه رشیدیه به عنوان سومین مدرسه در ایران محسوب می‌شود.

 

وی بیان کرد: حسینیه امام رضا(علیه السلام) یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر است که از لحاظ معماری دارای اجزا و عناصر مختلف شامل در ورودی با معماری سنتی هشتی، دالان یا دهلیز، حوض‌خانه، ایوان گنبدخانه و حجره‌هایی در اطراف صحن است.

 

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند با بیان اینکه مهم‌ترین بخش حسینیه، ایوان آن است که بر روی دهانه‌ای عریض ساخته شده و این بنا در دو طبقه دارای طاق جناقی و تزیینات مقرنس است، تصریح کرد: موزه وقف بیرجند نیز از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در بنای تاریخی حسینیه امام رضا(علیه السلام) در سال 1382 افتتاح شد.

 

حجت الاسلام مختاری عنوان کرد: در موزه وقف بیرجند وقف ‌نامه‌های خطی قدیمی نوشته شده روی کاغذ، سنگ و پارچه با خط نستعلیق، قرآن‌های خطی قدیمی، عکس از اماکن مقدسه و مشاهیر بیرجند، سکه‌ها و دست نوشته‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

 

وی سماورهای زغالی، اتوی زغالی، قهوه‌ جوش، تشت‌‌های بزرگ مسی، کاسه و بشقاب‌های قدیمی مربوط به دوره قاجار و صفویه و قرن نوزدهم میلادی را از اشیای وقفی موجود در این موزه ذکر کرد و افزود: از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از 2 هزار و 300 نفر مسافر و گردشگر از موقوفه مدرسه شوکتیه و موزه وقف بیرجند بازدید کردند.

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب خسارت سیلاب شیراز سیل شیراز سیلاب سیل گلستان گلستان سیل زدگان طرح آرامش بهاری امامزادگان و بقاع متبرکه خراسان جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با بیان اینکه باید سند چشم‌انداز بلند مدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود گفت: استان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی مقدم امروز در نشست هم‌اندیشی و صمیمی با فعالین حوزه زیارت و گردشگری گفت: هتل‌داران و فعالین این حوزه به عنوان بازوی توانمند مدیریت استان در موضوع جذب گردشگر هستند.

وی با اشاره به اهمیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران افزود: این 2 مکان مقدس سهم چشم‌گیر و مهمی در مسائل جذب گردشگران داخلی و خارجی در قم دارند.

حسینی عنوان کرد: مسئله افزایش گردشگر و توسعه زیرساخت‌های این حوزه همواره مورد تاکید استاندار قم بوده و ما باید با همکاری سرمایه‌گذار‌های فعال در حوزه گردشگر برنامه‌های متنوعی را طراحی کنیم.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با بیان اینکه این استان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد، گفت: در راستای افزایش گردشگر باید یک سند چشم‌انداز موثر و بلند مدت طراحی شده تا سهم قم در مسائل جذب گردشگر تا سه برابر افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • ۸۸ مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به ۱۰۹ کلاس درس
  • (تصاویر) بازدید دیوید کامرون از موزه فرش ترکمنستان
  • جای خالی صالحی امیری در کمیته ملی المپیک
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • ثبت دو وقف جدید کردستان
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود