Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:23:48 GMT

نگرانی اصلی، احتمال طغیان چشمه‌ها و رودخانه‌هاست

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۲۹۹۷

نگرانی اصلی، احتمال طغیان چشمه‌ها و رودخانه‌هاست

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نگرانی اصلی را احتمال طغیان چشمه‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌های استان دانست و گفت: ممکن است با یک بارش نه چندان زیاد هم این اتفاق بیفتد زیرا ظرفیت چندانی برای پذیرش آب جدید وجود ندارد و مردم هشدارها را جدی بگیرند.

جلیل بالایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نتیجه بارش‌های شدید و سیل چند روز اخیر پنج پل اصلی در شهرستان سرپل ذهاب آسیب دیده بود و پل مسیر محور سرپل ذهاب به ازگله هم تخریب و این محور مسدود شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: با تلاش راهداری از بامداد امروز تردد در مسیر ازگله - سرپل ذهاب جریان پیدا کرد و اکنون تمام راه های استان باز است.
بالایی با بیان اینکه قطعی برق و گاز در هیچ نقطه‌ای از استان نداریم گفت: خط انتقال آب سه مجتمع روستایی در اثر بارش اخیر آسیب دیده و آب 40 روستا در گیلانغرب و سرپل ذهاب قطع شده که آبرسانی سیار به آنها در حال انجام است.
او وعده کرد که تا عصر امروز سه شنبه این شبکه آبرسانی، اصلاح و شرایط تامین آب عادی شود.

** جابه جایی 100 خانوار زلزله‌زده
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در روز شنبه تنها در 2.5 ساعت حدود 50 میلیمتر باران در شهرستان گیلانغرب باریده است.
همچنین بارش سنگین باران در روز شنبه در شهرستان سرپل ذهاب باعث آبگرفتگی بخشی از این شهر شده و احتمال طغیان رودخانه الوند در غرب استان را بالا برده است.
بالایی در این باره گفت: در جلسه ستاد بحران استان تصمیم گرفته شد که 100 خانوار زلزله‌زده سرپل ذهاب که در کانکس‌ و حریم رودخانه الوند مستقر هستند به صورت موقت به سالن‌های ورزشی این شهرستان جابجا شوند که امیدواریم مردم برای این کار با هلال احمر و بنیاد مسکن همکاری کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از این خانوارها تصور می کنند در خطر سیل قرار ندارند، گفت: تاکنون بیشتر 35 خانواری که در معرض خطر مستقیم هستند جابجا شده و بقیه هم تا پایان امروز جابه‌جا می‌شوند.
بالایی در عین حال گفت: رودخانه الوند حاصل تجمع چندین رودخانه و چشمه است و به همین دلیل نگرانی نسبت به آن بیشتر است اما از اوایل صبح امروز شاهد عادی شدن جریان آب الوند بودیم و فعلا در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

** مهمترین توصیه به مردم
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه مهمترین توصیه به مردم استان را مستقر نشدن در مجاورت رودخانه‌ها و حریم آبراه‌های استان بیان و اظهار کرد: مخاطب این پیام همه مردم استان بویژه عشایر، روستائیان و گردشگران هستند.
بالایی درباره پیش‌بینی هواشناسی از بارش‌های پیشرو هم گفت: یک توده بارشی که از سامانه چند روز اخیر ضعیف‌تر است، از هم اکنون تا آخر امشب آسمان استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد سپس تا اوایل هفته آینده بارش‌ها به صورت پراکنده خواهد بود اما یک سامانه بارشی جدید از ابتدای هفته آینده وارد آسمان استان می‌‌شود.
به گفته او نگرانی اصلی اکنون احتمال طغیان چشمه‌ها، سراب‌ها و رودخانه های استان است و ممکن است با یک بارش نه چندان زیاد هم این اتفاق بیفتد زیرا بسیاری از آنها ظرفیت پذیرش آب جدید را ندارند و دلیل هشدارهای ما نیز همین است.
بالایی تأکید کرد: همه مردم استان کرمانشاه حتی ساکنان شهرستان‌های سنقر، کنگاور و حریم آبشوران کرمانشاه باید هوشیار باشند زیرا ممکن است بارش‌های سایر نقاط به این مناطق سرازیر و سبب طغیان رودخانه ها شود.

** ارائه گزارش خسارت‌ها به دولت
وی همچنین درباره میزان خسارت‌های سیل اخیر در استان گفت: در این بارندگی ها خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهری استان وارد شده که قرار است همه دستگاه‌های مربوطه تا پایان ساعت اداری امروز میزان آن را برآورد و ارائه کنند تا برای جبران به هیات دولت ارسال شود.
آنچنان که کوروش محمودیان، فرماندار گیلانغرب بیان کرده، 'در 48 ساعت گذشته 10 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های این شهرستان وارد شده است.'
به گفته بالایی هیچ مصدومی در جریان سیلاب های اخیر نداشتیم اما فوت یک نفر بدلیل غرق شدن در رودخانه گزارش شده است.
بارش باران از 2 روز گذشته در استان کرمانشاه آغاز شده و تا صبح امروز حدود 50 میلی متر بارش به صورت میانگین در استان ثبت شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/3033

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل بارش در كرمانشاه سيلاب و طغيان رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

مسعود حقیقت مدیرکل هواشناسی فارس با هشدار سطح نارنجی، اظهار کرد: از بعد از ظهر امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه، بارش‌های رگباری و بهاری در استان شدت می‌گیرد و موجب بارش رگباری باران، رعد و برق، گاهی وزش باد و در برخی مناطق تگرگ می‌شود.

او تاکید کرد: بارش رگباری در مدت زمان کم می‌تواند با مقدار زیاد باشد. 

مدیرکل هواشناسی فارس اضافه کرد: این سامانه در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه برای مناطقی از استان به ویژه نواحی شرقی و نیمه شمالی و در شهرستان‌های آباده، بیضا، اقلید، بوانات، خرم بید (صفاشهر)، سرچهان، بختگان، استهبان، نی ریز و داراب پیش بینی شده است.

او تصریح کرد: این سامانه در روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه همه نقاط استان و شیراز را فرا می‌گیرد. 

حقیقت افزود: با توجه به اینکه اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و سیلاب، احتمال طغیان رودخانه ها، لغزندگی جاده ها، صاعقه و سقوط اشیاء بدون مهار از ارتفاعات است، توصیه می‌شود: در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سفر‌های برون شهری، جابجایی عشایر، فعالیت‌های کوهنوردی و کار در ارتفاع احتیاط شود.

او بیان کرد: همچنین از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب، کانال‌ها و آب رو‌ها لایروبی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • (ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان
  • هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۴؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۰۴؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • احتمال طغیان رودخانه ها و روان آب در مازندران
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • هشدار بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی