Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@04:28:27 GMT

فلک‌الافلاک؛ شاهکار معماری دوره ساسانیان

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۴۱۵۸

فلک‌الافلاک؛ شاهکار معماری دوره ساسانیان

به گزارش ایکنا از لرستان، قلعه فلک‌الافلاک این بنای باشکوه به‌عنوان یکی ‌از شاخص‌ترین اثر تاریخی استان لرستان مربوط به دوره ساسانیان بوده و به‌دلیل معماری زیبا و شگفت‌انگیز آن از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی‌از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گرفته است.
این قلعه تاریخی که بر فراز تپه‌ای مشرف‌به شهر خرم‌آباد واقع‌ شده دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل است؛ ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه عظیم تا سطح تپه ۲۳متر، مساحت کلی آن پنج هزار و ۳۰۰ مترمربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به‌صورت هشت‌ضلعی نامنظم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بنای باستانی با واقع‌شدن بر فراز یک صخره سنگی بر دره تاریخی خرم‌آباد اشراف کامل دارد و به‌دلیل موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و در یک برهه نیز به خزانه حکومتی خاندان بدر تبدیل شد، پس‌ازآن نیز مقر حکومت اتابکان لرکوچک و والیان لرستان در دوره صفویه و قاجاریه بوده است و در دوران پهلوی اول و دوم نیز از این قلعه به‌عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی استفاده‌شده است.
قلعه فلک‌الافلاک در سال ۱۳۴۹ از سوی ارتش به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار شد و با ثبت آن به‌عنوان یکی از آثار تاریخی برجسته این دیار موزه مردم‌شناسی استان لرستان در آن راه‌اندازی شد.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فرهنگی قلعه فلک الافلاک خبرنگار و عکاس محمد علی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان + فیلم

بنای تاریخی منارجنبان اصفهان علاوه بر سبک معماری خارق العاده، یکی از دلایل شگفت‌انگیز بودن این بنا را می‌توان مربوط به پیشینه تاریخی ساخت آن دانست.

به عبارت ساده‌تر، شاید ساخت چنین سازه‌ای با توجه به پیشرفت حوزه معماری و بکارگیری تکنولوژی‌های مدرن برای اجرایی کردن ایده‌های خلاق در ساخت یک بنا، در قرن حاضر آن قدر هم موجب تعجب نشود؛ اما باید توجه داشت آنچه که منارجنبان را از منظر معماری به سازه‌ای تعجب برانگیز تبدیل کرده‌، آن است که سازندگان این بنا در دوره‌ای از تاریخ زندگی کرده‌اند که خبری از معماری‌های پیچیده و ایده‌های خلاقانه معماری نبوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • آخرین خبرها از ثبت جهانی «فلک‌الافلاک»
  • قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی
  • ثبت ملی بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه
  • بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه ثبت ملی شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری
  • مرمت و بهره‌برداری از ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • تلاش صندوق توسعه و احیاء برای مرمت و واگذاری بهره‌برداری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • مرمت و بازسازی سالانه ۳۵ بنای تاریخی در استان اردبیل
  • منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان + فیلم
  • بازدید ۱۱ هزار نفر از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد در تعطیلات عید فطر