Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل با بیان اینکه تحقق رونق اقتصادی نیازمند توجه به نیروی انسانی توسعه یافته است، بر افزایش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به دلیل نقش محوری این شرکت‌ها در توسعه و رونق اقتصادی تاکید کرد.

حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید»، گفت: رونق اقتصادی موضوعی است که بعد از جنگ جهانی دوم با گسترش فقر اقتصادی و اثرات زیان‌بار ناشی از جنگ از یک سو و گسترش تجارت بین‌الملل و ظهور قدرت‌های بزرگ اقتصادی و شدت گرفتن رقابت اقتصاد جهانی از دیگر سو وارد ادبیات اقتصاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال آن در خط مشی‌گذاری‌های اقتصادی و سیاسی مورد توجه جدی جوامع قرار گرفت.

وی افزود: ناتوانی اغلب کشورهای درگیر فقر و آسیب‌دیده از جنگ و تلاش برای نجات از فقر و همینطور هیجان توسعه در کشورها برای ورود به رقابت اقتصادی موجب شد در اغلب این کشورها سیاست‌هایی برای این هدف طرح‌ ریزی شود و راه چاره قاعدتاً توجه به زیرساخت‌های اقتصادی و فراتر از آن رونق اقتصادی بود.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: راهکار اغلب کشورها در روآوردن به رونق اقتصادی در اولویت نخست، مدیریت واردات بود. تجربه کشورهایی نظیر آلمان، ژاپن و کره جنوبی در مدیریت واردات تجربه موفقی در زمینه رونق اقتصادی است و اغلب کشورها در مرحله‌ای از رشد و توسعه اقتصادی این سیاست را تجربه کرده‌اند. مهمترین مؤلفه رونق اقتصادی مبتنی بر مدیریت واردات در این کشورها تولید کالاهای جایگزین واردات و حمایت از تولیدات و کالاهای داخلی بود. موضوعی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در سال گذشته و سال‌های پیش از آن در ایران دنبال شد.

پایه و اساس رونق اقتصادی افزایش توان و ظرفیت رقابتی تولیدات داخلی با کالاهای مشابه خارجی است

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: بنابراین پایه و اساس رونق اقتصادی حمایت از تولیدات داخلی و کمک به توانمندسازی تولیدکنندگان و ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات و افزایش توان و ظرفیت رقابتی آنها با کالاهای مشابه خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای فوق سیاست مدیریت واردات را زمانی استفاده کردند که موضوعی تحت عنوان تحریم در مورد آنها وجود نداشت، دغدغه اصلی این کشورها نجات اقتصاد از توسعه نیافتگی و ورود به رقابت بین‌المللی بود. آنچه در زمان کنونی ویژگی خاصی به دغدغه‌های توسعه اقتصادی در ایران اضافه کرده افزون بر مشکلات اقتصادی داخلی و مسائل مبتلابه اقتصادی در داخل، معضل جدی تحریم‌های خارجی است. این مسائل خواه ناخواه راهکارهای منحصر به فردی را طلب می‌کند.

ابراهیم‌پور گفت: دلیل طرح موضوع رونق اقتصادی به عنوان شعار سال در زمان کنونی، فائق آمدن بر موارد فوق‌الذکر و حل مسائل و مشکلات اقتصادی و مهمتر از آن تحرک بخشیدن به اقتصاد با رویکرد توسعه درون‌زا و گذر از معضلات اقتصادی ناشی از فشارهای خارجی و در عبارت فنی‌تر مدیریت اقتصاد تحت تحریم‌های متعدد است.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل اضافه کرد: بنابراین با وجود دغدغه‌های جدی اقتصادی در ابعاد داخلی و خارجی، توجه به رونق اقتصادی بیش از پیش ضروری است تا با تحرک بخشیدن به چرخه کنونی اقتصاد در ایران و با مدیریت واردات و مدیریت تحریم‌ها و مدیریت مؤثر امور اقتصادی، بتوان به توسعه نسبی اقتصادی دست یافت.

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: برای دستیابی به رونق اقتصادی به عنوان فرایند توسعه، روند فعلی برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی و روند فعلی سیاست‌های دولت کافی نیست، زیرا راهکارهای فعلی برای دستیابی به رونق اقتصادی ناکارامد بوده و برای دستیابی به اهداف رونق اقتصادی بایستی تغییرات اساسی در سیاست‌ها و روش‌های فعلی صورت گیرد.

ابراهیم‌پور ادامه داد: مسائلی نظیر ناکارآمدی نظام اداری (بوروکراسی)، مسائل ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی درگیر در اقتصاد و صنعت از جمله نظام مالیاتی، محیط زیست، صنعت و تجارت، بانک‌ها و مؤسسات اقتصادی، انحصارگری‌های دولتی و غیره، مشکل نقدیندگی در داخل و نوسانات ارز و مشکل تحریم در بعد خارجی مسائلی است که بایستی در مورد آن بازمهندسی و بازنگری شود.

توسعه اقتصادی به مدیران و کارکنان خلاق، ریسک پذیر و توانمند نیاز دارد

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل تاکید کرد: مهمتر از آن مسائل مدیریتی و کارکنان است. توسعه اقتصادی به مدیران و کارکنان خلاق، ریسک پذیر و توانمند نیاز دارد. مدیران و کارکنانی که درون شرح وظایف کلاسیکی و تکالیف وظیفه‌ای در سازمان درگیر هستند آفت توسعه هستند.

وی ادامه داد: کشورهایی که توسعه یافته‌اند مدیران و کارکنان توسعه یافته داشتند، مدیران و کارکنانی که دغدغه توسعه داشته‌اند، لذا وجود مدیران و کارکنان خلاق و تاکیدا ریسک‌پذیر از ضرورت‌های توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود. لذا تحقق رونق اقتصادی و به تبع آن توسعه اقتصادی نیازمند توجه به مسائل فوق از جمله نیروی انسانی توسعه یافته است.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل با بیان اینکه موضوع اساسی در رونق اقتصادی ایجاد تحرک در چرخه فعلی اقتصاد است، خاطرنشان کرد: این کار صرفاً از طریق تزریق دانش، نوآوری و فناوری جدید در اقتصاد رخ می‌دهد که به آن اقتصاد دانش بنیان اطلاق می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه پایه و اساس اقتصاد توسعه یافته در دنیای کنونی توسل به دانش و نوآوری و دانش بنیان ساختن اقتصاد است‌، تصریح کرد: در طی این فرایند دانش جدید در اقتصاد تزریق شده و با استفاده از روش‌های نوآورانه در برنامه‌ها و سیاست‌های فعلی اقتصادی تحرک ایجاد می‌کند.

تاکید بر افزایش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان

وی با بیان اینکه مأموریت اصلی پارک علم و فناوری هم توسعه نوآوری و کمک به روند اقتصاد دانش بنیان است، گفت: چهار مرحله از شکل‌گیری تولید محصول و خدمات تحت ایده‌های دانش بنیان عبارتند از جذب ایده و ایده آفرینی، پیش رشد، رشد و بلوغ، ایده‌ها تبدیل به پدیده یا ایده‌ها تبدیل به محصول می‌شود. این کار به ترتیب از هسته‌های فناور (پیش رشد) شروع، سپس به واحدهای فناور (رشد)، واحدهای فناور پارک و شرکت‌های دانش بنیان مبدل گشته و به شکل‌گیری واحدهای تولیدی کمک منتهی می‌شود.

ابراهیم‌پور ادامه داد: پارک علم و فناوری استان اردبیل برای هر چهار مرحله برنامه‌های منسجمی را پیش بینی کرده و با جذب ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی، گردشگری، صنعت در بخش‌های برق، مکانیک، عمران، فیزیک-شیمی و بخش‌های تخصصی اقتصادی و تحرک بخشیدن به ایده‌های موجود و توانمندسازی آنها به زمینه‌سازی برای کمک به رونق اقتصادی خواهد پرداخت.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل با بیان اینکه افزایش هسته‌های فناور محصول محور، توانمندسازی واحدهای فناور و تبدیل آنها به شرکت‌های دانش بنیان از برنامه‌های اصلی پارک برای سال ۹۸ می‌باشد، گفت: تاکید بر افزایش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به دلیل نقش محوری این شرکت‌ها در توسعه و رونق اقتصادی است.

ابراهیم‌پور اظهار امیدواری کرد: با تسهیل و پشتیبانی مدیران ارشد استانی و وزارتی این مهم در استان اردبیل تحقق پیدا کند و از این طریق به تحقق اهداف توسعه‌ای و رونق اقتصادی کمک نماید.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارك علم و فناوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۴۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

هنرور مدیر آموزش و تشکیلات شرکت آبفای استان یزد گفت: هفتمین نشست تخصصی منابع انسانی با موضوع انگیزش و رضایت شغلی برای ۴۰ نفر از مدیران و معاونین این شرکت برگزار شد.

او بر رفع موانع و چالش‌های انگیزش در رفتار سازمانی کارکنان تاکید کرد و افزود: هر سازمانی برای دستیابی به اهداف خود، نیازمند نیروی انسانی متخصص، خلاق و با انگیزه است و به همین دلیل رشد، پیشرفت، شکوفایی و ارتقای توانمندی‌های کارکنان، همواره مورد توجه صاحبنظران و مدیران منابع انسانی قرار گرفته است.

مدیر آموزش و تشکیلات شرکت آبفای استان یزد توانمندسازی سرمایه انسانی با رویکرد پویایی و شایستگی سازمانی را گامی موثر در تسهیل دستیابی به اهداف راهبردی سازمان‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: ویژگی‌های انسان توانمند سازمانی، پیش نیاز‌های توانمندسازی کارکنان و مولفه‌ها و عناصر توانمند سازی از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بوده است.

هنرور نقش مدیران بر بهره وری سازمان‌ها را مهم برشمرد و علل گرایش سازمان‌ها به توانمندسازی، روش‌ها و فرایند توانمندسازی کارکنان و مزایا و موانع توانمندسازی را از دیگر موضوعات مطرح شده توسط اساتید این دوره عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد
  • راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟
  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور