Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنابر دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی، شدت میدان الکترومغناطیسی ناشی از آنتن‌‌های مخابراتی نباید از حد آستانه‌‌ی مجاز تعیین‌‌شده تجاوز کند تا بدین‌‌ترتیب خطری از جانب این تجهیزات متوجه سلامت انسان‌‌ها نشود. مطابق دستورالعمل‌‌های فعلی - که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته است - اپراتورهای مخابراتی یا دیگر نهادهای نظارتی ذی‌‌ربط موظف هستند سطح تشعشعات مننتشره از تمامی آنتن‌‌ها را به‌‌صورت محلی و به‌دفعات اندازه‌‌گیری و ثبت کنند تا از انطباق آن با محدوده‌‌های مجاز تعریف‌‌شده در استانداردهای ملی و بین‌‌المللی اطمینان حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، دستورالعمل‌های فعلی ضمن معرفی روش‌‌های اندازه‌‌گیری این میدان، نهادهای ذی‌‌ربط را مقید به محاسبه‌‌ی میانگین مقادیر اندازه‌‌گیری‌‌شده با فواصل زمانی ۶ دقیقه‌‌ای کرده است. علاوه‌‌بر اخذ میانگین زمانی، محاسبه‌‌ی میانگین فضایی نیز با هدف محاسبه‌‌ی دقیق‌‌تر نرخ جذب ویژه (SAR) در دستورکار این استانداردها قرار گرفته که مطابق آن، محاسبه‌ی میانگین باید میان حداقل سه‌ اندازه‌‌گیری در سه ارتفاع مختلف در نقاطی صورت گیرد که در یک فاصله از دکل مخابراتی قرار گرفته‌اند. (نرخ جذب ویژه، میزان انرژی جذب‌‌شده در واحد جرم به ازای ۱۰ گرم از بافت‌‌های بدن انسان در مدت ۶ دقیقه است).

از این‌‌رو وقتی بخواهیم سطح تشعشعات آنتن‌‌ها یا دکل‌‌ها مخابراتی را باهدف بررسی عواقب احتمالی آن برای سلامت انسان مورد ارزیابی قرار دهیم، نیاز است که این اندازه‌گیری‌‌ها به‌‌صورت مستمر و در مکان‌‌های مختلف انجام شود. بدیهی است انجام این حجم از اندازه‌‌گیری‌‌ها، مستلزم صرف زمان و هزینه‌‌ی بسیار ازسوی اپراتورهای مخابراتی و همین‌طور دیگر نهادهای متولی نظارت بر این امور خواهد بود.

حال، پژوهشگران کشورمان در دانشکده‌ی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد توانسته‌‌اند الگوریتمی را ابداع کنند که به‌‌کارگیری آن می‌‌تواند صرفه‌‌جویی زیادی را در کل زمان صرف‌‌شده برای انجام فرایند اندازه‌‌گیری‌‌ها در پی داشته باشد. این الگوریتم که براساس میانگین متحرک مرتبه‌‌ی دوم طراحی شده، برای اندازه‌‌گیری میانگین مقادیر سیگنال‌‌های متغیر بسیار سودمند خواهد بود. 

 تصویر تجهیزات به‌کاررفته در اندازه‌گیری‌های میدانی (الف) فضای بسته (ب) فضای آزاد محوطه‌ی دانشگاه فردوسی مشهد

 

به‌‌گفته‌‌ی پژوهشگران دست‌‌اندرکار، به‌‌کارگیری این الگوریتم جدید منجر به معرفی یک مدل تجربی شده است که همزمان با حفظ یک دقت قابل‌‌قبول، توانسته زمان معدل‌‌گیری را به‌‌خوبی کنترل کند.

گفتنی است پژوهشگران بااستفاده از تجهیزات اختصاصی، پیش‌‌تر توانسته‌‌ بودند اندازه‌‌گیری‌‌های میدانی لازم را در چندین نقطه‌‌ از محوطه‌‌ی پردیس دانشگاه مشتمل بر محوطه‌ی دانشگاه فردوسی مشهد انجام دهند. این اندازه‌‌گیری‌‌ها در محیط‌‌هایی مختلف (شامل فضاهای آزاد و سرپوشیده) از فضای دانشگاه انجام گرفت تا سطح تشعشعات ناشی از میدان‌‌های الکترومغناطیسی آنتن‌‌های مخابراتی تلفن همراه نصب‌‌شده در پردیس دانشگاه سنجیده شود.

درادامه، پژوهشگران کشورمان با پردازش داده‌‌های حاصل از این اندازه‌‌گیری‌‌ها به‌‌کمک الگوریتم تازه‌‌ی خود توانستند تنها با اعمال مقادیر مؤثر (RMS) یک دقیقه‌‌ای، سطح میدان‌‌ الکترومغناطیسی این آنتن‌‌ها را با دقتی چشمگیر (خطای کمتر از ۵ درصد) محاسبه کنند. 

بدین‌‌ترتیب، الگوریتم جدید باکاهش ۸۳ درصدی کل زمان اندازه‌‌گیری، می‌‌تواند دستاوردی بزرگ برای صرفه‌‌جویی در زمان و هزینه‌‌های ناشی از فرایند ثبت و پردازش داده‌‌ها از سوی اپراتورها و سایر نهادهای نظارتی تلقی گردد.

منبع: فردا

کلیدواژه: مخابرات اپراتور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارمنستان ۴ روستا را به جمهوری آذربایجان بازگرداند

در هشتمین نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرز‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان که در منطقه مرزی میان دو کشور برگزار شد، دو طرف بر سر بازگرداندن ۴ روستای منطقه مرزی «تاووش» به دولت باکو به توافق رسیدند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این اولین توافق دو کشور و نشانه‌ای از پیشرفت در مسیر صلح میان باکو و ایروان محسوب می‌شود.

در این نشست که به ریاست «شاهین مصطفی‌اف»، معاون نخست‌وزیر آذربایجان و «مهر گریگوریان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان برگزار شد، دو کشور بر سر بازگرداندن روستا‌های «بغانیس آیریم»، «آشاغی اسکیپارا»، «هیریملی» و «کیزیل‌خاجیلی» که در جنگ اول قره‌باغ اشغال کرده بود، به جمهوری آذربایجان به توافق رسیدند.

همچنین قرار شد تا مختصات خط مرزی در منطقه «تاووش» با در نظر گرفتن اندازه‌گیری‌های ژئودزیک (دانش اندازه‌گیری اندازه و شکل زمین) تهیه و تا ۲۵ ماه مه به پروتکل تبدیل و امضاء شود.

پیش از این نیز دولت ارمنستان از قصد خود برای بازگرداندن این روستا‌ها خبر داده بود؛ در تاریخ ۲۹ اسفند سال گذشته نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در دیدار با اهالی روستا‌های مرزی منطقه تاووش اعلام کرد که قرار است ۴ روستای مرزی از این منطقه را به باکو واگذار کند.

پاشینیان به اهالی ارمنی این روستا‌ها گفته بود که اگر ایروان این کار را نکند، به معنای آغاز جنگ دیگر است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ارمنستان ۴ روستا را به جمهوری آذربایجان بازگرداند
  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • کاهش ۶۰ درصدی ورود پرونده‌های قضایی تصادفات در هرمزگان
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند