Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیش - ایرنا- فرمانده انتظامی و دریابانی کیش از کشف 85 قطعه کوسه ماهی صید شده به عنوان گونه ای از آبزیان کمیاب و در حال انقراض آبهای خلیج فارس خبر داد .

سرهنگ علی اصغر جمالی روز سه شنبه در گفتگو با افزود: این آبزیان، از دو لنج ماهیگیری کشف و پرونده مربوطه همراه متخلفان به مراجع قانونی و شیلات ارجاع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اولین بار است که این تعداد کوسه ماهی صید شده، در آبهای کیش توقیف می شود، بر اساس قانون، صید کوسه ماهی مجاز نیست و جریمه صید هر یک از این آبزیان 300 میلیون ریال تعیین شده است.
*طبق پژوهش های انجام شده تاکنون 19 گونه کوسه ماهی در خلیج فارس ودریای عمان شناسایی شده است.
متاسفانه طی سالیان اخیر با راه اندازی کارخانه های عمل آوری پیشرفته در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حتی در کشورمان و به لحاظ این که قیمت کوسه در مقابل دیگر ماهیان خلیج فارس گرانتر است ، صیادان ایرانی و در کنار آن صیادان دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه و گرایش عجیبی به صید کوسه پیدا کرده اند.
گفته می شود با بالا رفتن و گران شدن هزینه های سوخت، هزینه تعمیر و نگهداری موتور و افت محصول در میان صیادان جنوب کشور، صید بی رویه کوسه ها مورد توجه قرار گرفته و نسل این آبزی در خلیج فارس همانند دیگر ماهیان با خطر انقراض روبه رو است.
به گفته حمید عالی حسینی کارشناس شیلات، برخی محققان بر این باورند که دخایر گونه های مختلف کوسه ماهی نه تنها در خلیج فارس بلکه در تمامی دریاهای جهان مورد تهدید واقع شده است.
وی می گوید: کوسه ها یکی از ذخایر پر ارزش آبزیان است که از گذشته نه چندان دور به علت سودجویی استفاده از گوشت، روغن سرشار از ویتامین، باله ها، پوست، دندانها و به دلیل ذهنیت، شناخت نادرست و وحشت بی موردی که از این حیوان وجود دارد، مورد هجوم بیرحمانه بشر قرار گرفته اند.
عالی حسینی گفت: اکثر مردم تصور می کنند که همه کوسه ها مانند کوسه های سفید خطرناکند و همواره به دبنال شکار انسانها هستند این در حالی است که این تفکر و القائات غلط یکی دیگر از دلایل هجوم انسان ها به سوی ذخائر کوسه بوده است.
وی می گوید: افزایش سریع صید اینگونه آبزی، در ابتدا به خاطر تقاضای زیاد باله های آن بوده ولی بعداً به خاطر گوشت و غضورفشان بشدت مورد بهره برداری قرار گرفته اند.
محقق و کارشناس رفتارشناسی کوسه های خلیج فارس اضافه کرد: متاسفانه خواض درمانی، صنعتی و بهداشتی کوسه ها عاملی برای به خطر افتادن نسلشان شده و به نحوی می توان گفت این ویژگیهای ارزنده ، بلای جانشان شده است.
همچنین از پوست کوسه ماهی ماهی در تهیه چرم و وسایل لوکس مانند کیف دستی، کفش، چکمه، کیف زنانه ومردانه، بندساعت، کمربند، جاکلیدی، جلدهفت تیر و دسته چاقو استفاده می شود، همچنین از کبد این آبزی علاوه بر استخراج ویتامین A برای تهیه روغن استفاده می شود، تعدادی ازکوسه ها نیز پوست باارزشی دارند، درحالیکه گوشت آنها بی ارزش است.
در استانهای ساحلی از قدیم الایام جگر کوسه برای روغن کاری بدنه لنج ها کاربرد داشته و علاوه بر آن به عنوان یک داروی محلی، سنتی برای درمان انواع دردهای مفصلی، استخوانی و عضلانی و همچنین برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می شده است.
طبق برخی گزارشها، بیشرین صید کوسه های در خلیج فارس و دریای عمان از سه گونه دوسه مری، چانه سفید و لیمباتوس است.
1339

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي قاچاق كوسه كيش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۶۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خانواده زنده یاد دکتر فاطمه لشکری در اقدامی خیرخواهانه کتابخانه شخصی وی شامل بیش از ۵۰۰ نسخه کتاب نفیس را با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به کتابخانه عمومی خلیج فارس شهر بوشهر اهدا کرد.

افسانه دارابی با بیان اینکه این کتاب‌ها اغلب با موضوع ادبیات فارسی هستند، اظهار کرد: طی مراسمی در سوم اردیبهشت ماه، ضمن تجلیل از این حرکت خیرخواهانه، آئین نکوداشت سال‌ها فعالیت علمی و فرهنگی این بانو در طول حیات خود در این کتابخانه برگزار خواهد شد.

کد خبر 6081315

دیگر خبرها

  • گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند
  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • افزایش ۱۵ درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد
  • صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد
  • صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد
  • انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس
  • محدودیت پروازی به برخی فرودگاه‌های حاشیه خلیج فارس